• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Modulacja chromatyczna

    Przeczytaj także...
    Pryma – interwał prosty zawarty między dwoma dźwiękami leżącymi na tym samym stopniu skali muzycznej. W szeregu zasadniczym naturalnie występuje pryma czysta. Zastosowanie znaków chromatycznych pozwala zmienić rozmiar prymy.Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi – publiczna uczelnia artystyczna w Łodzi, powstała na początku XX wieku jako Konserwatorium Muzyczne Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej skupiające grono pedagogów i muzyków.
    Tonacja – konkretna gama durowa lub molowa, na której materiale dźwiękowym oparty jest utwór muzyczny. Tonację utworu (lub jego fragmentu) określa się, biorąc pod uwagę znaki przykluczowe oraz akordy lub dźwięki zaczynające i kończące utwór.
    Modulacja chromatyczna przez alterację z C-dur do Fis-dur.
    Modulacja chromatyczna przez zestawienie tercjowe z C-dur do As-dur.

    Modulacja chromatyczna polega na zmianie tonacji poprzez użycie w tonacji wyjściowej i docelowej akordów, które różnią się pomiędzy sobą wysokością co najmniej jednego ze składników o półton chromatyczny (prymę zwiększoną) w górę lub w dół. Modulacja chromatyczna występuje w dwóch odmianach:

    Franciszek Wesołowski (ur. 10 stycznia 1914 roku w Borkach (powiat chełmiński), zm. 31 lipca 2007 roku w Łodzi) – polski organista, kompozytor, pedagog, znawca muzyki dawnej, autor wielu popularnych podręczników do muzyki, propagator kultury muzycznej. Od 1939 roku członek Związku Walki Zbrojnej a później Armii Krajowej. Doctor honoris causa.Półton chromatyczny (apotome) - półton utworzony przez podwyższenie lub obniżenie tego samego dźwięku, odpowiada interwałowi prymy zwiększonej.
  • modulacja chromatyczna przez alterację - gdy ostatni akord w tonacji wyjściowej i akord wprowadzający posiadają wspólną prymę (np. C-dur i c-moll lub C-dur i Cis-dur); w przypadku, gdy akord wprowadzający jest osiągany przez alterację wszystkich składników uprzedniego trójdźwięku, powinien - dla uniknięcia błędu oktaw równoległych - zostać wprowadzony jako czterodźwięk;
  • modulacja chromatyczna przez zestawienie tercjowe - gdy prymy ostatniego akordu w tonacji wyjściowej i akordu wprowadzającego są od siebie oddalone o tercję wielką lub małą w górę lub w dół (np. C-dur i Es-dur).
  • Modulacja chromatyczna stanowi najwygodniejszy sposób modulacji, umożliwiając przejście pomiędzy dowolnymi parami tonacji.

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Franciszek Wesołowski Nauka harmonii, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, 2012, ​ISBN 978-83-60929-25-4




  • Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.