• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Metro



    Podstrony: [1] 2 [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Premetro – rodzaj metra, kursującego po bezkolizyjnych trasach (lub bezkolizyjnych odcinkach tras), przystosowanych do późniejszego włączenia w sieć metra. Budowle inżynierskie (tunele, wiadukty) są dopasowane zarówno do skrajni metra, jak i tramwaju.Metro w Szanghaju – system metra w największym mieście Chin, Szanghaju. System obejmuje zarówno linie metra (地铁) oraz kolejki miejskiej (轻轨). System został otwarty w 1993 roku jako trzeci w Chinach, po Pekinie i Tiencin. Od tego czasu metro w Szanghaju stało się jednym z najmłodszych i najszybciej rozwijających się systemów metra na świecie. Dzisiaj, dwanaście linii metra (z wyłączeniem Transrapid Szanghaj), 289 stacji i ponad 439 km tras czyni je najdłuższym systemem metra na świecie. Średnia dzienna liczba pasażerów wyniosła 6 700 000 w 2012, a 9 marca 2013 ustanowiono nowy rekord wynoszący 8 486 000.
    Systemy metra[ | edytuj kod]
     Osobny artykuł: Lista systemów metra.
    Kraje, w których istnieje sieć metra:

         Metro tylko w jednym mieście

         Metro w dwóch lub więcej miast

         Metro w fazie budowy

         Metro w fazie planowania

    Metro Kijowskie (ukr. Київський Метрополітен, ros. Киевский Метрополитен) – system kolei miejskiej, głównie podziemnej, zlokalizowany w Kijowie i będący pierwszym tego typu środkiem transportu na Ukrainie oraz historycznie trzecim w byłym ZSRR. Stacja Arsenalna (ukr. Арсенальна; ros. Арсенальная), znajdująca się na linii Sviatoshynsko-Brovarskiej, jest najgłębiej położonym pod powierzchnią gruntu tego typu obiektem na świecie - 105 metrów.Metro madryckie (hiszp. Metro de Madrid) jest jednym z najstarszych systemów metra w Europie (otwarte w 1919 roku) oraz jednym z największych systemów transportu tego typu na świecie. Posiada 279 stacji i 15 linii (oraz podziemną kolejkę R, będącą integralną częścią madryckiego metra, łączącą stacje Opera i Principe Pio). W 2007 r. metro w Madrycie miało już łącznie prawie 310 km długości.

         Bez metra

  • Najmniejszą miejscowością na świecie, w której zbudowano metro jest liczące 1200 mieszkańców Serfaus w Austrii. Powstało w latach osiemdziesiątych XX wieku. Składa się z jednej linii o długości 1200 metrów i z czterech przystanków. Służy narciarzom, którzy przyjeżdżają tam na wakacje.
  • W 2015 roku metro w Nowym Jorku miało najwięcej stacji (469) i linii (27).
  • Najwięcej pasażerów rocznie przewiozło metro w Tokio – ponad trzy miliardy.
  • Największą łączną długość linii ma metro w Szanghaju: 425 km.
  • Stacją leżącą najniżej na świecie pod powierzchnią gruntu jest znajdująca się na głębokości 105 metrów Arsenalna w Kijowie.
  • Równolegle z metrem moskiewskim funkcjonuje metro tylko dla władz i wojska, prawdopodobnie jedyne takie na świecie.
  • Najwięcej miast z metrem mają Chiny – 17, Stany Zjednoczone – 11 i Japonia – 10.
  • Spośród państw europejskich najwięcej miast z metrem ma Rosja – 7. Dwa z nich znajdują się w azjatyckiej części Federacji.
  • Spośród państw europejskich, które w 100% znajdują się w Europie (pomijając terytoria zamorskie), najwięcej miast z metrem mają Hiszpania – 7 i Francja – 6.
  • Najbardziej na północ położonym systemem metra jest metro w Helsinkach, najbliższe bieguna południowego jest metro w Buenos Aires.
  • Kontynentem z najmniejszą liczbą miast z metrem jest Afryka – funkcjonują tylko w Kairze i Algierze.
  • W państwach Unii Europejskiej istnieje obecnie ponad 40 sieci metra; ostatnie inwestycje przeprowadzono w: Kopenhadze (październik 2002), Porto (grudzień 2002), Rennes (2002), Turynie (2006), Palma de Mallorca (2007), Sewilli (2009) i Brescii (marzec 2013) i Maladze (lipiec 2014). Obecnie w budowie jest linia metra w Salonikach.

    Metro w Brukseli (franc.: Métro de Bruxelles, nid.: Brusselse metro) – system szybkiej podziemnej kolei miejskiej znajdujący się w Brukseli (Belgia).Paryskie metro – metro obsługujące Paryż i jego aglomerację, którego pierwsza linia została otwarta w 1900 r. z okazji Wystawy Światowej. Jego pełna nazwa to Chemin de Fer Métropolitain (pl. Metropolitalna kolej żelazna), w praktyce jednak używa się skrótu Métro. Sieć paryskiego metra ma długość 221,6 km, posiada 380 stacji (w tym 87 przesiadkowych). W 2004 roku przewiozło 1,336 miliarda pasażerów.

    Metro w Polsce[ | edytuj kod]

    Warszawa[ | edytuj kod]

     Osobny artykuł: Metro w Warszawie.

    Plany wybudowania metra w Warszawie pojawiały się już w okresie międzywojennym. Pierwsze poważne prace przerwał wybuch II wojny światowej. Krótko po wojnie powrócono do pomysłu budowy kolei podziemnej w Warszawie, zmieniając plany na rzecz metra głębokiego. Zaawansowany projekt został jednak zarzucony z powodu wysokich kosztów i trudności w budowie.

    Sygnalizacja kolejowa w polskim transporcie kolejowym jest uregulowana przez Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 18 lipca 2005 w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444). Jej zadaniem jest przekazywanie informacji potrzebnej do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu na kolejowego.Politechnika Wrocławska – państwowa szkoła wyższa we Wrocławiu, uważana za jedną z najlepszych uczelni technicznych w Polsce. Według ogólnoświatowego rankingu szkół wyższych Webometrics Ranking of World Universities ze stycznia 2013, opracowanego przez hiszpański instytut Consejo Superior de Investigaciones Científicas uczelnia zajmuje 1. miejsce w Polsce wśród uczelni technicznych, a na świecie 412. pośród wszystkich typów uczelni.

    Działające metro w Warszawie było formalnie budowane od 15 kwietnia 1983 r. (kiedy to został wbity w ziemię pierwszy pal stalowy na trasie wykopu podziemnej kolei), a gotowy odcinek metra otwarto 7 kwietnia 1995, z czteroletnim opóźnieniem. I linia (Kabaty-Młociny) została ukończona po 25 latach, 25 października 2008 roku, kiedy to otwarto trzy ostatnie stacje na północnym krańcu.

    Metro w Charkowie (ros. Харьковский метрополитен, ukr. Харківський метрополітен) - system kolei podziemnej w Charkowie na Ukrainie. Druga pod względem liczby stacji miejska kolej podziemna Ukrainy.Metro w Mińsku (biał.: Мінскі метрапалітэн, ros.: Минский метрополитен) – jedyny na Białorusi system kolei podziemnej.

    Budowa centralnego odcinka II linii metra, długości około 6 km ze stacjami Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat-Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński rozpoczęła się w 2010 roku. Druga linia metra ruszyła 8 marca 2015.

    Kraków[ | edytuj kod]

    Docelowy system planowanego metra w Krakowie

    W latach 60. XX wieku pojawiły się pierwsze założenia budowy sieci premetra. Już wtedy odbyła się konferencja naukowców i specjalistów od transportu pt. „Metro w Krakowie”. Od tamtego czasu, mimo że problem był wielokrotnie dyskutowany, nie został poruszony przez władze miasta. Dopiero w 2014 roku projekt wpisano do referendum, w którym mieszkańcy opowiedzieli się za jego realizacją.

    Metro w Rzymie – system podziemnej kolei miejskiej zlokalizowany w stolicy Włoch- Rzymie, składający się obecnie z dwóch przecinających się linii A i B. Obie linie spotykają się przy dworcu kolejowym Roma Termini.Metro w Delhi (दिल्ली मेट्रो, Dillī Meṭro) - system metra obsługujący Delhi i Noida w Narodowym Regionie Stołecznym. Sieć składa się z pięciu linii o łącznej długości 110 km. Metro liczy 97 stacji z czego 17 znajduje się pod ziemią. Metro w Delhi jest kombinacją linii podziemnych i naziemnych oraz stosowany jest tu tabor o standardowej i szerokotorowej skrajni.

    W połowie lutego 2018 roku, planowano ogłoszenie przetargu na studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. Na ten cel Urząd Miasta Krakowa przeznaczył 2,370 mln euro z tego 1,375 mln euro pochodziło z dotacji przyznanej przez Komisję Europejską. Dokument ten miał być gotowy w 2019 roku i miał pozwolić zadecydować którędy i w jakiej formie poprowadzić metro. Kraków jest jedynym miastem w Polsce poza Warszawą, gdzie projekt budowy metra zapisano w oficjalnych dokumentach. 2 sierpnia wybrano wykonawcę studium wykonalności.

    Lista systemów metra – lista zawiera funkcjonujące systemy metra. Na świecie w 2014 roku, w 55 krajach istniało 157 systemów metra. Niektórych, zwłaszcza najnowszych, nie uwzględniono na liście. Metro w Palma de Mallorca jest pierwszym systemem metra zbudowanym na Balearach. Metro zostało zbudowane dla usprawnienia komunikacji w dotychczas zatłoczonej Palmie. Obecnie sieć składa się z 8,5 km odcinka na którym znajduje się 9 stacji. Obsługę systemu zapewnia Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM). Pierwsze prace budowlane rozpoczęły się w 2004 roku by zakończyć się w 2007, tak więc budowa całej trasy przeprowadzona została w rekordowo szybkim tempie.

    Szacuje się, że budowa linii A o długości 19 kilometrów ma kosztować od 8 do 12 miliardów złotych. Koszt wszystkich trzech tras ma wynieść 25 miliardów. Linia A

    Linia A krakowskiego metra ma połączyć Bronowice z Nową Hutą. Rozważane są dwa warianty. Niezależnie od ostatecznej decyzji, odcinki pod Starym Miastem i Nową Hutą będą przebiegać pod ziemią.

    Łódź[ | edytuj kod]

    W latach 30. XX w. pojawiła się koncepcja budowy metra w Łodzi. Zakładała budowę jednej linii z Bałuckiego Rynku do Górnego Rynku (obecnie plac Reymonta). Koncepcje te nie zostały zrealizowane. Według jednej z późniejszych koncepcji miały powstać dwie linie o łącznej długości 53,5 km:

    Metro w Dnieprze (ukr. Дніпровський метрополітен) – system metra w Dnieprze na Ukrainie. Trzecia pod względem liczby stacji miejska kolej podziemna Ukrainy. Dzielnica VI Bronowice – dzielnica, jednostka pomocnicza gminy miejskiej Kraków. Do 1990 r wchodziła w skład dzielnicy Krowodrza. Od tego momentu funkcjonuje już jako samodzielna dzielnica z własną radą.
  • Linia A: Teofilów – Bałucki Rynek – Śródmieścieplac NiepodległościDąbrowaOlechówJanów,
  • Linia B: Retkiniadworzec Łódź Kaliskadworzec Łódź Fabryczna – dzielnica Uniwersytecka – Henryków.
  • Wrocław[ | edytuj kod]

    W latach 30. XX wieku oraz w czasie II wojny światowej planowano budowę metra we Wrocławiu. Także po wojnie opracowano plan metra we Wrocławiu, został on zamieszczony w publikacji „Szybka Komunikacja Miejska” opracowanej przez Jerzego Ostaszewicza i Mariana Rataja. Wstępnie zaproponowano 2 linie poprowadzone w tunelu:

    North West Rail Link jest budowanym systemem szybkiej bezkolizyjnej kolei miejskiej o dużej częstotliwości kursowania w Sydney. NWRL ma połączyć północno-zachodnie przedmieścia miasta - Epping, Castle Hill i Rouse Hill. Linia będzie miała 8 stacji na odcinku 23 kilometrów. Pociągi będą w pełni zautomatyzowane.Takt, kursowanie w takcie - kursowanie lokalnej, regionalnej lub międzymiastowej komunikacji publicznej w stałych odstępach czasu, np. takt dziesięciominutowy, takt godzinny. Zaletą kursowania w takcie jest łatwość zapamiętania rozkładu jazdy przez użytkowników oraz koordynacji przesiadek na stacjach lub przystankach węzłowych.
  • linia I: Dworzec Nadodrze – RynekPiłsudskiegoPowstańców Śląskich. – Hallera
  • linia II: PilczycePlac Jana Pawła IIRynekPlac DominikańskiPlac Grunwaldzki
  • W późniejszym czasie zaproponowano przedłużenie powyższych linii: w tunelu lub w wariancie naziemnym. Przez długie lata we Wrocławiu panowało stwierdzenie, że w warunkach hydrologiczno-geologicznych, w których położone jest miasto nie jest możliwa budowa metra. Jednak przy obecnym zaawansowaniu technologii nie byłby to duży problem. Na przełomie czerwca i lipca 2011 roku w prasie pojawiła się informacja, że Urząd Miejski we Wrocławiu zlecił Polskiej Akademii Nauk wykonanie koncepcji budowy metra we Wrocławiu. Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej zamiast klasycznego metra proponują dwa tunele tramwajowe pod ścisłym centrum miasta, co jest wariantem kilkukrotnie tańszym. W 2013 roku przedstawiono wstępną koncepcję metra we Wrocławiu.

    Metro w Oslo (norw. T-banen i Oslo) – system kolei podziemnej w stolicy Norwegii (przy czym większość stacji poza centrum miasta znajduje się na powierzchni ziemi). Operatorem metra jest Oslo T - banedrift spółka powiązana z Kollektivtransportproduksjon AS w imieniu firmy Ruter. Po Sztokholmie, Helsinkach i Sankt Petersburgu jest jednym z najdalej na północ wysuniętych systemów metra na świecie. Około 222 tys. (w ciągu roku 81 mln.) osób korzysta codziennie z metra w Oslo (2011). Dzisiejsza sieć metra złożona jest z 6 linii o łącznej długości 80 km i 95 stacji (z czego 16 jest pod ziemią). Wszystkie linie łączą się we Wspólnym Tunelu (Fellestunnelen) w centrum, a na stacjach: Majorstuen, Nationaltheatret, Stortinget, Jernbanetorget, Grønland i Tøyen można przesiąść się na każdą z 6 linii.Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.

    Znaki metra na świecie[ | edytuj kod]

     Osobny artykuł: Znaki metra.
  • Dniepr

    Metro w Nowym Jorku (ang. New York City Subway) – system podziemnej kolei miejskiej w Nowym Jorku. Ma najwięcej na świecie stacji – 468, a także najwięcej na świecie linii – 26. Ich łączna długość to 369 km i 1056 km długości toru. Dziennie przewozi ok. 5,2 mln osób (2008). Jest czwartą po szanghajskim, londyńskim i pekińskim metrze najdłuższą siecią metra na świecie, czwartą pod względem rocznej liczby przewożonych pasażerów (1,4 miliarda pasażerów w 2005) oraz drugą najstarszą w USA (starsze jest tylko metro w Bostonie).II Rzeczpospolita (II RP) – Rzeczpospolita Polska w latach 1918–1945, od odzyskania suwerenności państwowej w 1918 do wycofania uznania międzynarodowego dla Rządu RP na uchodźstwie w konsekwencji wykonania porozumień między mocarstwami wielkiej trójki na konferencji jałtańskiej w 1945.
  • Moskwa

    Metro w Sofii (bułg. Софийско метро) – system podziemnego transportu publicznego w stolicy Bułgarii, Sofii. System składa się z dwóch linii o długości 31 km, na której znajduje się 27 stacji. Podróż całym odcinkiem I linii metra trwa łącznie 27 minut. Perony na stacjach mierzą zazwyczaj 120/105 metrów długości, średni odstęp pomiędzy stacjami wynosi 1,1 km a maksymalna prędkość pociągów to 90 km/h.Olechów – rejon osadniczy we wschodniej części obszaru miasta Łodzi, położony w sąsiedztwie kolejowej stacji przeładunkowej i rozrządowej Łódź Olechów.
  • Stambuł

    Metro w Los Angeles (właśc. Metro Hrabstwa Los Angeles ang. Los Angeles Metro County Rail) – system podziemnej i naziemnej kolei miejskiej w Los Angeles. Ma 70 stacji, dwie podziemne linie właściwego metra i cztery naziemne (które są liniami metra tylko w potocznym znaczeniu tego słowa ponieważ są to w zasadzie linie szybkiego tramwaju) o łącznej długości 139,7 km i dziennie przewozi 350 tysięcy pasażerów (lipiec 2011). Jest jednym z najmłodszych systemów kolei podziemnej w USA.Przepustowość infrastruktury transportowej – maksymalna liczba środków transportu, jakie mogą w jednostce czasu (w ciągu godziny, doby czy roku) przemieścić się przez określony element transportowej infrastruktury liniowej lub punktowej.


  • Podstrony: [1] 2 [3] [4]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Pilczyce (niem. Pilsnitz) − osiedle w północno-zachodniej części Wrocławia, w dzielnicy Fabryczna. W granicach miasta od 1928. Położone jest na północ od Gądowa Małego, na południe od Kozanowa i na zachód od Parku Zachodniego.
    Schody ruchome, eskalator – urządzenie transportowe, zaliczane do grupy przenośników i służące do przewozu osób pomiędzy kondygnacjami budynku.
    Metro moskiewskie (ros. Московский метрополитен) – system kolei miejskiej, głównie podziemnej, zlokalizowany w stolicy Rosji- Moskwie, liczący łącznie 317,5 km długości i składający się z 12 linii na których znajduje się 190 stacji. Jest najbardziej obciążonym metrem Europy, a także na świecie. Do metra w Moskwie wsiadają codziennie 2.392.200 pasażerów (2002).
    Rynek we Wrocławiu (niem. Großer Ring in Breslau) – średniowieczny plac targowy we Wrocławiu, obecnie centralna część strefy pieszej. Stanowi prostokąt o wymiarach 213 na 178, oraz powierzchni około 3,8ha  m. Jest to jeden z największych rynków staromiejskich Europy, z największym ratuszem w Polsce. Zabudowę otaczającą Rynek stanowią budynki pochodzące z różnych epok historycznych. Centralną część Rynku zajmuje blok śródrynkowy, składający się z Ratusza, Nowego Ratusza oraz licznych kamienic. Rynek tworzy układ urbanistyczny wraz z przekątniowo przyległymi placem Solnym oraz placem wokół kościoła św. Elżbiety z wieża o wysokości 91,5 m. Do Rynku prowadzi 11 ulic – po dwie w każdym narożniku (Świdnicka, Oławska, E. Gepperta (Zamkowa), Ruska, św. Mikołaja, Odrzańska, Kuźnicza, Wita Stwosza), ponadto przebity w XIV lub XV w. Kurzy Targ po stronie wschodniej oraz wąskie ul. Więzienna i Przejście św. Doroty.
    Tramwaj (z ang. tramway – linia tramwajowa, tram – tramwaj) – pasażerski lub towarowy pojazd szynowy zaprojektowany do eksploatacji na linii tramwajowej.
    Plac im. Władysława Reymonta (d. Rynek Geyera, Górny Rynek) w Łodzi – plac w Łodzi; znajduje się po parzystej stronie ulicy Piotrkowskiej, zaraz po numerze 286 w dzielnicy Górna (obszarze Górniak).
    Metro berlińskie (niem. U-Bahn Berlin) – system kolei miejskiej, głównie podziemnej, zlokalizowany w stolicy Niemiec- Berlinie, otwarty w 1902 roku. Obecnie ma dziesięć linii i 173 stacje. Łączna długość szlaków wynosi 146,3 km, z czego 80% znajduje się pod ziemią.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.067 sek.