• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Mass Effect 2



    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]
    Przeczytaj także...
    Montreal (fr. Montréal) – miasto w Kanadzie, nad Rzeką Świętego Wawrzyńca w prowincji Quebec. W latach 1844-1849 Montreal był stolicą Prowincji Kanady.Jerzy Dominik (ur. 7 listopada 1955 roku w Węgorzewie), polski aktor teatralny, filmowy i głosowy. A także reżyser dubbingu. W 1980 roku, ukończył PWST w Krakowie. Debiut teatralny 26 października tegoż samego roku. Dyplom otrzymał rok później.


    Mass Effect 2fabularna gra akcji stworzona przez BioWare, wydana przez Electronic Arts w styczniu 2010 roku na platformy Microsoft Windows i Xbox 360, a rok później na konsolę PlayStation 3. Stanowi drugą część trylogii Mass Effect. Akcja rozgrywa się w XXII wieku w Drodze Mlecznej, gdzie ludzkości zagraża insektoidalna rasa Obcych znanych jako Zbieracze. Gracz wciela się w postać komandora Sheparda, elitarnego żołnierza sił ziemskich, który w celu pokonania zagrożenia musi skompletować oddział gotowy wziąć udział w misji samobójczej. Wczytując zapis z pierwszej części gracz może kształtować fabułę Mass Effect 2 na wiele sposobów.

    Strzelanka lub shooter – jeden z podgatunków komputerowych gier akcji. Zazwyczaj koncentruje się na oddziaływaniu gracza na elementy otoczenia za pomocą broni palnej, a często także białej. Rozgrywka polega na kontroli postaci gracza i eliminacji wirtualnych przeciwników kierowanych przez sztuczną inteligencję lub innych graczy. Galaktyka (z gr. γαλα – mleko) – duży, grawitacyjnie związany układ gwiazd, pyłu i gazu międzygwiazdowego oraz niewidocznej ciemnej materii. Typowa galaktyka zawiera od 10do 10 gwiazd orbitujących wokół wspólnego środka masy.

    BioWare wprowadziło w grze kilka zmian względem pierwszej części, w tym rozwijając ją pod względem przedstawiciela gatunku strzelanek trzecioosobowych, dodając m.in. ograniczoną ilość amunicji i regenerujące się automatycznie zdrowie. W odróżnieniu od Mass Effect, druga część kładzie większy nacisk na różnorodność zadań pobocznych. Ścieżkę dźwiękową ponownie skomponował Jack Wall, tworząc mroczniejsze i bardziej dojrzałe kompozycje, mające oddać nastrój gry. W okresie od stycznia 2010 do maja 2011 roku gra doczekała się szeregu dodatków – począwszy od pakietów dodatkowych strojów i uzbrojenia, po zadania fabularne, w tym m.in. Nadzorca, Lair of the Shadow Broker i Arrival.

    Układ planetarny – planety i inne ciała niebieskie, krążące wokół centralnej gwiazdy lub układu gwiazd. System planetarny, w którym znajduje się Ziemia nosi nazwę Układu Słonecznego.Karabin wyborowy (karabin strzelca wyborowego, pot. snajperka) – karabin przeznaczony dla strzelca wyborowego w celu prowadzenia ognia pojedynczego na dużą odległość, z dużą precyzją, używany do likwidowania pojedynczych, istotnych dla przeciwnika celów (głównie osób), w odległości do kilkuset metrów. Jest to wyselekcjonowany model broni standardowej lub konstrukcja oryginalna przeznaczona wyłącznie do tego celu. Posiada osprzęt umożliwiający precyzyjne prowadzenie ognia na znacznych (do około 1000 m) odległościach (celownik optyczny), także w nocy, z użyciem noktowizora. Broń powtarzalna lub samopowtarzalna, istnieją też modele strzelające ogniem ciągłym (HK G3SG1).

    Gra okazała się sukcesem komercyjnym, zebrała również bardzo pozytywne recenzje. W zależności od platformy, średnia ocen wynosi od 93 do 96 procent. Krytycy chwalili wiele aspektów gry, przede wszystkim duży wpływ gracza na kształtowanie fabuły, stylistykę i system walki. Niektórzy stwierdzili jednak, że w porównaniu z częścią pierwszą rozgrywka została zbyt uproszczona. Mass Effect 2 otrzymał wiele nagród, w tym m.in. nagrodę Akademii Sztuk i Nauk Interaktywnych i tytuł gry roku przyznany przez Brytyjską Akademię Sztuk Filmowych i Telewizyjnych. W 2012 roku ukazał się Mass Effect 3, stanowiący zwieńczenie trylogii.

    Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.System osłon (ang. cover system) − w terminologii gier komputerowych system stosowany w grach third-person perspective (głównie w grach z podgatunku third-person shooter oraz przygodowych grach akcji, rzadziej w cRPG) polegający na wykorzystywaniu otoczenia do krycia się przez sterowaną przez gracza postać przed amunicją i materiałami wybuchowymi. W większości gier, w których zaimplementowano ten system, postać „przykleja się” do osłony, skąd może prowadzić ostrzał „na oślep”, tzn. tylko lekko się wychylając, lub celując w przeciwników, czym naraża się na trafienie przez ostrzał wrogów. Pierwszą grą, w której zastosowano system osłon z możliwością wychylania się i strzelania, jest Winback. Obecnie najbardziej znane serie gier wykorzystujące ten system to Gears of War, Mass Effect oraz Uncharted. System został wprowadzony także w m.in. Grand Theft Auto IV, Max Payne 3, Quantum of Solace, Red Dead Redemption, The Last of Us czy Vanquish.

    Rozgrywka[ | edytuj kod]

    Mass Effect 2 jest jednoosobową fabularną grą akcji z perspektywą trzecią osoby, w której gracz wciela się w postać komandora Sheparda. Płeć, wygląd, przebieg służby wojskowej, wyszkolenie bojowe i imię postaci określane są na początku gry. Jeśli gracz dysponuje zapisem stworzonym po ukończeniu pierwszej części, może wczytać go do Mass Effect 2, dzięki czemu wybory i decyzje podjęte w poprzedniczce znajdą odzwierciedlenie w kontynuacji. Wczytanie stanu gry przenosi również wygląd, poziom i klasę postaci, na starcie zapewnia również kilka bonusów. Gracze niedysponujący zapisem mogą stworzyć nowego bohatera, rozgrywając fabułę w sposób kanoniczny i wybierając jedną spośród sześciu dostępnych klas – żołnierza, szturmowca, inżyniera, adepta, strażnika lub szpiega. Każda klasa dysponuje innym zestawem mocy i umiejętności w posługiwaniu się bronią. Przykładowo szturmowiec specjalizuje się w walce na bliskim dystansie i korzystaniu ze strzelb, podczas gdy szpieg polega na skradaniu się i karabinach snajperskich.

    Mikołaj Klimek (ur. 19 lutego 1972 w Krakowie) – polski aktor głosowy i telewizyjny. Jest absolwentem PWST w Krakowie z 1997 roku. Jako aktor teatralny występował w teatrze Starym w Krakowie w 1995 roku oraz w Teatrze Polskim w Szczecinie (1997) i Teatrze Narodowym w Warszawie w latach 1998-2010.Punkty doświadczenia (PD lub EXP (XP) od experience) są wyznacznikiem aktywności gracza w danej grze (sesji gry). PD są zwykle przyznawane na końcu sesji, przygody lub kampanii. Najczęściej są przyznawane za pokonanie przeciwnika, lecz mistrz gry może przyznać je graczowi za wyjątkowy pomysł, wczucie się w postać itp., w zależności od systemu.

    Na świat Mass Effect 2 składa się mapa galaktyki, którą gracz może przemierzać w celu znajdowania i wykonywania zadań. Większość z nich polega na walce, jednak część wymaga wchodzenia w interakcje z postaciami niezależnymi zamieszkującymi dane miejsce. W miarę postępów w grze odblokowywane są nowe lokacje, dostępni stają się również nowi członkowie drużyny. Punkty doświadczenia zdobywa się za wykonywanie zadań. Po zdobyciu odpowiedniej ilości punktów postać awansuje na wyższy poziom i nagradzana jest punktami drużyny, które można przeznaczyć na ulepszenie mocy zarówno Sheparda, jak i jego towarzyszy. Moce, z których każda posiada cztery poziomy, pozwalają ulepszać zdolności bojowe postaci. Odblokowanie każdego poziomu mocy kosztuje tyle punktów akcji, co wartość danego poziomu – pierwszy poziom odblokować można posiadając jeden punkt, z kolei na odblokowanie wszystkich czterech potrzeba w sumie dziesięciu punktów. Po osiągnięciu czwartego poziomu gracz decyduje, na jakie ulepszenie mocy chce się zdecydować, wybierając jeden z dwóch dostępnych wariantów.

    Kryzys finansowy (2007–2009) – ogólnoświatowy kryzys gospodarczy na rynkach finansowych i bankowych, którego szczyt przypadł na lata 2008-2009, zapoczątkowany zapaścią na rynku pożyczek hipotecznych wysokiego ryzyka w Stanach Zjednoczonych. Stowarzyszenie PAX – świecka organizacja katolicka utworzona oficjalnie w 1947 przez Bolesława Piaseckiego i innych działaczy przedwojennego Ruchu Narodowo-Radykalnego Falanga. Początkowo zrzeszała katolików gotowych do współpracy z siłami komunistycznymi, po 1956 przybrała bardziej kompromisowe stanowisko (m.in. współpraca z byłymi żołnierzami AK), od 1979 część działaczy wspierała „Solidarność”. Obecnie działa pod nazwą Katolickie Stowarzyszenie Civitas Christiana.

    Głównym środkiem transportu Sheparda jest statek kosmiczny SSV Normandia, służący również za centrum operacyjne. Na pokładzie statku postać może wchodzić w interakcje z innymi członkami załogi, dostosowywać pancerze, podróżować do licznych układów planetarnych i skanować planety w poszukiwaniu surowców naturalnych, pozwalających odblokować rozmaite ulepszenia, takie jak wzmocnienie obrażeń od broni, zwiększenie ilości zdrowia czy modyfikacje statku. Dodatkowe ulepszenia, wyposażenie czy dekoracje statku kupować można w sklepach na zamieszkiwanych planetach.

    Zadanie (ang. quest) – w grach komputerowych pojedynczy fragment fabuły, stawiający gracza i kontrolowanego przez niego bohatera/siłę przed próbą.Electronic Entertainment Expo, znane także jako albo E3 – jest największą coroczną wystawą przemysłu gier komputerowych i wideo. Ekspozycja jest otwarta tylko dla ekspertów branżowych oraz dziennikarzy. Od 2009 nastąpił powrót do starej formy targów, tzn. otwartej dla wszystkich chętnych.

    Walka[ | edytuj kod]

    Walka w Mass Effect 2 polega na współpracy drużynowej – w trakcie walki Sheparda wspierać może maksymalnie dwóch towarzyszy. Gracz sprawuje bezpośrednią kontrolę nad Shepardem, podczas gdy towarzysze sterowani są przez sztuczną inteligencję. Walki mają miejsce w czasie rzeczywistym, jednak w dowolnym momencie można skorzystać z aktywnej pauzy, pozwalającej wybrać cele do ostrzału bądź zmienić moce Sheparda lub towarzyszy. Pole walki przedstawione jest zza ramienia bohatera. Silny nacisk położony został na korzystanie z osłon terenowych i unikanie przyjmowania obrażeń. Gracz może wydawać również polecenia towarzyszom, np. nakazać ukryć się za określoną osłoną terenową czy ostrzeliwać wskazanego przeciwnika.

    Pistolet maszynowy – indywidualna broń strzelecka, zasilana amunicją pistoletową. Samoczynna, rzadziej samoczynno-samopowtarzalna. Przeznaczona do zwalczania siły żywej na odległości do 200 m, do likwidacji oporu w schronach i rowach strzeleckich, do walk partyzanckich i dywersyjnych itp. Działanie oparte najczęściej na zasadzie odrzutu zamka swobodnego rzadziej półswobodnego. Zasilana z magazynków o dużej pojemności. Pierwszym pistoletem maszynowym był włoski pistolet maszynowy Villar-Perosa.Dubbing (dawniej dublaż) – tworzenie ścieżki dialogowej filmu, serialu lub gry, polegające na podłożeniu ścieżki z lokalną wersją językową. Głosy podkładają często wyspecjalizowani aktorzy głosowi. Mianem dubbingu potocznie określa się również dogrywanie w studiu dialogów do już udźwiękowionego materiału w celu polepszenia jego jakości.

    W przeciwieństwie do Mass Effect, w którym broń przegrzewała się im dłużej prowadzono ostrzał, w Mass Effect 2 bronie wyposażone są w pochłaniacze ciepła, których przegrzanie uniemożliwia korzystanie z broni i wymusza konieczność ich wymiany. Shepard i jego drużyna chronieni są przez tarcze pochłaniające część obrażeń – po zużyciu się tarczy, kolejne obrażenia skutkują zmniejszaniem się ilości punktów życia. Zarówno tarcze, jak i zdrowie regenerują się automatycznie gdy postać przez chwilę nie otrzymuje obrażeń. Gracz może ocucać poległych sprzymierzeńców dzięki mocy „jedność”, jednak śmierć Sheparda równoznaczna jest z wczytaniem ostatniego stanu zapisu lub punktu kontrolnego.

    Mass Effect 3 – fabularna gra akcji, trzecia część serii Mass Effect, stworzona przez studio BioWare, wydana przez Electronic Arts równocześnie na platformach Microsoft Windows, Xbox 360 (z obsługą Kinecta) i PlayStation 3. Ogłoszona została 11 grudnia 2010 roku, a wersja demonstracyjna została udostępniona 14 lutego 2012 roku. Premiera gry nastąpiła 6 marca 2012 roku w Ameryce Północnej i 9 marca 2012 roku w Europie. W Polsce i Australii ukazała się 8 marca 2012 roku, a w Japonii 15 marca 2012 roku. Mass Effect 3 w przeciwieństwie do poprzednich części nie został wydany w pełnej polskiej wersji językowej z dubbingiem, a jedynie z polskimi napisami.Microsoft Windows (ang. windows „okna”, IPA: [maɪkɹoʊsɑːft ˈwɪndoʊz]) – rodzina systemów operacyjnych stworzonych przez firmę Microsoft. Systemy rodziny Windows działają na serwerach, systemach wbudowanych oraz na komputerach osobistych, z którymi są najczęściej kojarzone.

    Wszyscy wrogowie chronieni są przez zdrowie, tarcze, pancerze i bariery bądź kombinację wymienionych. Każdy rodzaj ochrony ma swoje słabe strony, przykładowo pancerz podatny jest na moce takie jak „spalenie”, która powoli spala przeciwnika, i bronie o niskiej szybkostrzelności, jak karabiny snajperskie i ciężkie pistolety, z kolei tarcze podatne są na moce takie jak „przeciążenie” i broń szybkostrzelną, np. pistolety maszynowe i karabiny szturmowe. Z barier korzystają głównie bossowie, podatni na określone moce i bronie. Po usunięciu tarcz, pancerza lub bariery, postać może użyć na przeciwniku mocy takiej jak np. „rzut”, która tymczasowo unosi go w powietrze i unieruchamia. Inne moce wykorzystać można do chwilowego wzmocnienia postaci, np. „przypływ adrenaliny” aktywuje spowolnienie czasu, umożliwiając dokładniejsze celowanie. Korzystanie z mocy nie wymaga many, po ich użyciu trzeba jednak odczekać określoną ilość czasu, aby móc użyć jej ponownie.

    Unreal Engine – silnik gry wyprodukowany przez firmę Epic Games. Pierwotnie wykorzystywany w grach FPP, z czasem zaczął być wykorzystywany również w grach komputerowych typu RPG, MMORPG oraz w tak zwanych skradankach.Polska, Rzeczpospolita Polska – państwo unitarne w Europie Środkowej, położone między Morzem Bałtyckim na północy a Sudetami i Karpatami na południu, w dorzeczu Wisły i Odry. Powierzchnia administracyjna Polski wynosi 312 679 km², co daje jej 70. miejsce na świecie i dziewiąte w Europie. Zamieszkana przez ponad 38,5 miliona ludzi, zajmuje pod względem liczby ludności 34. miejsce na świecie, a szóste w Unii Europejskiej.

    System dialogów i moralności[ | edytuj kod]

    W trakcie rozmów wyświetlane jest okrągłe menu nazywane kołem dialogowym, na którym zamieszczone są możliwe opcje dialogowe. Odpowiedzi po lewej stronie koła przeważnie zawierają opcje pozwalające zgłębić omawiany temat, z kolei po prawej pozwalają na szybsze zakończenie rozmowy i uzyskanie jedynie podstawowych informacji. Wybranie opcji z górnej ćwiartki koła oznacza odpowiedź grzeczniejszą, z kolei dolnej bardziej agresywną i wrogą. Wybory dialogowe wpływają na to, jak inne postaci postrzegają bohatera, na nagrody otrzymywane za wykonywanie zadań, możliwość otrzymania zniżek w sklepach, możliwość nawiązania romansu oraz moralność Sheparda.

    Błażej Wójcik (ur. 30 października 1971 roku w Chrzanowie) - polski aktor teatralny, filmowy i dubbingowy. W 1994 roku ukończył studia na PWST w Krakowie. Od roku 2007 związany z Teatrem Współczesnym w Warszawie.Dr Pepper – amerykański napój bezalkoholowy o barwie karmelowej, sprzedawany w USA od 1885 r. przez Cadbury Schweppes Americas Beverages. Zaliczany do napojów "typu cola", choć producent nie podkreśla tego faktu w promocji napoju. Po raz pierwszy sprzedany lokalnie w Waco w stanie Teksas 1 grudnia 1885 r. Twórcą receptury jest farmaceuta z Waco pochodzenia niemieckiego Charles Alderton. Rozpropagował go właściciel apteki w Waco Wade Morrison. On też nadał napojowi nazwę. Sporne jest kim był ów "doktor Pepper". Sama firma stoi obecnie na stanowisku, że chodzi o dra Charlesa T. Peppera, sąsiada Morrisona z czasów, gdy mieszkał w Wythe County w Wirginii. Aptekarz miał rzekomo sympatyzować z córką doktora.

    Moralność mierzona jest w punktach idealisty (urok) i renegata (zastraszenie). Im więcej punktów na danej ścieżce, tym większa jest szansa na pojawienie się specjalnych opcji dialogowych, mogących mieć znaczący wpływ na fabułę gry. Przykładowo, posiadając odpowiednio dużo punktów idealisty bądź renegata, możliwe jest załagodzenie konfliktów pomiędzy członkami załogi – jeśli postać nie posiada ich odpowiednio dużo, rozwiązanie sporu jest niemożliwe, wskutek czego jedna osoba opuszcza załogę. Moralność postaci ma również wpływ na wynik finałowej walki, która zakończyć może się śmiercią Sheparda i wszystkich jego towarzyszy, przeżyciem Sheparda i wszystkich jego towarzyszy bądź tylko śmiercią określonych towarzyszy. Ilość punktów renegata bądź idealisty wpływa również na możliwość pojawienia się podczas rozmów odpowiedniej ikonki, pozwalającej zakończyć rozmowę wykonaniem odpowiedniej czynności, np. wyrzuceniem rozmówcy przez okno.

    Strzelba – długa, myśliwska lub bojowa broń palna strzelająca nabojami myśliwskimi. Najczęściej gładkolufowa (w USA popularne są strzelby z lufami gwintowanymi strzelające specjalnymi pociskami sabotowymi).Blu-ray Disc (BD) – format zapisu optycznego, opracowany przez Blu-ray Disc Association (BDA). Następca formatu DVD, od którego odróżnia się większą pojemnością płyt, co jest możliwe dzięki zastosowaniu niebieskiego lasera. Konkurencyjny dla HD DVD.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]




    Warto wiedzieć że... beta

    Mana – w wielu światach fantasy pewnego rodzaju energia, używana przez magów do czynienia czarów. Słowo pochodzi od pojęcia z religii polinezyjskich.
    Spike Video Game Awards (znane również jako VGA, w ostatnim roku działalności jako VGX) – coroczna gala wręczenia nagród dla najlepszych gier komputerowych i przedstawicieli branży, prowadzona w latach 2003-2013 przez amerykańską telewizję Spike TV. Ceremonie uświetniane były występami na żywo znanych muzyków oraz osobistości, jak również prezentacją zwiastunów nadchodzących gier. Producentem imprezy był dziennikarz Geoff Keighley. Gale odbywały się w różnych miejscach Las Vegas i Los Angeles. Pierwsza ceremonia odbyła się 2 grudnia 2003 roku, a wyemitowano ją dzień później, z kolei ostatnia 7 grudnia 2013. 10 listopada 2014 roku Spike TV ogłosiła, że kończy organizowanie imprezy, wskutek czego Keighley rozpoczął organizację i wręczanie własnych nagród, The Game Awards.
    Szybkostrzelność to liczba strzałów jaką dana broń palna może oddać w ciągu określonego czasu (najczęściej minuty). Rozróżnia się:
    BioWare – kanadyjskie przedsiębiorstwo informatyczne założone w lutym 1995 roku przez doktorów medycyny Raya Muzykę, Grega Zeschuka oraz Augustine’a Yipa, wchodzące w skład grupy VG Holding Group, do której należy również Pandemic Studios. Przedsiębiorstwo ma siedzibę w Edmonton w Kanadzie. BioWare specjalizuje się w tworzeniu gier komputerowych z gatunku gier fabularnych.
    Karabin (Karabinek) automatyczny – rodzaj broni strzeleckiej mogącej strzelać ogniem pojedynczym i seriami, strzelającej nabojem pośrednim lub karabinowym, nazywany też karabinem (karabinkiem) szturmowym. Według ustanowionej 5 marca 2004 Polskiej Normy "PN-V-01016:2004. Broń strzelecka. Terminologia" – zastępującej wcześniejsze normy "WBN-90/0402-14 (Broń strzelecka. Terminologia)" i "WBN-91/0402-29 (Mechanizmy i części broni strzeleckiej. Terminologia)" – oficjalne nazewnictwo techniczne konstrukcji strzelającej nabojem pośrednim to karabinek automatyczny zaś nabojem karabinowym to karabin automatyczny. Skrócone odmiany broni, noszą nazwy, odpowiednio, subkarabinek i subkarabin.
    Droga Mleczna – galaktyka spiralna z poprzeczką, w której znajduje się m.in. nasz Układ Słoneczny. Droga Mleczna nazywana jest też po prostu Galaktyką. Ale wtedy dla odróżnienia od innych galaktyk pisana wielką literą "G". Zawiera od 100 (według starszych szacunków) do 400 miliardów (według nowszych szacunków) gwiazd. Ma średnicę około 100 000 lat świetlnych i grubość ok. 1000 lat świetlnych.
    HUD (ang. heads-up display) – integralna część większości gier komputerowych zawierająca dodatkowe informacje na temat obiektu, lub obiektów sterowanych przez gracza i dzięki temu umożliwiające rozgrywkę. Nazwa wywodzi się od tzw. wyświetlacza przeziernego HUD stosowanego np. przez pilotów samolotów bojowych.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.129 sek.