• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Metro w Pekinie



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Pekin (chiń.: 北京站; pinyin: Běijīng Zhàn) - jedna ze stacji kolejowych w Pekinie, w Chinach. Została otwarta w latach 50 XX wieku, nawiązując architekturą do budynków pekińskich z tego okresu. Znajduje się w centralnym miejscu miasta tuż obok Jianguomen.Metro (fr. métro) – miejski system elektrycznego transportu pasażerskiego o dużej przepustowości i wysokiej częstotliwości kursów, który jest całkowicie niezależny od innych środków transportu oraz bezkolizyjny, ponieważ jeździ na oddzielnych torach i posiada specjalną sygnalizację.
    .mw-parser-output table.transport-autobus td.naglowek{color:white!important;background:#007c06!important}.mw-parser-output table.transport-trolejbus td.naglowek{color:white!important;background:#0432c8!important}.mw-parser-output table.transport-tramwaj td.naglowek{color:white!important;background:#c80404!important}.mw-parser-output table.transport-metro td.naglowek{color:black!important;background:#7d7d7d!important}.mw-parser-output table.transport-kolej td.naglowek{color:white!important;background:green!important}.mw-parser-output table.transport-wodny td.naglowek{color:white!important;background:blue!important}
    Wnętrze pociągu na linii 1

    Metro w Pekinie – system kolei podziemnej i kolei miejskiej w Pekinie. Pod koniec 2019 roku długość 22 linii wynosiła 689 km (nie wliczając linii tramwajowej Xijiao). Z 22 linii metra w 2019 roku korzystało dziennie średnio 10,08 mln pasażerów. 28 grudnia 2019 roku zostało najdłuższą siecią metra na świecie.

    Port lotniczy Pekin-Daxing (chiń. 北京大兴国际机场; pinyin: Běijīng Dàxīng Guójì Jīchǎng; IATA: PKX, ICAO: ZBAD) – lotnisko zlokalizowane na granicy Pekinu i miasta Langfang (prowincja Hebei) w Chinach. Po wybudowaniu będzie drugim międzynarodowym lotniskiem w Pekinie. Na czerwiec 2019 roku planowane było ukończenie budowy terminalu. Otwarcie portu nastąpiło 25 września 2019 roku. Zimowe Igrzyska Olimpijskie 2022, oficjalnie znane jako XXIV Zimowe Igrzyska Olimpijskie – igrzyska, które będą planowo organizowane przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski (MKOl). Kalendarz i procedura aplikacji na stanowisko organizatora została ogłoszona przez MKOl w październiku 2012 roku, ustalono termin zgłaszania wniosków do 14 listopada 2013. Komitet Wykonawczy MKOl dokona oficjalnie przeglądu ofert wszystkich miast kandydujących, w lipcu 2014 r., a następnie w głosowaniu ograniczy do trzech lub czterech miast. Z tej mniejszej listy, miasto gospodarz zostanie wybrane rok później, w dniu 31 lipca 2015 r. na 127. sesji MKOl w Kuala Lumpur.

    Historia[ | edytuj kod]

    Początki[ | edytuj kod]

    Metro w Pekinie było pierwszym tego typu systemem w Chinach Ludowych. Budowa rozpoczęła się w 1965 roku. Pierwszy odcinek z głównego dworca kolejowego w kierunku zachodnim otwarto w 1 września 1969 roku, liczył on 17 stacji i miał długość 23,6 km. Obecnie w/w stacje są częścią linii 1 i 2 (odcinek południowy). Początkowo metro służyło tylko celem wojskowym, mające umożliwić szybki przejazd do centrum miasta jednostkom stacjonującym w koszarach na zachodzie miasta. W dniu 15 stycznia 1971 roku oddano do użytku cywilnego powyższe linie. Przez pierwsze lata z metra mogły skorzystać tylko służbowo osoby, które pracowały w instytucjach państwowych. Do metra w początkowym okresie nie mieli też wstępu obcokrajowcy (poza oficjalnymi delegacjami). W połowie lat osiemdziesiątych oddano do użytku drugą część pętli obecnej linii nr 2, zaś do końca lat dziewięćdziesiątych końcowy fragment linii nr 1 w kierunku wschodnim.

    Pekin Południowy (chiń.: 北京南站; pinyin: Běijīng Nánzhàn) – stacja kolejowa położona w południowej części w Pekinu, w Chinach, otwarta 1 sierpnia 2008. Nowa stacja zastąpiła starą stację Pekin Południowy, znany również jako stacja Yongdingmen przed 1988, która działała od 1897 do 2006. Nowa stacja jest podobno największym dworcem kolejowym w Azji. Łącznie z z dworcem Pekin i Pekin Zachodni jest trzecim węzłem przewozów pasażerskich w stolicy Chin. Będzie on służył jako terminal dla szybkich pociągów, w tym Pekin-Tiencin, które mogą osiągnąć prędkość powyżej 350 km/h.29. Letnie Igrzyska Olimpijskie w 2008 rozgrywały się w Pekinie, stolicy Chin, od 8 do 24 sierpnia (niektóre mecze piłki nożnej odbyły się 6 i 7 sierpnia, czyli przed oficjalnym otwarciem).

    Przygotowania do olimpiady[ | edytuj kod]

    Po ogłoszeniu w 2001 roku, że Pekin został organizatorem Letniej Olimpiady w 2008 uległy przyśpieszeniu prace na trwających budowach, jak też podjęto decyzję o budowie kolejnych linii. W latach 2002 i 2003 oddano do użytku linię nr 13 i Batong (przedłużenie linii 1 z wymaganą przesiadką). Począwszy od 2004 roku, system metra w Pekinie przechodził gruntowną modernizację. Wymieniono pociągi na nowe klimatyzowane, oraz wprowadzono automatyczny system sprzedaży biletów. Modernizacja polegała również na wprowadzeniu nowoczesnej sygnalizacji, obsługi komputerowej, usprawnień dla osób niepełnosprawnych. Stare trakcje o długości 52,2 km wymieniono na nowe, redukujące hałas i poprawiające komfort jazdy. Pierwszą linię na trasie północ-południe otwarto w 2007 roku, linia nr 5 o długości 23,6 km umożliwiała przesiadkę na każdą z obecnych w tamtej chwili linii metra. W dniu 19 lipca 2008 roku uruchomiono trzy nowe linie metra: Airport która prowadzi do nowo otwartego terminalu lotniska Pekin, Olympic Branch Line (obecnie nr 8) prowadząca do głównych obiektów olimpijskich, jak też linię nr 10 (północną i wschodnią część obecnej trasy o długości 25 km, prowadzącą całkowicie pod ziemią). Ciekawostką jest fakt, że z linii nr 8 mogli korzystać jedynie posiadacze biletów na imprezy sportowe. Po otwarciu powyższych linii, sieć metra w Pekinie wydłużyła się do 200 km.

    MTR (Mass Transit Railway) to skrót określający szybki system kolejowy w Hongkongu. MTR powstało w 1979. Na system składa się 211.6 km torów i 150 stacji z czego 82 to stacje kolejowe. Aktualnie MTR jest obsługiwane przez MTR Corporation Limited (MTRCL). Dzięki swojej wydajności MTR jest głównym środkiem transportu publicznego w Hongkongu z około 4 milionami pasażerów każdego dnia roboczego.Kolej magnetyczna (kolej na poduszce magnetycznej) – kolej poruszająca się bez styku pojazdu z torem, dzięki unoszeniu elektromagnetycznemu przez odpychanie się lub przyciąganie magnesów stałych lub układ elektromagnesów ułożonych w torze i umieszczonych w pojeździe.

    Dalszy rozwój[ | edytuj kod]

    We wrześniu 2009 roku otwarto linię nr 4 o długości 28,2 km i liczącą 24 stacje. Została ona zbudowana i jest zarządzana (na podstawie umowy z władzami Pekinu przez okres 30 lat od oddania linii do użytku), przez spółkę Beijing MTR Corporation (BJMTR), w której jednym z głównych udziałowców jest firma MTR Corporation z Hongkongu, zarządzająca także w tym mieście siecią kolejową MTR. Rekordowy pod względem nowo otwartych linii był 2010 roku, w którym oddano do użytku 5 nowych linii metra: Daxing (zarządzaną przez BJMTR), Fangshan (która nie miała wtedy żadnego połączenia z pozostałymi liniami), Yizhuang, Changping oraz środkową część linii nr 5. Długość całkowita sieci metra w Pekinie wydłużyła się w ciągu roku o ponad połowę osiągając 336 km. Dopiero pod koniec 2011 roku oddano do użytku linię nr 9, która połączyła linię Fangshan z resztą siecią metra. W dniu 31 grudnia 2012 roku uruchomiono linię nr 6, na której po raz pierwszy pociągi sieci metra w Pekinie mogły przekroczyć prędkość 100 km/h. W kolejnym roku ukończono linię 10, której trasa w kształcie pętli ma długość 57 km i jest jednocześnie najdłuższą linią w mieście. Kilka miesięcy później oddano do użytku pierwsze odcinki linii nr 14 (kolejnej zarządzanej przez BJMRT), mającej na trasie stację Pekin Południowy obsługującą koleje dużych prędkości. Pod koniec 2014 roku wraz z otwarciem linii nr 7 długość sieci metra w Pekinie przekroczyła 500 km. W połowie 2015 roku, po przyznaniu Pekinowi prawa do organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku, ogłoszono, że miasto otrzyma od rządu dofinansowanie w wysokości 33 miliardów dolarów na budowę 6 nowych linii metra i wydłużenie kolejnych 6. Czwarta linia zarządzana przez BJMTR została oddana do użytku pod koniec 2016 roku – odcinek linii nr 16 o długości 19,6 km. W grudniu 2017 roku otwarto linie S1 i Yanfang oraz linię tramwajową Xijiao, tym samym długość metra w Pekinie przekroczyła 600 km. Linia S1 to pierwsza w systemie kolej magnetyczna, zaś linia Yanfang to pierwsza automatyczna linia, która w 2019 roku po unowocześnieniu do standardu GoA4, stała się w pełni automatyczną. 26 września 2019 roku uruchomiono linię Daxing Airport Express, którą pociągami osiągającymi prędkość do 160 km/h, można dojechać do nowo wybudowanego portu lotniczego Pekin-Daxing. Po oddaniu do użytku pod koniec 2019 roku południowego wydłużenia linii Batong i wschodniego linii nr 7, długość systemu metra w Pekinie zbliżyła się do 700 km. Według oficjalnych danych w 2019 roku w budowie było ponad 300 km tras, w tym nowe linie o numerach 3, 11, 12, 17 i 19.

    Hongkong (oficj. Specjalny Region Administracyjny Hongkong; ang. Hong Kong, Hong Kong Special Administrative Region of the People’s Republic of China, chiń. 香港, kantoński jyutping: hoeng1 gong2, mandaryński pinyin: Xiānggǎng) – specjalny region administracyjny Chińskiej Republiki Ludowej (drugim regionem jest Makau), znajdujący się na wschodnim wybrzeżu Chin, nad Morzem Południowochińskim.Port lotniczy Pekin (IATA: PEK, ICAO: ZBAA) – międzynarodowy port lotniczy położony 20 km na północny wschód od centrum Pekinu. Jest głównym portem przesiadkowym linii lotniczych Air China. W 2005 obsłużył ponad 30 mln pasażerów.
    Rozwój metra w Pekinie od 1969 roku


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Kolej aglomeracyjna (również kolej podmiejska) – kolej obsługująca przewozy pasażerskie w obszarze aglomeracji miejskich.
    Kolej dużych prędkości w Chinach – podsystem kolejowych przewozów pasażerskich charakteryzujący się prędkościami przekraczającymi 250 km/h. Całością (poza lokalnymi szybkimi liniami), zarządza China Railway High-speed (CRS). Pierwszą linię, która obsługiwała pociągi osiągające prędkość 250 km/h uruchomiono w 2007 roku. Na koniec 2016 roku Chiny posiadały ponad 20000 km linii przeznaczonych do rozwijania dużych prędkości, zaś do 2020 roku zaplanowano osiągnąć długość linii 30000 km. W ciągu pierwszych 8 lat z szybkich kolei skorzystało ponad 5 miliardów pasażerów. Całość linii obsługuje obecnie około 2600 pociągów, co stanowi 60 procent wszystkich pociągów dużych prędkości na świecie. Po katastrofie kolejowej w Wenzhou w 2011 roku, w której zginęło 40 osób, ze względów bezpieczeństwa ograniczono prędkość pociągów do 300 km/h. Dopiero najnowszym pociągom w sierpniu 2017 roku zezwolono na jazdę z prędkością maksymalną 350 km/h, co pozwoli przejechać np. liczącą 1318 km trasę z Pekinu do Szanghaju w 4,5 godziny. Wyjątek stanowi lokalna kolej magnetyczna Transrapid Szanghaj o długości 30,5 km, która osiąga prędkość 431 km/h.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.031 sek.