• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Krakowski Szlak Techniki



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Przekop Talowskiego i wiadukt kolejowy – dwupoziomowe skrzyżowanie szlaków komunikacyjnych w Krakowie. Powstało w latach 1896-1898 po wybudowaniu wiaduktu w ciągu linii kolejowej 91 i obniżeniu nawierzchni ulicy Lubicz.Fabryka Emalia Oskara Schindlera – fabryka założona w 1937 jako miejsce produkcji wyrobów emaliowanych i blaszanych. Wydzierżawiona, a potem przejęta przez niemieckiego przedsiębiorcę Oskara Schindlera w 1939, jako Niemiecka Fabryka Wyrobów Emaliowanych - Deutsche Emaillewarenfabrik (DEF), prowadzona przez Schindlera do roku 1945. Fabryka mieści się przy ulicy Lipowej 4, na krakowskim Zabłociu. Schindler zatrudniał w niej zagrożonych eksterminacją Żydów, wpisanych następnie na tzw. listę Schindlera i uratowanych od zagłady.
    Oznaczenie jednego z obiektów na szlaku.

    Krakowski Szlak Technikiszlak tematyczny dziedzictwa przemysłowego w Krakowie utworzony 6 kwietnia 2006 r. Szlak został przygotowany i oznakowany przez Wydział Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Krakowa i Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.

    Obiekty na szlaku[ | edytuj kod]

    Obiekty wymienione są w kolejności występowania na szlaku, pod nazwami użytymi przez jego twórców:

    Zakłady Budowy Maszyn i Aparatury im. L. Zieleniewskiego SA w Krakowie – przedsiębiorstwo będące jedną z najstarszych firm branży budowy maszyn w Polsce, nieprzerwanie produkujące szeroki asortyment części, urządzeń i maszyn. Specjalizują się w wykonywaniu usług w produkcji jednostkowej i małoseryjnej tj. maszyny, części maszyn, sprężarki śrubowe. Klientami zakładów są między innymi firmy z Niemiec, Francji, Hiszpanii, Belgii, Ukrainy, Estonii, Norwegii, Szwecji i USA. W 2008 roku ZBMiAp całkowicie przeniosły się do Niepołomic.Zajezdnia przy ul. św. Wawrzyńca - jeden z zabytków Krakowa, zespół architektoniczno-budowlany: dawna zajezdnia tramwajowa i autobusowa znajdująca się przy ul. św. Wawrzyńca 15.
    1. Stacja kolejowa – budynek dworca został wybudowany w latach 1844-1847, współczesną formę architektoniczną uzyskał po przebudowach w latach 1869-1871 i 1892-1893.
    2. Browar rodziny Götzów (ul. Lubicz 13-17) – założony w 1840 r. przez Rudolfa Jenny, rozbudowany przez zięcia Juliusza Augusta Johna w połowie XIX w., sprzedany baronowi Janowi Götz-Okocimskiemu w roku 1904, upaństwowiony w 1946 r., czynny do 2001 r.
    3. Przekop Talowskiego i wiadukt kolejowy – wiadukt wybudowano w latach 1896-1898, był pierwszym w Krakowie dwupoziomowym skrzyżowaniem. Przęsło ma konstrukcję metalową.
    4. Elektrownia teatru miejskiego – elektrownię wybudowano w 1893 r. w stylu historyzującym (neorenesansowym) według projektu J. Zawiejskiego. Pracowała do roku 1906. W budynku mieści się Scena Miniatura Teatru im. J. Słowackiego.
    5. Kuźnia Zieleniewskich (ul. św. Krzyża 16) – najstarsza zachowana część fabryki Ludwika Zieleniewskiego, działającej w tym miejscu w latach 1851-1886.
    6. Strażnica pożarnicza (ul. Westerplatte 19) – wybudowana w latach 1877-1879 według projektu M. Moraczewskiego w stylu neogotyckim.
    7. Wiadukt kolejowy – jeden z najstarszych krakowskich mostów wybudowany w latach 1861-1863 nad starym korytem Wisły. Po zasypaniu starego koryta Wisły w latach 1878-1880 most kolejowy stał się wiaduktem nad ul. Grzegórzecką.
    8. Przepust drogowy przy ul. Miodowej – wybudowany ok. 1855 r. pierwotnie z bloków piaskowca. Ubytki kamienne uzupełniono betonem.
    9. Elektrownia krakowska – wybudowana w latach 1904-1905. Rozbudowywana i modernizowana w latach 20. i 30. XX w. W 1957 r. produkowała 45% zużywanej w Krakowie energii elektrycznej. W roku 1976 zaprzestano produkcji energii elektrycznej, a w 1984 r. również ciepła i pary technologicznej.
    10. Zabytkowa zajezdnia tramwajowa – stanowi część kompleksu komunikacyjnego wzniesionego na przełomie XIX i XX w.
    11. Gazownia Miejska – została wybudowana w latach 1856-1857. W 1968 r. zaprzestano produkcji gazu.
    12. Most Podgórski – wybudowany w latach 1844-1850 według projektu inż. T. Kutschery. Most miał 145 m długości i 6,8 m szerokości. W 1925 r. most zamknięto, rozbiórkę zakończono w 1936 r. Zastąpiony przez wybudowany most Piłsudskiego.
    13. Most Piłsudskiego – zaprojektowany przez zespół inżynierów: A. Witkowskiego, T. Zagnera, M. Zalewskiego pod kierunkiem prof. A. Pszenickiego. Wybudowany w latach 1926-1931 na przyczółkach betonowych z lat 1911-1913. Otwarty w roku 1933. Most ma 146 m długości, a jezdnia 10 m szerokości.
    14. Bulwary wiślane – zaprojektowane przez R. Ingardena, wykonane w latach 1907-1913.
    15. Elektrownia podgórska – wybudowana w latach 1899-1900 dla Podgórza. Po połączeniu Podgórza z Krakowem w 1915 r. funkcję przejęła elektrownia krakowska. Budynek w 1926 r. adaptowano na Miejski Dom Noclegowo-Kąpielowy dla bezdomnych.
    16. Fabryka Schindlera (ul. Lipowa 4) – w latach 1937-1939 działała w tym miejscu Małopolska Fabryka Naczyń Emaliowanych i Wyrobów Blaszanych "Rekord" Sp. z o.o. Pod koniec 1939 r. powiernikiem firmy został Oskar Schindler. W 1942 r. przejął zakład i prowadził działalność do roku 1944, kiedy fabrykę ewakuowano do Czech.
    17. Centrum Szkła i Ceramiki Lipowa 3 (ul. Lipowa 3). Centrum zajmuje budynki przedwojennej „Krakowskiej Huty Szkła, inż. L. Bąkowski, D. Chazan i Ska”, która rozpoczęła produkcję butelek na Zabłociu w 1932 roku. Już sześć lat później huta plasowała się na 6. miejscu pośród największych przedsiębiorstw w Krakowie pod względem liczby zatrudnionych (ok. 500 osób). W czasie II Wojny Światowej została skonfiskowana przez Niemców, a po wojnie upaństwowiona. Historię huty można poznać zwiedzając wystawę stałą w Centrum Szkła i Ceramiki „Szkło w Krakowie. Przemysł i sztuka. 1931-1998”, a zabytkową halę produkcyjną z lat 1950/51 zobaczyć podczas pokazów ręcznego formowania szkła.
    Elektrownia podgórska – wybudowana w latach 1899-1900 jako elektrownia komunalna miasta Podgórze, znajdująca się przy ul. Nadwiślańskiej 4.Ulica Lubicz – ulica w Krakowie biegnąca od skrzyżowania z ulicami Basztową, Pawią i Westerplatte do Ronda Mogilskiego, za którym jej przedłużeniem jest ul. Mogilska.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    Strażnica pożarnicza – wybudowana przy ul. Westerplatte 19 (wówczas ul. Kolejowa) w latach 1877-1879 według projektu Macieja Moraczewskiego w stylu neogotyckim dla miejskiej zawodowej (w Krakowie od 1873 r.) straży pożarnej z inicjatywy Prezydenta Zyblikiewicza.
    Kraków (łac. Cracovia, niem. Krakau) – miasto na prawach powiatu w południowej Polsce, siedziba władz województwa małopolskiego, drugie w kraju pod względem liczby mieszkańców i pod względem powierzchni.
    Oskar Schindler (ur. 28 kwietnia 1908 w Svitavach, zm. 9 października 1974 w Hildesheim) – niemiecki przedsiębiorca, który uratował swoich żydowskich robotników przymusowych przed zagładą w obozach koncentracyjnych.
    Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie – założone w 1998 r. muzeum mieszczące się przy ul. św. Wawrzyńca 15 w Krakowie w budynku dawnej zajezdni pierwszego wąskotorowego tramwaju elektrycznego. Gromadzi eksponaty związane z rozwojem komunikacji miejskiej, elektrowni, gazownictwa, gospodarki komunalnej oraz zabytki historii techniki.
    Ulica św. Krzyża – jedna z ulic na Starym Mieście w Krakowie. Łączy ul. Sienną z ul. Szpitalną. Początkowo ulicę nazywano Szpitalną, Świńską a na Planie Kołłątajowskim Świnią. W średniowieczu w rejonie tej ulicy znajdowała się większość miejskich browarów, których w Krakowie było wówczas przeszło 25. Hodowano tam też w dużej liczbie świnie. Dokuczliwość tej hodowli spowodowała, że już w 1405 r. władze miejskie usiłowały ograniczyć ich pogłowie. W 1468 r. wydano statut, na mocy którego każda świnia biegająca samopas miała zostać skonfiskowana, a jej właściciel ukarany grzywną w wysokości 12 groszy.
    Most im. Marszałka Józefa Piłsudskiego (tzw. Drugi Most, początkowo także Czwarty Most. Potocznie zwany Żółwiem lub Żółwim mostem) – most w Krakowie na Wiśle łączący Kazimierz (ul. Krakowska) z Podgórzem (ul. Legionów Piłsudskiego).
    Bulwary Wiślane – zabytkowe budowle hydrotechniczne o funkcji przeciwpowodziowej w Krakowie wzdłuż rzeki Wisły, pierwotnie przewidywane również do funkcji pomocniczych nabrzeży portowych. Składają się głównie z murów oporowych (górnego, wysokiego oraz dolnego ujmującego koryto rzeki, tworzącego nabrzeże przeładunkowe). W linii górnych murów znajdują się murowane schody terenowe dla pieszych oraz brukowane pochylnie do komunikacji kołowej; bocznice kolejowe na poziomie dolnym nie zachowały się. Zespół XIX-XX-wiecznych bulwarów oraz wałów w granicach administracyjnych Krakowa pełni skutecznie kluczową dla bytu miasta funkcję zabezpieczenia przed powodzią, co wykazały doświadczenia wielkich powodzi m.in. w 1970, 1994 i 2010 roku.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.023 sek.