• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Metro w Sztokholmie

    Przeczytaj także...
    Metro (fr. métro) – miejski system elektrycznego transportu pasażerskiego o dużej przepustowości i wysokiej częstotliwości kursów, który jest całkowicie niezależny od innych środków transportu oraz bezkolizyjny, ponieważ jeździ na oddzielnych torach i posiada specjalną sygnalizację.1 października jest 274. (w latach przestępnych 275.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 91 dni.
    Szwecja, Królestwo Szwecji (Sverige, Konungariket Sverige) – państwo w Europie Północnej, zaliczane do państw skandynawskich. Szwecja jest członkiem Unii Europejskiej od 1995 roku. Graniczy z Norwegią, Finlandią i Danią.
    .mw-parser-output table.transport-autobus td.naglowek{color:white!important;background:#007c06!important}.mw-parser-output table.transport-trolejbus td.naglowek{color:white!important;background:#0432c8!important}.mw-parser-output table.transport-tramwaj td.naglowek{color:white!important;background:#c80404!important}.mw-parser-output table.transport-metro td.naglowek{color:black!important;background:#7d7d7d!important}.mw-parser-output table.transport-kolej td.naglowek{color:white!important;background:green!important}.mw-parser-output table.transport-wodny td.naglowek{color:white!important;background:blue!important}

    Metro sztokholmskie (szw. Stockholms tunnelbana) – system metra, zarówno podziemnej jak i naziemnej, zlokalizowany w Sztokholmie. Metro zostało założone 1 października 1950 roku i jest jedynym systemem komunikacji podziemnej w Szwecji.

    Zielona linia sztokholmskiego metra (szwe. Gröna linjen) lub Tub 1 – wspólna nazwa trzech linii sztokholmskiego metra. Na zieloną linię składają się linie T17, T18 i T19. Pierwsza linia metra w Szwecji.Niebieska linia sztokholmskiego metra (szwe. Blå linjen) lub Tunnelbana 3 – wspólna nazwa dwóch linii sztokholmskiego metra. Na niebieską linię składają się linie T10 i T11, nazwy te choć formalnie zatwierdzone nie są powszechnie używane.

    Dzisiaj ma dokładnie 100 stacji, z czego 53 znajduje się na powierzchni ziemi, a 47 to stacje podziemne. Stacje podziemne dzielą się na 2 rodzaje: stacje skalne (wyryte w skale) i stacje betonowe. Metro w Sztokholmie jeździ w ruchu lewostronnym (podobnie jak koleje w Szwecji).

    Linie[ | edytuj kod]

  • Tunnelbana 1, zielona linia ma 49 stacji, z czego 9 to stacje betonowe, 3 skalne i 37 powierzchniowych. Ma 41 256 metrów długości.
  • T17 Åkeshov-Skarpnäck
  • T18 Alvik-Farsta Strand
  • T19 Hässelby strand-Hagsätra
  • Tunnelbana 2, czerwona linia ma 36 stacji, z czego 4 to stacje betonowe, 16 skalnych a 15 to stacje powierzchniowe. Ma 41 238 metrów długości (jest o 18 metrów krótsza od Tunnelbana 1).
  • T13 Ropsten-Norsborg
  • T14 Mörby Centrum-Fruängen
  • Tunnelbana 3, niebieska linia ma 20 stacji, z czego 19 to stacje skalne, a 1 to stacja powierzchniowa. Ma 25 516 metrów długości.
  • T10 Hjulsta-Kungsträdgården
  • T11 Akalla-Kungsträdgården
  • Zielona linia w stronę Hässelby Strand Stacja:T-Centralen)

    Czerwona linia sztokholmskiego metra (szwe. Röda linjen) lub Tub 2 – wspólna nazwa dwóch linii sztokholmskiego metra. Na czerwoną linię składają się linie T13 i T14.
  • Wagon typu C6

  • Stacja Kungsträdgården na niebieskiej linii

  • Tunel

  • Mapa

  • Symbol metra sztokholmskiego

  • Przypisy[ | edytuj kod]

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Oficjalna strona sztokholmskiego metra
  • UrbanRail – Stockholm



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.