• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Messerschmitt Bf 162

    Przeczytaj także...
    MG 15 (niem. Flugzeugmaschinengewehr MG 15) – lotniczy karabin maszynowy kalibru 7,92 mm opracowany przez zakłady Rheinmetall-Borsig w 1932 roku.Samolot rozpoznawczy - statek powietrzny przeznaczony do zwiadu na terytorium wroga, wyposażony w odpowiednią aparaturę, zazwyczaj były to aparaty fotograficzne do zdjęć obiektów naziemnych wroga, bądź radary do obserwacji powietrznych.
    Bomba lotnicza to rodzaj wybuchowej broni (bomby) zrzucanej z samolotu lub innego statku powietrznego, przeznaczonej do niszczenia celów naziemnych lub nawodnych.

    Messerschmitt Bf 162 – prototyp niemieckiego szybkiego bombowca z okresu przed II wojną światową, skonstruowany w zakładach Messerschmitt.

    Historia powstania[ | edytuj kod]

    W 1935 roku niemieckie ministerstwo lotnictwa (Reichsluftfahrtministerium – RLM) odeszło od koncepcji uniwersalnego samolotu bojowego, zwanego Kampfzerstörer i postanowiło rozpisać konkurs na skonstruowanie dwóch samolotów, które miały trafić na wyposażenie Luftwaffe. Pierwszy z typów określono mianem Zerstörer, czyli samolot niszczycielski. Drugim miał być Schnellbomber, czyli szybki samolot bombowy, mogący pełnić również rolę samolotu rozpoznawczego dalekiego zasięgu (Fernaufklärer). Firma Bayerische Flugzeugwerke (BFW) stanęła do konkursu wystawiając jako swoje propozycje Bf 110 w klasie niszczyciela, Bf 161 jako samolot rozpoznawczy, a Bf 162 jako szybki samolot bombowy. Z tych dwóch ostatnich Bf 162 otrzymał priorytet i stanął do konkursu z Junkersem Ju 88 i Henschelem Hs 127.

    II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.Samolot – statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach względem statku, skrzydeł. Ciąg potrzebny do utrzymania prędkości w locie poziomym wytwarzany jest przez jeden lub więcej silników.

    Pierwszy prototyp Bf 162V1 oblatany został późną wiosną 1937 roku na lotnisku fabrycznym Augsburg-Haunstetten. We wrześniu tego samego roku ukończony został drugi prototyp Bf 162V2 (rejestracja D-AOBE). Jednakże testy w locie wykazały niezadowalające osiągi Bf 162. Prędkość maksymalna wynosiła tylko 480 km/h na wysokości 3400 m, a prędkość przelotowa na tej samej wysokości – 425 km/h. Z uwagi na to decydenci z RLM polecili Willemu Messerschmittowi skoncentrować swoje wysiłki na rozwoju samolotów myśliwskich, a dalsze prace nad Bf 162 miały zostać zakończone. Mimo tego ukończony został jeszcze trzeci prototyp Bf 162V3 (D-AOVI) oblatany 20 sierpnia 1938 roku.

    Junkers Ju 88 – niemiecki dwusilnikowy samolot z okresu II wojny światowej. Był jednym z najbardziej wszechstronnych samolotów tego konfliktu rywalizując w tej kategorii z samolotem de Havilland Mosquito (stąd nazwa ,,niemiecki Mosquito"). Zaprojektowany jako szybki bombowiec był bezkonkurencyjny w atakach z niewielkiej wysokości i płytkiego lotu nurkowego. Mógł też pełnić rolę nocnego myśliwca, bombowca torpedowego i samolotu rozpoznawczego. Prędkością, pułapem, udźwigiem bomb oraz uzbrojeniem pokładowym przewyższał standardowy niemiecki bombowiec taktyczny Heinkel He 111.Samolot bombowy (bombowiec) – rodzaj samolotu wojskowego, którego podstawowym przeznaczeniem jest niszczenie obiektów naziemnych lub jednostek pływających nieprzyjaciela za pomocą bomb, ewentualnie pocisków rakietowych.

    W późniejszych latach wszystkie trzy prototypy były wykorzystywane w roli maszyn doświadczalnych. Przykładowo Bf 162V3 służył do prób zdalnie sterowanych stanowisk broni pokładowej, które miały zostać zastosowane w samolotach Me 210. W prasie niemieckiej ukazywały się od czasu do czasu liczne zdjęcia Bf 162 oznaczanego nazwą Jaguar, który opisywano jako nowy szybki bombowiec znajdujący się na wyposażeniu Luftwaffe. Wszystko to służyło wprowadzeniu zamieszania wśród aliantów.

    Skrzydło samolotu (płat nośny) – zespół płatowca, jeden z głównych elementów konstrukcyjnych stałopłatów (samolotów, szybowców) służący do wytwarzania siły nośnej. W przekroju skrzydło ma kształt profilu lotniczego. Na krawędzi skrzydła umieszczone są lotki i często urządzenia do zwiększenia siły nośnej (sloty, klapy). Skrzydło tworzy często zespół konstrukcyjny w skład którego mogą wchodzić gondole silnikowe, podwozie, zbiorniki paliwa oraz pomieszczenia na ładunek użytkowy.Wilhelm Emil Messerschmitt, znany jako Willy (urodzony 26 czerwca 1898 we Frankfurcie nad Menem – zmarł 15 września 1978 w Monachium) – niemiecki konstruktor samolotów.

    Wiosną 1938 roku oblatany został Bf 161, który był jeszcze bardziej zbliżony do Messerschmitta Bf 110. Zachował nawet jego płat o niezmienionej rozpiętości. Kadłub tej maszyny był identyczny z kadłubem Bf 162, jedynie w miejscu komory bombowej mieściły się zapasowy zbiornik paliwa lub kamery fotograficzne. Pierwszy prototyp Bf 161V1 (D-AABA) otrzymał bardziej tępe oszklenie nosa niż Bf 162, natomiast Bf 161V2 posiadał przód kadłuba identyczny z Bf 162. Z uwagi na zaadaptowanie samolotów Bf 110 do wykonywania zadań rozpoznawczych zrezygnowano z dalszego rozwoju Bf 161.

    Komora bombowa to element wewnętrznego podziału konstrukcyjnego płatowców samolotów bojowych, przede wszystkim samolotów bombowych, w postaci pomieszczenia służącego do przenoszenia bomb lub innego uzbrojenia podwieszanego.Powierzchnie sterowe – ruchome elementy zewnętrzne samolotu, pozwalające na sterowanie jego lotem. Zmieniając kierunek przepływu strumienia powietrza zmieniają siły i momenty aerodynamiczne, powodując obrót względem osi wzdłużnej, poprzecznej i pionowej samolotu.

    Opis techniczny[ | edytuj kod]

    Konstrukcja[ | edytuj kod]

    Samolot przypominał z zewnątrz Bf 110. Konstrukcja i obrys skrzydeł były w obu tych samolotach prawie identyczne, Bf 162 otrzymał skrzydła o większej rozpiętości. Liczne analogie można było odnaleźć również w konstrukcji kadłuba i usterzenia. Zasadniczą różnicą było zastosowanie zupełnie nowego rozwiązania przodu kadłuba. Nos maszyny poza górnym panelem był całkowicie oszklony. Osłona kabiny została wyraźnie skrócona w stosunku do osłony stosowanej w Bf 110. Załoga samolotu była trzyosobowa. W centralnej części kadłuba mieściła się komora bombowa, mieszcząca 10 bomb SC 50 o masie 50 kg każda. W wariancie przeciążonym istniała możliwość podwieszania pod centropłatem dwóch dodatkowych bomb SC 250 o masie 250 kg każda, co podnosiło ogólny udźwig samolotu do 1000 kg.

    Luftwaffe (pol. broń powietrzna) – Siły Powietrzne III Rzeszy (1933-1945), powołane 26 lutego 1935 roku rozkazem Hitlera, również oficjalna nazwa powojennych sił powietrznych Republiki Federalnej Niemiec aż do dzisiaj.Reichsluftfahrtministerium (Ministerstwo Lotnictwa Rzeszy), w skrócie RLM, ministerstwo lotnictwa w okresie nazistowskich Niemiec (1933-1945). Jest to również oryginalna nazwa kompleksu budynków Detlev Rohwedder-Haus na Wilhelmstraße 81-85, obecnie 97, w centrum Berlina, w którym obecnie mieści się Federalne Ministerstwo Finansów (Bundesministerium der Finanzen).

    Napęd[ | edytuj kod]

    Napęd pierwszego prototypu Bf 162V1 (D-AIXA) stanowiły dwa silniki rzędowe Daimler-Benz DB 600A o mocy startowej 725 kW (986 KM) każdy.

    Uzbrojenie[ | edytuj kod]

    Jeden ruchomy karabin maszynowy MG 15 kalibru 7,92 mm oraz 10 bomb SC50 o łącznej masie 500 kg i możliwość podwieszenia dwóch dodatkowych bomb SC250 po 250 kg każda

    Centropłat - część konstrukcyjna statku powietrznego (stałopłata). Jest to środkowa część płata nośnego przytwierdzona do kadłuba statku powietrznego. Centropłat często jest punktem mocowania silników w maszynach wielosilnikowych.Messerschmitt AG – producent samolotów założony przez niemieckiego konstruktora lotniczego, późniejszego profesora, Willy’ego Messerschmitta w marcu 1926 roku jako Messerschmitt Flugzeugbau GmbH. Poszukując wsparcia ze strony rządu Bawarii, Messerschmitt połączył swoją spółkę z Bayerische Flugzeugwerke. 11 lipca 1938 roku Messerschmitt założył nową spółkę pod własnym nazwiskiem (Messerschmitt AG), która przejęła całe zakłady Bayerische Flugzeugwerke. Główna fabryka samolotów znajdowała się w Augsburgu, mniejsze zakłady powstały w Ratyzbonie i Obertraubling.




    Warto wiedzieć że... beta

    Messerschmitt Bf 110 (Me 110) ciężki, dwusilnikowy samolot myśliwski konstrukcji niemieckiej z okresu drugiej wojny światowej.
    Messerschmitt Me 210 – niemiecki ciężki samolot myśliwski, następca messerschmitta Bf 110, używany podczas II wojny światowej.
    Osłona kabiny – górna część obudowy kabiny pilota, której zadaniem jest zabezpieczenie załogi przed działaniem czynników atmosferycznych i pędem powietrza.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.806 sek.