Matchmaking

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Matchmaking (wyszukiwanie gier) – w komputerowych grach online multiplayer system dobierania graczy i wyszukiwania serwerów. W większości gier komputerowych są to rozbudowane algorytmy, szacujące umiejętności graczy oraz przewidujące wyniki rozgrywek, których głównym priorytetem jest wyszukiwanie meczów odpowiednich do ich poziomu umiejętności. Po wyszukaniu graczy i utworzeniu drużyn, system matchmakingu szuka wolnego serwera (uwzględniając opóźnienie połączenia graczy) i konfiguruje rozgrywkę.

League of Legends (w skrócie LoL) – sieciowa gra komputerowa z gatunku multiplayer online battle arena. Powstała na bazie modyfikacji Defense of the Ancients (DotA) do Warcraft III: The Frozen Throne. Została opracowana przez Riot Games i początkowo wydana tylko dla systemu Windows. Po raz pierwszy ogłoszona 7 października 2008, a wydana 27 października 2009. 15 lipca 2013r. gra została uznana w USA za pełnoprawny sport.Efekt Dunninga-Krugera – zjawisko psychologiczne polegające na tym, że osoby niewykwalifikowane w jakiejś dziedzinie życia mają tendencję do przeceniania swoich umiejętności w tej dziedzinie, podczas gdy osoby wysoko wykwalifikowane mają tendencję do zaniżania oceny swoich umiejętności.

Na koniec meczu lub jego części, ranking uczestników jest aktualizowany, czego skutkiem może być zmiana jego graficznej reprezentacji w interfejsie gry np. w postaci rangi, poziomu itp. Dzięki temu zastosowanie systemów matchmakingu nie tylko poprawia jakość rozgrywki przez wyszukiwanie odpowiednio trudnych gier, ale także tworzy swego rodzaju element rywalizacji, motywujący graczy zdobywaniem coraz to wyższych rang lub poziomów.

Sport elektroniczny (e-sport, ang. esports, electronic sports) – forma rywalizacji, w której przedmiotem działań zawodników są gry komputerowe. Zawody e-sportowe często przyjmują formę zorganizowanej wieloosobowej gry komputerowej, gdzie zawodowi gracze prowadzą rozgrywkę indywidualnie lub w drużynach, zebrani fizycznie (tzw. LAN party) lub przez Internet. Mimo tego, że zawody i inne formy rywalizacji stanowią od dawna część kultury gier komputerowych, przez dłuższy czas były traktowane jedynie rozrywkowo, rozgrywane przez amatorów. Dopiero wraz z początkiem lat 2000, dzięki możliwości strumieniowania rozgrywek na żywo, zaczęły nabierać obecnej formy wraz z gwałtownym wzrostem ich popularności. Pojawili się zawodowi gracze oraz komentatorzy, specjalizujący się w danej grze. Szybki wzrost zainteresowania i znaczenia e-sportu spowodował, że już w latach 2010-tych stanowił istotny czynnik w branży gier komputerowych, a twórcy aktywnie wspierali i współtworzyli go, przystosowując swoje gry i finansując turnieje. Gracz to w teorii gier uczestnik gry. Graczem może być osoba, zwierzę, firma, lub dowolny inny twór zależnie od gry.

Systemy rankingowe w wielu tytułach często opierają się na algorytmach stosowanych powszechnie w klasyfikacji szachowej, takich jak ranking elo lub jego bardziej rozbudowanych wersjach, np. Glicko(ang.). Takie rozwiązania występują m.in. we wbudowanym matchmakingu w League of Legends (elo), w Counter-Strike: Global Offensive (Glicko-2), a także w niektórych ligach e-sportowych, np. ESEA, Faceit (elo).

Gry online – rodzaj gier komputerowych, które wymagają dostępu do Internetu. Dzielą się na gry działające w przeglądarkach (najczęściej są wykonane we Flashu lub Javie jak również z wykorzystaniem PHP) oraz rozbudowane gry serwerowe (np. MMORPG).Szachy – rodzina strategicznych gier planszowych rozgrywanych przez dwóch graczy na 64-polowej szachownicy, za pomocą zestawu bierek (pionów i figur). Popularnie, choć nieprecyzyjnie, szachami nazywa się również wspomniane bierki.

Problemem systemów szachowych – ze względu na jego oryginalne zastosowanie – jest nastawienie na skuteczność indywidualną graczy, podczas gdy w grach wieloosobowych istotniejsza jest współpraca drużyny. W środowisku graczy mówi się o tzw. elo hell(ang.), w którym samodzielny awans z niskim poziomem punktów elo jest utrudniony ze względu na słabą współpracę drużynową wyszukanych współuczestników meczów. Niektórzy producenci gier tłumaczą jednak zjawisko elo hell negatywnymi uprzedzeniami graczy oraz zawyżaniem własnych umiejętności wskutek występowania efektu Dunninga-Krugera. Ponadto, systemy rankingowe są zazwyczaj adaptowane przez producentów gier poprzez uwzględnianie w obliczeniach zmiennych istotnych dla danego rodzaju rozgrywki.

Algorytm – w matematyce skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania pewnego rodzaju zadań. Słowo "algorytm" pochodzi od starego angielskiego słowa algorism, oznaczającego wykonywanie działań przy pomocy liczb arabskich (w odróżnieniu od abacism – przy pomocy abakusa), które z kolei wzięło się od nazwiska, które nosił Muhammad ibn Musa al-Chuwarizmi (أبو عبد الله محمد بن موسى الخوارزمي), matematyk perski z IX wieku.Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.

Przypisy[ | edytuj kod]

  1. Competitive Skill Groups FAQ, blog.counter-strike.net, 30 października 2012 [dostęp 2019-12-05].
  2. Special Session – Matchmaking in Games, IEEE Conference on Games (CoG) 2019 [dostęp 2019-12-05].
  3. Stuck in Silver? We’ve got your back, Red Bull [dostęp 2019-12-05] (ang.).
  4. Henry Stenhouse: CS:GO ranks, explained (ang.). PC Gamer, 2019-10-18. [dostęp 2019-12-03].
  5. CS:GO rankings explained: How it works, Dot Esports, 6 maja 2019 [dostęp 2019-12-16] (ang.).
  6. r/GlobalOffensive – The Ultimate Guide to CSGO Ranking, reddit [dostęp 2019-12-16] (ang.).
  7. ESEA Ranks, Elo and Rank S Released, play.esea.net, 21 marca 2016 [dostęp 2019-12-05].
  8. Ranking/ELO Info, FACEIT [dostęp 2019-12-05] [zarchiwizowane z adresu 2019-12-05] (ang.).
  9. Riot talk LoL matchmaking and ‘ELO Hell’: most players guess their rating at “about 150 points higher” than reality, PCGamesN [dostęp 2019-12-05] (ang.).
Faceit – niezależna platforma konkurencyjnych rozgrywek w grach komputerowych założona w Londynie w 2012 roku. Platforma wspiera gry komputerowe takie jak: Counter-Strike: Global Offensive, Tom Clancy’s Rainbow Six, Dota 2, League of Legends, Rocket League czy Team Fortress 2.




Reklama