• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Lokomotywa parowa



    Podstrony: [1] [2] [3] [4] [5] 6 [7] [8]
    Przeczytaj także...
    Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, dawny Skansen Parowozownia Kościerzyna – znajduje się w Kościerzynie przy ulicy Towarowej, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego. Parowozownia zaprzestała działalności operacyjnej z dniem 1 stycznia 1991, kiedy to straciła samodzielność i stała się częścią lokomotywowni w Gdyni. Otwarcie skansenu nastąpiło w listopadzie 1992. W dniu 24 lipca 2009 spółka PKP Cargo przekazała placówkę muzealną Muzeum Ziemi Kościerskiej, jako oddział pod nazwą Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie. Skansen odwiedzany jest przez ponad 30 tysięcy osób rocznie.Korbowód jest częścią mechanizmu korbowego. Służy (wraz z wałem korbowym) do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego albo obrotowego ruchu wału na ruch posuwisty tłoka lub innego elementu. Części korbowodu to: stopa (najczęściej dzielona, aby ułatwić montaż), trzon i główka. Trzon ma najczęściej przekrój dwuteowy. Stopa korbowodu łączy się z wałem korbowym, a główka z tłokiem albo krzyżulcem.
    Zobacz też[]
  • tender, tendrzak
  • lokomobila
  • parowozownia
  • oznaczenia polskich parowozów
  • układ osi
  • żywy parowóz
  • parowóz pancerny
  • Przypisy

    1. Lokomotywa elektryczna. W: Leksykon Terminów Kolejowych. Warszawa: KOW sp. z o.o., 2011, s. 161. ISBN 978-83-933737-0-3. [dostęp 2015-12-08].
    2. http://poznajpolske.onet.pl/wielkopolskie/zamykaja-ostatnia-linie-parowozowa-w-europie/qk7p6.
    3. Paweł Terczyński, Atlas parowozów, Poznań, 2003, ISBN 83-901902-8-1, s. 28–29.
    4. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 35, 41.
    5. T. Dąbrowski, Parowóz w sosie własnym, s. 16–17.
    6. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 10–11.
    7. T. Dąbrowski, Parowóz w sosie własnym, s. 20–21.
    8. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 56.
    9. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 58.
    10. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 39–40.
    11. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 74.
    12. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 96.
    13. W.A. Rakow, Łokomotiwy otieczestwiennych żeleznych dorog 1845-1955, Moskwa 1995, s. 160.
    14. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 76.
    15. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 86.
    16. Jan Piwowoński, Parowozy kolei polskich, Warszawa: WKiŁ, 1978, s. 36–39.
    17. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 16–17.
    18. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 22–23.
    19. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 20–21.
    20. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 18–19.
    21. T. Dąbrowski, Parowóz w sosie własnym, s. 22–23.
    22. Tadeusz Dąbrowski, Parowóz w sosie własnym w: Młody Technik 2/1986, s. 19–20.
    23. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 24–27.
    24. T. Dąbrowski, Parowóz w sosie własnym, s. 23–24.
    25. Z. Bauer, Stare parowozy, s. 27–30.
    26. Z. Bauer, Stare..., s. 5.
    27. http://skansenchabowka.pl/czynny-tabor/parowozy/.
    28. http://kolejegalicyjskie.pl/rozklad-jazdy/.
    29. Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej.

    Bibliografia[]

  • Zdeňek Bauer, ilustracje Jirí Bouda, Stare parowozy. Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa 1986 (uzupełnienia polskiego wydania Bogdan Pokropiński), ISBN 83-217-2574-0.
  • Tadeusz Dąbrowski, Parowóz w sosie własnym w: Młody Technik 2/1986
  • Jan Piwowoński, Parowozy kolei polskich, Warszawa: WKiŁ, 1978
  • Tabor wąskotorowy w Polsce
  • Wciąż pod parą...
  • Ty51 - polski parowóz towarowy produkowany w zakładach HCP w latach 1953-1958, najcięższy parowóz zbudowany w Polsce.Ol49 – Parowozy budowane w latach 1951-1954 w Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Wyprodukowano łącznie 112 sztuk dla PKP i 4 sztuki na eksport do Korei.


    Podstrony: [1] [2] [3] [4] [5] 6 [7] [8]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    DR 18 201 - parowóz wyprodukowany w 1961 roku w zakładach naprawczych taboru kolejowego w Meiningen zaprojektowany do testowania eksportowych wagonów pasażerskich z prędkością 160 km/h
    Węgiel brunatny – skała osadowa pochodzenia organicznego roślinnego powstała w neogenie, w erze kenozoicznej ze szczątków roślin obumarłych bez dostępu powietrza. Zawartość węgla 62-75%. Często stosowany jako paliwo. Jego wartość opałowa waha się od 7,5 do 21 MJ/kg. Węgiel brunatny jest nieodnawialnym źródłem energii.
    Inżektor (smoczek) — jeden z rodzajów urządzenia podającego wodę do kotła parowozu, potrzebną mu do wytwarzania pary. Każdy parowóz powinien posiadać dwa niezależne urządzenia podające wodę - jeden zapasowy.
    Px38 - parowóz wąskotorowy na tory o rozstawie 600 mm, wyprodukowany przez Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce SA w Chrzanowie w 1938 roku (typ W5A). Posiada cztery osie napędne oraz dwuosiowy tender (układ osi Dn2t+t). Zbudowano tylko jeden egzemplarz, zachowany do chwili obecnej.
    Linia kolejowa nr 2 Warszawa Centralna – Terespol – zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa o długości 211,312 km. Fragment międzynarodowej linii E20, która jest częścią II Paneuropejskiego Korytarza Transportowego Zachód – Wschód łączącego Berlin z Moskwą.
    Parowóz Garratta – parowóz wieloczłonowy z dwoma zespołami napędnymi. Parowóz ma kocioł położony na środku ostoi. Zbiorniki zapasowe znajdują się na końcach lokomotywy.
    Łożysko toczne – łożysko, w którym pomiędzy dwoma pierścieniami łożyska znajdują się elementy toczne. Pierścień wewnętrzny (1) osadzony jest na czopie wału lub innym elemencie. Pierścień zewnętrzny (2) umieszczony jest także nieruchomo w oprawie lub w innym elemencie nośnym. Elementy toczne (3) umieszczone są pomiędzy pierścieniami i stykają się z ich bieżniami zapewniając obrót pierścieni względem siebie. Dodatkowymi elementami łożyska tocznego mogą być koszyczki utrzymujące elementy toczne w stałym do siebie oddaleniu, uszczelnienia itp.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.082 sek.