Lee „Scratch” Perry, właśc. Rainford Hugh Perry (ur. 20 marca 1936 w Kendal na Jamajce) – jamajski producent muzyczny, kompozytor, dubmaster, autor tekstów, obok Kinga Tubby'ego twórca i kreator stylu dub.
Początkowo związany jako aranżer i łowca talentów ze Studio One. W 1968 po kłótni z Coxsonem postanowił założyć własną wytwórnię Upsetter, a na początku lat 70. Black Ark Studio. Współpracował w nim m.in. z: Bobem Marleyem, Astonem i Carlstonem Barrettami, Augustusem Pablo, The Congos, Juniorem Murvinem, Maxem Romeo, a nawet punkowym The Clash. Był to najbardziej owocny okres w jego życiu, za konsoletą wykreował brzmienie wielu przyszłych gwiazd reggae. Równocześnie nagrywał z własnym zespołem The Upsetters. W 1978 Perry podpalił swoje studio i przeniósł się do USA, gdzie nagrywał z nowojorską grupą Terrorists.
Augustus Pablo, właśc. Horace Swaby (ur. 21 czerwca 1954 w Saint Andrew, zm. 18 maja 1999 w Kingstonie) – jamajski muzyk i producent muzyczny, jeden z najbardziej znanych twórców roots reggae i dub.Super Ape to album wyprodukowany przez Lee "Scratch" Perry’ego, aczkolwiek jako autorzy wymienieni są członkowie The Upsetters, zespołu towarzyszącego Perry’ego. Płyta została wydana w sierpniu 1976 roku (na Jamajce miesiąc wcześniej pod tytułem Scratch the Super Ape z nieco inną kolejnością utworów). Album został wymieniony w książce The Rough Guide: Reggae: 100 Essential CDs, zbierającej 100 najlepszych albumów reggae i uważany jest za najważniejsze dokonanie Perry’ego.
W ostatnich latach współpracował m.in. z Mad Professorem, Adrianem Sherwoodem i Dub Syndicate. Obecnie mieszka w Szwajcarii.
Wybrana dyskografia[ | edytuj kod]
The Upsetter (1969)
Return of Django (1969)
Many Moods of the Upsetters (1970)
Scratch the Upsetter Again (1970)
The Good, the Bad and the Upsetters (1970)
Eastwood Rides Again (1970)
Africa's Blood (1972)
Cloak and Dagger (1973)
Rhythm Shower (1973)
Upsetters 14 Dub Blackboard Jungle (1973)
Clint Eastwood (1973)
Double Seven (1974)
DIP Presents the Upsetter (1975)
Musical Bones (1975)
Return of Wax (1975)
Kung Fu Meets the Dragon (1975)
Revolution Dub (1975)
Super Ape (1976)
Return of the Super Ape (1978)
Roast Fish Collie Weed & Corn Bread (1978)
The Return of Pipecock Jackxon (1980)
History, Mystery & Prophecy (1984)
Battle Of Armagideon (Millionaire Liquidator) (1986)
Time Boom X - De Devil Dead (z Dub Syndicate) (1987)
On the Wire (1988)
Chicken Scratch (1989)
From The Secret Laboratory (z Dub Syndicate) (1990)
Satan's Dub (1990)
Lord God Muzik (1991)
Sounds From The Hotline (1991)
The Upsetter and The Beat (1992)
Excaliburman (1992)
Spiritual Healing (1994)
Black Ark Experryments (z Mad Professorem) (1995)
Experryments at the Grass Roots of Dub (z Mad Professorem) (1995)
Super Ape Inna Jungle (z Mad Professorem) (1995)
Who Put The Voodoo Pon Reggae (z Mad Professorem) (1996)
Dub Take The Voodoo Out Of Reggae (z Mad Professorem) (1996)
Technomajikal (1997)
Mystic Warrior (1997)
Mystic Warrior Dub (z Mad Professorem) (1997)
Dub Fire (z Mad Professorem) (1998)
The Original Super Ape (1998)
Son of Thunder (2000)
Jamaican ET (2002)
Earthman Skanking (2003)
Encore (2003)
Panic in Babylon (2005)
Alive, More Than Ever (2006)
Repentance (2008)
Return From Planet Dub (Lee Perry w. Dubblestandard & Ari Up) (2009)
Revelation (2010)
Rise Again (2011)
Lee Peery w Encyklopedia Britannica
Dyskografia Perry'ego w discogs.com
Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]
Oficjalna strona

International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji
obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji.
Black Ark to studio nagraniowe Lee "Scratch" Perry’ego, istniejące w latach 1973-1979. Mieściło się w dzielnicy Washington Gardens w Kingston, na tyłach rodzinnego domu Perry’ego. Chociaż wyposażenia nie można uznać za nowoczesne jak na ówczesne standardy, to Black Ark stało się miejscem jednych z najbardziej odkrywczych dźwięków i metod produkcji na Jamajce (jeśli nie na świecie).
Warto wiedzieć że... beta
Punk – gatunek muzyczny w obrębie muzyki rockowej (punk rock) lub całokształt muzyki tworzonej przez grupy nawiązujące do ideologii ruchu punk; w szerszym znaczeniu: kontrkultura młodzieżowa czy wręcz kultura alternatywna / ruch kulturowo-społeczno-polityczny, zapoczątkowany w połowie lat 70. XX w., w różnych swoich przejawach istniejący do dziś. Także nazwa, również w złożeniach, stylów w sztuce, literaturze, muzyce, modzie itp. oraz innych przejawów ludzkiej aktywności odwołujących się do pierwotnego znaczenia pojęcia.
Jamajka (ang. Jamaica) – wyspa i państwo na Morzu Karaibskim w archipelagu Wielkich Antyli, położone na południe od Kuby i na zachód od Haiti.
Encyklopedia Britannica (ang. Encyclopædia Britannica) – najstarsza wydawana do chwili obecnej i najbardziej prestiżowa encyklopedia angielskojęzyczna. Artykuły w niej zamieszczane uważane są powszechnie przez czytelników za obiektywne i wiarygodne.
Bob Marley, właśc. Robert Nesta Marley (ur. 6 lutego 1945 w Nine Mile, zm. 11 maja 1981 w Miami) – jamajski wokalista, wykonawca muzyki reggae, zaś na początkowym etapie kariery – ska i rocksteady; współzałożyciel, główny wokalista i gitarzysta rytmiczny grupy The Wailers.
Ariane Daniela Forster (niem. Ariane Daniele Forster, ur. 17 stycznia 1962, Monachium – zm. 20 października 2010, Los Angeles) – brytyjska wokalistka niemieckiego pochodzenia, najbardziej znana jako członkini zespołu The Slits występująca pod pseudonimem Ari Up.
Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.
Producent – osoba lub przedsiębiorstwo produkujące towary w celu ich sprzedaży na rynku. Celem producenta jest zwykle maksymalizacja udziału jego produktów w rynku, a co za tym idzie maksymalizacja zysków.