Mana (fantasy)

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Mana – pewnego rodzaju energia w światach fantasy, używana przez magów do czynienia czarów. Słowo pochodzi od pojęcia z religii polinezyjskich.

Punkty magii (często skracane jako PM; ang. magic points, MP) zwane także czasami punktami mocy lub maną są jednostką magicznej energii, która jest niezbędna postaciom do rzucania zaklęć, używaną w wielu grach fabularnych (oraz ich komputerowych odpowiednikach).Bóg lub bóstwo – istota nadprzyrodzona, której istnienie postuluje większość religii. Zajmuje się nim teologia i filozofia, gdzie jest ono uważane za zagadnienie metafizyczno-egzystencjalne. Ze względu na duże zróżnicowanie rozumienia tego pojęcia, trudno jest o jego jednoznaczną definicję (co dodatkowo utrudniają założenia teologiczne związane z tym zagadnieniem, pochodzące z poszczególnych religii). Jako najbardziej różniące się od siebie, należy wyodrębnić definicje używane przez religie politeistyczne i monoteistyczne, deizm, panteizm oraz panenteizm.

Pisarz fantasy Larry Niven w swoim opowiadaniu z 1969 roku Not Long Before The End opisuje „manę” jako jeden z zasobów naturalnych, który jest używany przez magów do rzucania zaklęć. W dziele Nivena ilość magii na świecie jest ograniczona, co oznacza, iż kiedyś many po prostu zabraknie, co spowoduje zniknięcie z owej krainy całej magii.

Magia, czary, czarostwo – ogół wierzeń i praktyk opartych na przekonaniu o istnieniu sił nadprzyrodzonych, które można opanować za pomocą odpowiednich zaklęć i czynności.Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) – gatunek gier komputerowych, pierwotnie tworzonych na komputery osobiste i inne domowe komputery. Pierwsze gry cRPG były inspirowane przez wczesne tradycyjne RPG, w szczególności przez system Dungeons & Dragons i starały się być dla gracza podobnym doświadczeniem.

W wielu fantastycznych światach (szczególnie w światach związanych z grami fabularnymi) odnaleźć można podobną ideę many jak u Nivena. Na przykład w komiksie Sabrina, nastoletnia czarownica (o Sabrinie Spellman, stworzonym przez Archie Comics) istnieje Mana Tree (z ang. Drzewo Many), które jest źródłem całej mistycznej energii w Magicznej Krainie (ang. Magic Realm).

Diablo – seria gier komputerowych z gatunku hack and slash wyprodukowanych i wydanych przez firmę Blizzard Entertainment. EverQuest (w skrócie EQ) – trójwymiarowa gra komputerowa z gatunku MMORPG, stworzona w 1999 roku przez 989 Studios należące do Sony. Jej projektantami byli Brad McQuaid, Steve Clover i Bill Trost. Gra została wydana przez Sony Online Entertainment.

Jednymi z pierwszych gier komputerowych, które użyły słowa „mana” jako określenie punktów magii były: komputerowa gra fabularna Dungeon Master (z 1987 roku) oraz gra Populous (z 1989), w której gracz wcielał się w rolę boga – mana w tej grze była jednym z zasobów używanych przez bogów (czyli np. przez gracza) do czynienia cudów. Szybkość regeneracji many w tamtym świecie zależała od liczby wyznawców, których posiadał dany bóg. Podobny koncept został zastosowany w grze Black & White. Inne gry, w których mana była traktowana jako „surowiec” niezbędny do używania magicznych mocy to na przykład: Secret of Mana, EverQuest, Warcraft, oraz seria Diablo czy gra karciana Magic: The Gathering.

Bogactwa naturalne – wszystkie użyteczne elementy środowiska, które człowiek może pozyskiwać. Dzieli się je na nieorganiczne (minerały, woda, atmosfera) i organiczne (pochodzenia roślinnego, zwierzęcego, ekosystemy), a także nieodnawialne (np. minerały i paliwa kopalne) oraz odnawialne (nie wyczerpują się, ponieważ istnieje w nich zamknięty obieg materii, np. w wodzie i atmosferze). Bogactwa naturalne umożliwiają rozwój życia i cywilizacji.Archie Comics – amerykańskie wydawnictwo komiksowe, szerzej znane z wielu serii komiksów, których bohaterami są nastolatki, np. Archie Andrews, Betty Cooper, Veronica Lodge, Reggie Mantle i Forsythe "Jughead" Jones.

Zobacz też[ | edytuj kod]

  • punkt magii
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Alex Golub: The History of Mana: How an Austronesian Concept Became a Video Game Mechanic (ang.). The Appendix, 2014-06-17. [dostęp 2015-07-01].




    Warto wiedzieć że... beta

    Polinezja (z stgr. πολύς polys „liczny” + νῆσος nesos „wyspa”) – wschodnia część Oceanii, położona w środkowej części Oceanu Spokojnego, po obu stronach równika i po obu stronach linii zmiany daty. Wyspy Polinezji są pochodzenia wulkanicznego lub koralowego. Klimat wysp jest gorący i wilgotny; porasta je bujna roślinność międzyzwrotnikowa.
    Populous – brytyjska komputerowa gra w boga, zaprojektowana przez Petera Molyneux w 1989 dla studia Bullfrog Productions, uznawana za pierwszego przedstawiciela gatunku.
    Gra w boga (ang. god game) – podgatunek symulacyjnych gier komputerowych, mających zazwyczaj wątki strategiczne i ekonomiczne. Główną cechą gry w boga jest fakt, że gracz może tworzyć i kontrolować świat gry, jak również kontrolować jego mieszkańców, zwykle dysponując „boskimi” mocami.
    Mana – pochodząca z religii polinezyjskiej koncepcja energii w świecie materialnym. Słowo to pochodzi z języka melanezyjskiego, kult mana to manaizm. Pojęcie to jest rozpowszechnione jest niemal u wszystkich ludów Oceanii.
    Gra komputerowa (gra wideo, ang. video game) – rodzaj oprogramowania komputerowego przeznaczonego do celów rozrywkowych bądź edukacyjnych (rozrywka interaktywna) i wymagającego od użytkownika (gracza) rozwiązywania zadań logicznych lub zręcznościowych. Gry komputerowe mogą być uruchamiane na komputerach osobistych, specjalnych automatach, konsolach do gry, telewizorach, telefonach komórkowych oraz innych mobilnych urządzeniach, nazywanych łącznie platformami sprzętowymi. Zadania stawiane przed graczem w grach komputerowych różnią się w zależności od gatunku i mogą polegać na przykład na rozwiązaniu zadania logicznego, eliminacji wirtualnych przeciwników czy też rywalizacji ze sztuczną inteligencją bądź innymi graczami (gra wieloosobowa); interaktywna rozrywka w celach zawodowych nosi nazwę sportu elektronicznego.
    Dungeon Master – gra z gatunku role-playing, stworzona przez firmę FTL Games w 1987 roku. To pierwsza komputerowa gra fabularna, w której rozgrywka odbywa się w czasie rzeczywistym. Gra rozgrywa się w podziemiach, gdzie bohaterowie spotykają wiele wrogo nastawionych potworów. Aby przejść na następne poziomy labiryntu gracz musi wykonywać kolejne zadania. Drużyna może składać się maksymalnie z czterech postaci. Postacie zdobywają sprawność w czterech profesjach: wojownika, ninja, czarownika i kapłana.
    Cud (z łac. mirari = dziwić się) - w wielu religiach określenie niecodziennego, nieprawdopodobnego wręcz zjawiska lub zdarzenia, którego nie da się racjonalnie wyjaśnić przez odwołanie do przyczyn naturalnych, a które będąc niepojętym i niewyjaśnionym przez znane człowiekowi prawa natury, uważane bywa za sprzeczne z tymi prawami i za wyraz ingerencji Boga lub sił nadprzyrodzonych należącej do białej magii.

    Reklama