Koncentracja - psychologia
Skupienie - (ang. focus) to proces myślowy polegający na błyskawicznym zogniskowaniu świadomości na określonym bodźcu, myśli, przedmiocie. Przedstawiając ten proces sytuacyjnie można porównać skupienie z pierwszym zachwytem lub przerażeniem. W dalszym etapie skupienie może być naturalnie puszczane i wkrótce zastąpione przez inne skupienie lub utrzymywane przez koncentrację i np. poddawane kontemplacji. Skupienie jako zjawisko może również następować samoistnie, bez wyraźniej, uświadomionej woli człowieka, podczas percepcji określonego zjawiska lub prowadzenia określonego działania.Kofeina (Coffeinum, znana również jako teina, gdy źródłem jest herbata, guaranina (z guarany), mateina (z yerba mate)) – organiczny związek chemiczny, alkaloid purynowy znajdujący się w surowcach roślinnych. Może również być otrzymywana syntetycznie. Została odkryta przez niemieckiego chemika Friedricha Ferdinanda Rungego w 1819 roku.
Guma do żucia - rodzaj słodyczy przeznaczony do żucia, a nie łykania. Tradycyjnie produkowana była z chicle, mleczka otrzymywanego przez nacięcie pnia sączyńca. Obecnie z powodów ekonomicznych i jakościowych wykonywana jest z polimerów. Współcześnie używa się poliizobutylenu, będącego niezwulkanizowaną formą syntetycznej gumy, czasem z dodatkiem polioctanu winylu. Niektóre gatunki gumy do żucia mają też zastosowanie w profilaktyce stomatologicznej (gatunki te mają obniżoną zawartość cukru), inne - jako wspomagające rzucanie nałogu palenia tytoniu (zawierają nikotynę lub jej pochodne).
Koncentracja – zjawisko polegające na skupieniu, ześrodkowaniu uwagi (w domyśle: świadomości), skierowaniu jej na określoną myśl, przedmiot, zagadnienie, wydarzenie, sytuację czy zjawisko i utrzymywaniu w czasie.
Koncentracja uwagi może nastąpić pod wpływem świadomego działania człowieka, który w konkretnej chwili chcąc rozwiązać problem, wykonać dokładnie powierzoną pracę, zrozumieć określone zagadnienie itp., świadomie kieruje i intensyfikuje swoją uwagę na wybrany przez siebie z otoczenia zakres lub na określone myśli. Wraz ze wzrostem koncentracji na określonym bodźcu lub myślach, następuje zjawisko oddzielenia percepcji od pozostałych zjawisk i ich ignorowaniu.
Koncentracja uwagi może również następować samoistnie, bez wyraźnej, uświadomionej woli człowieka, podczas percepcji określonego zjawiska lub prowadzenia określonego działania.
Metody poprawy koncentracji[]
Przypisy
- Andrew Scholey. Chewing gum and cognitive performance: a case of a functional food with function but no food?. „Appetite”. 43 (2), s. 215-216, 2004-10-01. DOI: 10.1016/j.appet.2004.07.004. ISSN 0195-6663. PMID: 15458809. [dostęp 2015-09-19].
- Andrew Smith. Effects of chewing gum on mood, learning, memory and performance of an intelligence test. „Nutritional Neuroscience”. 12 (2), s. 81-88, 2009-04-01. DOI: 10.1179/147683009X423247. ISSN 1028-415X. [dostęp 2015-09-19].
- Oliver Tucha, Lara Mecklinger, Kerstin Maier, Marianne Hammerl i inni. Chewing gum differentially affects aspects of attention in healthy subjects. „Appetite”. 42 (3), s. 327-329, 2004-06-01. DOI: 10.1016/j.appet.2004.01.003. [dostęp 2015-09-19].
- Serge V. Onyper, Timothy L. Carr, John S. Farrar, Brittney R. Floyd. Cognitive advantages of chewing gum. Now you see them, now you don’t. „Appetite”. 57 (2), s. 321-328, 2011-10-01. DOI: 10.1016/j.appet.2011.05.313. [dostęp 2015-09-19].
- Reiko Sakamoto, Kazuya Minoura, Akira Usui, Yoshikazu Ishizuka i inni. Effectiveness of Aroma on Work Efficiency: Lavender Aroma during Recesses Prevents Deterioration of Work Performance. „Chemical Senses”. 30 (8), s. 683-691, 2005-10-01. DOI: 10.1093/chemse/bji061. ISSN 0379-864X. PMID: 16162642 (ang.). [dostęp 2015-09-19].
- Mark Moss, Lorraine Oliver. Plasma 1,8-cineole correlates with cognitive performance following exposure to rosemary essential oil aroma. „Therapeutic Advances in Psychopharmacology”. 2 (3), s. 103-113, 2012-06-01. DOI: 10.1177/2045125312436573. ISSN 2045-1253. PMID: 23983963. PMCID: PMC3736918 (ang.). [dostęp 2015-09-19].
- MARK MOSS, STEVEN HEWITT, LUCY MOSS, KEITH WESNES. Modulation of Cognitive Performance and Mood by Aromas of Peppermint and Ylang-Ylang. „International Journal of Neuroscience”. 118 (1), s. 59-77, 2008-01-01. DOI: 10.1080/00207450601042094. ISSN 0020-7454. [dostęp 2015-09-19].
- Harris R. Lieberman. The Effects of Ginseng, Ephedrine, and Caffeine on Cognitive Performance, Mood and Energy. „Nutrition Reviews”. 59 (4), s. 91-102, 2001-04-01. DOI: 10.1111/j.1753-4887.2001.tb06995.x. ISSN 0029-6643. PMID: 11368507 (ang.). [dostęp 2015-09-19].
- Anna V. Fisher, Karrie E. Godwin, Howard Seltman. Visual Environment, Attention Allocation, and Learning in Young Children When Too Much of a Good Thing May Be Bad. „Psychological Science”. 25 (7), s. 1362-1370, 2014-07-01. DOI: 10.1177/0956797614533801. ISSN 0956-7976. PMID: 24855019 (ang.). [dostęp 2015-09-19].
- Ravi Mehta, Rui (Juliet) Zhu. Blue or Red? Exploring the Effect of Color on Cognitive Task Performances. „Science”. 323 (5918), s. 1226-1229, 2009-02-27. DOI: 10.1126/science.1169144. ISSN 0036-8075. PMID: 19197022 (ang.). [dostęp 2015-09-19].