• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Lotus T127



    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]
    Przeczytaj także...
    Vitantonio Liuzzi (ur. 6 sierpnia 1981) – włoski kierowca wyścigowy. Od sezonu 2011 kierowca wyścigowy hiszpańskiego zespołu Hispania Racing F1 Team.TOM’s Co., Ltd (jap. 株式会社トムス, Kabushiki-gaisha Tomusu, – japońska firma i konstruktor obsługujący zespół startujący w wyścigach samochodowych). Została założona w 20 lutego 1974 roku przez Nobuhide Tachi oraz Kiyoshi Oiwa Siedziba firmy i zespołu znajduje się w Tokio. Przedsiębiorstwo współpracuje z Toyotą i Lexusem przy powstawaniu samochodów sportowych.

    Lotus T127 – samochód Formuły 1 zaprojektowany przez Mike’a Gascoyne'a, Marka Tathama i Jeana-Claude’a Migeota dla zespołu Lotus Racing. Model ten wziął udział w sezonie 2010 i był pierwszym samochodem Lotusa ścigającym się w Formule 1 od sezonu 1994, kiedy to uczestniczyły Lotus 107C i Lotus 109. Kierowcami samochodu byli Jarno Trulli (który wcześniej jeździł dla Minardi, Prosta, Jordana, Renault i Toyoty) oraz Heikki Kovalainen (były kierowca Renault i McLarena). Samochód, napędzany przez silniki Cosworth, nie był konkurencyjny, przez co Lotus nie był w stanie nawiązać rywalizacji z najlepszymi dziewięcioma zespołami sezonu i nie zdobył ani punktu, ale okazał się najlepszy spośród zespołów, które debiutowały w 2010 roku (były to Lotus, HRT i Virgin). Lotus sezon zakończył na dziesiątym miejscu w klasyfikacji konstruktorów. Następcą modelu był Lotus T128.

    Marussia Virgin Racing (Manor Grand Prix w 2009, Virgin Racing w trakcie 2009 do końca 2010) – były rosyjski (w latach 2009-2010 – brytyjski) zespół i konstruktor utworzony w 2009 roku, który zadebiutował w sezonie 2010 mistrzostw świata Formuły 1 podczas Grand Prix Bahrajnu.Mohamed Fairuz Fauzy (ur. 24 października 1982 w Kuala Lumpur) – malezyjski kierowca wyścigowy. W sezonie 2011 Fauzy pełnił rolę kierowcy rezerwowego w Lotus Renault GP, a rok wcześniej w Lotus Racing.

    Tło[ | edytuj kod]

    Lotus jest jednym z najbardziej utytułowanych konstruktorów w Formule 1. Wydzielony w 1954 roku przez Colina Chapmana ze spółki Lotus Engineering Ltd. Team Lotus zadebiutował w Formule 1 w roku 1958. Pierwsze zwycięstwo jako konstruktor Lotus w Formule 1 odniósł podczas Grand Prix Monako 1960, kiedy to Lotusem 18 zwyciężył ścigający się dla zespołu R.R.C. Walker Racing Team Stirling Moss, natomiast jako zespół Team Lotus po raz pierwszy triumfował podczas Grand Prix USA 1961, kiedy to wygrał Innes Ireland. Pierwszy tytuł mistrzowski zarówno w klasyfikacji kierowców (Jim Clark), jak i konstruktorów Lotus zdobył w sezonie 1963. Ogólnie Lotus zdobył sześć tytułów w klasyfikacji kierowców i siedem w klasyfikacji konstruktorów. Na początku lat dziewięćdziesiątych zespół zaczął przeżywać problemy finansowe, a po Grand Prix Włoch 1994 na skutek długów został przejęty przez zarząd komisaryczny. 17 stycznia 1995 roku właściciel Team Lotus, David Hunt, wskutek zadłużenia zespołu zamknął jego siedzibę.

    Bruno Senna Lalli (ur. 15 października 1983 w São Paulo) – brazylijski kierowca wyścigowy i siostrzeniec trzykrotnego mistrza świata Formuły 1, Ayrtona Senny. W latach 2010-2012 startował w Formule 1, reprezentując kolejno zespoły: Hispania Racing F1 Team, Lotus Renault GP oraz Williams.Od 2013r. startuje w FIA World Endurance Championship i Le Mans return. Reprezentuje zespół Aston Martin Racing.Michael „Mike” Gascoyne (ur. 2 kwietnia 1963 w Norwich, Wielka Brytania) – konstruktor samochodów Formuły 1. Obecnie dyrektor techniczny Caterham F1 Team.

    W 1996 roku malezyjskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne Proton zakupiło 63,75% udziałów w Lotus Cars. Od tamtego czasu wielokrotnie pojawiały się doniesienia, że Lotus chce wrócić do Formuły 1.

    W 2009 roku Fédération Internationale de l’Automobile zaproponowała tzw. podwójny system, tj. możliwość ograniczenia budżetu zespołów przy większej swobodzie technicznej. Była to jedna z przyczyn konfliktu FIA-FOTA, podczas którego zespoły zagroziły utworzeniem nowej, alternatywnej dla Formuły 1 serii. 24 czerwca 2009 roku doszło jednak do porozumienia między FIA i FOTA. Perspektywa limitu budżetu zachęciła wiele zespołów do wysłania swoich aplikacji jako kandydatów na zespoły w stawce w sezonie 2010. Wśród chętnych byli między innymi Brabham Grand Prix, Epsilon Euskadi, Lola Racing Cars, March Engineering czy Prodrive F1. Ostatecznie jako trzy nowe zespoły FIA wybrała Campos Grand Prix, Manor Grand Prix i Team US F1.

    Nicolas „Nico” Hülkenberg (ur. 19 sierpnia 1987 w Emmerich am Rhein) – niemiecki kierowca wyścigowy. W sezonie 2010 zadebiutował w Formule 1 jako kierowca Williamsa. W sezonie 2011 został kierowcą testowym i rezerwowym w Force India, rok później awansując na stanowisko kierowcy wyścigowego tego zespołu. Na sezon 2013 przeniósł się do Saubera.Cosworth – brytyjskie przedsiębiorstwo założone w Londynie w 1958 roku, projektujące i budujące silniki. Nazwa pochodzi od nazwisk założycieli, którymi byli Mike Costin i Keith Duckworth. Firma przeniosła siedzibę do Northampton oraz przeszła zmiany własnościowe i organizacyjne, od 2004 jest to Cosworth Group.

    Jednym z kandydatów na miejsce w stawce w sezonie 2010 był zespół Litespeed, który miał zamiar startować pod nazwą Team Lotus. Grupa Lotus odcięła się jednak od tego projektu. We wrześniu 2009 roku, po wycofaniu się z rywalizacji BMW Sauber, na przejęcie wolnego miejsca chętne były trzy zespoły, a wśród nich Lotus. Ostatecznie FIA wybrała Lotusa. Zespół ten – początkowo pod nazwą Lotus F1 Team, następnie Lotus F1 Racing, a ostatecznie Lotus Racing – otrzymał wsparcie rządu Malezji i malezyjskich przedsiębiorców oraz licencję od Protona na używanie nazwy Lotus. Zespół otrzymał także wsparcie Clive’a i Hazel Chapmanów (odpowiednio syna i żony Colina Chapmana). Szefem zespołu został Tony Fernandes, a dyrektorem technicznym Mike Gascoyne. Zespół ulokował swoją siedzibę w Hingham, w dawnej fabryce zespołu TOM’s.

    Sezon 2011 Formuły 1 był 62 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Tytuł Mistrza Świata wśród kierowców zdobył Sebastian Vettel, natomiast wśród konstruktorów – reprezentowany przez niego zespół Red Bull Racing.Rob Walker Racing Team – były zespół Formuły 1 stworzony przez Brytyjczyka Roba Walkera, spadkobiercę koncernu Johnnie Walker. Był najbardziej utytułowanym, prywatnym zespołem swojego czasu i jest jedynym teamem w historii, który wygrał wyścig (GP Argentyny 1958) w samochodzie nie swojej produkcji. W historii zespół ukończył 124 wyścigi, w tym 9 razy wygrał (pierwszy raz Stirling Moss), 10 razy startował z pole position oraz osiągnął 9 najszybszych okrążeń.

    Głównym celem Lotusa było pokonanie pozostałych nowych zespołów. Gascoyne wyrażał jednak nadzieję, że Lotus będzie w stanie nawiązać rywalizację z zespołami środka stawki, takimi jak Toro Rosso czy Force India.

    Lotus T127[ | edytuj kod]

    Lotus odrzucił propozycję Toyoty, która oferowała do sprzedaży model TF110, i zdecydował się na zbudowanie własnego samochodu, oznaczonego symbolem T127 (127 samochód Lotusa). Jego projektantami byli Mike Gascoyne (dyrektor techniczny), Mark Tatham (główny projektant) i Jean-Claude Migeot (szef-konsultant ds. aerodynamiki). W przeciwieństwie do Virgin Racing (dawniej Manor Grand Prix), który planował zaprojektować swój samochód przy użyciu jedynie obliczeniowej mechaniki płynów (bez użycia tunelu aerodynamicznego), Lotus użył tunelu aerodynamicznego, z którego zaczął korzystać już miesiąc po otrzymaniu miejsca w stawce, tj. w połowie października. Ze względu na małą ilość czasu model został zaprojektowany w pośpiechu, a niektóre jego elementy zostały wykonane z aluminium lub stali zamiast z węgla. Ponadto wiele ważnych elementów samochodu zostało zaprojektowanych bez użycia tunelu aerodynamicznego. Co więcej, na początku listopada Force India oskarżył Lotusa o to, że samochód malezyjskiego zespołu jest łudząco podobny do Force India VJM02. Podobieństwo miało wynikać stąd, że Force India miało długi wobec właściciela tunelu aerodynamicznego, z którego korzystał Lotus podczas prac nad modelem T127, a wcześniej Force India nad samochodem VJM02 – firmy Aerolab. Firma Fondtech (właściciel Aerolab) zatrzymała model VJM02, który był używany w jej tunelu do testów, i miał on rzekomo posłużyć przy projektowaniu Lotusa T127. Aerolab stanowczo zaprzeczył, jakoby wraz z Lotusem naruszyli własność intelektualną Force India. Mimo to na początku czerwca 2010 roku zespół Force India podał Lotusa do sądu, zarzucając mu naruszenie własności intelektualnej. W marcu 2012 roku sąd orzekł, że Lotus i Aerolab naruszyli własność intelektualną Force India. Po ogłoszeniu wyroku Force India zwróciło się do FIA, by organ ten zbadał sprawę.

    Zawieszenie pojazdu – zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu. Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą:Sébastien Buemi (ur. 31 października 1988 w Aigle) – szwajcarski kierowca wyścigowy. Zadebiutował w Formule 1 podczas GP Australii w 2009 roku. Obecnie pełni rolę kierowcy rezerwowego w zespołach Red Bull Racing i Toro Rosso.

    Silnik i skrzynia biegów[ | edytuj kod]

    Skrzynia biegów używana w Lotusie T127

    Lotus T127 był napędzany przez ośmiocylindrowe widlaste silniki Cosworth CA2010 o pojemności 2400 cm³. Cosworth był firmą, która w 2008 roku wygrała przetarg na dostawę niskobudżetowych silników od sezonu 2010. Serb Zoran Stefanović – właściciel zespołu Stefan Grand Prix, który nie został przyjęty do stawki – złożył na początku sierpnia zażalenie do Komisji Europejskiej, w którym poinformował, że na kandydatach zostało wymuszone użycie silników Coswortha.

    Wahacz – sztywny człon mechanizmu wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o ograniczonym kącie obrotu. Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia wyjściowego kończąc cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym.Toyota F1 – zespół Formuły 1 startujący w Mistrzostwach w sezonach 2002-2009. Dyrektorem zespołu przed rozwiązaniem był Tsutomu Tomita, a dyrektorem technicznym Pascal Vasselon. Siedziba stajni mieściła się w Kolonii w Niemczech.

    Czterosuwowy wolnossący, zamontowany wzdłużnie silnik CA2010 dysponował mocą około 720 KM. Jego osiem cylindrów w konfiguracji „V” było usytuowanych względem siebie pod kątem 90°. Głowice cylindrów i tłoki zostały wykonane ze stopów aluminium, a wał korbowy ze stali. 32 zawory były napędzane pneumatycznie. Maksymalna liczba obrotów zgodnie z przepisami została ograniczona do 18 000 rpm. Na rozrząd składały się podwójne górne wałki rozrządu (DOHC) napędzane z wału korbowego przez przekładnię zębatą. Średnica cylindra wynosiła poniżej 98 mm. Silnik CA2010 był silnikiem o wtrysku wielopunktowym: na jeden cylinder przypadał jeden wtryskiwacz, w sumie osiem. Silnik posiadał osiem cewek zapłonowych, obsługujących świece Champion. Moment obrotowy przekazywany był na tylne koła (samochód miał tylny napęd).

    Sezon 2001 Formuły 1 był 52 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Rozpoczął się on 4 marca 2001 roku na torze Albert Park Circuit w Australii, a zakończył 14 października na torze Suzuka International Racing Course w Japonii, po rozegraniu 17 wyścigów.RPM (ang. Revolutions per minute – obroty na minutę, skrót rpm, RPM, r/min, lub r·min) – jest jednostką miary częstotliwości obrotu. Liczba pełnych obrotów w ciągu minuty wokół ustalonej osi.

    W trakcie sezonu Rubens Barrichello i Lucas di Grassi wyrazili niezadowolenie z silników Coswortha twierdząc, że jednostki te mają niedostatki mocy i są zbyt słabe na prostych.

    Siedmiobiegowa skrzynia biegów została wyprodukowana przez Xtrac. Była ona zamontowana wzdłużnie. Wielotarczowe sprzęgło z włókna węglowego zostało wyprodukowane przez AP Racing.

    Układy elektroniczne były wyprodukowane przez McLarena oraz Lotusa.

    Brytyjska Formuła Renault – seria wyścigów samochodów jednomiejscowych, odbywająca się w Wielkiej Brytanii. Rozróżniamy dwie kategorie: Brytyjską Formułę Renault (pod patronatem Renault) oraz Brytyjską Formułę Renault BARC (pod patronatem Brytyjskiego Automobilklubu Wyścigowego).Nico Erik Rosberg (ur. 27 czerwca 1985 w Wiesbaden) – niemiecki kierowca wyścigowy, od sezonu 2010 reprezentant zespołu Mercedes GP w Formule 1. Jest synem fińskiego Mistrza Świata Formuły 1 - Keke Rosberga i Niemki Siny Rosberg. Od początku kariery w Formule 1 Nico od swoich mechaników otrzymał przezwisko "Britney" za sprawą złocistych loczków oryginalnie uczesanych i za dbałość o własny wygląd. Od 2006r. regularnie startuje w wyścigach Formuły 1.


    Podstrony: 1 [2] [3] [4] [5]




    Warto wiedzieć że... beta

    Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo – tor wyścigowy znajdujący się około 20 km od hiszpańskiego miasta Walencja. Tor nazwany został po hiszpańskim motocykliście – Ricardo Tormo, który pochodził z okolic Walencji.
    Witalij Aleksandrowicz Pietrow (ros. Виталий Александрович Петров, ur. 8 września 1984 w Wyborgu) – rosyjski kierowca wyścigowy. Wicemistrz serii GP2 w sezonie 2009. W latach 2010-2012 kierowca Formuły 1. Pierwszy i jedyny w historii Rosjanin startujący w tej serii.. Pietrow nazywany jest "rakietą z Wyborga".
    Sebastian Vettel (ur. 3 lipca 1987 w Heppenheim) – niemiecki kierowca wyścigowy, czterokrotny mistrz świata Formuły 1 z sezonów 2010, 2011 i 2012 i 2013, w których występował w zespole Red Bull Racing.
    Władimir "Włado" Arabadżiew (buł. Владимир (Владо) Арабаджиев, ur. 16 marca 1984 w Płowdiw) – bułgarski kierowca wyścigowy.
    Williams FW15C – bolid Formuły 1, zaprojektowany przez Adriana Neweya i Patricka Heada i uczestniczący w niej w sezonie 1993.
    Niemiecka Formuła 3 (ang. German F3) – narodowa seria wyścigowa Niemiec, o otwartym nadwoziu. Jest trzecim z kolei najdłużej istniejącym serialem F3, zainaugurowanym w 1975 roku. Triumfowało w niej wielu przyszłych kierowców F1, m.in. statystycznie najlepszy kierowca w historii- Michael Schumacher. W 2003 roku seria znacznie straciła jednak na swej popularności, czego głównym powodem było utworzenie przez Niemiecką i Francuską Federację Samochodową Europejskiej Formuły 3. Pierwotnie miała ona zostać zlikwidowana (tak jak jej francuski odpowiednik), jednakże za sprawą dużych sponsorów, ostatecznie postanowiono ją utrzymać. Odtąd jej oficjalna nazwa brzmi – "ATS Formel F3 Cup".
    Formuła Ford – juniorska seria wyścigowa samochodów jednomiejscowych. W jej skład wchodzi wiele serii wyścigowych na całym świecie, które mają być ważnym krokiem w karierze zawodnika na drodze do Formuły 1. Zazwyczaj jest to pierwsza seria wyścigowa po przejściu kierowcy z kartingu do bolidów wyścigowych. Sukces w Formule Ford zazwyczaj umożliwia kierowcy występy w seriach organizowanych w ramach Formuły Renault 2.0 czy też Formuły 3. W Formule Ford nie ma określonego jednego konstruktora bolidu. Każda seria organizowana w ramach Formuły Ford może wybrać swojego konstruktora, przestrzegając jednak odpowiednich specyfikacji określonych w regulaminie.

    Reklama

    Czas generowania strony: 2.092 sek.