• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Max Friz

    Przeczytaj także...
    Franz Josef Popp (ur. 14 stycznia 1886 w Wiedniu, zm. 29 lipca 1954 w Stuttgarcie, Niemcy) – austriacki inżynier, współzałożyciel i wieloletni prezes zarządu firmy BMW AG.Deska kreślarska (inne nazwy to: blatka, pulman, kulman, rajzbret) – przyrząd kreślarski stosowany przy wykonywaniu rysunków technicznych, architektonicznych i animacji metodami tradycyjnymi. A także do wykonywania szkiców czy do czytania wielkoformatowych map czy rysunków.
    Roald Engelbregt Gravning Amundsen (ur. 16 lipca 1872 w Borge, ob. część miasta Fredrikstad w okręgu Østfold w Norwegii, zaginął 18 czerwca 1928 w Arktyce) – norweski badacz polarny, pierwszy zdobywca bieguna południowego.

    Max Friz (ur. 1 października 1883 w Bad Urach; zm. 9 czerwca 1966 w Tegernsee) – niemiecki inżynier, a także wyróżniający się konstruktor silników. Do szczególnej sławy przyczyniły się jego działalność w BMW.

    Po szkole Friz miał zostać kupcem i objąć kierownictwo nad rodzinnym interesem. Jego skłonności do techniki były jednak silniejsze. Po czterech latach nauki w firmie Dampfmaschinenbau Kuhn (Budowa Maszyn Parowych Kuhn) w Cannstatt zapisał się w 1902 na ówczesną Königliche Baugewerkschule (Królewska Szkoła Budowlana) w Esslingen am Neckar, którą ukończył w 1904. Od 1906 pracował jako konstruktor w Daimler-Motoren-Gesellschaft (Kompania-Silnikowa-Daimler) w Untertürkheim, części miasta Stuttgart, gdzie jego dużym osiągnięciem było skonstruowanie silnika dla Mercedesa, którym Christian Lautenschlager w 1914 wygrał Grand Prix Francji. Pracując w latach 1912-1913 w Austro-Daimler opracował praktyczny czterosuwowy, rzędowy silnik lotniczy z wałkami rozrządu leżącymi w górnej części silnika.

    Bad Urach – miasto uzdrowiskowe w Niemczech, w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia, w rejencji Tybinga, w regionie Neckar-Alb, w powiecie Reutlingen, siedziba wspólnoty administracyjnej Bad Urach. Leży w Jurze Szwabskiej, nad rzeką Erms. Liczy 12 317 mieszkańców (31 grudnia 2010), powierzchnia miasta wynosi 55,55 km².Stopień sprężania – to stosunek objętości powietrza w cylindrze silnika na końcu suwu ssania do objętości powietrza na końcu suwu sprężania.

    Pod koniec 1916 Friz złożył aplikację na pozycję w Rapp Motorenwerke GmbH (Zakłady Silnikowe Rapp sp. z o.o.), pracując nadal dla Daimlera. Powodem tego była jego frustracja wywołana przez głównego inżyniera Paula Daimlera, który ignorował sugestie młodego asystenta dotyczące konstrukcji silnika. Postawiony w takiej sytuacji Friz przypomniał sobie o jego dawnym koledze, Karlu Rappie. Na początku Rapp zamierzał odrzucić podanie, jednakże Franz Josef Popp, główny dyrektor firmy, stwierdził niedobór zdolnych konstruktorów w firmie i zainterweniował na korzyść Friza zatrudniając go 2 stycznia 1917.

    1 października jest 274. (w latach przestępnych 275.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 91 dni.Doctor honoris causa (z łac. [doktor] dla zaszczytu) – akademicki tytuł honorowy nadawany przez uczelnie osobom szczególnie zasłużonym dla nauki i kultury. Nie wymaga posiadania formalnego wykształcenia, ale nadawany jest zazwyczaj osobom o wysokim statusie społecznym lub naukowym.

    W firmie Daimlera, Max Friz trudził się na próżno opracowaniem przerośniętego silnika o wysokim stopniu sprężania, podczas gdy Paul Daimler zaangażował się zaledwie w technologię doładowania. Dopiero po przeprowadzeniu się do Monachium Friz mógł wdrożyć swoje pomysły. Po opracowaniu silników lotniczych BMW III i BMW IV inżynier stał się znany na całym świecie. Przede wszystkim przyczynił się do tego silnik BMW IIIa, który zawierał opracowany również przez niego gaźnik mogący pracować na dużych wysokościach, który pod koniec pierwszej wojny światowej umożliwiał dominację nad przeciwnikiem myśliwcom Fokker D VII. 10 sierpnia 1918 Frizowi przyznano prokurę.

    Walter Mittelholzer (ur. 2 kwietnia 1894 r. w Sankt Gallen - zm. 9 maja 1937 r. w Styrii) − szwajcarski pionier lotnictwa, fotograf, podróżnik i pisarz.Daimler-Motoren-Gesellschaft (w skrócie DMG) - niemieckie przedsiębiorstwo zajmujące się początkowo produkcją silników, później samochodów działającą w latach 1890 - 1926.
    Silnik lotniczy BMW IIIa konstrukcji Maxa Friza, pierwszy produkt firmy BMW

    Po przybyciu do Rapp Motorenwerke, zlecono Frizowi opracowanie silnika lotniczego który mógł wznieść i utrzymać samolot na znacznych wysokościach, był wytrzymały, a także lepszy aerodynamicznie. Latając na wyższych pułapach piloci wojskowi mieli strategiczną przewagę, ponieważ ciśnienie atmosferyczne maleje im wyżej leci samolot, co uniemożliwiało poprawne działanie konwencjonalnych silników na pułapie powyżej 3.000 metrów. Wiosną 1917 Friz pracował przy desce kreślarskiej nad jego rewolucyjnym silnikiem, podczas gdy sytuacja Rapp Motorenwerke wyglądała kiepsko. Dowództwo armii zamierzało wybrać kilka typów samolotów i silników lotniczych, a potem budować je na licencji w kilku firmach. Wiosną 1917 komisja z Reichswehr przeprowadziła inspekcję w zakładzie Rappa. Mieli zdecydować, który silnik będzie produkowany później na licencji w Monachium. W końcu, zarząd firmy był postawiony przed wyborem silników albo Daimlera albo Benza. Jednakże, Franz Josef Popp zaproponował zaprezentowanie nowego silnika, silnika który do tamtego czasu istniał tylko na rysunkach Maxa Friza.

    Silnik gwiazdowy – wielocylindrowy silnik spalinowy, w którym cylindry umieszczone są promieniowo na obwodzie koła, z centralnym wałem korbowym. Silnik gwiazdowy może zawierać od trzech do kilkunastu cylindrów. Silnik taki może mieć obieg zarówno dwusuwowy jak i czterosuwowy. W przypadku tego drugiego (ponad 90% konstrukcji) liczba cylindrów w danej gwieździe jest zawsze nieparzysta. Kilkunastocylindrowe silniki gwiazdowe budowane są w układzie podwójnej, a czasem i poczwórnej gwiazdy (np. silniki do Boeing B-50 Superfortress).Esslingen am Neckar (do 16 października 1964 Eßlingen am Neckar) – miasto powiatowe w Niemczech, w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia, w rejencji Stuttgart, w regionie Stuttgart, siedziba powiatu Esslingen. Leży nad rzeką Neckar, ok. 10 km na południowy wschód od Stuttgartu.

    Zainteresowanie okazane ze strony oficerów było znaczne i wkrótce nie było mowy o degradacji firmy Rapp do rangi drobnych producentów. W rzeczywistości, Reichswehra była pod takim wrażeniem, że złożyła zamówienie na 600 sztuk, mimo tego że pierwszy prototyp nie został jeszcze wyprodukowany. Silnik lotniczy skonstruowany przez Friza sprawił, że firma Rapp Motorenwerke przez jedną noc przyczyniła się do wkładu w wojnę.

    Ciśnienie atmosferyczne – stosunek wartości siły, z jaką słup powietrza atmosferycznego naciska na powierzchnię Ziemi (lub innej planety), do powierzchni, na jaką ten słup naciska (por. ciśnienie). Wynika stąd, że w górach ciśnienie atmosferyczne jest niższe, a na nizinach wyższe, ponieważ słup powietrza ma różne wysokości.Tegernsee – miasto w południowych Niemczech, w kraju związkowym Bawaria, w rejencji Górna Bawaria, w regionie Oberland, w powiecie Miesbach. Leży w Alpach Bawarskich, około 10 km na południowy zachód od Miesbach, nad jeziorem Tegern, przy drodze B307.
    Motocykl BMW R32 konstrukcji Maxa Friza

    Po zakończeniu wojny silnik BMW IIIa zapewnił sukcesu samolotowi Junkers F 13. Wskutek Traktatu Wersalskiego i jego zapisach mówiących o niemieckim lotnictwie, Friz i jego firma przerzucili się na budowę pojazdów naziemnych. W 1992 inwestor Camillo Castiglioni przeniósł Wydział Silników BMW z nazwą firmy BMW do Bayerische Flugzeugwerke AG (BFW) (Bawarskie Zakłady Lotnicze SA), której zakłady leżały również w Monachijskim Oberwiesenfeld, gdzie rozpoczęto produkcję silników dla najróżniejszych celów cywilnych. Tutaj, poprzez opracowanie motocykla BMW R32 w 1923, Friz ustanowił kamień milowy w technice pojazdów, wymyślając koncepcję, która do dzisiaj jest stosowana w BMW. W wyniku jej wykorzystania osiągnięto wiele sportowych sukcesów i światowych rekordów.

    Camillo Castiglioni (ur. 22 października 1879 w Trieste, Austria zm. 18 grudnia 1961 w Rzymie, Włochy) – austriacki finansista, bankier, był najbogatszym człowiekiem w Europie Środkowej w czasie pierwszej wojny światowej. Udzielał się w pierwszych dniach lotnictwa, a poza tym inwestował w sztukę.I wojna światowa – konflikt zbrojny trwający od 28 lipca 1914 do 11 listopada 1918 (w latach 20. i 30. XX wieku nazywany "wielką wojną") pomiędzy ententą, tj. Wielką Brytanią, Francją, Rosją, Serbią, Japonią, Włochami (od 1915) i Stanami Zjednoczonymi (od 1917), a państwami centralnymi, tj. Austro-Węgrami i Niemcami wspieranymi przez Turcję i Bułgarię.

    Wszystkie te osiągnięcia spełniały warunki na wyniesienie go na stanowisko dyrektora (Członka Zarządu) w Bayerische Motoren-Werke AG. W ten sposób 25 kwietnia 1925 Maxa Friza mianowano Dyrektorem Technicznym i w tym samym czasie nazwano go Głównym Konstruktorem firmy, pozycja, którą zachował do 13 września 1937. W związku ze swoim stanowiskiem, Friz podpisał się pod projektem silnika lotniczego BMW VI -nader istotnego dla lotnictwa niemieckiego- biorąc za niego odpowiedzialność. Samolot wyposażony w ten silnik wykorzystał Norweg Roald Amundsen zdobywając nim południowy biegun polarny i Szwajcar Walter Mittelholzer lecąc z Zurychu do Kapsztadu. Wiele samolotów nowo powstającej Luftwaffe było napędzanych przez silnik BMW VI. Friz odegrał również istotną rolę przy ustalaniu warunków licencji z amerykańską firmą Pratt & Whitney w sprawie produkcji na licencji silników "Wasp" i "Hornet", które skierowały dalszy rozwój silników BMW w całkowicie inną stronę m.in. w kierunku silników gwiazdowych chłodzonych powietrzem. Od 21 grudnia 1934 do 15 listopada 1937 Friz był prezesem spółki BMW Flugmotorenbau GmbH (BMW Budowa Silników Lotniczych sp. z o.o.). W roku 1938 Friz przejął też kierownictwo nad nową spółką Flugmotorenfabrik Eisenach GmbH (Fabryka Silników Lotniczych Eisenach sp. z o.o.). W tym samym roku przyjęto go jako członka zwykłego do Deutsche Akademie für Luftfahrtforschung (Niemiecka Akademia Badań Lotniczych) w Berlinie. W 1945 Friz przeszedł na emeryturę, przeprowadzając się do swojego domu w Tegernsee. W 1954 Technische Hochschule München (Wyższa Szkoła Techniczna w Monachium) w uznaniu za jego zasługi przyznała mu tytuł doctor honoris causa. W 1966 Friz umarł w Tegernsee.

    Austro-Daimler – austriacki producent samochodów, filia niemieckiego producenta samochodów i silników lotniczych Daimler.Grand Prix (z franc. Wielka Nagroda, oficjalny skrót GP) – pojęcie używane w odniesieniu do różnego rodzaju zawodów sportowych, głównych nagród na festiwalach i w konkursach w różnych dziedzinach.
    (window.RLQ=window.RLQ||).push(function(){mw.log.warn("Gadget \"edit-summary-warning\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"wikibugs\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"ReferenceTooltips\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"main-page\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");});
    Luftwaffe (pol. broń powietrzna) – Siły Powietrzne III Rzeszy (1933-1945), powołane 26 lutego 1935 roku rozkazem Hitlera, również oficjalna nazwa powojennych sił powietrznych Republiki Federalnej Niemiec aż do dzisiaj.Stuttgart – miasto na prawach powiatu w Niemczech, stolica i największe miasto kraju związkowego Badenia-Wirtembergia, siedziba rejencji Stuttgart oraz regionu Stuttgart.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Traktat wersalski – główny układ pokojowy kończący I wojnę światową, podpisany 28 czerwca 1919 roku przez Niemcy, mocarstwa Ententy, państwa sprzymierzone i stowarzyszone. Został ratyfikowany 10 stycznia 1920 roku i z tą datą wszedł w życie. Traktat ustalił wiele granic międzypaństwowych w Europie oraz wprowadził nowy ład polityczny.
    Christian Friedrich Lautenschlager (ur. 13 kwietnia 1877 roku w Magstadt, zm. 3 kwietnia 1954 roku w Untertürkheim) – niemiecki kierowca wyścigowy.
    Doładowanie silnika spalinowego – proces doprowadzania do silnika większej ilości czynnika roboczego (powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej) niż silnik zassałby swobodnie z otoczenia. Jest to realizowane poprzez zwiększenie ciśnienia, a tym samym i jego gęstości i temperatury, czynnika na wlocie do silnika poprzez sprężarkę. Za pomocą odpowiednich układów sterujących pracą silnika i sprężarki, można wpłynąć również na zależność momentu obrotowego od obrotów silnika.
    Silnik czterosuwowy – silnik spalinowy o spalaniu wewnętrznym wykorzystywany w samochodach, ciężarówkach, motocyklach oraz wielu innych maszynach. Nazwa odnosi się do czterech faz działania:
    Kamień milowy (łac. milliarium) – znak kamienny, który służył do oznaczania drogi w czasach Imperium Rzymskiego.
    Gaźnik (karburator) – urządzenie wytwarzające mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednim składzie w silnikach spalinowych o zapłonie iskrowym. W gaźniku następuje dozowanie paliwa, jego odparowanie i wymieszanie oparów paliwa z powietrzem, a następnie dostarczenie odpowiedniej ilości wytworzonej mieszanki poprzez kolektor dolotowy do cylindra. Gaźnik jest częścią układu zasilania silnika spalinowego.
    Silnik rzędowy jest to silnik spalinowy wielocylindrowy, w którym cylindry usytuowane są w jednym rzędzie. Silniki takie stosowane są głównie w motoryzacji, do napędu samochodów i motocykli. Silniki rzędowe oznacza się w Polsce Rx – gdzie x oznacza liczbę cylindrów. W praktyce spotyka się:

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.031 sek.