Mastering
Loudness war (z ang. wojna głośności) – tendencja we współczesnym przemyśle muzycznym, aby nagrywać, produkować i dystrybuować nagrania o coraz większej głośności i kompresji dynamiki. Celem takich zabiegów jest postrzeganie nagrań jako wyróżniających się wobec innych.Kompresor dynamiki (często mylnie nazywany kompresorem dźwięku) należy do grupy procesorów sygnału. Zadaniem tego urządzenia jest korekcja dynamiki, zwana kompresją dynamiki materiału dźwiękowego według ustalonych przez użytkownika parametrów. Podstawowe parametry kształtujące działanie kompresora to punkt wzbudzania (zwyczajowo używane jest angielskie określenie threshold) i stopień kompresji (ang. ratio). Współcześnie stosowane są zarówno kompresory sprzętowe, jak i programowe (najczęściej w postaci wtyczek VST).
Sygnał cyfrowy – sygnał, którego dziedzina i zbiór wartości są dyskretne. Jego odpowiednikiem o ciągłej dziedzinie i ciągłym zbiorze wartości jest sygnał analogowy. Znaczenie tego terminu może odnosić się do:

Mastering – końcowy etap procesu realizacji produkcji muzycznej, podczas którego wydobywa się niuanse brzmieniowe realizowanego materiału. Ma to na celu ujednolicenie brzmienia wszystkich utworów (zwłaszcza, gdy materiał nagrywany był w różnych studiach) oraz dostosowanie brzmienia materiału do obowiązujących standardów. Podstawą dla masteringu jest poprzednio przeprowadzone, poprawnie brzmiące miksowanie.
Czynność masteringu poprzedza przetworzenie dźwięków na cyfrowe bądź analogowe, w zależności od możliwości edycyjnych studia nagraniowego. Stosowane narzędzia obróbki to m.in. korektory, kompresory, limitery dźwiękowe. Inżynierowie masteringu stosują urządzenia analogowe, jednak częściej limitowanie odbywa się przy zastosowaniu technologii cyfrowej. Technika cyfrowa jest obecnie wygodna z tego względu, iż pozwala na operowanie całością materiału, wyciszanie końcowych fragmentów utworów muzycznych oraz segmentację całości na zamierzone utwory.
Zobacz też[ | edytuj kod]
Przypisy[ | edytuj kod]
- Mastering – jego cel (pol.). www.studiomastering.net. [dostęp 2009-08-05].