• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Leyland Motors

    Przeczytaj także...
    Wolseley Motor Company – dawne brytyjskie przedsiębiorstwo branży motoryzacyjnej zajmujące się produkcją samochodów osobowych, z siedzibą w Birmingham, w Anglii.British Motor Corporation (BMC) – były brytyjski producent samochodów, powstały w 1952 w wyniku połączenia Austin Motor Company i Nuffield Organisation (właściciela takich marek jak Morris, MG, Riley czy Wolseley).
    International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji.
    Autobusy Leyland Titan

    Leyland Motors Limited – brytyjski producent samochodów założony w 1920 roku. Po trzech latach produkcji samochodów osobowych z ośmiocylindrowymi silnikami skoncentrował się na produkcji ciężarówek i autobusów. W latach 60. przejął fabryki samochodów osobowych Standard-Triumph i Rover, a po połączeniu z Jaguarem i grupą BMC (Austin, Morris, Riley, Wolseley) utworzono koncern British Leyland Motor Corporation, znacjonalizowany w 1975 roku. Po reprywatyzacji produkcję samochodów osobowych uniezależniono od Leylanda w ramach Rover Group.

    Austin – miasto w południowej części Stanów Zjednoczonych, nad rzeką Kolorado (nie mylić z inną rzeką Kolorado tworzącą Wielki Kanion), stolica stanu Teksas. Miasto powstało w 1839 roku z osady Waterloo. Nową nazwę nadano mu na cześć zasłużonego dla Teksasu polityka Stephena F. Austina zwanego Ojcem Teksasu.Silnik o zapłonie samoczynnym (znany powszechnie jako silnik wysokoprężny lub silnik Diesla, ZS) – silnik cieplny spalinowy tłokowy o spalaniu wewnętrznym, w którym ciśnienie maksymalne czynnika jest znacznie większe, niż w silnikach niskoprężnych (z zapłonem iskrowym), a do zapłonu paliwa nie jest wymagane żadne zewnętrzne źródło energii, ma miejsce zapłon samoczynny. Do cylindra dostarczane jest powietrze, kiedy tłok zbliża się do swojego GMP następuje wtrysk paliwa, które następnie spala się po przekroczeniu w komorze spalania temperatury jego zapłonu. Do zainicjowania zapłonu nie są potrzebne tak jak w przypadku silnika o zapłonie iskrowym zewnętrzne źródła ciepła. Stopień sprężania w silnikach wysokoprężnych mieści się w przedziale 12-25.

    Z firmą Leyland Motors wiązały się, zakupione dla Polski, dwie licencje na silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim. Jedna na silnik mniejszy SW-400 – który wraz z licznymi wersjami rozwojowymi był produkowany w Andorii, drugi – większy SW 680 również z wersjami rozwojowymi produkowany był w WSK Mielec. W latach 1947–1948 w mieleckich zakładach wytwarzano też autobus Leyland LOPS 3/1, z nadwoziem zaprojektowanym przez Stanisława Panczakiewicza.

    Leyland Titan – autobus piętrowy produkowany w latach 1927–1969 przez brytyjskie przedsiębiorstwo Leyland. Nadwozia autobusów wytwarzane były zarówno przez Leylanda jak i inne przedsiębiorstwa, m.in. Park Royal Vehicles, Metro Cammell Weymann, Charles H. Roe oraz East Lancs.WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Leyland LOPS 3/1 – zdjęcie w World Encyclopedia of Cars [dostęp 2015-08-08].
    2. Adam Mehring, Tabor komunikacji miejskiej w małych miastach w latach 50. XX wieku, 9.01.2014 [dostęp 2015-08-08].
    3. Stanisław Panczakiewicz 1900-1982, Panczakiewicz Design Art [dostęp 2015-08-08].
    Wytwórnia Silników Wysokoprężnych Andoria S.A. - fabryka w Andrychowie, specjalizująca się w produkcji silników wysokoprężnych i podzespołów do nich. Obecnie firma znajduje się w likwidacji.Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Jaguar – brytyjski producent samochodów osobowych i sportowych działający od 1922 r. Należy do koncernu motoryzacyjnego Tata Motors oraz współtworzy od 2013 sojusz Jaguar Land Rover.
    Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. (PZL Mielec) – największe zakłady lotnicze w Polsce, ulokowane w Mielcu w województwie podkarpackim. Powstały w 1938 roku jako Zakład Nr 2 Państwowych Zakładów Lotniczych, w 1999 roku w wyniku restrukturyzacji stały się niezależnym podmiotem gospodarczym. Przedsiębiorstwo działa w Specjalnej Strefie Ekonomicznej EURO-PARK MIELEC. Od 2007 r. jest to spółka zależna amerykańskiego Sikorsky Aircraft Corporation.
    SW 680 – produkowana od 1966 przez WSK Mielec rodzina silników wysokoprężnych z wtryskiem bezpośrednim, licencyjna, polska wersja silników typu 0.680 plus firmy British Leyland.
    British Leyland – dawne brytyjskie przedsiębiorstwo branży motoryzacyjnej utworzone w 1968 roku w wyniku połączenia British Motor Holdings Ltd. i Leyland Motor Corporation Ltd. pod nazwą British Leyland Motor Corporation Ltd. (BLMC). W 1975 roku zostało częściowo znacjonalizowane, a nazwa została zmieniona na British Leyland Ltd. W 1978 roku nazwę ponownie zmieniono – tym razem na BL plc.
    Stanisław Panczakiewicz (ur. 11 kwietnia 1900 w Warszawie - zm. 8 lipca 1982 w Warszawie) - polski inżynier, konstruktor pojazdów.
    National Library of Australia (pol. Biblioteka Narodowa Australii) – australijska biblioteka narodowa w Canberrze, założona w 1960 roku.
    SW 400 – silnik wysokoprężny z wtryskiem bezpośrednim, 6-cylindrowy, rzędowy, o pojemności 6540 cm³, produkowany w Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria S.A. w Andrychowie, na podstawie zawartej przez Polskę w roku 1966 umowy licencyjnej z angielską firmą British Leyland na silniki typu 0.400, stosowany jako źródło napędu m.in.: autobusów Autosan H9, kombajnów Bizon, doświadczalnie – samochodów Star 28, 29 (po przeróbkach), 200, 244, 266 (zamiennie z silnikiem S359).

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.762 sek.