MS Kapitan Poinc

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Kapitan Poinc – polski wielozadaniowy holownik ratowniczy, flagowa jednostka Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, poprzednio Polskiego Ratownictwa Okrętowego, zbudowana w 1996 roku, w stoczni Damen Shipyards Gdynia.

Polskie Ratownictwo Okrętowe (PRO) – polskie państwowe przedsiębiorstwo armatorskie z siedzibą w Gdyni, którego domeną są holowania oceaniczne i pełnomorskie.Moormerland - gmina samodzielna (niem. Einheitsgemeinde) w Niemczech, w kraju związkowym Dolna Saksonia, w powiecie Leer.

Statek wielozadaniowy, przystosowany do szeroko pojętego ratowania życia i mienia na morzu, zwalczania zanieczyszczeń olejowych, gaszenia pożarów na statkach, holowań oceanicznych, łamania pokrywy lodowej, rozpoznawania skażeń itp.

Zbudowany został w 1996 roku przez Damen Shipyards Gdynia SA (wówczas jako Dora Stocznia Sp. z o.o.) według projektu holenderskiej spółki-matki Damen Shipyards. Miał numer stoczniowy Damen 6737. Przy budowie użyty został pakiet materiałowy dostarczony przez niemiecką stocznię Schiffswerft Schlömer z Moormerlandu. Podniesienie bandery miało miejsce 17 stycznia 1996 roku.

Witold Poinc (ur. 2 maja 1908 w Kamiennej, zm. 18 września 1982 w Gdyni) – polski kapitan żeglugi wielkiej, współtwórca Polskiego Ratownictwa Okrętowego.Holownik – statek lub okręt pomocniczy konstrukcyjnie przewidziany do holowania (prac holowniczych). Ma silnik o niewspółmiernie dużej mocy i uciągu (do kilkudziesięciu ton siły) w stosunku do wielkości.

W 2019 rozpisano nierozstrzygnięty przetarg na budowę nowej, wielozadaniowej jednostki o kosztorysowej wartości 280 mln zł (w tym 238 mln zł z UE), która do 2022 ma zastąpić Kapitana Poinca.

Możliwości i wyposażenie[ | edytuj kod]

  • usuwanie zanieczyszczeń olejowych z powierzchni wody: system szczotkowy LAMOR o wydajności 2 × 140 m³/h, szerokość ramion do zbierania – 45 m
  • holowanie: uciąg na palu 74 T
  • gaszenie pożarów:
  • 2 pompy o wydajności 1500 m³/h
  • 2 armatki (monitory) wodne o wydajności 1200 m³/h
  • 1 monitor wodno-pianowy o wydajności 250 m³/h
  • system zraszania o wydajności 2 × 300 m³/h
  • lodołamanie – klasa L1
  • dźwig hydrauliczny o udźwigu 160 kN
  • wyposażenie pierwszej pomocy
  • stacjonarny system wykrywania gazów
  • Ratownictwo morskie – działania podejmowane przez organizacje państwowe lub społeczne w celu niesienia pomocy na morzu. Międzynarodowym znakiem ratownictwa morskiego jest czerwony krzyż maltański na białym tle. Wyróżnia się ratowanie:Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (MSPiR) – polska służba powstała 1 stycznia 2002, do której zadań należy pomoc i likwidowanie zagrożeń w akwenie polskiej strefy odpowiedzialności. Zajmuje się akcjami ratowniczymi, usuwaniem szkodliwych substancji chemicznych, pracami podwodnymi (poszukiwania, badania). W skrócie określana Służbą SAR (Search And Rescue). Przed rokiem 2002 zadania ratownictwa morskiego były zlecone Polskiemu Ratownictwu Okrętowemu.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Reklama