• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Lola Racing Cars



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Europejska Formuła 2 Sezon 1967 – inaugurujący sezon Europejskiej Formuły 2. Rozpoczął się 24 marca na torze Snetterton Motor Racing Circuit w Wielkiej Brytanii, a zakończył 8 października na włoskim torze ACI Vallelunga Circuit. Tytuł w klasyfikacji kierowców zdobył Belg Jacky Ickx. Wśród zespołów najlepsza okazała się brytyjska ekipa Tyrrell Racing Organisation, a wśród konstruktorów francuska Matra.Bernard Charles „Bernie” Ecclestone (ur. 28 października 1930 w Ipswich, hrabstwo Suffolk) – prezydent i szef Formula One Administration, ma udziały w Alpha Prema, która jest matczyną spółką w stosunku do spółek Formuły 1; uważany jest za głównego władcę Formuły 1.
    Pierwszy prototyp Loli, zbudowany w 1958 roku
    Bolid Loli przygotowany do wyścigów serii A1 Grand Prix z 2006 roku

    Lola Cars – brytyjskie przedsiębiorstwo produkujące samochody wyścigowe. Założył je w 1958 roku Eric Broadley, a jego siedziba znajduje się w Huntingdon w Anglii. Obecnie jest częścią należącej do Martina Birrane’a Grupy Lola (Lola Group) w skład której wchodzą również Lola Composites oraz Lola Special Projects.

    Cosworth – brytyjskie przedsiębiorstwo założone w Londynie w 1958 roku, projektujące i budujące silniki. Nazwa pochodzi od nazwisk założycieli, którymi byli Mike Costin i Keith Duckworth. Firma przeniosła siedzibę do Northampton oraz przeszła zmiany własnościowe i organizacyjne, od 2004 jest to Cosworth Group.Gérard Larrousse (ur. 23 maja 1940 roku w Lyon) – francuski kierowca wyścigowy i rajdowy. W latach 1987-1994 właściciel zespołu Formuły 1.

    Lola zaczęła od budowy małych samochodów sportowych, ale z czasem coraz więcej serii wyścigowych korzystało z nadwozi Loli. Były to m.in. Formuła 1, Can-Am, Formuła 5000, CART, Formuła 3000 czy A1 Grand Prix.

    W 1997 Lola po raz pierwszy wystawiła samodzielny zespół w Formule 1, ale po jednym Grand Prix wycofała się z rywalizacji w Formule 1. Ten krótki epizod w F1 sprawił, że Lola popadła w spore długi. Od bankructwa uratowało ją wykupienie przez irlandzkiego milionera Martina Birrane’a, dzięki któremu firma ponownie stanęła na nogi.

    Colnbrook – wieś w Anglii, w hrabstwie ceremonialnym Berkshire, w dystrykcie (unitary authority) Slough. Leży 32 km na wschód od centrum miasta Reading i 28 km na zachód od centrum Londynu.Embassy Hill – brytyjski zespół wyścigowy Formuły 1 założony przez dwukrotnego mistrza świata Grahama Hilla. Zespół startował w latach 1973-1975.

    W sezonie 2010 Lola planowała powrót do Formuły 1, jednak jej zgłoszenie zostało odrzucone.

    Firma ta pracuje obecnie nad innymi projektami nie związanymi ze sportem samochodowym. Branżą w której Lola zdobywa coraz większe doświadczenie jest produkcja bezzałogowych aparatów latających do zadań szpiegowskich i rozpoznawczych (projekt WATCHKEEPER). Dodatkowo zaprojektowano w tej firmie pojazd na IndyCar. Zwie się on Lola Concept.

    Formuła 3000 (w skrócie F3000) – seria wyścigowa samochodów jednomiejscowych o otwartym nadwoziu, istniejąca w latach 1985-2004.BMS Scuderia Italia – włoski zespół wyścigowy i były zespół rajdowy, były uczestnik wyścigów Formuły 1. Zespół został założony przez włoskiego magnata stali Giuseppe Lucchiniego w 1983 roku jako Brixia Motor Sport (BMS), choć jego początki sięgają roku 1980. Początkowo uczestniczył w Rajdowych Mistrzostwach Włoch, a w 1987 roku zadebiutował w wyścigowej serii WTCC. Przemianowany na BMS Scuderia Italia, w latach 1988–1993 uczestniczył w wyścigach Formuły 1, dwukrotnie osiągając miejsce na podium. Po wycofaniu się z Formuły 1 zespół zaangażował się w serie wyścigowe samochodów o zamkniętym nadwoziu, takie jak STW, FIA GT, CIS, Mistrzostwa Świata Prototypów, International GT Open czy Le Mans Series.

    Formuła 1[ | edytuj kod]

    Bowmaker/Parnell[ | edytuj kod]

     Osobny artykuł: Reg Parnell Racing.

    Pierwszym samochodem Loli w Formule 1 był model Mk4. Lola skonstruowała ten pojazd na zlecenie Bowmaker Racing Team, zespół będący własnością Rega Parnella. Samochód był napędzany przez silniki Climax, a jego kierowcami byli John Surtees i Roy Salvadori. W swoim debiucie w Mistrzostwach Świata Formuły 1, podczas Grand Prix Holandii 1962, Surtees zdobył pole position, ale nie ukończył wyścigu. W sezonie 1962 Mk4 zdobył dwa drugie miejsca, triumfował też w niewliczanym do klasyfikacji mistrzostw wyścigu 2000 Guineas.

    Sezon 1975 Formuły 1 był 26. sezonem organizowanych przez FIA wyścigów. Rozpoczął się 12 stycznia 1975 i zakończył się 3 października po czternastu wyścigach.Lola Mk4 – samochód Formuły 1 skonstruowany przez Lola Racing Cars w 1962 roku. Mk4 został zaprojektowany przez założyciela, właściciela i głównego projektanta Loli Erika Broadleya na zlecenie Rega Parnella, właściciela Bowmaker Racing Team. Mk4 był pierwszym samochodem Loli ścigającym się w Formule 1. W 1963 roku w Formule 1 ścigał się pochodzący od Loli Mk4 model Mk4A.

    W roku 1963 Bowmaker wycofał się ze sponsorowania zespołu Parnella, ale ten kontynuował zaangażowanie w Formułę 1. Ponieważ problemem samochodu było wyginanie, wspawano do niego dodatkowe panele i przemianowano na Mk4A. W Mistrzostwach Świata Formuły 1 samochód nie był konkurencyjny, ale wygrał kilka nieoficjalnych wyścigów, jak Grand Prix Nowej Zelandii czy Grand Prix Rzymu.

    Europejska Formuła 2 Sezon 1968 – drugi sezon Europejskiej Formuły 2. Rozpoczął się 7 kwietnia na torze Hockenheimring w Niemczech, a zakończył 27 października na włoskim torze ACI Vallelunga Circuit. Tytuł w klasyfikacji kierowców zdobył Francuz Jean-Pierre Beltoise. Wśród zespołów najlepsza okazała się francuska ekipa Matra Sports, a wśród konstruktorów francuska Matra.Dallara Automobili – włoska firma produkująca nadwozia samochodowe dla wielu serii wyścigowych, m.in. dla Formuły 3, Indy Racing League oraz serii GP2. Założył ją w 1972 roku Gian Paolo Dallara, a jej siedziba znajduje się niedaleko Parmy we Włoszech.

    BMW[ | edytuj kod]

     Osobny artykuł: BMW Motorsport.

    Firma BMW zleciła Loli na sezon 1967 skonstruowanie samochodu Formuły 2, który byłby napędzany silnikiem zaprojektowanym przez Ludwiga Apfelbecka. Ten silnik był stosunkowo słaby w porównaniu do konkurencyjnych jednostek Cosworth FVA. Jednostka ta była zawodna, wysoka, ciężka i powodowała problemy ze sterowaniem samochodem. Kierowcami Loli T100 byli Hubert Hahne i Jo Siffert. Najlepszym rezultatem było czwarte miejsce Hahne na torze Eifelrennen. Kierowca ten wystartował Lolą T100 także w Grand Prix Niemiec, ale nie ukończył tego wyścigu. Lola T100 została później sprzedana Johnowi Surteesowi.

    Venturi – marka samochodów sportowych i elektrycznych mająca swoją siedzibę w Monako. Dawniej przedsiębiorstwo mieściło się w Cholet i Couëron we Francji.MasterCard – firma i organizacja członkowska zrzeszająca ponad 25 000 instytucji finansowych wydających karty płatnicze sygnowane marką i logo MasterCard oraz Maestro i Cirrus. Notowana na giełdzie nowojorskiej.

    Na 1968 rok Lola stworzyła dla BMW model T102, który opierał się na Loli T100, mając z tyłu dodaną ramę pomocnicza, dzięki której można było zastosować nowy czterozaworowy silnik BMW o pojemności 1600 cm³, który zastąpił jednostkę Apfelbecka. Model nigdy nie wygrał w Formule 2 (został także wystawiony na Grand Prix Niemiec) i w 1969 roku został zastąpiony przez BMW 269.

    Sezon 1991 Formuły 1 – 42. sezon Formuły 1. Rozpoczął się 10 marca 1991, a zakończył 3 listopada po szesnastu wyścigach.Lola, przedsiębiorstwo założone w 1956 roku przez Erika Broadleya, jako konstruktor Formuły 1 zadebiutowała w sezonie 1962, dostarczając modele Mk4 zespołowi Reg Parnell Racing. Ostatnim sezonem Loli w Formule 1 był rok 1997.

    Honda[ | edytuj kod]

    Honda RA300 (Lola T130)
     Osobny artykuł: Honda Racing F1.

    W 1967 roku Honda postanowiła zastąpić mocny, ale bardzo ciężki model model RA273 nowym. W tym celu w połowie sezonu japoński koncern poprosił Lolę o zaprojektowanie nowego podwozia. Projekt był gotowy w sześć tygodni. Nowy samochód, Honda RA300, był zwany także „Hondola”, a w wewnętrznym oznaczeniu Loli nosił nazwę T130. Samochód, napędzany nowym silnikiem V12 Hondy, był znacznie lżejszy od RA273. Samochód ten wygrał w swoim pierwszym wyścigu, Grand Prix Włoch 1967 we wrześniu, kiedy to liderującemu Clarkowi na ostatnim okrążeniu skończyło się paliwo, a John Surtees stoczył zaciętą walkę o zwycięstwo z Jackiem Brabhamem.

    Brian Hart (ur. 7 września 1936 w Middlesex, zm. 5 stycznia 2014 w Epping) – brytyjski kierowca wyścigowy, założyciel firmy Hart Racing Engines.ADAC Eifelrennen – wyścig samochodowy, odbywający się w latach 1992-2003 w regionie gór Eifel, od których pochodzi nazwa wyścigu. Pierwotnie, do 1926 roku wyścig odbywał się na drogach publicznych w okolicach miejscowości Nideggen, Wollersheim, Vlatten, Heimbach, Hasenfeld. W 1927 roku, po zbudowaniu północnej pętli toru Nürburgring, wyścig stał się główną imprezą na tym torze. W późniejszych latach wyścig stracił na popularności względem 24-godzinnego wyścigu Nürburgring oraz Veranstaltergemeinschaft Langstreckenpokal Nürburgring. Po 2003 roku zaprzestano jego organizacji.

    Na sezon 1968 Honda wystawiła model RA301 (Lola T180) z nowym silnikiem. RA301 znacznie przekraczał minimalny limit wagowy, ale zdołał wywalczyć dwa podia.

    Embassy Hill[ | edytuj kod]

     Osobny artykuł: Embassy Hill.

    Pod koniec 1972 roku Graham Hill ze wsparciem firmy Embassy założył zespół Embassy Hill. W sezonie 1973 zespół bez sukcesów korzystał z Shadowów DN1. Na sezon 1974 Graham Hill zlecił Loli zbudowanie samochody Formuły 1. Lola T370 była oparta na projekcie samochodu Formuły 5000, a jej kierowcami byli Graham Hill i Guy Edwards, zastąpiony po wypadku przez Petera Gethina i Rolfa Stommelena. Samochód zdobył tylko jeden punkt.

    Turbosprężarka - maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Służy do doładowania silnika spalinowego, albo kotła parowego. Turbina jest zasilana spalinami z silnika, a sprężone powietrze przez sprężarkę zasila silnik. Do cylindra wprowadzona jest większa ilość powietrza dzięki czemu wzrasta moc silnika, większy jest też stopień sprężania dzięki czemu rośnie sprawność.Reguła 107% – zasada w Formule 1 obowiązująca w latach 1996–2002 i od roku 2011 mówiąca, że kierowca, który w trakcie kwalifikacji uzyskał czas gorszy niż 107% czasu zdobywcy najlepszego czasu pole position (od 2011 roku zdobywcy najlepszego czasu w Q1), z zasady nie kwalifikuje się do wyścigu, chyba, że sędziowie z powodu wyjątkowych okoliczności uczynią wyjątek.

    Samochód był rozwijany przez zespół i na sezon 1975 przyjął oznaczenie T371, jednakże późniejsze wersje tak bardzo różniły się od pierwotnej, że przemianowano go na Hill GH1. Modelem GH1 kierowcy zdobyli łącznie trzy punkty. Zespół wycofał się z Formuły 1 po tym, gdy w listopadzie 1975 roku Graham Hill, Andy Smallman i Tony Brise zginęli w katastrofie lotniczej.

    Sir John Arthur „Jack” Brabham OBE (ur. 2 kwietnia 1926 w Hurstville (przedmieścia Sydney)) – australijski kierowca wyścigowy; trzykrotny mistrz Formuły 1 (w 1959, 1960 i 1966)Edward Everett "Teddy" Mayer (ur. 8 września 1935 w Scranton, zm. 30 stycznia 2009) – amerykański menedżer wyścigowy, współzałożyciel zespołu Formuły 1 McLaren.

    Haas Lola[ | edytuj kod]

    Jesienią 1984 roku Carl Haas pozyskał nowego sponsora dla swojego zespołu IndyCar – koncern żywnościowy Beatrice Companies Inc., które zgodziło się również finansować zespół Formuły 1. Następnie Haas podpisał na wyłączność umowę z Fordem dotyczącą dostarczania przez amerykańską firmę silników V6 turbo. Zatrudnił także w charakterze kierowcy byłego mistrza świata, Alana Jonesa. Haas utworzył firmę Formula One Race Car Engineering (FORCE), która miała siedzibę w fabryce w Colnbrook, i zaczął zatrudniać pracowników – osobami odpowiedzialnymi za zespół byli dawni współpracownicy w McLarenie: Teddy Mayer i Tyler Alexander, zaś projektantami zostali Neil Oatley, John Baldwin i Ross Brawn. Z powodu długotrwałych powiązań Loli z Haasem samochody nazywały się „Lola”, chociaż brytyjska firma ani Eric Broadley nie mieli nic wspólnego z projektem, rozwojem i konstrukcją samochodu.

    BMW Motorsport – sekcja firmy BMW odpowiedzialna za sporty motorowe. BMW uczestniczyło w różnych obszarach sportów motorowych, wliczając w to wyścigi motocykli, samochodów turystycznych i sportowych, Formułę 1 i Formułę 2.Honda RA301 – samochód Formuły 1, skonstruowany przez Hondę na sezon 1968. Kierowcami bolidu byli John Surtees, David Hobbs oraz Joakim Bonnier.

    Silniki Ford V6T nie były gotowe na sezon 1985, więc Haas skorzystał z jednostek Hart turbo.

    W lipcu 1985 z firmy Beatrice odszedł entuzjasta wyścigów James Dutt, co wywołało plotki, jakoby Beatrice nie uczestniczyło w programie. Pierwszy samochód – Lola THL1 – zadebiutował latem, i pod koniec sezonu Jones wziął nim udział w trzech Grand Prix, ale nie finiszował ani razu. THL1 uczestniczył także na początku roku 1986 do momentu, kiedy wprowadzono napędzany silnikami Forda model THL2. W tym samym roku Beatrice ogłosiło wycofanie się z Formuły 1. Na początku sezonu Tambay w starym modelu finiszował ósmy w Grand Prix Hiszpanii. Tymczasem THL2 z silnikiem Forda okazał się słaby i zawodny. Tambay opuścił Grand Prix Detroit z powodu kontuzji odniesionej w wypadku w Kanadzie; zastąpił go Eddie Cheever.

    Arrows Racing Team – zespół Formuły 1, który uczestniczył w Grand Prix w latach 1977-2002. Siedzibą Arrowsa było Leafield.Lola T370 – samochód Formuły 1, zaprojektowany przez Andy’ego Smallmana i skonstruowany przez Lola Cars na zlecenie Embassy Hill.

    W czerwcu z Marcha przyszedł Adrian Newey i pod koniec sezonu wyniki poprawiły się, czego efektem były punkty zdobyte przez Jonesa i Tambaya. Haas próbował znaleźć pieniądze na starty w roku 1987, ale bez powodzenia, i w październiku sprzedał zespół Berniemu Ecclestone'owi. Alexander i Mayer podjęli pracę w USA, Oatley odszedł do McLarena, Newey do Marcha, a Brawn do Arrowsa. Fabryka FORCE była użyta później jako baza produkcyjna Alf Romeo 164 Celebrity Challenge. W 1989 Ecclestone sprzedał fabrykę Marchowi. Od 1990 fabryka była używana do budowy samochodów Ralt w Formule 3 i Marchów w IndyCar.

    Eric Harrison Broadley MBE (ur. 22 września 1928 w Bromley, zm. 28 maja 2017 w Cambridge) – brytyjski przedsiębiorca, inżynier, założyciel i szef firmy Lola Racing Cars. Lola brała udział w wielu seriach wyścigowych, takich jak Formuła 1, IndyCar czy wyścigi samochodów sportowych. Broadley sprzedał firmę Martinowi Birrane’owi w 1999 roku. Lola T102 – samochód Formuły 2, zaprojektowany przez Erika Broadleya i skonstruowany przez Lola Cars na zlecenie BMW w 1968 roku.

    Larrousse[ | edytuj kod]

     Osobny artykuł: Larrousse.

    W 1987 roku Gérard Larrousse i Didier Calmels założyli zespół wyścigowy Larrousse-Calmels z bazą w Antony. Na ich prośbę Eric Broadley i Ralph Bellamy zaprojektowali napędzaną silnikiem Ford Cosworth DFZ Lolę LC87. Zespół rozpoczął rywalizację w sezonie 1987 z jednym samochodem dla Philippe’a Alliota, a pod koniec roku wystawiono także drugi, dla Yannicka Dalmasa. W tym czasie Larrousse podpisał trzyletni kontrakt z Lolą, a z Zakspeeda przybył projektant Chris Murphy. Zespół zapewnił sobie także silniki Lamborghini V12 na sezon 1989.

    Lola THL1 – samochód Formuły 1, zaprojektowany przez Neila Oatleya i Johna Baldwina i skonstruowany przez Haas Lola. Model wziął udział w sześciu Grand Prix w sezonach 1985–1986.Lola THL2 – samochód Formuły 1, zaprojektowany przez Neila Oatleya, Johna Baldwina i Rossa Brawna i skonstruowany przez Haas Lola. Model wziął udział w 14 Grand Prix w sezonie 1986.

    We wrześniu 1988 roku zespół zatrudnił francuskiego inżyniera Gérarda Ducarouge'a, ale wiosną 1989 Calmels został aresztowany za użycie broni palnej w stosunku do żony, za co otrzymał karę siedmiu lat więzienia. Na sezon 1989 Dalmasa, który zachorował na chorobę legionistów, zastąpił Éric Bernard, a następnie Michele Alboreto. Ze względu na sprzedaż 50% udziałów w zespole japońskiemu koncernowi Espo partnerem Bernarda w sezonie 1990 został Aguri Suzuki. W tym samym czasie zespół przeniósł się z Antony do Signes.

    Sezon 2010 Formuły 1 był 61 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Rozpoczął się 14 marca na torze Sakhir w Bahrajnie, a zakończył 14 listopada na torze Yas Marina Circuit w Abu Zabi. Rozegrano 19 wyścigów. Tytuł Mistrza Świata wśród kierowców zdobył Sebastian Vettel pobijając rekord najmłodszego mistrza świata Lewisa Hamiltona z 2008 roku, natomiast tytuł mistrza konstruktorów zdobył zespół Red Bull Racing.Edward „Eddie” McKay Cheever Jr (ur. 10 stycznia 1958) – amerykański kierowca wyścigowy. Startował m.in. w Formule 1, Champ Car i Indy Racing League. Właściciel zespołu wyścigowego, w którym jako kierowca wygrał Indianapolis 500.

    W roku 1990 Suzuki podczas Grand Prix Japonii zdobył pierwsze podium dla zespołu Larrousse, który ukończył sezon na szóstym miejscu w klasyfikacji konstruktorów. Ponieważ jednak Larrousse fałszywie oświadczył, jakoby jest konstruktorem samochodu, podczas gdy była nim Lola, FIA odebrała zespołowi punkty. Ponadto Lamborghini ogłosiło, że w sezonie 1991 zmienia klienta, którym będzie Ligier.

    Sezon 1994 Formuły 1 był 45 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Tytuł mistrza kierowców zdobył Michael Schumacher pobijając rekord najmłodszego mistrza świata Emersona Fittipaldiego z 1972 roku, natomiast mistrzostwo konstruktorów zdobyła ekipa Williams. Był to jeden z najtragiczniejszych i kontrowersyjnych sezonów w historii tego sportu.Larrousse F1 – dawny zespół wyścigowy Formuły 1 stworzony w 1987 przez Didiera Calmels i kierowcę wyścigowego Gérarda Larrousse, znanym także jako Larrousse-Calmels. Baza mieściła się w Antony, na południowych przedmieściach Paryża. Team przemianowano na Larrousse po odejściu ze spółki Didiera Calmels.

    Larrousse podpisało z Brianem Hartem umowę na dostarczanie silników, ale we wczesnej części 1991 roku Espo wycofało się ze sponsorowania zespołu, przez co miał on problemy finansowe. Wskutek tego w lipcu zwrócił się do sądu o ochronę przed wierzycielami. Udziały w zespole zakupiła japońska firma Central Park, ale wkrótce później odszedł Ducarouge. Nie powiodły się próby połączenia Larrousse’a z AGS. Po sezonie 1991 Lola oraz Hart – którym Larrousse był dłużny pieniądze – zakończyli współpracę z francuskim zespołem.

    Ricardo Rosset (ur. 27 lipca 1968 roku w São Paulo) – brazylijski kierowca wyścigowy, uczestnik 33 Grand Prix Formuły 1.Anthony „Tony” William Brise (ur. 28 marca 1952 w Erith, Kent, zm. 29 listopada 1975 w Arkley, Londyn) – brytyjski kierowca wyścigowy pochodzący z Anglii; zwycięzca dwóch z trzech rozgrywanych mistrzostw brytyjskiej Formuły 3 w 1973 oraz uczestnik 10 wyścigów Formuły 1, w których zdobył 1 punkt zaliczany do mistrzostw świata

    Od 1992 zespół konstruował własne samochody (w 1992 roku pod nazwą Venturi). Larrousse upadł po sezonie 1994.

    BMS Scuderia Italia[ | edytuj kod]

     Osobny artykuł: BMS Scuderia Italia.

    Włoski zespół BMS Scuderia Italia zadebiutował w Formule 1 w 1988 roku i do sezonu 1992 korzystał z samochodów Dallara. Po 1992 roku właściciel zespołu, Giuseppe Lucchini, zrezygnował z modeli tej firmy orzekając, że nie są wystarczająco konkurencyjne, i poprosił Lolę o skonstruowanie samochodu na sezon 1993. Efektem współpracy był model T93/30, napędzany silnikami Ferrari. BMS Scuderia Italia pozyskał finansowe wsparcie marki Chesterfield, a na kierowców wybrał Michele Alboreto i Lukę Badoera. Samochód był powolny i nie zdobył ani punktu, a najlepszym rezultatem było siódme miejsce Badoera podczas Grand Prix San Marino. Po sezonie zespół wycofał się z Formuły 1, łącząc się z Minardi.

    Ford Motor Company – amerykański producent samochodów osobowych, SUV-ów, samochodów sportowych, vanów, pickupów i samochodów ciężarowych z siedzibą w Dearborn działający od 1903 roku. Marka współtworzy koncern Ford Motor Company. Tytuł mistrza świata kierowców Formuły 1 (ang. Formula One World Drivers’ Championship (WDC)) – przyznawany po zakończeniu sezonu przez Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) kierowcy, który uzyskał największą liczbę punktów w ciągu całego sezonu. Po raz pierwszy tytuł mistrza świata kierowców przyznano w sezonie 1950, a wywalczył go włoski kierowca – Nino Farina. Pierwszym kierowcą, który sięgnął po ten tytuł dwukrotnie, był Alberto Ascari, który triumfował w sezonach 1952 i 1953. Aktualnym mistrzem świata kierowców jest Sebastian Vettel, który sięgnął po swój czwarty tytuł w sezonie 2013, zostając tym samym najmłodszym w historii poczwórnym mistrzem świata. Jest on drugim, po Michaelu Schumacherze, mistrzem świata pochodzącym z Niemiec.

    MasterCard Lola[ | edytuj kod]

    W 1996 roku Eric Broadley pozyskał wsparcie finansowe firmy MasterCard i postawił sobie za cel debiut Loli jako samodzielnego zespołu Formuły 1 w sezonie 1998. Pieniądze do zespołu trafiać miały dzięki użytkownikom MasterCard, biorących udział w specjalnych programach, które nie przynosiły jednak zakładanych zysków. Ponadto w listopadzie amerykański koncern zadecydował, że zespół powinien wystartować już w sezonie 1997.

    Rolf Johann Stommelen (ur. 11 lipca 1943 w Siegen, zm. 24 kwietnia 1983 w Riverside) – niemiecki kierowca wyścigowy, uczestnik 63 Grand Prix Formuły 1, w których zdobył 14 punktów.Tunel aerodynamiczny - podstawowe urządzenie badawcze aerodynamiki doświadczalnej, wykorzystywane do badania opływu gazu lub cieczy wokół obiektu. Pierwszy tunel aerodynamiczny zbudowali bracia Wright - konstruktorzy pierwszego samolotu.

    Zespół podjął więc pospieszne prace nad modelem T97/30, przy projektowaniu którego z braku czasu nie korzystano z tunelu aerodynamicznego. Samochód ten opierał się na modelach używanych w serii IndyCar. Kierowcami zostali Ricardo Rosset i Vincenzo Sospiri.

    Problemami samochodu była aerodynamika, docisk, balans samochodu i powolność, co uwydatniło się podczas debiutu modelu podczas Grand Prix Australii. W treningach kierowcy Loli często tracili do zwycięzców ponad dziesięć sekund. W trakcie kwalifikacji ich zwycięzca, Jacques Villeneuve, ustanowił czas 1:29,369. Najlepszy rezultat Sospiriego wynosił 1:40.972, a Rosseta – 1:42.086, co oznaczało, że kierowcy ci nie zmieścili się w limicie 107% i nie zakwalifikowali się do wyścigu.

    A1 Grand Prix – nieistniejąca seria wyścigowa uznawana za puchar świata w sportach motorowych. W A1 Grand Prix rywalizowały raczej kraje niż poszczególni kierowcy. Wyścigi odbywały się między listopadem a kwietniem, dzięki czemu seria nie kolidowała z Formułą 1. Całą infrastrukturą i dostarczaniem bolidów na potrzeby zespołów zajmowała się organizacja A1, a właściciele ekip mogli się skupić na prowadzeniu biznesu, czerpiąc zyski ze sponsoringu i reklam. Każdy zespół mógł wystawić do wyścigu tylko jeden bolid. Unikatową rzeczą w tych wyścigach było to, że kierowca i każdy członek w zespole oraz sponsorzy musieli pochodzić z danego kraju. Każda drużyna dysponowała takim samym samochodem. Serię założył szejk Maktoum Hasher Maktoum Al-Maktoum.Reg Parnell Racing – zespół Formuły 1 utworzony w 1959 r. przez Rega Parnella jako R H H Parnell. Zespół nie budował własnych samochodów, tylko korzystał z bolidów Cooper, Lola, Lotus, Ferrari i BRM.

    Przed Grand Prix Brazylii Eric Broadley poinformował o zakończeniu działalności zespołu ze skutkiem natychmiastowym z powodu problemów finansowych i technicznych. Sześć milionów funtów długu, które wygenerowała działalność zespołu, przyczyniły się do przejęcia Loli przez zarząd komisaryczny. Przed bankructwem uratował ją jej zakup przez Martina Birrane’a.

    Brian Hart Ltd., także Hart i Hart Racing Engines – były producent silników wyścigowych, które uczestniczyły w 157 Grand Prix Formuły 1.Grand Prix Niemiec 1967 (oryg. Großer Preis von Deutschland) – siódma runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1967, która odbyła się 6 sierpnia 1967, po raz 14. na torze Nürburgring.

    Zarzucone projekty i samochody testowe[ | edytuj kod]

     Osobne artykuły: Lola T95/30Lola B10/30.

    Lola zaprojektowała kilka samochodów Formuły 1, które nigdy nie wzięły udziały w wyścigu.

    Jednym z takich modeli była Lola THL3. Był to pierwszy samodzielny projekt Adriana Neweya, nadzorowany jednakże przez Rossa Brawna i Neila Oatleya. Prace nad samochodem zostały przerwane, gdy zespół Haas Lola został zamknięty pod koniec 1986 roku.

    W latach 1994–1995 Allan McNish testował napędzaną silnikiem Forda Lolę T95/30. Założeniem Loli było dostanie się do Formuły 1, a testy modelem T95/30 miały przyciągnąć sponsorów. Ten zaprojektowany przez Juliana Coopera i Chrisa Saundersa samochód nie był zgodny z regulaminem technicznym Formuły 1. Lola zarzuciła testowanie modelu z przyczyn finansowych.

    Aguri Suzuki (jap. 鈴木亜久里, Suzuki Aguri, ur. 8 września 1960 w Tokio) – japoński kierowca F1 w latach 1988-1995.Jacques Joseph Charles Villeneuve (ur. 9 kwietnia 1971) – kanadyjski kierowca wyścigowy, zdobywca tytułów mistrzowskich w Formule 1 i serii IndyCar.

    W 2009 roku Lola zgłosiła się jako jeden z kandydatów na nowy zespół w sezonie 2010. Jeszcze przed potwierdzeniem aplikacji przez FIA Lola rozpoczęła prace nad modelem B10/30, czego owocem był model w skali 50%. Z założenia napędzany jednostkami Cosworth, był on testowany przez dziesięć dni w tunelu aerodynamicznym. Po odrzuceniu wniosku Loli zaprzestano prac nad projektem.

    Ralt – australijski/brytyjski konstruktor jednomiejscowych samochodów wyścigowych oraz zespół wyścigowy, założony w 1974 roku przez byłego asystenta Jacka Brabhama – Rona Tauranaca po odsprzedaniu zespołu Brabham Berniemu Ecclestonowi. Tauranac wraz z bratem Austinem nadali ekipie nazwę RALT Racing (Ron and Austin Lewis Tauranac). Siedziba firmy znajduje się w Oxfordshire.Éric Bernard (ur. 24 sierpnia 1964 w Martigues) – były kierowca Formuły 1, jeździł samochodami Ligier, Larrousse i Lotus.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Sezon 1992 Formuły 1 był 43 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Rozpoczął się 1 marca 1992 w RPA, a zakończył 8 listopada w Australii po szesnastu wyścigach. Mistrzem świata kierowców został Nigel Mansell, natomiast jego zespół Williams został mistrzem konstruktorów.
    Grand Prix Holandii 1962 (oryg. Grote Prijs van Nederland), Grand Prix Europy 1962 – 1. runda Mistrzostw Świata Formuły 1 w sezonie 1962, która odbyła się 20 maja 1962, po raz 8. na torze Circuit Park Zandvoort.
    Automobiles Gonfaronnaises Sportives (AGS) – były zespół wyścigowy założony przez Henriego Juliena, w latach 1986–1991 zespół i konstruktor Formuły 1. Obecnie AGS jest szkołą wyścigową.
    Joseph „Jo” Siffert (ur. 7 lipca 1936 roku we Fryburgu, zm. 24 października 1971 roku na torze Brands Hatch) – szwajcarski motocyklista i kierowca wyścigowy. Znany również pod przydomkiem Seppi.
    Michele Alboreto (ur. 23 grudnia 1956 w Mediolanie, zm. 25 kwietnia 2001 na torze Lausitzring, w pobliżu Chociebuża) – włoski kierowca wyścigowy, kierowca Formuły 1 w latach 1981–1994.
    Sezon 1998 Formuły 1 był 49 sezonem o Mistrzostwo Świata Formuły 1. Rozpoczął się 8 marca w Australii, natomiast zakończył 1 listopada w Japonii. Tytuł w klasyfikacji kierowców zdobył Fin, Mika Häkkinen. Mistrzostwo konstruktorów przypadło brytyjskiej ekipie McLaren.
    March Engineering – brytyjski zespół wyścigowy, założony w 1969 roku. W latach 1970-1992 startował (z przerwami) w Formule 1. Ponadto budował nadwozia stosowane m.in. w Formule 2, Formule 3000, Formule 3 i serii CART.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.094 sek.