• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Lisboa Oriente

    Przeczytaj także...
    Santiago Calatrava Valls (ur. 28 lipca 1951 w Walencji) – hiszpański architekt i inżynier budownictwa, który stworzył wiele charakterystycznych budowli na całym świecie.Metro w Lizbonie – system podziemnej kolei miejskiej zlokalizowany w Lizbonie. Sieć składa się z czterech linii o łącznej długości 39 km, na których znajduje się 46 stacji i jest najdłuższym systemem metra w Portugalii. Pierwsza linia została oddana do użytku w 1959 roku po czterech latach budowy. W 2002 roku lizbońskie metro przewiozło ponad 180 mln pasażerów.
    Comboios de Portugal (CP) – portugalski narodowy przewoźnik kolejowy. Poprzednia nazwa Caminhos de Ferro Portugueses została zmieniona w 2004. W 1999 CP wprowadziło nowy typ pociągu Alfa Pendular na trasnie Braga – Porto – Lizbona – Faro osiągający 220 km/h.
    function mfTempOpenSection(id){var block=document.getElementById("mf-section-"+id);block.className+=" open-block";block.previousSibling.className+=" open-block";}

    Lisboa Oriente (pl. Lisbona Wschodnia) – dworzec kolejowy w Lizbonie, położony w pobliżu terenów wystawowych Expo '98, a obecnie Parque das Nações. Budynek stacji został zaprojektowany przez hiszpańskiego architekta Santiago Calatrava.

    Dworzec kolejowy – budynek z rozbudowaną infrastrukturą służącą do obsługi kolejowego ruchu pasażerskiego lub towarowego.Parque das Nações (Park Narodów) – jedna z parafii Lizbonie, w Portugalii. Powstała w 2012 roku z części parafii Olivais, Sacavém i Moscavide (obie część gminy Loures). W 2011 zamieszkiwało ją 21025 mieszkańców, na obszarze 5,44 km².

    Charakterystyka[]

    Położenie[]

    Budynek usytuowany jest w pobliżu Avenida D. João II, przy Avenida de Berlim i Rua Conselheiro Mariano de Carvalho, w mieście Lizbona. Leży bardzo blisko starego przystanku kolejowego Olivais, zburzonego w 1990, aby zrobić miejsce na nową stację.

    Opis[]

    Kompleks obejmuje stację lizbońskiego metra (Oriente) na pierwszym poziomie i powierzchnię handlową oraz dworzec autobusowy (zarówno kursy lokalne oraz dalekobieżne) na dwóch poziomach, dwa ostatnie poziomy zajmowane są przez dworzec kolejowy, obsługiwane przez pociągi CP, zarówno regionalne, miejskie i międzymiastowe.

    Hiszpania, Królestwo Hiszpanii (hiszp. Reino de España, gal. Reino de España, kat. Regne d’Espanya, arag. Reino d’España, bask. Espainiako Erresuma, okc. Regne d’Espanha, ast. Reinu d’España) – największe z trzech państw położonych na Półwyspie Iberyjskim.Linha do Norte – portugalska główna linia kolejowa, która łączy dwa największe miasta Portugalii, Lizbonę i Porto. Jej długość wynosi 314 km i przecina kilka innych ważnych miastach, takich jak Vila Franca de Xira, Santarém, Entroncamento, Pombal, Coimbra, Aveiro, Espinho i Vila Nova de Gaia. Stanowi trzon portugalskiego systemu kolejowego przewozów ładunków i pasażerów

    Infrastruktura[]

    Posiada 8 torów o długości między 510 a 720 m, ja i cztery perony, każdy o długości 309 m i 60-70 cm wysokości.

    Transport miejski[]

    Logo ccfl.png Autobusy Carris: 208 Cais do Sodré <> Estação Oriente (Interface) 210 Cais do Sodré <> Prior Velho 400 Rossio de Levante <> Parque das Nações Sul 705 Estação Oriente (Interface) <> Estação Roma-Areeiro 708 Martim Moniz <> Parque das Nações Norte 712 Estação Santa Apolónia <> Alcântara Mar (Museu Oriente) 725 Estação Oriente (Interface) <> Prior Velho - Rua Maestro Lopes Graça 728 Restelo - Avenida das Descobertas <> Portela - Avenida dos Descobrimentos 744 Marquês de Pombal <> Moscavide (Qta. Laranjeiras 750 Estação Oriente (Interface) <> Algés 759 Restauradores <> Estação Oriente (Interface) 782 Cais do Sodré <> Praça José Queirós 793 Marvila <> Estação Roma-Areeiro 794 Terreiro do Paço <> Estação Oriente (Interface)

    Historia[]

    W 1994 roku została zaplanowana w ramach projektu modernizacji Linha do Norte, zmian w trasie tej linii kolejowej, w celu poprawy dostępności do przyszłej stacji Oriente. Stacja miała być zbudowany z okazji światowej wystawy Expo 1998. Na projekt stacji był rozpisany międzynarodowy konkurs.

    Gare do Oriente został zaprojektowany przez architekta Santiago Calatravę w 1995, i został otwarty w dniu 19 maja 1998, na Światową Wystawę 1998.

    W momencie oddania do użytku, była to największa stacja intermodalna w Portugalii. Otrzymała Nagrodę Brunel'a w dniu 7 października 1998 roku w kategorii dużych stacji wybudowanych oryginalne.

    Linie kolejowe[]

  • Linha do Norte
  • Galeria zdjęć[]

  • Gare Oriente Lisboa.JPG
  • EstacioOriente.JPG
  • Garedooriente123.jpg
  • Gare do Oriente 0540.jpg
  • Estação de oriente.jpg
  • Gare do Oriente 0544.jpg
  • Przypisy

    1. (6 de Janeiro de 2011) "Directório da Rede 2012": 73. Rede Ferroviária Nacional.

    Linki zewnętrzne[]

  • Strona stacji na CP.pt
  • Strona stacji na REFER
  • (window.RLQ=window.RLQ||).push(function(){mw.log.warn("Gadget \"edit-summary-warning\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"wikibugs\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"ReferenceTooltips\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");mw.log.warn("Gadget \"main-page\" styles loaded twice. Migrate to type=general. See \u003Chttps://phabricator.wikimedia.org/T42284\u003E.");});



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.029 sek.