• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Modulacja enharmoniczna

    Przeczytaj także...
    Enharmonia jest to cecha systemu równotemperowanego polegająca na możliwości zapisania jednego dźwięku na kilka sposobów. Np. dźwięk c może być zapisany jako deses lub his.Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi – publiczna uczelnia artystyczna w Łodzi, powstała na początku XX wieku jako Konserwatorium Muzyczne Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej skupiające grono pedagogów i muzyków.
    Czterodźwięk - akord złożony z czterech dźwięków. Bazą jego jest trójdźwięk, do którego dodany jest interwał liczony od prymy tego akordu - od tego interwału akord bierze swoja nazwę. Najczęściej spotykanymi interwałami które można dodać do akordu są seksta lub septyma.
    Modulacja enharmoniczna przez czterodźwięk zmniejszony z C-dur do A-dur.
    Modulacja enharmoniczna przez czterodźwięk naturalny z C-dur do H-dur.
    Modulacja enharmoniczna przez czterodźwięk naturalny z obniżoną kwintą z C-dur do Fis-dur.

    Modulacja enharmoniczna polega na zmianie tonacji poprzez użycie w tonacji wyjściowej i docelowej akordu identycznego co do brzmienia, natomiast różniącego się pomiędzy tonacją wyjściową a docelową zapisem co najmniej jednego dźwięku, który został enharmonicznie zmieniony. Rozróżnia się kilka rodzajów modulacji enharmonicznej, zależnych od akordu używanego jako środek modulacyjny:

    Tonacja – konkretna gama durowa lub molowa, na której materiale dźwiękowym oparty jest utwór muzyczny. Tonację utworu (lub jego fragmentu) określa się, biorąc pod uwagę znaki przykluczowe oraz akordy lub dźwięki zaczynające i kończące utwór.Franciszek Wesołowski (ur. 10 stycznia 1914 roku w Borkach (powiat chełmiński), zm. 31 lipca 2007 roku w Łodzi) – polski organista, kompozytor, pedagog, znawca muzyki dawnej, autor wielu popularnych podręczników do muzyki, propagator kultury muzycznej. Od 1939 roku członek Związku Walki Zbrojnej a później Armii Krajowej. Doctor honoris causa.
  • modulacja przez czterodźwięk zmniejszony – jako środka modulacyjnego używa się czterodźwięku zmniejszonego (małotercjowego), który może wystąpić w funkcji dominanty nonowej bez prymy z małą noną, subdominanty II stopnia septymowej z podwyższoną prymą i wielką tercją (tylko w majorze), subdominanty septymowej z podwyższoną prymą (tylko w minorze) lub toniki septymowej z podwyższoną prymą i małą septymą (tylko w majorze i nie w tonacji docelowej);
  • modulacja przez czterodźwięk naturalny – jako środka modulacyjnego używa się czterodźwięku majorowego z małą septymą lub jego enharmonicznego odpowiednika; akord ten może wystąpić w funkcji dominanty septymowej, dominanty nonowej bez prymy z małą noną i obniżoną kwintą, subdominanty II stopnia septymowej z podwyższoną prymą (tylko w majorze) lub mollsubdominanty septymowej z podwyższoną prymą (tylko w minorze);
  • modulacja przez czterodźwięk naturalny z obniżoną kwintą – jako środka modulacyjnego używa się czterodźwięku majorowego z małą septymą i zmniejszoną (obniżoną) kwintą: akord ten może wystąpić w roli dominanty septymowej z obniżoną kwintą, mollsubdominanty II stopnia septymowej z wielką tercją (tylko w majorze) lub subdominanty septymowej z obniżoną kwintą (tylko w minorze);
  • modulacja przez trójdźwięk zwiększony – jako środka modulacyjnego używa się trójdźwięku wielkotercjowego, który może wystąpić w funkcji subdominanty z podwyższoną kwintą, toniki z podwyższoną kwintą (tylko w majorze i nie w tonacji docelowej), dominanty z podwyższoną kwintą (tylko w majorze), toniki VI stopnia obniżonego (tylko w majorze i nie w tonacji docelowej), dominanty III stopnia (tylko w minorze)
  • Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Franciszek Wesołowski Nauka harmonii, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, 2012, ​ISBN 978-83-60929-25-4




  • Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.