• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Marka globalna

    Przeczytaj także...
    Marka, inaczej znak fabryczny, znak firmowy (ang. brand, trade mark) – znak określający producenta: nazwa lub symbol graficzny (znak towarowy) umieszczany na wyrobach w celu ochrony przed naśladownictwem lub podrabianiem, podszywaniem się, przypisywaniem sobie autorstwa. Traktowana jest jako rodzaj świadectwa: producent nie wstydzi się swego wyrobu, „podpisując” go, gwarantuje jego jakość. Stąd „marka” jest synonimem opinii.Kompozycja marketingowa (ang. "marketing mix") - dosł. mieszanka marketingowa - zespół elementów (instrumentów) za pomocą których możemy oddziaływać na rynek.
    Produkt w marketingu – każdy obiekt rynkowej wymiany oraz wszystko co może być oferowane na rynku. Produktem może być dobro materialne, usługa, miejsce, organizacja bądź idea.

    Marka globalna (ang. global brand) – nazwa produktu rozpoznawalna na całym świecie.

    Na wszystkich rynkach gdzie jest stosowana, marka globalna zachowuje identyczne bądź bardzo podobne pozycjonowanie, przekaz i elementy marketingu mix.

    Cechy marki globalnej[ | edytuj kod]

    Ponieważ pojęcie marki globalnej pojawiło się stosunkowo niedawno, brak jednoznacznej szeroko akceptowanej definicji naukowej. W publikacjach często stosowana jest klasyfikacja zaproponowana przez firmę consultingową Interbrand, która zakłada że marka globalna powinna spełniać następujące cechy:

    Pozycjonowanie marki (produktu) to opracowanie i zakomunikowanie przewagi nad konkurencją, dzięki której marka/produkt jest postrzegany przez nabywców segmentu docelowego jako lepszy niż produkt konkurencji.
  • jest obecna na wielu rynkach
  • 1/3 sprzedaży oznaczonych nią wyrobów realizowana jest poza rynkiem macierzystym
  • mimo lokalnych różnic pozycjonowanie marki, przekaz marketingowy i identyfikacja podstawowych cech marki na wszystkich rynkach jest identyczna.
  • Często przyjmuje się, że marka globalna jest ostatecznym stadium rozwoju strategii marki na rynku międzynarodowym.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Biznes. Tom 9. Słownik pojęć ekonomicznych A-O. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007, s. 178. ISBN 978-83-01-15279-6.

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Ranking wartości marek globalnych – Interbrand 2008



  • w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.007 sek.