• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Letterbox

    Przeczytaj także...
    Pillarbox powstaje, gdy obraz ma większy stosunek wysokości do szerokości niż ekran, na którym jest on wyświetlany. Polega na dodaniu pionowych czarnych pasów z lewej i z prawej strony. Powstaje on przeważnie na wyświetlaczach o proporcjach 16:9 przy odtwarzaniu filmów 4:3.W naukach technicznych, informatyce, a w szczególności w dziedzinie przetwarzania obrazów przez obraz rozumie się sygnał dwuwymiarowy, rzadziej trójwymiarowy. W tym ujęciu, obraz jest formalnym opisem tego co rozumiemy intuicyjnie pod tym pojęciem (np. obraz telewizyjny, obraz fotograficzny, czy obraz powstały na siatkówce oka).
    Windowbox (efekt znaczka pocztowego) powstaje gdy letterbox i pillarbox występuje jednocześnie, np. obraz letterbox wyświetlany jest na ekranie 16:9.
    Przykład efektu letterbox

    Letterbox – technika dostosowywania materiału wideo w panoramicznym formacie obrazu do użycia na ekranie o formacie standardowym. Efekt letterbox powstaje, gdy obraz ma większy stosunek szerokości do wysokości niż ekran, na którym jest on wyświetlany (zazwyczaj obraz 16:9 wyświetlany na ekranie 4:3). Technika ta polega na dodaniu poziomych czarnych pasów na górze i na dole kadru. Jej zaletą jest zachowanie oryginalnych proporcji i powierzchni kadru, bez zniekształcania i ucinania.

    Format obrazu – wymiary wyświetlanego obrazu wyrażone ilorazem jego długości do wysokości (zazwyczaj przedstawione jako x:y lub x×y, przy czym symbol oddzielający wartości, dwukropek lub znak mnożenia, czytane są jako na). Obecnie najpopularniejszymi formatami obrazu są, anamorfotyczny standard kinowy 2,39:1, tradycyjny 4:3 (1,33:1) stosowany powszechnie w telewizji, oraz jego następca 16:9 (1,78:1), wykorzystywany także w telewizji wysokiej rozdzielczości HDTV i telewizji cyfrowej. Wszystkie powyższe formaty stanowią część specyfikacji standardu kompresji obrazu MPEG-2, który jest wykorzystywany do zapisu na nośnikach DVD. Ostatnia z wymienionych proporcji stała się standardowym formatem w najnowszych technologiach zapisu optycznego Blu-ray i HD DVD, będąc kompromisem pomiędzy dwoma najpopularniejszymi standardami wyświetlania panoramicznego obrazu kinowego: europejskiego 1,66:1 i wykorzystywanego w Stanach Zjednoczonych, oraz Wielkiej Brytanii 1,85:1.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • pan & scan
  • pillarbox
  • windowbox
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Ronald Compesi, Jaime Gomez, Introduction to Video Production: Studio, Field, and Beyond, CRC Press, 30 października 2015, s. 280, ISBN 978-1-317-34715-6 [dostęp 2017-11-07] (ang.).
    2. Herbert Zettl, Sight, Sound, Motion: Applied Media Aesthetics, Cengage Learning, 2016, s. 94, ISBN 978-1-305-89035-0 [dostęp 2017-11-07] (ang.).1 stycznia
    3. Thomas Forget, The Construction of Drawings and Movies: Models for Architectural Design and Analysis, Routledge, 2013, s. 92, ISBN 978-0-415-89839-3 [dostęp 2017-11-07] (ang.).




    Reklama

    Czas generowania strony: 0.647 sek.