• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Kontener multimedialny

    Przeczytaj także...
    Telefon (z gr. tele – daleko oraz phone – głos) – urządzenie końcowe dołączane do zakończenia łącza telefonicznego.Windows Media - technologia multimedialna opracowana przez firmę Microsoft. Obejmuje narzędzia Windows Media Format do kodowania i dekodowania audio i wideo, Windows Media Services do publikowania strumieniowego audio i wideo na serwerze, a także Windows Media Player do odtwarzania multimediów.
    DivX – stratna metoda kompresji obrazu filmowego, w nowszych wersjach zgodna z MPEG-4 część 2, pozwalającą zapisać na zwykłej płycie kompaktowej filmy o długości ok. 90 min i jakości niewiele ustępującej DVD-Video. Wykorzystywana także do przesyłania filmów przez Internet.

    Kontener multimedialny – zasobnik dla wielu strumieni obrazów, audio/wideo, napisów, informacji o rozdziałach i metadanych (które umożliwiają ich poprawne wyświetlenie lub synchronizację w celu ich jednoczesnego odtworzenia), pozwalający na przechowywanie kompletnego materiału multimedialnego (obrazów, dźwięku lub filmu) w jednym pliku.

    Windows Media Audio (WMA) - format kompresji dźwięku stworzony przez Microsoft. W zamierzeniach producenta ma konkurować z formatem MP3.OGM (ang. Ogg Media File) - kontener stworzony w 2002 przez Tobiasa Waldvogela aby umożliwić tworzenie plików wideo z dźwiękiem w formacie Vorbis. Projekt bazował na popularnym formacie AVI i Ogg, który w tamtym czasie obsługiwał jedynie dźwięk. Ze względu na wsparcie dla kilku ścieżek dźwiękowych i opcjonalne napisy (ang. softsub), był przez pewien czas częstym wyborem dla filmów azjatyckich w sieciach P2P, później został wyparty przez format MKV i obecnie nie jest stosowany.

    Niektóre kontenery audio:

  • WAV (RIFF file format, używany na platformie Windows)
  • AIFF (IFF file format, używany na platformie Mac OS)
  • Extensible Music Format
  • Inne kontenery umożliwiają przechowywanie materiału AV w wielu formatach. Najpopularniejszymi z nich są:

  • Interchange File Format
  • AVI (standardowy kontener systemu Windows)
  • Advanced Systems Format (standardowy kontener dla multimediów pakietu Windows Media - WMA oraz WMV)
  • DVR-MS ("Microsoft Digital Video Recording", opracowany przez Microsoft, bazujący na ASF; używa MPEG-2 dla wideo oraz MPEG-1 Layer II lub Dolby Digital AC-3 (ATSC A/52) dla audio)
  • MOV (standardowy kontener wideo QuickTime firmy Apple Inc.)
  • MPEG-2 transport stream (TS, znany jako MPEG-TS) (standardowy kontener dla cyfrowej transmisji; przechowuje wiele strumieni AV, przewodnik po programach i MPEG-PS
  • MPEG-4 Part 14 (standardowy kontener AV dla MPEG-4)
  • Ogg (standardowy kontener audio dla kodeków Xiph.org, może również przechowywać wideo)
  • OGM ("Ogg Media", standardowy kontener wideo dla kodeków Xiph.org)
  • RealMedia (standardowy kontener dla RealVideo oraz RealAudio)
  • Matroska / MKV (nie jest standardem dla wszystkich kodeków/systemów; jest rozwiązaniem open standard oraz open source)
  • 3gp (do niedawna używany przez telefony komórkowe, obecnie niemal już całkowicie wyparty przez MPEG-4)
  • VOB (standardowy kontener przechowujący obraz, dźwięk, napisy dialogowe oraz menu zapisane w jednym pliku z rozszerzeniem .vob na nośniku DVD-Video z kodowaniem MPEG-2)
  • Istnieje wiele innych formatów kontenerów multimedialnych dla materiału audio-wideo, takich jak, NUT Container, MPEG, MXF, ratDVD, Switch virtual interface, a także DivX Media Format (DMF)

    Plik (ang. file) – uporządkowany zbiór danych o skończonej długości, posiadający szereg atrybutów i stanowiący dla użytkownika systemu operacyjnego całość. Nazwa pliku nie jest częścią tego pliku, lecz jest przechowywana w systemie plików.RealVideo - kodek obrazu stworzony przez RealNetworks. Został po raz pierwszy opublikowany w 1997 roku. W roku 2004 pojawiła się wersja 10.

    Kontenery dla obrazów:

  • Tagged Image File Format (przechowuje obrazy oraz skojarzone z nimi metadane)
  • Flexible Image Transport System (przechowuje obraz - również w postaci "surowej" - oraz skojarzone z nim metadane)
  • Zobacz też[]

  • spis formatów plików
  • formaty plików dźwiękowych
  • formaty plików graficznych
  • formaty plików wideo
  • Otwarte oprogramowanie (ang. open source movement, dosł. ruch otwartych źródeł) – odłam ruchu wolnego oprogramowania (ang. free software), który proponuje nazwę open source software jako alternatywną dla free software, głównie z przyczyn praktycznych, a nie filozoficznych.MPEG-2 – grupa standardów stratnej kompresji ruchomych obrazów i dźwięku zatwierdzona przez MPEG (ang. Moving Picture Experts Group) w 1994 roku. Od roku 1995 jest zatwierdzonym standardem ISO/IEC nr 13818.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    3GP jest multimedialnym kontenerem zdefiniowanym przez 3GPP dla użytku telefonii 3G. Jest to uproszczona wersja MPEG-4 Part 14 (MP4). Pliki 3GP mają rozszerzenie .3gp lub .3g2.
    AIFF (z ang. Audio Interchange File Format) to format plików dźwiękowych oparty na IFF (Electronic Arts Interchange File Format) współtworzony przez firmę Apple. Dane audio zapisane są jako nieskompresowany PCM w Big endian. Format jest wykorzystywany głównie przez Apple na komputerach Macintosh oraz przez firmę SGI.
    RealAudio – format kompresji dźwięku stworzony przez firmę RealNetworks. Kodek został opracowany głównie z myślą o wykorzystaniu go w strumieniowaniu dźwięku przy łączu internetowym o niskiej przepustowości. Wiele internetowych stacji radiowych korzysta z RealAudio przy transmitowaniu audycji przez Internet.
    RealMedia jest to format kontenera multimedialnego opracowanego przez RealNetworks. Zazwyczaj jest stosowany do przechowywania strumieni RealVideo, RealAudio jest też często wykorzystywany do streamingu w Internecie.
    Wideo (z łaciny "widzę") – technika elektroniczna bazująca na sekwencji nieruchomych obrazów, które mogą być nagrywane, przetwarzane, transmitowane, a następnie odtwarzane dając złudzenie ruchu. Terminem tym określa się również sekwencję obrazów zarejestrowaną na nośniku danych.
    Kodek jest skrótem od "koder/dekoder", co oznacza urządzenie lub program zdolny do przekształcania strumienia danych lub sygnału. Kodeki mogą zmienić strumień danych w formę zakodowaną (często w celu transmisji, składowania lub zaszyfrowania) lub odzyskać (odkodować) strumień danych z formy zakodowanej, by umożliwić ich odtwarzanie bądź obróbkę. Kodeki są często używane w wideokonferencjach oraz strumieniowaniu obrazu lub dźwięku.
    Dźwięk – wrażenie słuchowe, spowodowane falą akustyczną rozchodzącą się w ośrodku sprężystym (ciele stałym, cieczy, gazie). Częstotliwości fal, które są słyszalne dla człowieka, zawarte są w paśmie między wartościami granicznymi od ok. 16 Hz do ok. 20 kHz.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.035 sek.