• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Lokomotywa

    Przeczytaj także...
    Wagon silnikowy – kolejowy pojazd trakcyjny posiadający własny napęd silnikowy i przeznaczony do przewozu pasażerów lub towarów koleją.Tor – dwie szyny podtrzymujące i prowadzące koła pojazdów szynowych, ułożone na podkładach lub wlane w specjalną płytę betonową służą jako droga kolejowa, tramwajowa lub metro, w określonej odległości od siebie. Ułożony jest na podtorzu.
    ET21, ET21M (dawniej E06; również oznaczenia prywatnych przewoźników: 3E, 3E/1, 3E/1M; typ 3E, 3E/1 i 3E/1M) – normalnotorowa towarowa lokomotywa elektryczna produkcji polskiej. Przez miłośników kolei i kolejarzy nazywana "kantem", "telewizorem" lub "sputnikiem".
    Lokomotywa parowa TKt48-177
    Elektrowóz EP03-01 w Chabówce
    Lokomotywa parowa Ty37-17 w Chabówce
    Parowóz Ty42-19 w Chabówce
    Lokomotywa spalinowa SM42
    Lokomotywa elektryczna ET21-57

    Lokomotywapojazd szynowy z własnym napędem, przeznaczony do ciągnięcia lub pchania innych pojazdów (wagonów) po torach.

    Pojazd szynowy – urządzenie transportu lądowego, poruszające po torze kolejowym lub innych systemach szynowych. Ustawa transporcie kolejowym definiuje pojęcie pojazdu kolejowego - jako pojazdu dostosowanego do poruszania się na własnych kołach po torach trakcyjnych, a tym samym na wstępie zawęża definicję pojazdu szynowego do pojazdów kolejowych oraz pomija (nie występujące w zasadzie w Polsce) pojazdy szynowe na poduszce magnetycznej. Tak więc pojazdami szynowymi są zarówno pojazdy kolejowe (w tym wąskotorowe), a także tramwaje, metro, kolej przemysłowa (np. kopalniana) oraz część pojazdów liniowych (np. kolejka na Górę Parkową w Krynicy czy na Gubałówkę w Zakopanem).EP09 (typ 104E, 104Ea, 104Eb, 104Ec) – normalnotorowa pasażerska lokomotywa elektryczna produkowana w latach 1986-1997 w zakładach Pafawag Wrocław. Powstało 47 sztuk dla Polskich Kolei Państwowych. Od 2009 wszystkie lokomotywy eksploatowane są przez PKP Intercity. Jest to jedna z najszybszych lokomotyw polskiej produkcji.

    Charakterystyka[]

    Lokomotywa w zasadzie nie przewozi ładunków (choć istnieją lokomotywy zawierające przedział bagażowy), zaś w przypadku rozbudowania o pomieszczenia służące do przewozu osób jest to wagon silnikowy.

    Lokomotywa może być jedno-, dwu- lub wieloczłonowa. Czasem nosi nazwę głowicy napędowej (lokomotywa zespołowa), jeżeli stanowi integralną część składu pociągu (np. ICE lub TGV).

    Pociąg towarowy – zespół wagonów towarowych sprzęgniętych z co najmniej jedną czynną lokomotywą, odpowiednio osygnalizowany i wyposażony w wymagane dokumenty, obsługiwany przez drużynę pociągową, oznaczony numerem i posiadający rozkład jazdy i przygotowany do drogi bądź znajdujący się w drodze.Lokomotywa spalinowa (również spalinowóz) – lokomotywa napędzana silnikiem spalinowym, zazwyczaj czterosuwowym (czasem dwusuwowym np. ST44) silnikiem Diesla.

    Moce silników zainstalowanych w lokomotywach dochodzą do 25 000 kW. Typowa moc lokomotywy ciągnącej pociąg pasażerski to 1000–4000 kW, zaś jednostki napędowe zainstalowane w składach klasy TGV mają moc (w zależności od napięcia w trakcji) od 3400 do 12 200 kW.

    Podział[]

    Zależnie od sposobu napędu lokomotywy dzieli się na:

    Intercity-Express (dawniej InterCityExpress lub w skrócie ICE) – kategoria pociągów dalekobieżnych dużych prędkości przedsiębiorstwa DB Fernverkehr. ICE stanowi system pociągów łączących największe miasta w Niemczech istniejący od 1991, w późniejszych latach rozpoczął kursowanie w krajach ościennych.TKt48 – seria parowozów tendrzaków produkowanych w latach 1950-1957 w zakładach HCP (94 sztuki) i Fablok (199 sztuk). Przeznaczone były do ruchu podmiejskiego i pociągów towarowych. Ostatnia seria parowozów wyprodukowanych przez Fablok dla PKP.
  • parowe
  • spalinowe
  • elektryczne
  • Zależnie od przeznaczenia eksploatacyjnego lokomotywy dzieli się na:

  • pasażerskie (czasem z podziałem na osobowe – np. EP02 i pospieszne – np. EP09)
  • towarowe, np. ET41 czy ET22
  • manewrowe, np. SM42 czy EM10
  • uniwersalne (do pociągów pasażerskich i towarowych), np. SU45 czy EU07
  • Symbole rodzaju oraz przeznaczenia lokomotyw stosowanych obecnie w Polsce[]

  • SM – Spalinowóz Manewrowy
  • SP – Spalinowóz Pasażerski
  • SU – Spalinowóz Uniwersalny (lokomotywa przystosowana do prowadzenia pociągów towarowych i pasażerskich z możliwością ogrzewania składu)
  • ST – Spalinowóz Towarowy
  • EP – Elektrowóz Pasażerski
  • EU – Elektrowóz Uniwersalny
  • ET – Elektrowóz Towarowy
  • EM – Elektrowóz Manewrowy
  • O – parowóz Osobowy
  • P – parowóz Pośpieszny
  • T – parowóz Towarowy
  • K - (jako druga litera w oznaczeniu parowóz "kusy" (tendrzak) np. TKt48, OKl27.
  • Zobacz też[]

  • odbierak prądu
  • pociąg
  • zespół trakcyjny
  • Przypisy

    1. Artur Rojek: Tabor i trakcja kolejowa. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. / Kolejowa Oficyna Wydawnicza, 2010, s. 6. ISBN 978-83-930600-8-5.
    2. Lokomotywa. W: Leksykon Terminów Kolejowych. Warszawa: KOW sp. z o.o., 2011, s. 159-161. ISBN 978-83-933737-0-3. [dostęp 2015-09-04].
    3. Paweł Zalewski, Piotr Siedlecki, Arkadiusz Drewnowski: Technologia transportu kolejowego. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2013, s. 139. ISBN 978-83-206-1919-5.
    Ty37 – seria ciężkich parowozów towarowych PKP, polskiej konstrukcji. Skonstruowana w związku z rosnącą w drugiej połowie lat 30. XX wieku masą składów towarowych. Był odpowiedzią na niewystarczające parametry robocze parowozu Ty23, miał też wyższą od niego sprawność z uwagi na wyższe ciśnienie pary w kotle. Do wybuchu II wojny światowej, w latach 1937–1938, zbudowano w zakładach H. Cegielski w Poznaniu tylko 27 parowozów. 15 z nich zostało po wybuchu wojny przejęte przez koleje niemieckie jako seria 58.29, ponadto po zajęciu fabryki przez Niemców, zmontowano w 1940 z przygotowanych części 10 kolejnych maszyn tej serii. Po wojnie na stan PKP wróciło 17 parowozów, które pracowały do połowy lat 70. XX wieku. Ostatnią lokomotywą wycofaną z ruchu w 1978 był Ty37-17, który jako jedyny zachował się do dnia dzisiejszego - znajduje się on w skansenie w Chabówce.Pociąg – w transporcie kolejowym skład sprzęgniętych ze sobą wagonów lub innych pojazdów kolejowych (w odpowiedniej konfiguracji mogą to być wagon, człony zestawu trakcyjnego, zespół trakcyjny, wagon silnikowy albo sama lokomotywa) połączonych z co najmniej jedną czynną lokomotywą albo mających samodzielny napęd, osygnalizowany zgodnie z przepisami, odpowiednio wyposażony (obsługa, materiały eksploatacyjne), przygotowany do drogi albo będący w drodze. Podstawowym przeznaczeniem pociągu jest zaspokajanie potrzeb przewozowych polegających na przemieszczaniu osób i towarów.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Lokomotywa manewrowa – lokomotywa przeznaczona do prac manewrowych (przetaczanie wagonów). Najczęściej są to lokomotywy spalinowe (np. SM42), rzadziej elektryczne.
    SM42 (typ Ls800/6D, 6Dc, 6De, 6Df, 6Dg i 6Dk) – normalnotorowa lokomotywa spalinowa produkcji polskiej. Spalinowóz serii SM42 był produkowany w Fablok Chrzanów w latach 1965-1992. W sumie wyprodukowano i dostarczono 1822 egzemplarze tej serii, w tym dla PKP 1157 jednostek.
    Odbierak prądu (pantograf) – element pojazdu lub urządzenia zasilanego z zewnątrz energią elektryczną (wyłączając pojazdy zasilane kablem i z akumulatorów) stykający się z przewodem jezdnym lub szyną prądową, służący doprowadzeniu napięcia zasilającego.
    ET22 (oznaczenie prywatnych przewoźników również 201E; oznaczenie marokańskie E1000; typ 7E, 201E, 201Ec, 201Ee, 201Ef, 201Eg, 201Eh, 201El, 201Em, 201Ek i 202E) – normalnotorowa ciężka lokomotywa elektryczna towarowa produkcji polskiej produkowana w latach 1969–1989 w zakładach Pafawag we Wrocławiu dla Polskich Kolei Państwowych.
    EP03 (dawniej E150 i E03) – seria ośmiu lokomotyw elektrycznych zakupionych w Szwecji dla Polskich Kolei Państwowych w roku 1951. Początkowo lokomotywom nadano serię E150 (numery od 151 do 158), w roku 1951 zmieniono oznaczenie serii na E03 (numery od E03-01 do E03-08), a w 1959 ostatecznie na EP03
    Wagon – pojazd szynowy służący do przewozu osób, ładunków lub urządzeń w kolejowym transporcie lądowym. Wagon porusza się po torze lub linie (kolej linowa).
    ET41 (typ 203E, 203Ea i 203Em) – normalnotorowa dwuczłonowa lokomotywa elektryczna towarowa produkcji polskiej, produkowana w latach 1977–1983 w zakładach HCP w Poznaniu. Przez kolejarzy jak i miłośników kolei nazywana "jamnikiem", "Bolkiem i Lolkiem", "składakiem" oraz "łamańcem".

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.025 sek.