• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Metoda Dobrego Startu

    Przeczytaj także...

    Metoda Dobrego Startu - jest to metoda której celem jest wspomaganie rozwoju psychoruchowego dzieci, służy do aktywizowania rozwoju funkcji psychomotorycznych i ich integracji oraz korygowania zaburzeń tego rozwoju, co stwarza warunki prawidłowego procesu uczenia się. Ma ona na celu wspieranie rozwoju dziecka poprzez rehabilitację psychomotoryczną i edukację z zastosowaniem polisensorycznego uczenia się. Stosuje się ją w przedszkolach i w edukacji wczesnoszkolnej. W Polsce jako pierwsza rozpowszechniła ją Marta Bogdanowicz.

    Geneza Metody Dobrego Startu - pierwowzorem MDS była metoda Le Bon Depart (autorka: Thea Bugnet-van der Voort, z pochodzenia Holenderka)

    Założenia tej metody to :

  • wielozmysłowe uczenie się,
  • wykonywanie ruchów zharmonizowanych w czasie i przestrzeni.
  • Techniki:

  • wystukiwanie rytmu na wałeczkach z piaskiem,
  • rysowanie figur geometrycznych w rytm śpiewanej piosenki,
  • Geneza Metody Dobrego Startu w Polsce:

    W Polsce Metoda ta pojawiła się w latach 60. Dotarła za pośrednictwem lekarzy wizytujących ośrodki neuropsychiatrii dziecięcej we Francji. Pierwsze wzmianki na temat tej metody w Polskim piśmiennictwie naukowym można znaleźć w artykułach: J. Sochańskiej, B. Zakrzewskiej, J. Markiewicz.

  • 1968 - zapoznanie z ogólnymi założeniami metody (z powodu braku dostępu do oryginalnych materiałów, rozpoczęła pracę nad rozwijaniem własnej wersji metody).
  • 1969-1979 - prowadzenie zajęć w przedszkolach
  • Ważne w MDS jest zaangażowanie wszystkich funkcji:

  • spostrzeżeniowych
  • -wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych

  • językowych
  • -fonologicznych, syntaktyczno-morfologicznych, semantycznych

  • ruchowych
  • -motoryki dużej i małej, równowaga

  • integracji motoryczno- sesnorycznej (współdziałania między funkcjami)

  • Trzy funkcje ćwiczeń MDS i trzy aspekty ćwiczeń MDS

    1.Aspekt wzrokowy (literki, znaki wystukiwane przez młodsze dzieci, cyfry, figury geometryczne, lokalizacja w przestrzeni)

    2.Słuchowy (np.: piosenka, wierszyki, słowa, zdania)

    3.Aspekt ruchowy (odtwarzanie wzorów graficznych: figur geometrycznych, literek, cyfr)

    4.Integracja

    Cele MDS

  • wspomaganie rozwoju (optymalizacja rozwoju, profilaktyka)
  • diagnozowanie zaburzeń rozwoju (diagnoza)
  • korekcja zaburzeń (wyrównywanie i terapia)
  • wczesna edukacja (nauka rysowania, liter)

  • Zastosowanie MDS:

  • przedszkola masowe, integracyjne, specjalne, włączające
  • klasy I-III w szkole masowej, specjalnej
  • ośrodki szkolno-wychowawcze dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie z wadą słuchu



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.012 sek.