Lider opinii

Z Wikipedii, wolnej encyklopedii
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Lider opinii (ang. opinion leader) – konsument cieszący się szacunkiem lub specjalista w jakiejś dziedzinie, mający wpływ na opinie i preferencje swojego otoczenia (np. liderami opinii w kwestii suplementów diety będą lekarze, zaś w kwestii samochodówmechanicy). Pojęcie to wywodzi się z teorii modelu komunikacji two-step, zaproponowanego przez Paula Lazarsfelda i Elihu Katza, w której rozwój znaczący wkład mieli także Robert K. Merton, Charles Wright Mills oraz Bernard Berelson.

Charles Wright Mills (ur. 28 sierpnia 1916 w Waco w Teksasie, zm. 20 marca 1962 w Nyack w Nowym Jorku) – socjolog amerykański.Lekarz – osoba posiadająca właściwe kwalifikacje, potwierdzone wymaganymi dokumentami, do udzielania świadczeń zdrowotnych, w szczególności do: badania stanu zdrowia, rozpoznawania chorób i zapobiegania im, leczenia i rehabilitacji chorych, udzielania porad lekarskich, a także wydawania opinii i orzeczeń lekarskich, w zakresie swojej specjalizacji (art. 2 ustawy opublikowanej w Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943).

Przypisy[ | edytuj kod]

  1. Elihu Katz, Paul Felix Lazarsfeld: Personal influence. Nowy Jork: The Free Press., 1957. (ang.)
  2. David Riesman, Nathan Glazer, Reuel Denney: The Lonely Crowd. 1950, s. 78. (ang.)

Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Siejak M. Liderzy opinii filar efektywnej rekomendacji. „Marketing w Praktyce”, październik 2010. [dostęp 2017-12-19]. 
  • Robert King Merton (ur. 4 lipca 1910 w Filadelfii, zm. 23 lutego 2003) – amerykański socjolog. Jego syn, Robert C. Merton jest znanym ekonomistą – laureatem Nagrody Nobla z tej dziedziny.Mechanik – osoba zajmująca się projektowaniem, konstruowaniem, budową, eksploatacją i naprawą maszyn, urządzeń i mechanizmów.




    Warto wiedzieć że... beta

    Konsument (łac. consumens) – w potocznym rozumieniu osoba, która konsumuje lub nabywa towary oraz usługi; lub inaczej – ogniwo występujące na końcu łańcucha ekonomicznego. Takie rozumienie prezentuje również Sąd Najwyższy w Polsce, który w jednym ze swych orzeczeń określił konsumenta jako spożywcę, nabywcę towarów na własny użytek, użytkownika. Nie istnieje uniwersalna, prawna definicja konsumenta – w polskim prawie pojęcie konsumenta zostało zdefiniowane w kodeksie cywilnym jako "osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową". Na gruncie przepisów Konstytucji RP konsument jest rozumiany jako osoba nabywająca towar na własny użytek.

    Reklama