• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Kontralt

    Przeczytaj także...
    Sopran (od wł. sopra - ponad) – najwyższy głos żeński. Zwykle obejmuje skalę - w muzyce chóralnej - od c do a (zobacz oktawa). Od solistek wymaga się zazwyczaj c, rzadziej cis, d czy es, a od niektórych rodzajów głosu nawet dźwięków e czy f.Gioachino Antonio Rossini albo Gioacchino Antonio Rossini, (ur. 29 lutego 1792 w Pesaro, zm. 13 listopada 1868 w Passy, obecnie. XVI dzielnica Paryża) – włoski kompozytor, twórca 39 oper.
    Koloratura – w analizie dzieła muzycznego, określenie fragmentu kompozycji wokalnej (np. arii lub pieśni), złożonego z przebiegów gamowych, pasaży i innych ozdobników, wymagających od wykonawcy biegłości i sprawnego dysponowania skalą głosu.

    Kontralt (alt głęboki) – rodzaj głosu żeńskiego o najniższej tessiturze. Skala kontraltu obejmuje co najmniej dźwięki od c do d. Kontralcistki operują głosem o bardzo dużej skali – w niektórych przypadkach aż do wysokiego c-trzykreślnego sopranu.

    Kontralt jest rzadko spotykanym głosem zwłaszcza w Europie. Znane osoby, które śpiewały kontraltem to m.in.: światowej sławy śpiewaczki operowe Adriana Basile, Marian Anderson, Ewa Podleś, Nathalie Stutzmann, Kathleen Ferrier i Sonia Prina. W historii muzyki operowej znaczącą rolę odegrała kontralt Geltrude Righetti-Giorgi dla której Gioacchino Rossini napisał dwie główne role o operach Cyrulik sewilski (Rozyna) i Kopciuszek (Angelina).

    Stimmfach (l.mn. Stimmfächer) – niemiecki system kategoryzacji śpiewaków, zwłaszcza operowych, na podstawie skali, mocy i kolorytu głosu. Jest używany przede wszystkim w Europie, szczególnie w krajach niemieckojęzycznych i operach grających klasyczny repertuar.Geltrude Righetti (ur. 1793, zm. 1862) – włoska śpiewaczka, kontralt, znana, przede wszystkim z oper Gioachino Rossiniego . (Jej nazwisko jest czasami podawane jako Giorgi-Righetti lub Righetti-Giorgi, Giorgi to nazwisko jej męża. )

    Przede wszystkim kontralt – wbrew powszechnemu mniemaniu – nie jest głosem niższym niż alt. Kontralt jest głosem bardziej wszechstronnym i rozległym. W przeciwieństwie do krótkiego altu, ma skalę ponad trzech oktaw. W dolnym rejestrze brzmi nisko i ciemno jak alt, lecz w górnym rejestrze, którego brak altowi, brzmi jak sopran. Różnica podstawowa: kontralt, w przeciwieństwie do altu, musi mieć biegłość techniczną, czyli umiejętność szybkiego śpiewania, zwaną koloraturą. Altowi na ogół ta umiejętność nie jest potrzebna.

    Sonia Prina (ur. 30 listopada 1975 w Magenta) – włoska śpiewaczka operowa (kontralt), specjalizująca się w muzyce barokowej.Adriana Basile (ur. w Neapolu ok. 1580, zm. w Rzymie ok. 1640) – włoska kompozytorka i śpiewaczka pracująca od 1610 roku dla rodziny Gonzagów w Mantui.

    Zobacz też[ | edytuj kod]

  • głos ludzki
  • Stimmfach
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Pod hasłem Stimmfach (niemiecki system kategoryzacji śpiewaków, zwłaszcza operowych), podana jest charakterystyka Dramatischer Alt (polski odpowiednik: kontralt dramatyczny) vs Tiefer Alt (niski kontralt), który jest tożsamy z altem. 
    2. jw. Kontralt stylistycznie podobny do mezzosopranu dramatycznego, lecz niższy. Wiele mezzosopranów próbowało szczęścia w tych rolach, jednak wychodzi to lepiej prawdziwym altom. Głęboki, penetrujący niski głos kobiecy. To bardzo rzadki typ głosu, jest ciemniejszy i bogatszy niż typowy alt (zob. Stimmfach).

    Bibliografia[ | edytuj kod]

  • Encyklopedia rmfclassic.pl
  • Tessitura (wł. tessitura − "tekstura", z łac. textura, ae) – zakres głosu (dźwięków) dominujący w utworze, najintensywniej używany wycinek skali. Tessitura jest znacznie mniejsza od skali śpiewaka, lecz oznacza rejestr, w którym głos brzmi najlepiej, dlatego m.in. dzieli się głosy na dramatyczne i liryczne. Np. baryton operowy posiada skalę od G do g, jednakże baryton dramatyczny posiada tessiturę niską, a baryton liryczny tessiturę wysoką.Oktawa – interwał prosty zawarty między ośmioma kolejnymi stopniami skali muzycznej. W szeregu zasadniczym naturalnie występuje oktawa czysta. Zastosowanie znaków chromatycznych pozwala zmienić jej rozmiar.




    Warto wiedzieć że... beta

    Marian Anderson (ur. 27 lutego 1897 w Filadelfii (USA), zm. 8 kwietnia 1993) – amerykańska ciemnoskóra śpiewaczka kontraltowa, znana m.in. z występu pod Pomnikiem Lincolna w niedzielę wielkanocną 1939.
    Kathleen Ferrier (ur. 22 kwietnia 1912 w Higher Walton, Lancashire, zm. 8 października 1953 w Londynie) – jedna z najbardziej popularnych śpiewaczek dwudziestego wieku w Wielkiej Brytanii.
    Głos ludzki – wibracje wytwarzane przez struny głosowe człowieka (dźwięki o określonej częstotliwości). Fałdy głosowe w połączeniu z m.in. zębami, językiem i ustami mogą wytworzyć szerokie spektrum dźwięków, umożliwiając całkowitą zmianę znaczenia wypowiedzi poprzez manipulację tonu lub akcentowanie pojedynczych części.
    Kopciuszek albo triumf dobroci (włos. La Cenerentola ossia La bontà in trionfo) – opera komiczna w dwóch aktach (pięciu scenach) Gioacchina Rossiniego do libretta Jacopo Ferrettiego. Opera powstała na podstawie bajki Perraulta w bardzo krótkim czasie. Libretto zostało napisane w ciągu 22 dni a partytura - 24 dni. Opera jest pozbawiona elementów fantastycznych, zaś bajkowy pantofelek został zastąpiony przez bransoletkę. Obawiano się bowiem reakcji cenzury i publiczności na podnoszenie sukni podczas sceny przymiarki pantofelka.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.013 sek.