• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Krytyczna pedagogika miejsca

    Przeczytaj także...
    Pedagogika krytyczna — nurt w pedagogice podważający założenia, działania i wyniki edukacji uważane za oczywiste w edukacji instytucjonalnej. Postuluje wewnątrzinstytucjonalny wysiłek pedagogów polegający na podnoszeniu kwestii nierówności społecznych. Pedagogika krytyczna uważana jest za odpowiedź na dominację instytucjonalną i ideologiczną, zwłaszcza w systemie kapitalistycznym.Pedagogika miejsca - perspektywa teoretyczna badań nad edukacją, opisująca dialektyczną relację "człowiek–przestrzeń/miejsce", jako znaczącą dla procesów uczenia się i rozwoju; także tworzenia się biografii/tożsamości ludzkich, relacji społecznych/kapitału społecznego, wspólnot/ruchów społecznych.

    Krytyczna pedagogika miejsca jest próbą połączenia pedagogiki krytycznej z pedagogiką miejsca.

    Krytyczna pedagogika miejsca "jest reakcją przeciwko polityce i praktyce reform edukacyjnych, które lekceważą miejsca oraz nie badają przekonań na temat związków między edukacją a polityką rozwoju ekonomicznego".

    Cele[]

  • dekolonizacja – transformacja kultury dominującej, naprawa i odnowienie tradycyjnych wzorów kulturowych tj. relacje międzypokoleniowe
  • powtórne zasiedlanie – uczyć się żyć dobrze pod względem społecznym i ekologicznym
  • Przypisy

    1. Gruenewald, David A.: The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place (ang.). 2003. [dostęp 2007]. s. 10. 0013-189X.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.015 sek.