• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Koncentracja - psychologia

    Przeczytaj także...
    Skupienie - (ang. focus) to proces myślowy polegający na błyskawicznym zogniskowaniu świadomości na określonym bodźcu, myśli, przedmiocie. Przedstawiając ten proces sytuacyjnie można porównać skupienie z pierwszym zachwytem lub przerażeniem. W dalszym etapie skupienie może być naturalnie puszczane i wkrótce zastąpione przez inne skupienie lub utrzymywane przez koncentrację i np. poddawane kontemplacji. Skupienie jako zjawisko może również następować samoistnie, bez wyraźniej, uświadomionej woli człowieka, podczas percepcji określonego zjawiska lub prowadzenia określonego działania.Kofeina (Coffeinum, znana również jako teina, gdy źródłem jest herbata, guaranina (z guarany), mateina (z yerba mate)) – organiczny związek chemiczny, alkaloid purynowy znajdujący się w surowcach roślinnych. Może również być otrzymywana syntetycznie. Została odkryta przez niemieckiego chemika Friedricha Ferdinanda Rungego w 1819 roku.
    Guma do żucia - rodzaj słodyczy przeznaczony do żucia, a nie łykania. Tradycyjnie produkowana była z chicle, mleczka otrzymywanego przez nacięcie pnia sączyńca. Obecnie z powodów ekonomicznych i jakościowych wykonywana jest z polimerów. Współcześnie używa się poliizobutylenu, będącego niezwulkanizowaną formą syntetycznej gumy, czasem z dodatkiem polioctanu winylu. Niektóre gatunki gumy do żucia mają też zastosowanie w profilaktyce stomatologicznej (gatunki te mają obniżoną zawartość cukru), inne - jako wspomagające rzucanie nałogu palenia tytoniu (zawierają nikotynę lub jej pochodne).

    Koncentracja – zjawisko polegające na skupieniu, ześrodkowaniu uwagi (w domyśle: świadomości), skierowaniu jej na określoną myśl, przedmiot, zagadnienie, wydarzenie, sytuację czy zjawisko i utrzymywaniu w czasie.

    Koncentracja uwagi może nastąpić pod wpływem świadomego działania człowieka, który w konkretnej chwili chcąc rozwiązać problem, wykonać dokładnie powierzoną pracę, zrozumieć określone zagadnienie itp., świadomie kieruje i intensyfikuje swoją uwagę na wybrany przez siebie z otoczenia zakres lub na określone myśli. Wraz ze wzrostem koncentracji na określonym bodźcu lub myślach, następuje zjawisko oddzielenia percepcji od pozostałych zjawisk i ich ignorowaniu.

    PMID (ang. PubMed Identifier, PubMed Unique Identifier) – unikatowy identyfikator przypisany do każdego artykułu naukowego bazy PubMed.Olejek lawendowy (łac. Oleum Lavandulae) – olejek eteryczny pozyskiwany z lawendy wąskolistnej, zwanej też lekarską lub prawdziwą (Lavandula angustifolia), uprawianej przede wszystkim w południowej Francji. Olejki są pozyskiwane metodą destylacji z parą wodną lub ekstrakcji rozpuszczalnikami lotnymi. Wśród licznych składników mieszanin związków chemicznych, jakimi są destylaty i ekstrakty, dominują octan linalilu i linalol. Olejek lawendowy jest stosowany jako składnik perfum, wód toaletowych, mydeł toaletowych i leków oraz jako przyprawa.

    Koncentracja uwagi może również następować samoistnie, bez wyraźnej, uświadomionej woli człowieka, podczas percepcji określonego zjawiska lub prowadzenia określonego działania.

    Nadmiar dekoracji na ścianach klas prawdopodobnie pogarsza poziom koncentracji uczniów.

    Metody poprawy koncentracji[]

  • Guma do żucia. Niektóre doświadczenia sugerują, że proste żucie gumy zwiększa poziom koncentracji i czujność, lecz niejasny jest mechanizm takiego działania. Nie wszystkie doświadczenia potwierdziły skuteczność gumy do żucia, w niektórych stopień koncentracji badanych nawet się pogorszył. Guma poprawia koncentrację prawdopodobnie tylko w określonych warunkach, jeśli żuje się ją przez pięć minut tuż przed wykonaniem zadania wymagającego skupienia i działa tylko przez krótki czas, 15-20 minut.
  • Muzyka. Niektóre rodzaje powolnej muzyki wywołują krótkotrwały efekt poprawy skupienia, tzw. efekt Mozarta.
  • Aromaterapia. Przyjemne zapachy prawdopodobnie poprawiają koncentrację i pamięć. Działa tak olejek lawendowy, rozmarynowy czy miętowy. Niektóre zioła poprawiają pracę mózgu prawdopodobnie dlatego, że polepszają nastrój, wzbudzając pozytywne, pobudzające emocje.
  • Kofeina. Kofeina, np. w formie kawy lub herbaty, jest relatywnie bezpieczną substancją poprawiającą funkcje kognitywne i koncentrację.
  • Otoczenie. W pewnym doświadczeniu wykazano ostatnio, że silnie udekorowane ściany w szkolnych klasach mogą pogarszać koncentrację uczniów i ich wyniki na testach. Także kolory ścian mogą wpływać na pracę mózgu, ale efekty nie są duże a wyniki badań niejednoznaczne. Prawdopodobnie najgorsze są jaskrawe barwy lub duże zróżnicowanie barw, które rozpraszają, a najlepsze jednolite barwy, odcienie niebieskiego, zielonego czy czerwieni.
  • Przypisy

    1. Andrew Scholey. Chewing gum and cognitive performance: a case of a functional food with function but no food?. „Appetite”. 43 (2), s. 215-216, 2004-10-01. DOI: 10.1016/j.appet.2004.07.004. ISSN 0195-6663. PMID: 15458809. [dostęp 2015-09-19]. 
    2. Andrew Smith. Effects of chewing gum on mood, learning, memory and performance of an intelligence test. „Nutritional Neuroscience”. 12 (2), s. 81-88, 2009-04-01. DOI: 10.1179/147683009X423247. ISSN 1028-415X. [dostęp 2015-09-19]. 
    3. Oliver Tucha, Lara Mecklinger, Kerstin Maier, Marianne Hammerl i inni. Chewing gum differentially affects aspects of attention in healthy subjects. „Appetite”. 42 (3), s. 327-329, 2004-06-01. DOI: 10.1016/j.appet.2004.01.003. [dostęp 2015-09-19]. 
    4. Serge V. Onyper, Timothy L. Carr, John S. Farrar, Brittney R. Floyd. Cognitive advantages of chewing gum. Now you see them, now you don’t. „Appetite”. 57 (2), s. 321-328, 2011-10-01. DOI: 10.1016/j.appet.2011.05.313. [dostęp 2015-09-19]. 
    5. Reiko Sakamoto, Kazuya Minoura, Akira Usui, Yoshikazu Ishizuka i inni. Effectiveness of Aroma on Work Efficiency: Lavender Aroma during Recesses Prevents Deterioration of Work Performance. „Chemical Senses”. 30 (8), s. 683-691, 2005-10-01. DOI: 10.1093/chemse/bji061. ISSN 0379-864X. PMID: 16162642 (ang.). [dostęp 2015-09-19]. 
    6. Mark Moss, Lorraine Oliver. Plasma 1,8-cineole correlates with cognitive performance following exposure to rosemary essential oil aroma. „Therapeutic Advances in Psychopharmacology”. 2 (3), s. 103-113, 2012-06-01. DOI: 10.1177/2045125312436573. ISSN 2045-1253. PMID: 23983963. PMCID: PMC3736918 (ang.). [dostęp 2015-09-19]. 
    7. MARK MOSS, STEVEN HEWITT, LUCY MOSS, KEITH WESNES. Modulation of Cognitive Performance and Mood by Aromas of Peppermint and Ylang-Ylang. „International Journal of Neuroscience”. 118 (1), s. 59-77, 2008-01-01. DOI: 10.1080/00207450601042094. ISSN 0020-7454. [dostęp 2015-09-19]. 
    8. Harris R. Lieberman. The Effects of Ginseng, Ephedrine, and Caffeine on Cognitive Performance, Mood and Energy. „Nutrition Reviews”. 59 (4), s. 91-102, 2001-04-01. DOI: 10.1111/j.1753-4887.2001.tb06995.x. ISSN 0029-6643. PMID: 11368507 (ang.). [dostęp 2015-09-19]. 
    9. Anna V. Fisher, Karrie E. Godwin, Howard Seltman. Visual Environment, Attention Allocation, and Learning in Young Children When Too Much of a Good Thing May Be Bad. „Psychological Science”. 25 (7), s. 1362-1370, 2014-07-01. DOI: 10.1177/0956797614533801. ISSN 0956-7976. PMID: 24855019 (ang.). [dostęp 2015-09-19]. 
    10. Ravi Mehta, Rui (Juliet) Zhu. Blue or Red? Exploring the Effect of Color on Cognitive Task Performances. „Science”. 323 (5918), s. 1226-1229, 2009-02-27. DOI: 10.1126/science.1169144. ISSN 0036-8075. PMID: 19197022 (ang.). [dostęp 2015-09-19]. 
    Aromaterapia – termin ten stworzył chemik francuski Rene-Maurice Gatefosse, badacz olejków eterycznych, których właściwości opisał w książce pod tym właśnie tytułem.PMCID (ang. PubMed Central Identifier) – unikatowy identyfikator przypisany do każdego cytowanego artykułu naukowego bazy PubMed Central.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Muzyka barokowa – muzyka epoki, której początek w historii muzyki wyznacza data skomponowania w roku 1597 przez Jacopo Periego pierwszej opery zatytułowanej Dafne, a koniec – połowa XVIII w., kiedy to powstawały kompozycje ostatnich twórców baroku, takich jak Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach (jego śmierć w 1750 r. uważa się za symboliczną datę zakończenia tego okresu), Georg Friedrich Händel, Jean-Philippe Rameau czy Domenico Scarlatti.
    Efekt Mozarta - nieznaczna poprawa zdolności przestrzennych i inteligencji ogólnej wywołana słuchaniem utworów muzyki barokowej i klasycystycznej, zwłaszcza Amadeusza Mozarta. Efekt jest znikomo mały, daje poprawę współczynnika inteligencji niższą niż 2 punkty i krótkotrwały, po najwyżej godzinie spada do zera.
    Percepcja - organizacja i interpretacja wrażeń zmysłowych, w celu zrozumienia otoczenia. Percepcja to postrzeganie; uświadomiona reakcja narządu zmysłowego na bodziec zewnętrzny; sposób reagowania, odbierania wrażeń. (W. Kopaliński)
    DOI (ang. digital object identifier – cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego) – identyfikator dokumentu elektronicznego, który w odróżnieniu od identyfikatorów URL nie zależy od fizycznej lokalizacji dokumentu, lecz jest do niego na stałe przypisany.
    Świadomość – podstawowy i fundamentalny stan psychiczny, w którym jednostka zdaje sobie sprawę ze zjawisk wewnętrznych, takich jak własne procesy myślowe, oraz zjawisk zachodzących w środowisku zewnętrznym i jest w stanie reagować na nie (somatycznie lub autonomicznie).
    Myślenie – ciągły proces poznawczy polegający na skojarzeniach i wnioskowaniu, operujący elementami pamięci jak symbole, pojęcia, frazy, obrazy i dźwięki.
    International Standard Serial Number, ISSN czyli Międzynarodowy Znormalizowany Numer Wydawnictwa Ciągłego – ośmiocyfrowy niepowtarzalny identyfikator wydawnictw ciągłych tradycyjnych oraz elektronicznych. Jest on oparty na podobnej koncepcji jak identyfikator ISBN dla książek, ISAN dla materiałów audio-wideo. Niektóre publikacje wydawane w seriach mają przyporządkowany zarówno numer ISSN, jak i ISBN.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.044 sek.