• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Lonely Planet

    Przeczytaj także...
    Foorscray – miasto Australii, na przedmieściach Melbourne. W r. 2006 liczyło 11 401 mieszkańców. W mieście znajduje się siedziba wydawnictwa Lonely Planet.Reżim, także reżym (fr. régime – porządek) – rygor, popularnie używany w znaczeniu pejoratywnym rząd, władza, system władzy, zwłaszcza nielegalny, nieuznawany, bezprawny, pochodzący z uzurpacji.
    Mjanma albo Birma (także: Myanmar, Mianma; Republika Związku Mjanmy) – państwo położone w Azji Południowo-Wschodniej nad Zatoką Bengalską i Morzem Andamańskim. Większymi miastami są Rangun, Mandalaj i Basejn. Graniczy z Chinami, Tajlandią, Indiami, Laosem oraz Bangladeszem.
    Siedziba firmy w Footscray w Australii

    Lonely Planet – wydawnictwo, zajmujące się przede wszystkim edycją przewodników turystycznych. Było jedną z pierwszych oficyn wydawniczych specjalizujących się w wydawaniu przewodników dla turystów o ograniczonych zasobach finansowych, w tym ludzi młodych i studentów. W r. 2007 spółka została wykupiona przez BBC Worldwide – komercyjną agendę BBC, która posiada 75 procent udziałów. Lonely Planet wydało dotychczas ponad 500 pozycji, głównie przewodników turystycznych, poradników i rozmówek w ośmiu językach, łączny nakład roczny publikacji sięga 6 milionów egzemplarzy. Obecnie firma zatrudnia 500 osób i 300 autorów.

    Kolokwializm – wyraz, wyrażenie lub forma składni – stosowane wyłącznie w języku potocznym, zasadniczo tylko w mowie, w życiu codziennym, a jednocześnie w sytuacji, gdy nie ma wymogu dbałości o czystość literacką. Nagminne stosowanie kolokwializmów odbierane jest czasem jako niedbałe (a czasami wręcz prostackie) traktowanie języka.BBC Worldwide – część BBC, brytyjskiego publicznego nadawcy radiowo-telewizyjnego, działająca na zasadach całkowicie komercyjnych. Nie jest w żaden sposób współfinansowana ze środków brytyjskiego budżetu państwa (jak BBC World Service) ani płaconego przez widzów i słuchaczy w Wielkiej Brytanii abonamentu RTV (jak kanały telewizyjne i radiowe BBC przeznaczone na rynek brytyjski). Całość swoich wydatków pokrywa z samodzielnie wypracowywanych dochodów. W sensie formalnym stanowi spółkę prawa handlowego, w której 100% udziałów należy do BBC. Powstała w 1995, zastępując działającą na podobnych zasadach BBC Enterprises. W roku finansowym 2006/2007 jej przychody wyniosły ok. 810 mln funtów, a zysk ok. 111 mln funtów.

    Historia[]

    Wydawnictwo założone zostało przez małżeństwo Brytyjczyka Tony'ego Wheelera z Australijką Maureen. Pierwszym przewodnikiem, który napisali wspólnie, był wydany w r. 1972 Across Asia on the Cheap, będący de facto opisem ich podróży poślubnej. Pozycja ta sprzedała się w nakładzie 1500 egzemplarzy w ciągu tygodnia. W ciągu następnych lat przewodniki wydawnictwa, pisane ostrym językiem pełnym kolokwializmów i zawierające informacje mogące zainteresować młodego czytelnika, zyskały przydomek Bible for backpackers ("Biblii turystów z plecakiem"). W r. 2007 75% udziałów w firmie zostało sprzedane za nieujawnioną publicznie kwotę, prawdopodobnie 200 milionów dolarów, brytyjskiemu koncernowi medialnemu BBC, który zapowiedział rozwijanie jej działalności w kierunku multimediów i technik cyfrowych.

    BBC (skrót od British Broadcasting Corporation, Brytyjska Korporacja Nadawcza) – główny brytyjski publiczny nadawca radiowo-telewizyjny, największa tego rodzaju instytucja na świecie.Przewodnik, przewodnik turystyczny – publikacja w formie książki, ulotki lub nagrania audiowizualnego, zawierająca głównie rys historyczny i opis okolicy mapy oraz ważne informacje, przeznaczona zazwyczaj dla turystów odwiedzających/zwiedzających miejsce w niej opisywane. Może zawierać również listę ciekawych zabytków, opisy szlaków, plany, numery telefonów i adresy miejsc noclegowych, restauracji itp.

    Kontrowersje[]

    Maureen i Tony Wheeler

    Przewodniki Lonely Planet są krytykowane m.in. za wspieranie reżimów przez promocję turystyki w krajach, w których nie są przestrzegane prawa człowieka, głównie Birmie. Z tego powodu Kongres Związków Zawodowych (Trade Union Congress) wezwał w r. 2008 do bojkotu publikacji wydawnictwa. Firma jest także pomawiana o plagiaty a także pisanie o miejscach, w których nie byli ich autorzy. Pozycjom wydawnictwa zarzuca się również narażanie opisywanych miejsc na niekontrolowaną inwazję turystów i autorytarne sądy krzywdzące opisywane miejsca.

    Przypisy

    1. Company history. [dostęp 27 listopada 2009].
    2. BBC buys Lonely Planet (ang.). [dostęp 27 listopada 2009].
    3. Lonely Planet's bad trip. The Daily Telegraph, 13 kwietnia 2008. [dostęp 28 listopada 2009].
    4. Time to move on say Lonely Planet founders (ang.). [dostęp 28 listopada 2009]. [zarchiwizowane z tego adresu (2008-02-29)].
    5. BBC kauft Reise-Kultverlag (niem.). Stern, 11 października 2007. [dostęp 28 listopada 2009].
    6. Unions call to boycott Lonely Planet. [dostęp 28 listopada 2009]. [zarchiwizowane z tego adresu (2008-02-25)].
    7. Chennai Tax Office and the Trail of the Banana Pancake (ang.). [dostęp 28 listopada 2009].
    8. Northern outpost dubbed 'seedy' (ang.). [dostęp 28 listopada 2009].
    (window.RLQ=window.RLQ||).push(function(){mw.log.warn("Gadget \"edit-summary-warning\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"wikibugs\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"ReferenceTooltips\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"main-page\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");});



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.011 sek.