Kontrapas
Podstrony: 1 [2] [3]
Kontraruch rowerowy – organizacja ruchu drogowego dająca możliwość poruszania się rowerem w kierunku przeciwnym do ogólnej organizacji ruchu. Ulica Wroniecka - ulica w Poznaniu biegnąca od Starego Rynku w kierunku północnym. W średniowieczu nosiła nazwę Wroniecka, do 1919: Wronkerstrasse, 1919-1939: Wroniecka, 1939-1945: Schinkelstrasse, od 1945: Wroniecka. W ciągu ulicy zlokalizowana była brama stanowiąca element murów miejskich.
Kontrapas – wydzielony pas jezdni ulicy jednokierunkowej, przeznaczony dla ruchu określonej kategorii pojazdów (np. rowerów lub autobusów) w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy.
Kontrapas rowerowy w Polsce[ | edytuj kod]

Kontrapas rowerowy jest jednym z dwóch sposobów ustanawiania ulic jednokierunkowych dla ruchu ogólnego jako dwukierunkowych dla rowerzystów (innym rozwiązaniem jest kontraruch rowerowy polegający na umożliwieniu poruszania się rowerzystom „pod prąd” bez wytyczenia osobnego pasa). Kontrapasy wyznacza się przy lewej krawędzi jezdni, przeciwnie do kierunku ruchu pojazdów, za pomocą oznakowania pionowego i poziomego. Można je stosować na ulicach o dozwolonej prędkości 50 km/h lub niższej.
Kontrapas rowerowy zawsze jest częścią jezdni, nie należy go mylić z drogą dla rowerów. Służy on do poruszania się tylko w jednym kierunku – nie mogą z niego korzystać rowerzyści poruszający się zgodnie z kierunkiem drogi jednokierunkowej.
W Polsce pierwszy kontrapas rowerowy był wytyczony w 1993 roku na ulicy Wronieckiej w Poznaniu.
Kontrapas jest niskonakładowym sposobem dogęszczenia sieci rowerowej. Jest to rozwiązanie dość bezpieczne, gdyż zapewnia kontakt wzrokowy pomiędzy kierowcą a mijającym go rowerzystą.
Kontrapasy rowerowe wiążą się również z pewnymi problemami. Wielu rowerzystów ma problemy z odróżnianiem dwukierunkowych dróg rowerowych od jednokierunkowych kontrapasów i porusza się nimi „pod prąd”. Podobny błąd popełnia również część kierowców, domagając się od rowerzystów, aby korzystali z kontrapasa poruszając się zgodnie z kierunkiem ruchu ulicy jednokierunkowej. Pewnym problemem jest również zatrzymywanie się kierowców na kontrapasie podczas wyjeżdżania z ulicy podporządkowanej (problem ten wynika w dużej mierze ze słabej widoczności i niewystarczającego oznakowania).
Podstrony: 1 [2] [3]