• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Modulacja diatoniczna

    Przeczytaj także...
    Kazimierz Sikorski (ur. 28 czerwca 1895 w Zurychu, zm. 23 lipca 1986 w Warszawie) – polski kompozytor i teoretyk muzyki.Modulacja – proces zachodzący na dłuższej przestrzeni dzieła muzycznego utrzymanego w systemie tonalnym, dający w wyniku przemieszczenie centrum tonalnego. Jest to tożsame ze zmianą tonacji.
    Trójdźwięk - najprostszy akord składający się z trzech dźwięków o budowie tercjowej nazywanych (kolejno): prymą (podstawa akordu), tercją i kwintą. Pryma akordu decyduje o jego nazwie. Tercja i kwinta akordu decydują o jego trybie (molowy, durowy, zmniejszony lub zwiększony). Każdy trójdźwięk posiada trzy postacie:
    Modulacja diatoniczna z C-dur do H-dur

    Modulacja diatoniczna polega na zmianie tonacji poprzez użycie w tonacji wyjściowej i docelowej identycznego co do brzmienia i nazewnictwa dźwięków akordu wspólnego, pełniącego różne funkcje harmoniczne w obu tonacjach. Modulacja diatoniczna wykorzystuje fakt występowania jednego akordu w kilku tonacjach. Akord, który może połączyć tonacje, nazywamy akordem wspólnym i najczęściej w szkolnej praktyce realizowania modulacji diatonicznych jest to trójdźwięk durowy, molowy, rzadziej zmniejszony lub zwiększony, ewentualnie czterodźwięk septymowy.

    Skala durowa (z łac. durus znaczy twardy), zwana też majorową (z łac. maior – większy, odnosi się do tercji wielkiej zawartej między I a III stopniem skali) to siedmiostopniowa skala z charakterystycznym półtonem między stopniami III i IV oraz VII i VIII (stanowiącym powtórzenie I stopnia o oktawę wyżej). Uznaje się, że skala durowa i utwory na niej oparte mają radosne brzmienie. Tożsama co do sposobu organizacji materiału dźwiękowego jest skala hypolidyjska kościelna.Skala molowa - (z łac. mollis znaczy miękki), zwana też minorową (z łac. minor - mniejszy, odnosi się do tercji małej zawartej między I a III stopniem skali) to siedmiostopniowa skala z charakterystycznym półtonem między stopniami II i III. Skale molowe i oparte na nich fragmenty utworów muzycznych mają smutne brzmienie, w odróżnieniu od skal durowych.

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Jacek Targosz, Podstawy harmonii funkcyjnej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1993, Kraków
  • Kazimierz Sikorski, Harmonia cz.I, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1991, Kraków, ​ISBN 83-224-0254-6
  • Aleksander Frączkiewicz, Maria Fieldorf, Zasady modulacji, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 1988, Kraków, ​ISBN 83-224-0100-0
  • Zobacz też[ | edytuj kod]

  • Modulacja (muzyka)
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • definicja encyklopedyczna
  • portal obejmujący strony akademickich ośrodków muzykologicznych i baz danych
  • Tonacja – konkretna gama durowa lub molowa, na której materiale dźwiękowym oparty jest utwór muzyczny. Tonację utworu (lub jego fragmentu) określa się, biorąc pod uwagę znaki przykluczowe oraz akordy lub dźwięki zaczynające i kończące utwór.




    Reklama

    Czas generowania strony: 0.006 sek.