• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Metro w Szanghaju

    Przeczytaj także...
    Plac Ludowy w Szanghaju (chiń. upr.: 人民广场; chiń. trad.: 人民廣場; pinyin: Rénmín Guǎngchǎng) – wielki plac miejski znajdujący się w centrum Szanghaju, w dzielnicy Huangpu, przy Ulicy Nankińskiej.Pudong (chin. upr. 浦东, chin.trad. 浦東, pinyin Pǔdōng, dosł. "na wschód od [Huang]pu"), oficjalnie Nowa Dzielnica Pudong (chin. upr. 浦东新区, chin.trad. 浦東新區, pinyin Pǔdōng Xīn Qū) – dzielnica we wschodniej części miasta wydzielonego Szanghaj, na wschodnim brzegu rzeki Huangpu. Posiada status specjalnej strefy ekonomicznej. Pierwszy projekt dzielnicy powstał w 1990 roku. Od początku zakładano, że będzie to finansowe i komercyjne centrum Chin.
    Szanghaj (chiń.: 上海站; pinyin: Shànghǎi Zhàn) – stacja kolejowa w Szanghaju, w Chinach. Jest jedną z największych stacji kolejowych w kraju. Posiada 7 peronów.
    .mw-parser-output table.transport-autobus td.naglowek{color:white!important;background:#007c06!important}.mw-parser-output table.transport-trolejbus td.naglowek{color:white!important;background:#0432c8!important}.mw-parser-output table.transport-tramwaj td.naglowek{color:white!important;background:#c80404!important}.mw-parser-output table.transport-metro td.naglowek{color:black!important;background:#7d7d7d!important}.mw-parser-output table.transport-kolej td.naglowek{color:white!important;background:green!important}.mw-parser-output table.transport-wodny td.naglowek{color:white!important;background:blue!important}
    Wnętrze pociągu na linii 13

    Metro w Szanghaju – system kolei podziemnej (地铁) i kolei miejskiej (轻轨) w największym mieście Chin, Szanghaju. System został otwarty w 1993 roku jako trzeci w Chinach, po Pekinie i Tiencinie. Pod koniec 2019 roku system ten miał długość 673 km i był drugą, po Pekinie, najdłuższą tego typu siecią. Z 16 linii metra w 2019 roku korzystało dziennie średnio 10,06 mln pasażerów.

    Expo 2010 – wystawa światowa w Szanghaju, w Chińskiej Republice Ludowej; odbywała się od 1 maja do 31 października 2010. Chongming (chin. 崇明县, pinyin: Chóngmíng Xiàn) – powiat w Chinach, na obszarze miasta wydzielonego Szanghaj. Obejmuje trzy wyspy położone w ujściu rzeki Jangcy – Chongming Dao (pow. 1267 km²), Zhangxing Dao (pow. 88 km²) i Hengsha Dao (pow. 56 km²). W 2000 roku liczył 649 812 mieszkańców.

    Historia[ | edytuj kod]

    Początki[ | edytuj kod]

    Metro w Szanghaju zostało otwarte w 1993 roku, jako trzecie w kolejności na terenie kontynentalnych Chin. Oddano wtedy do użytku fragment części centralnej obecnej linii nr 1. W 1995 roku ukończono pozostałą część trasy i pociągi mogły kursować pomiędzy stacjami Shanghai Railway Station i Jinjiang Park, zaś w następnym roku oddano do użytku południowe rozszerzenie. Jest to najważniejsza w całym systemie linia północ-południe, przebiegająca zarówno przez główny dworzec kolejowy, jak też przez Plac Ludowy, wokół którego znajdują się jedne z najważniejszych budynków w mieście. W 1999 roku oddano do użytku pierwszy odcinek linii nr 2 o długości 16,3 km, biegnący ze stacji Longyang Road na zachód, którego trasa wiedzie przez centrum finansowe ulokowane w dzielnicy Pudong oraz łączy się z linią nr 1 na Placu Ludowym. W kolejnym roku ukończono linię nr 3. W dniu 1 lipca 2003 roku, podczas prac przy budowie tunelu pod rzeką Huangpu Jiang na trasie linii nr 4, doszło do zapadnięcia gruntu, w wyniku czego zostało uszkodzonych kilka okolicznych budynków, zaś łączne szkody oszacowano na kwotę 18 milionów dolarów. Pod koniec tego samego roku oddano do użytku linię nr 5 o długości 17,2 km. W 2005 roku system metra w mieście Szanghaj po dwunastu latach od uruchomienia pierwszego fragmentu linii osiągnął długość 123 km.

    Metro w Pekinie – system kolei podziemnej i miejskiej w stolicy Chin. Aktualna długość 8 linii łączących 123 stacje, wynosi 200 kilometrów. Z systemu korzysta około 3–4 milionów pasażerów dziennie . 19 lipca 2008 o 2:00 w nocy z okazji zbliżających się Igrzysk Olimpijskich otwarto trzy kolejne linie.Metro (fr. métro) – miejski system elektrycznego transportu pasażerskiego o dużej przepustowości i wysokiej częstotliwości kursów, który jest całkowicie niezależny od innych środków transportu oraz bezkolizyjny, ponieważ jeździ na oddzielnych torach i posiada specjalną sygnalizację.

    Przygotowania do Expo 2010[ | edytuj kod]

    Po wybraniu w 2004 roku miasta Szanghaj jako gospodarza Expo 2010, podjęto decyzję o znacznym rozbudowaniu istniejącej sieci metra. Pod koniec 2007 roku ukończono linię nr 4, która wraz ze wspólnym odcinkiem z linią nr 3 obejmującym 10 stacji, utworzyła jedyną pętlę w systemie metra w mieście. W tym samym czasie oddano do użytku pierwsze odcinki linii nr 6, 8, 9 i 10. Do końca kwietnia 2010 roku rozbudowano większą część istniejących już linii, m.in. linię nr 2 wydłużono z obydwu stron do portów lotniczych – na wschód do Szanghaj-Pudong oraz na zachód do Szanghaj-Hongqiao i dworca Hongqiao, obsługującego koleje dużych prędkości. Ponadto otwarto linie nr 7 oraz nr 11 – pierwszą, na której pociągi docierały do sąsiedniej prowincji tj. do miasta Kunshan w prowincji Jiangsu. Dzięki tym działaniom długość wszystkich linii w mieście wyniosła 420 km, co spowodowało, że w maju 2010 roku system metra w Szanghaju stał się najdłuższą siecią metra na świecie.

    Port lotniczy Szanghaj-Hongqiao - port lotniczy położony 13 km na południowy zachód od centrum Szanghaju. Jest drugim portem lotniczym obsługującym to miasto (po porcie lotniczym Pudong). W 2006 obsłużył 19 338 485 pasażerów.Szanghaj Hongqiao (chiń.: 上海虹桥站; pinyin: Shànghǎi Hóngqiáo Zhàn) – jedna z czterech głównych stacji kolejowych w Szanghaju (inne stacje to Szanghaj, Szanghaj Południowy i Szanghaj Zachodni).

    Dalszy rozwój[ | edytuj kod]

    W dniu 27 września 2011 roku doszło do najpoważniejszego wypadku w metrze – w wyniku zderzenia pociągów rany odniosło 271 pasażerów. We wrześniu 2012 roku ogłoszono, że miasto dostanie dofinansowanie od rządu na rozbudowę 5 linii w wysokości ponad 2,6 miliarda dolarów. W tym samym roku ukończono linię nr 13. Pod koniec 2013 roku oddano do użytku linię nr 12 i nr 16, na której z uwagi na większe odległości między stacjami pociągi mogą osiągać prędkość do 120 km/h. W kolejnych latach rozbudowywano istniejące linie, m.in. w 2016 roku wydłużono linię nr 11 do nowo wybudowanego parku rozrywki Disneyland. Pod koniec 2017 roku otwarto linię nr 17, o długości 35 km, której ostatnia stacja mieści się przy największym jeziorze w Szanghaju – Dian Shan o powierzchni 62 km². 31 marca 2018 roku oddano do użytku w pełni automatyczną linię o nazwie Pujiang. Do końca 2020 roku planowane jest otwarcie nowych linii nr 14 i 15. W trakcie budowy jest linia nr 18 oraz linia o nazwie Chongming, o długości 43 km, której pociągi osiągające prędkość 120 km/h, będą mogły tunelem pod rzeką Jangcy dotrzeć do znajdującego się na wyspie Chongming. Długoterminowe plany budowy metra przewidują do 2035 roku łączną długość systemu na ponad 1000 km.

    Port lotniczy Szanghaj-Pudong – międzynarodowy port lotniczy położony we wschodniej części dzielnicy Pudong, 30 km od centrum Szanghaju. Kod IATA:PVG, ICAO:ZSPD. W 2004 obsłużył 35 mln pasażerów.Huangpu Jiang (chiń. upr.: 黄浦江; chiń. trad.: 黃浦江; pinyin: Huángpǔ Jiāng; Wade-Giles: Huang-p’u Chiang; dosł. „Rzeka Żółtego Brzegu”) – rzeka we wschodnich Chinach, w mieście Szanghaj, południowy dopływ Jangcy. Wypływa z jeziora Dianshan Hu. Liczy 114 km długości, średnia głębokość wynosi 8 m, maksymalna 22 m, w środkowym biegu ma 300-400 m szerokości, a u ujścia ok. 800 m szerokości.
    Rozwój metra w Szanghaju od 1993 roku

    Linie[ | edytuj kod]

    W lutym 2020 roku metro w Szanghaju liczyło 16 linii, ponadto trwały prace nad budową kolejnych nowych linii oznaczonych numerami 14, 15, 18 i Chongming. Linie nr 3 i nr 4 współdzielą 10 stacji. Na większości linii pociągi nie pokonują całej trasy, lecz operują na konkretnych odcinkach.

    Disneyland – sieć parków rozrywki stworzony przez wytwórnię Disneya. Głównymi atrakcjami parku są postacie z filmów Disneya, różnego rodzaju baśniowe budynki oraz niektóre formy zabaw jak np. kolejka górska.Kolej aglomeracyjna (również kolej podmiejska) – kolej obsługująca przewozy pasażerskie w obszarze aglomeracji miejskich.
    Stacja Hanzhong Road
    Mapa metra w Szanghaju

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Shanghai Metro Line 1 – travelchinaguide.com. [dostęp 2020-03-16].
    2. 2019年中国城市地铁客运量总结 – mp.weixin.qq.com. [dostęp 2020-03-16].
    3. Shanghai Line 2 inaugurated – railwaygazette.com. [dostęp 2020-03-16].
    4. Keeping up to speed – globaltimes.cn. [dostęp 2020-03-16].
    5. Executives arrested over tunnel cave-in – chinadaily.com.cn. [dostęp 2020-03-16].
    6. Metro Line 5 to extend into Fengxian District in Shanghai – gov.cn. [dostęp 2020-03-16].
    7. Doing Business in Shanghai – english.mofcom.gov.cn. [dostęp 2020-03-16].
    8. Keeping up to speed – globaltimes.cn. [dostęp 2020-03-16].
    9. Shanghai now the world’s longest metro – railwaygazette.com. [dostęp 2020-03-16].
    10. 271 injured in Shanghai’s subway crash – chinadaily.com.cn. [dostęp 2020-03-16].
    11. China to invest 800b yuan in subway projects, 5 in Shanghai – en.people.cn. [dostęp 2020-03-16].
    12. Western stretch of Metro Line 13 opening soon – shanghaidaily.com. [dostęp 2020-03-16].
    13. Shanghai opens two more metro lines – railjournal.com. [dostęp 2020-03-16].
    14. You can now ride the metro to Shanghai Disney station! – shanghaiist.com. [dostęp 2020-03-16].
    15. Soft Operation of Line 17 (Hongqiao Railway Station – Oriental Land), Phase 3 Project of Line 9 (Mid Yanggao Road - Caolu) – service.shmetro.com. [dostęp 2020-03-16].
    16. Dian Shan Lake – shqp.gov.cn. [dostęp 2020-03-16].
    17. Shanghai’s First APM Line -- Shanghai Metro Pujiang Line opened for revenue – fitsco.com.cn. [dostęp 2020-03-16].
    18. 15 things to expect from Shanghai in 2020 – shine.cn. [dostęp 2020-03-16].
    19. 上海5项交通建设项目集中开工 – sh.people.com.cn. [dostęp 2020-03-16].
    20. Construction starts on first Chongming Metro station – shine.cn. [dostęp 2020-03-16].
    21. New metro extension set to open – global.chinadaily.com.cn. [dostęp 2020-03-16].
    22. Metro Station – service.shmetro.com. [dostęp 2020-03-16].
    23. Shanghai Metro – travelchinaguide.com. [dostęp 2020-03-16].
    Kolej dużych prędkości w Chinach – podsystem kolejowych przewozów pasażerskich charakteryzujący się prędkościami przekraczającymi 250 km/h. Całością (poza lokalnymi szybkimi liniami), zarządza China Railway High-speed (CRS). Pierwszą linię, która obsługiwała pociągi osiągające prędkość 250 km/h uruchomiono w 2007 roku. Na koniec 2016 roku Chiny posiadały ponad 20000 km linii przeznaczonych do rozwijania dużych prędkości, zaś do 2020 roku zaplanowano osiągnąć długość linii 30000 km. W ciągu pierwszych 8 lat z szybkich kolei skorzystało ponad 5 miliardów pasażerów. Całość linii obsługuje obecnie około 2600 pociągów, co stanowi 60 procent wszystkich pociągów dużych prędkości na świecie. Po katastrofie kolejowej w Wenzhou w 2011 roku, w której zginęło 40 osób, ze względów bezpieczeństwa ograniczono prędkość pociągów do 300 km/h. Dopiero najnowszym pociągom w sierpniu 2017 roku zezwolono na jazdę z prędkością maksymalną 350 km/h, co pozwoli przejechać np. liczącą 1318 km trasę z Pekinu do Szanghaju w 4,5 godziny. Wyjątek stanowi lokalna kolej magnetyczna Transrapid Szanghaj o długości 30,5 km, która osiąga prędkość 431 km/h.




    Reklama

    Czas generowania strony: 0.032 sek.