• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Komunikacja miejska w Lublinie



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Ikarus 280E, to trolejbus, zbudowany na bazie węgierskiego autobusu Ikarus 280. Do dnia dzisiejszego trolejbusy Ikarus 280E obsługują linie trolejbusowe w min. Budapeszcie. W sumie w Polsce wyprodukowano 13 sztuk tych pojazdów. Obecnie istnieje tylko 1 sztuka, która znajduje się na stanie Lubelskiego Towarzystwa Ekologicznej Komunikacji. Pierwszy prototypowy model trolejbusu powstał w WPK Słupsk w 1987 roku. W latach 1990-2001 jeździł w gdyńskim PKT.Jelcz 272 MEX – autobus miejski, produkowany w latach 1963-1977 przez polską firmę Jelcz, w Jelczu (obecnie Jelczu-Laskowicach) koło Oławy. Model ten stanowi licencyjną odmianę czechosłowackich autobusów Škoda 706 RTO MTZ i Škoda 706 RTO MEX. Z powodu swojego wyglądu zwany był potocznie ogórkiem.
    .mw-parser-output table.transport-autobus td.naglowek{color:white!important;background:#007c06!important}.mw-parser-output table.transport-trolejbus td.naglowek{color:white!important;background:#0432c8!important}.mw-parser-output table.transport-tramwaj td.naglowek{color:white!important;background:#c80404!important}.mw-parser-output table.transport-metro td.naglowek{color:black!important;background:#7d7d7d!important}.mw-parser-output table.transport-kolej td.naglowek{color:white!important;background:green!important}.mw-parser-output table.transport-wodny td.naglowek{color:white!important;background:blue!important}

    Komunikacja miejska na obszarze Lublina działa od 1912 r.

    Autosan Sancity 12LF, Autosan Sancity 12LE – niskopodłogowy (Low Floor) i niskowejściowy (Low Entry) autobus miejski klasy maxi, które są produkowane seryjnie od 2010 przez firmę Autosan w Sanoku. Obie odmiany, należą do modułowej rodziny o oznaczeniu kodowym M1xLx. Docelowe plany sprzedaży sięgają 70-100 szt. rocznie, oraz 20-30 sztuk w pierwszym roku produkcji. Jako pierwszy do produkcji wprowadzony został model niskowejściowy.Bogdan Т701.10 (ukr. Богдан Т701.10) – typ 12-metrowego, niskopodłogowego trolejbusu, wytwarzanego od 2010 r. w ukraińskich zakładach Bogdan. Pojazd został skonstruowany na bazie autobusu Bogdan А701.10.

    Historia[ | edytuj kod]

    Pierwsze lata[ | edytuj kod]

    Historia komunikacji miejskiej w Lublinie sięga 1912, kiedy na ulice wyjechały pierwsze autobusy. Były to pojazdy Benz-Hagenan, będące własnością Lubelskiej Spółki Samochodowej. Wówczas autobusy kursowały nieregularnie i często się psuły. Wybuch I wojny światowej spowodował likwidację LSS.

    Wizerunek firmy (ang. Image) – wyobrażenie o firmie istniejące w bezpośrednim otoczeniu, głównie u klientów, obejmujące zbiór pozytywnych skojarzeń wywoływanych przy usłyszeniu nazwy firmy lub ujrzeniu jej znaku graficznego. Wyobrażenie to nie musi pokrywać się z rzeczywistością, może być również jedynie subiektywnym obrazem przedsiębiorstwa lub jego oferty.Ulica Bohaterów Monte Cassino w Lublinie - jedna z ważnych arterii Lublina. Rozpoczyna się przy Rondzie Nauczycieli Tajnego Nauczania, i biegnie na zachód do ulicy Armii Krajowej, od niej odbija w prawo na północ. Ulica urywa się za skrzyżowaniem z ul. Wojciechowską, jej kilkumetrowym ślepym przedłużeniem jest ulica Morelowa. W dzielnicy Sławinek ponownie rozpoczyna się przy ulicy Grabowej jako niewielka ulica osiedlowa. Kończy się przy al. Warszawskiej. Odcinek Rondo Nauczycieli Tajnego Nauczania do Wojciechowskiej ma dł. 1800 m, a odcinek na Sławinku 500 m. Całkowita długość to 2300 m. Plany połączenia obu odcinków ulic arterią dwujezdniową, zaznaczaną linią przerywaną na planach miasta jeszcze z lat osiemdziesiątych XX w. w obecnej zabudowie raczej nie zostaną spełnione. Ulica na odcinku od skrzyżowania z ulicą Armii Krajowej do Wojciechowskiej jest dwujezdniowa i posiada po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Nad ulicą w pobliżu skrzyżowania z ulicą Armii Krajowej jest kładka dla pieszych.

    II Rzeczpospolita i II wojna światowa[ | edytuj kod]

    Przedwojenny autobus Škoda linii A (Dworzec-Koszary)

    W 1921 na ulicach Lublina pojawiły się pojazdy komunikacji miejskiej. Były one własnością prywatną. Kilka lat później obsługę przewozów pasażerskich przejęła Krajowa Spółka Akcyjna Budowy i Eksploatacji Samochodów, a następnie spółka „Autopol”. Wówczas po mieście poruszało się 6 autobusów obsługujących dwie linie.

    Autosan H9 – seria autobusów lokalnych i międzymiastowych klasy midi produkowanych w latach 1973-2002 w Sanockiej Fabryce Autobusów (SFA), a następnie w zakładach Autosan S.A. w Sanoku. Nieliczne egzemplarze produkowano jeszcze do 2006 roku. Autobus zdobył dużą popularność na rodzimym rynku, szczególnie wśród przedsiębiorstw PKS oraz w mniejszym stopniu szkół nauki jazdy oraz przewoźników prywatnych. Wpłynęła na to prosta i trwała konstrukcja odporna na złą jakość polskich dróg, łatwość napraw i serwisu oraz niska cena.JaTB-2 – trolejbus pracujący w systemie Schiemanna, produkowany przez radziecką firmę Jarosławskij Motornyj Zawod, JaMZ.

    Ze względu na złe warunki podróżowania 1 stycznia 1929 magistrat uruchomił przedsiębiorstwo Autobusy Miejskie miasta Lublina. Początkowo zostały uruchomione dwie linie. Pierwsza, oznaczona literą A, kursowała na trasie Dworzec – Koszary. Druga, oznaczona literą B, kursowała na trasie Dworzec – Kalinowszczyzna. Mimo restrukturyzacji pojawił się inny problem. Zbyt mała liczba autobusów powodowała niezadowalającą częstotliwość kursowania oraz przepełnienie pojazdów. Rozwiązaniem problemu okazało się uruchomienie specjalnego autobusu na trasie Brama Krakowska – Kino „Venus”, w którym po zakupieniu biletu autobusowego pasażer otrzymywał bezpłatny bilet do kina. W kolejnych latach przedsiębiorstwo poszerzało swoje usługi. Uruchomiono nowe linie, a tabor wzrósł do 12 sztuk pojazdów marki Chevrolet, Henschel, Škoda oraz Ursus. Wybudowano także nową zajezdnię przy ul. Garbarskiej, która posiadała warunki do garażowania i obsługi 30 autobusów.

    Büssing - niemieckie przedsiębiorstwo specjalizujące się w produkcji samochodów ciężarowych i autobusów założone 17 kwietnia 1903 roku przez Heinricha Büssinga w Brunszwiku. W dniu 31 grudnia 1930 roku przedsiębiorstwo połączyło się z berlińskim Nationale Automobil-Gesellschaft AG tworząc spółkę Büssing-NAG. Powstała firma była jednym z najbardziej liczących się w Niemczech producentów samochodów ciężarowych oraz autobusów. Firma została przejęta w 1971 roku przez koncern MAN.III Rzesza Niemiecka (niem. Das Dritte Reich) – nieoficjalna nazwa państwa niemieckiego pod rządami NSDAP w latach 1933–1945. Oficjalnie państwo nosiło nazwę Rzesza Niemiecka (Deutsches Reich), od 1938 (po Anschlussie Austrii) używano także nazwy Rzesza Wielkoniemiecka (Großdeutsches Reich).

    Wybuch II wojny światowej spowodował zawieszenie komunikacji miejskiej w Lublinie. W 1942 Niemcy sprowadzili 4 autobusy marki Saurer, które obsługiwały jedną linię. Ponownie organizację komunikacji miejskiej rozpoczęto w sierpniu 1944. W tym czasie tabor przedsiębiorstwa składał się z 6 samochodów ciężarowych marki Gaz, autobusu marki Chevrolet, samochodu osobowego Willys MB oraz motocykla Harley-Davidson.

    Autobus niskopodłogowy − autobus, który nie ma stopni wejściowych, co jest ułatwieniem przy wymianie podróżnych na przystankach oraz dla osób niepełnosprawnych, starszych i z wózkami dziecięcymi. Część autobusów niskopodłogowych umożliwia swobodny przewóz osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.Berliet PR 100 - średniopodłogowy autobus miejski skonstruowany i produkowany we Francji w zakładach Berliet. Od roku 1972 także produkowany na podstawie zakupionej licencji przez JZS Jelcz, jako Jelcz-Berliet PR100/Jelcz PR100.

    Czasy powojenne[ | edytuj kod]

    13 kwietnia 1946 uruchomiono pierwszą linię autobusową na trasie Dworzec PKP – ul. Lipowa, którą następnie przedłużono do Koszar. W kolejnych latach sukcesywnie zwiększano tabor. W 1948 funkcjonowało już 7 linii obsługiwanych przez 18 autobusów. Wówczas MKS posiadała autobusy marki Chausson, Chevrolet, Saurer, Magirus, Bedford, Fordson oraz Büssing. Z usług przewozowych skorzystało wtedy ponad 5 mln pasażerów. Ze względu na duże zainteresowanie oraz szybki rozwój spółki przystąpiono do odbudowy zajezdni przy ul. Garbarskiej, którą oddano ponownie do użytku w 1949. W 1950 przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Miejskie Zakłady Komunikacyjne, a rok później na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

    Henschel-Werke lub w skrócie Henschel — niemiecki producent maszyn i pojazdów, którego fabryki zlokalizowano w Kassel. Firma stała się wiodącym producentem lokomotyw w Europie. Od 1925 roku w zakładach w Kassel rozpoczęto produkcję autobusów i ciężarówek, a w latach 1933 - 1945 czołgów (w tym najcięższych typu PzKpfw VI Tiger). W fabrykach firmy Henschel w Berlinie produkowano także samoloty i pociski rakietowe.Mercedes-Benz O405N, to niskowejściowy autobus miejski, produkowany od 1990 do 2001 roku przez niemiecką firmę Mercedes-Benz.

    Z powodu złego stanu taboru, niskiej częstotliwości kursowania i wzrastającej liczby pasażerów utworzono pierwszą linię trolejbusową. Pierwszy trolejbus wyjechał na ulice Lublina 21 lipca 1953. Linia trolejbusowa miała 7 km i obsługiwana była przez 8 trolejbusów radzieckich typu JaTB. W 1955 MPK otrzymało 6 czeskich trolejbusów marki Škoda, które zastąpiły awaryjne JaTB. Długość linii komunikacyjnych wynosiła wtedy 81 km.

    Jelcz M11 – polski wysokopodłogowy autobus miejski produkowany przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu (obecnie w Jelczu-Laskowicach) koło Oławy w latach 1985–1990. Od strony konstrukcyjnej był połączeniem zmodyfikowanego nadwozia Jelcza PR110 z podwoziem Ikarusa 260. Przez cały okres produkcji w konstrukcji nie zachodziły istotne zmiany. Model powstał z powodu kryzysu i szukania oszczędności dewiz potrzebnych na zakup autobusów za granicą przez co był traktowany jako rozwiązanie pośrednie.ŁuAZ (ukr. ЛуАЗ, Луцький автомобільний завод, Łućkyj Awtomobilnyj Zawod) – fabryka zajmująca się produkcją małolitrażowych pojazdów terenowych. Zakłady zostały założone w 1967 w Łucku na Ukrainie.

    Szybki rozwój i problemy[ | edytuj kod]

    W kolejnych latach sukcesywnie wzrastał tabor, jednak ciągły wzrost liczby pasażerów przysparzał problemów. W autobusach i trolejbusach panował ścisk (z usług komunikacji skorzystało wówczas około 17 mln pasażerów), co nie wpływało korzystnie na wizerunek firmy. W 1957 rozpoczęto budowę nowoczesnej zajezdni autobusowo-trolejbusowej. Była ona zaplanowana na 100 pojazdów. Zlokalizowano ją na Helenowie. W styczniu 1960 oddano do użytku pierwszą halę, zaś całość inwestycji zakończono wiosną 1963. W 1964 MPK obsługiwało 23 linie, w tym 10 trolejbusowych. Już 5 lat później MPK wzbogaciło się o kolejne 12 linii, w tym 5 trolejbusowych.

    II wojna światowa – największy konflikt zbrojny w historii świata, trwający od 1 września 1939 do 2 września 1945 roku (w Europie do 8 maja 1945), obejmujący zasięgiem działań wojennych prawie całą Europę, wschodnią i południowo-wschodnią Azję, północną Afrykę, część Bliskiego Wschodu i wszystkie oceany. Niektóre epizody wojny rozgrywały się nawet w Arktyce i Ameryce Północnej. Poza większością państw europejskich i ich koloniami, brały w niej udział państwa Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz Azji. Głównymi stronami konfliktu były państwa Osi i państwa koalicji antyhitlerowskiej (alianci). W wojnie uczestniczyło 1,7 mld ludzi, w tym 110 mln z bronią. Według różnych szacunków zginęło w niej od 50 do 78 milionów ludzi.Harley-Davidson Motor Company – producent motocykli pochodzący z Milwaukee w stanie Wisconsin w USA, znany głównie z produkcji tzw. motocykli ciężkich. Ponadto przedsiębiorstwo Harley-Davidson wytwarza akcesoria motocyklowe, odzież i drobne sprzęty, takie jak noże. Prowadzi też klub Harley Owners Group zrzeszający właścicieli motocykli Harley-Davidson.

    Ze względu na brak dostaw taboru trolejbusowego sukcesywnie zaczęła się zmniejszać trakcja elektryczna. Na miejsce zlikwidowanych linii trolejbusowych wprowadzono autobusy. Mimo likwidacji linii trolejbusowych MPK było w świetnym stanie. W 1971 zajęło III miejsce w międzyzakładowym współzawodnictwie przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w kraju. Rok później zajęło II miejsce, a w 1973 I miejsce. W dalszym ciągu ze względu na brak dostaw trolejbusów zastępowano trakcję trolejbusową autobusami. W październiku 1975 MPK otrzymało 3 pierwsze trolejbusy produkcji radzieckiej. Stanowiły one początek realizacji kontraktu na dostawy tych pojazdów.

    Škoda już przed wojną produkowała autobusy i ciężarówki pod nazwą 706. Pod koniec lat 40. wówczas czechosłowacka firma rozpoczęła produkcje nowych modeli o tej nazwie z nadwoziem na licencji również czechosłowackiej Karosy. Produkowano także ciężarówkę o nazwie Škoda 706 R.Vetra VBR4, to trolejbus, produkowany przez francuską firmę Vetra. Fotel kierowcy był umieszczony dość wysoko, dzięki czemu kierujący pojazdem miał bardzo dobrą widoczność przez duże przednie okna. Kierownica umieszczona została na wysokiej kolumnie. Nietypowe było sterowanie napędem. Kierowca miał do dyspozycji trzy pedały. Jeden pedał służył do ruszania (pozwalał uzyskiwać większą moc), drugi do utrzymywania stałej prędkości i łagodniejszego przyspieszania, trzeci natomiast uruchamiał powietrzny system hamulcowy.

    W 1976 tabor MPK powiększył się o 59 Autosanów, 7 Jelczy oraz 9 trolejbusów ZiU-9. Pozwoliło to na wydłużenie istniejących linii komunikacyjnych oraz uruchomienie nowych linii (także pośpiesznych). W okresie letnim zorganizowano tzw. zielone linie do Dąbrowy. Mimo ciągłych dostaw nowych pojazdów (m.in. Autosanów, Jelczy, "Ziutków") stale odczuwalny był niedobór środków komunikacji. Ponadto dostawy taboru pogorszyły sytuację zaplecza technicznego przedsiębiorstwa, pogłębiły się trudności z parkowaniem pojazdów. W lipcu 1976 utworzono Zakład Komunikacji Miejskiej w Kraśniku, filię MPK w Lublinie. Na początek przekazano z lubelskiego zakładu 37 autobusów marki San, co pozwoliło na uruchomienie 10 linii autobusowych. W 1977 do MPK dostarczono 30 Jelczy, 27 Autosanów oraz 14 trolejbusów ZiU-9. Rok później do przedsiębiorstwa dotarło m.in. 15 nowoczesnych autobusów Berliet PR100 oraz kolejnych 6 trolejbusów ZiU-9.

    Willys MB, potocznie znany jako jeep – wojskowy samochód osobowo-terenowy konstrukcji amerykańskiej z okresu II wojny światowej. Jego bliźniaczym wariantem, produkowanym na licencji w zakładach Ford, był Ford GPW. Oba modele były szeroko używane przez wszystkie siły alianckie podczas wojny, a następnie także przez użytkowników cywilnych w wielu krajach.Ikarus 280T jest to trolejbus powstały na bazie autobusu Ikarus 280. W zależności od wersji pojazdy zostały wyposażone w elektronikę firmy Ganz, zdemontowaną z trolejbusów ZiU-5 albo innych producentów. Trolejbusy tego typu jeżdziły w NRD, Północnej Korei i na Węgrzech. W Polsce do używanych nadwozi autobusów Ikarus 280 montowano napęd elektryczny w firmie KPNA Słupsk i tworzono trolejbus Ikarus 280E.

    Kryzys taborowy[ | edytuj kod]

    Ze względu na rozwój motoryzacji i wzrastającą liczbę mieszkańców w 1980 problem stanowiło natężenie ruchu na ulicach Lublina. Zrealizowane dostawy taboru dla MPK były niższe od zaplanowanych – jedynie dostawy trolejbusów wykonano zgodnie z planem. Nie polepszyło to jednak komunikacji w mieście. Powodem była niedostosowana na taką liczbę pojazdów istniejąca wówczas trakcja trolejbusowa oraz brak kierowców. W tym samym roku w związku z postępującym kryzysem w całej Polsce rozpoczęły się demonstracje i strajki. Lubelskie MPK po raz pierwszy strajkowało 18 lipca. Komunikacja w mieście stanęła.

    Ikarus 620 - to węgierski dziewięciometrowy autobus z fabryki Ikarusa, produkowany od 1960 roku, głównie na rynek NRD i ZSRR. Ikarus 620 był kolejną wersją Ikarusa 604 prezentowanego na Targach Poznańskich w 1959 roku.Solaris Trollino 18, to trolejbus z serii Solaris Trollino przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany od 2002 roku przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania.

    Innym poważnym problemem MPK była mała zajezdnia. W 1981 trwała budowa zajezdni na Majdanie Tatarskim, jednakże z braku miejsca podjęto decyzję o tymczasowym parkowaniu części trolejbusów wzdłuż ul. Mełgiewskiej. Krytyczna sytuacja związana z brakiem części zamiennych do autobusów, w szczególności akumulatorów i opon, spowodowała zmniejszenie obsady na niektórych liniach autobusowych, skrócenie tras innych lub ich zawieszenie. Problem braku miejsc postojowych dla pojazdów MPK złagodziło nieco przejęcie terenu po starej cegielni wzdłuż ul. Nałęczowskiej.

    MAN SG 220 - seria przegubowych autobusów marki MAN, która weszła do produkcji w roku 1978 jako następca serii MAN SG 192.Bilet (franc. billet) – dokument potwierdzający uprawnienie do skorzystania z określonej usługi (np. wejścia na mecz, przejazdu autobusem), za którą uiściło się opłatę przy jego nabyciu.

    W 1984 przekazano do użytku pierwszą część nowej zajezdni na Majdanie Tatarskim. Przygotowano tam place postojowe dla 300 autobusów, stację paliw, lakiernię, halę obsług codziennych, stację diagnostyczną, magazyny i zaplecze socjalne. W 1985 w nowej zajezdni na Majdanie Tatarskim oddano do użytku halę napraw głównych ze stanowiskami naprawczymi, blacharskimi, nauki zawodu i częścią socjalną dla zatrudnionej załogi. W 1989 brakowało ponad 100 kierowców, aby można było wykorzystać w pełni posiadany tabor MPK. Spowodowane to było niskimi zarobkami, które przedsiębiorstwo oferowało pracownikom.

    Solaris Urbino 18 – niskopodłogowy autobus przegubowy z serii Solaris Urbino przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Jest drugim (po Solaris Urbino 12) modelem marki Solaris pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy. Od 2005 produkowana jest trzecia generacja Urbino 18. Obok modelu podstawowego zasilanego silnikami wysokoprężnymi spełniającymi normę emisji spalin Euro 5, produkowane są wersje spełniające ostrzejsze normy EEV oraz zasilane gazem CNG lub z napędem hybrydowym drugiej generacji.Jelcz 021 – przegubowy autobus miejski produkowany w seryjnie latach 1967–1979 przez polską firmę Jelcz w Jelczu (obecnie Jelczu-Laskowicach) koło Oławy.

    Lata 90.[ | edytuj kod]

    W sierpniu 1991 MPK w Lublinie przestało funkcjonować jako przedsiębiorstwo państwowe i 1 września 1991 zaczęło działalność jako zakład budżetowy, zaś 1 stycznia 1998 r. stało się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. W latach 1992–1998 uruchomiono system biletów okresowych, uruchomiono system biletów jednorazowych czasowych, zaczęto świadczyć usługi w zakresie przewozów osób niepełnosprawnych oraz wprowadzono do eksploatacji pierwsze autobusy niskopodłogowe (Jelcze M121).

    Jelcz M121I (od 2006 roku zwany również Jelcz Mastero) - niskowejściowy autobus miejski produkowany w latach 2005-2008 przez firmę Jelcz w Jelczu-Laskowicach.Autosan A0808MN Sancity – niskowejściowy autobus miejski klasy midi produkowany od jesieni 2008 do połowy 2009 roku w Sanoku przez firmę Autosan. Jego poprzednikiem produkowanym z wykorzystaniem podwozia firmy Autosan był model Jelcz M083C Libero, a następcami są nieco zmodernizowane modele Autosan M09LE Sancity i Autosan Sancity 9LE. A0808MN Sancity oraz jego późniejsze wersje przeznaczone są do przewozów na liniach miejskich i trasach podmiejskich o niewielkim obciążeniu.

    Po wstąpieniu do UE[ | edytuj kod]

    Jelcz M121M, ul. Choiny
    Solaris Urbino 12 na ul. Józefa Elsnera
    Solaris Urbino 18 na os. Widok

    W 2008 MPK unowocześniło tabor 20 autobusami marki Solaris Urbino 12 III. W 2012 wycofano z eksploatacji ostatnie Ikarusy przegubowe 280.26, których w 1990 było 122 sztuk, w 2003 – 66, w 2007 – 33 sztuki, a w 2010 – 10. Zastąpione zostały przez 12-metrowe Mercedesy 0405N z końca lat 90. i nowe zakupione Solarisy Urbino 12III. W grudniu 2008 był testowany białoruski autobus MAZ 203. Powstał jeden tego typu trolejbus.

    Chausson (czytaj: szosą) - marka autobusów wytwarzanych w latach 1942-1970 przez francuską firmę Société Anonyme des Usines Chausson. Autobusy te były eksportowane do wielu krajów, w tym do Polski.Volvo 7700 – niskopodłogowy autobus miejski, produkowany od 2003 roku przez szwedzką firmę Volvo. Model ten jest produkowany w fabryce firmy Volvo Polska we Wrocławiu. Volvo 7700 powstaje również w odmianie zasilanej gazem CNG – Volvo 7700 CNG.

    W 2009 został powołany Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie, który organizuje komunikację miejską. Wspólna taryfa biletowa objęła wszystkich przewoźników na liniach miejskich.

    Na początku 2009 MPK ogłosiło przetarg na 20 nowych 12-metrowych i 10 18-metrowych przegubowych autobusów. Wygrał autobus Mercedes Conecto. W taborze znalazły się dwa zakupione w grudniu 2008 12-metrowe Mercedesy Conecto, a także testowany był Volvo 7700. Testowano ukraiński trolejbus Bogdan, a do warsztatów MPK zostało dostarczone podwozie białoruskiego MAZ-a w celu produkcji trolejbusu MAZ. Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził jednolite barwy czerwono-biało-zielone (barwy miejskie) dla wszystkich pojazdów MPK, jak również przewoźników prywatnych. Te barwy wygrały w ankietach przeprowadzonych na stronach internetowych gazet lubelskich. W 2009 przyjechało do Lublina 20 nowych 12-metrowych autobusów Mercedes Conecto. Do warsztatów MPK przybyło podwozie MAZ-a, z którego został wybudowany nowy trolejbus. Od lipca 2011 wszystkie nowo złożone trolejbusy Jelcz M121M jeździły liniowo.

    Jelcz – polskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne z siedzibą w Jelczu-Laskowicach w powiecie oławskim na Dolnym Śląsku oraz marka samochodów ciężarowych i autobusów przez nie produkowanych. Od lat 50 XX wieku do 2001 roku samochody pod marką Jelcz były produkowane przez Zakłady Samochodowe Jelcz SA (dawniej Jelczańskie Zakłady Samochodowe), a następnie przez spółki zależne: Jelcz-Komponenty, Jelcz-Samochody ciężarowe i Jelcz-Autobusy. Produkcja autobusów nie jest aktualnie kontynuowana z powodu postawienia ZS Jelcz SA w stan upadłości.Ikarus 280 – to węgierski autobus przegubowy z fabryki Ikarusa. Na początku lat 90. montowane były one również w Wałbrzychu.

    Rozstrzygnięty w wakacje przetarg na dostawę przegubowych autobusów zakończył się fiaskiem po tym, jak jedyna zaproponowana oferta przedsiębiorstwa EVOBUS proponującego Mercedesy Conecto G przewyższała o 200 tys. zł wartość zamówienia. Przetarg na dostawę 15 trolejbusów wygrała spółka Solaris Bus & Coach, oferująca model Solaris Trollino 12. MPK dostało dofinansowanie na następne 15 trolejbusów Trollino 12. Od 2012 liniowo jeżdżą wszystkie zamówione Trollino 12.

    Trolejbusy w LublinieLublin ma jedną z trzech czynnych sieci trolejbusowych w Polsce (obok Gdyni i Tychów). Obecnie dzielnice Lublina łączy osiem linii trolejbusowych. Przewoźnikiem na liniach trolejbusowych jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Lublin sp. z o.o.San H100 – autobus międzymiastowy, zaprojektowany z myślą o PKS (podtyp A) lub dla przedsiębiorstw komunikacji miejskiej (podtyp B), zaprezentowany po raz pierwszy w roku 1966, wytwarzany seryjnie w latach 1967-1974 (wersja miejska produkowana była tylko do roku 1973) przez Sanocką Fabrykę Autobusów (SFA). Był następcą modeli San H01, San H25 oraz San H27.

    W 2011 ZTM w Lublinie rozstrzygnął przetarg na dostawę 80 sztuk nowych pojazdów. Część na 53 12-metrowe autobusy wygrało przedsiębiorstwo Autosan z modelem Autosan Sancity 12LF, a 27 przegubowych dostarczy Mercedes z modelem Mercedes-Benz O530 G. W 2011 przyjechało 20 Autosan Sancity 12LF oraz wszystkie 27 Mercedes-Benz O530 G. W 2012 dojechały kolejne 23 sztuki Autosanów. Ostatnia dostawa wielkości 10 sztuk została dostarczona w 2013.

    I wojna światowa – konflikt zbrojny trwający od 28 lipca 1914 do 11 listopada 1918 (w latach 20. i 30. XX wieku nazywany "wielką wojną") pomiędzy ententą, tj. Wielką Brytanią, Francją, Rosją, Serbią, Japonią, Włochami (od 1915) i Stanami Zjednoczonymi (od 1917), a państwami centralnymi, tj. Austro-Węgrami i Niemcami wspieranymi przez Turcję i Bułgarię.Jelcz M125M (nazwa handlowa do 2001 r. Dana, potem Vecto) - dwunastometrowy, pierwszy w pełni niskopodłogowy autobus w całości zaprojektowany przez konstruktorów Z.S. Jelcz S.A. w Jelczu-Laskowicach (tym samym pierwszy polski autobus w 100% niskopodłogowy). Był produkowany w latach 1998-2006, pozostawał w ofercie firmy Jelcz do 2008 roku.

    W związku z dostawami nowych pojazdów od 2011 do połowy 2014 zaprzestano eksploatować 77 autobusów, w tym: Ikarus 260 – 7 szt., Ikarus 280.26 – 10 szt., Jelcz M11 – 30 szt., Neoplan 4020 – 11 szt., Jelcz M125M – 2 szt., Kapena Thesi City – 7 szt., Jelcz L11 – 1 szt., Jelcz 120M – 2 szt., Jelcz M181MB – 1 szt., Jelcz M121M- 6 szt., oraz 45 trolejbusów, Jelcz PR110 – 38 szt., Jelcz 120MT – 6 szt., Jelcz M121E – 1 szt.

    Bedford – miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii, ośrodek administracyjny hrabstwa Bedfordshire, nad rzeką Great Ouse. W 2001 roku liczyło 82 448 mieszkańców, natomiast razem z miastem Kempston tworzy aglomerację liczącą 101 928 mieszkańców.Ursus A - rodzina polskich samochodów i autobusów z okresu międzywojennego produkcji Zakładów Mechanicznych Ursus w Warszawie.

    W 2012 ZTM rozstrzygnął przetarg na dostawę 20 sztuk autobusów klasy mini. Wygrało przedsiębiorstwo Autosan z modelem Autosan Sancity 9LE. Wszystkie pojazdy dostarczono w 2012. W tym samym roku ZTM w Lublinie rozstrzygnął trzy przetargi na dostawę 70 trolejbusów z dodatkowym napędem. Pierwszy obejmujący dostawę 20 12-metrowych trolejbusów wygrał Solaris z modelem Solaris Trollino 12MB, wszystkie pojazdy zostały dostarczone w 2013. Drugi przetarg na 38 trolejbusów także 12-metrowych zdobył Ursus z ŁuAZ z modelem: Bogdan/Ursus T70116. 5 pojazdów zostało dostarczonych w 2013, 12 kolejnych w 2014,a pozostałe 21 w 2015. Ostatnie zamówienie dotyczyło 12 trolejbusów przegubowych (18 metrowych). Wygrała firma Solaris z pojazdem Solaris Trollino 18, które zostały dostarczone w 2014.

    Jelcz 120MT - trolejbus produkowany w latach 1997-2000 przez polską firmę Jelcz, gdyńskie PNTKM oraz MPK Lublin. Jest następcą modelu Jelcz PR110E.Saurer – dawne szwajcarskie przedsiębiorstwo produkujące autobusy, trolejbusy i samochody ciężarowe, które miało swoją siedzibę w mieście Arbon w Szwajcarii.

    1 maja 2014 po Lublinie zaczęło kursować 8 pojazdów 12 metrowych przewoźnika PKS Zielona Góra oraz od 1 października 10 pojazdów 18 metrowych. Po roku pojawiły się problemy ze względu na zły stan techniczny pojazdów oraz niewykonywanie kursów. Umowa została rozwiązana 8 marca 2016.

    W 2015 ZTM w Lublinie rozstrzygnął przetarg na świadczenie usług 18 autobusami przegubowymi. Wygrało przedsiębiorstwo Meteor Irex-1 i zaproponowało świadczenie usług Solarisem Urbino 18 III generacji. Również w tym otwarto nową zajezdnię przy ul Grygowej, z halą o powierzchni 2,5 tys. m. Także w tym roku dokonano zmian w kursowaniu linii autobusowych i trolejbusowych.

    Škoda 8Tr to typ czechosłowackiego trolejbusu. Był produkowany od połowy lat 50. do początku 60. lat XX wieku przez zakład Škoda w Pilznie a później w Ostrovie (od roku 1960).Jelcz 120M – seria 12-metrowych, średniopodłogowych autobusów miejskich o trzech dwuskrzydłowych drzwiach o układzie 2-2-2 produkowanych przez zakłady Jelcz w Jelczu-Laskowicach w latach 1992-2007.

    Od 2016 do obsługi linii komunikacji miejskiej skierowano 30 fabrycznie nowych autobusów marki Mercedes Conecto. Firma Warbus rozpoczęła świadczenie usług na zlecenie ZTM w Lublinie 20 autobusami 18 metrowymi i 10 o standardowej długości 12 metrów. Kontrakt został zawarty na 8 lat. Autobusy przegubowe w dzień powszedni kierowane są do obsługi linii nr: 2, 10, 14, 20, 26, 31, 39, 42, 44 i 57, zaś pojazdy 12-metrowe obsługują linie nr: 3, 6, 8, 13, 32 i 44.

    Trolejbusy ZiU-9 (ЗиУ-9) są produkowane w Rosji (przed 1991 w Związku Radzieckim) od 1971. Były często używane w Polsce w czasach Polski Ludowej, ale zostały wycofane w Polsce w latach 90. XX wieku (w Polsce można zobaczyć przebudowany na bar trolejbus ZiU-9 na ulicach w Lublinie). Są one nadal często używane w państwach dawnego Związku Radzieckiego. Wyprodukowano około 42000 trolejbusów tego modelu. ZiU to skrót od Zawod imieni Uritskogo. Zakład ten znajduje się w mieście Engels. Kilka innych fabryk w Rosji i na Białorusi produkuje bardzo podobne trolejbusy. Trolejbusy te obecnie oznaczone są jako ZiU-682, natomiast sam zakład od 1996 roku nosi nazwę Trolza.Jelcz M121E, to niskowejściowy trolejbus, produkowany przez polską firmę Jelcz, gdyńskie PNTKM oraz MPK Lublin. Jest kontynuacją modelu Jelcz 120MT.

    W lutym 2018 roku po Lublinie zaczęło kursować 15 wydzierżawionych przez MPK Lublin na 10 lat autobusów marki Solaris Urbino 18 III generacji wyposażonych w silniki spełniające normy spalin Euro 6. 20 lutego MPK Lublin podpisało umowę z Konsorcjum URSUS BUS S. A. oraz mLeasing Spółka z o.o. na dzierżawę dziesięciu 12-metrowych autobusów na czas 10 lat. Pierwsza partia nowych autobusów miała zostać oddana do użytku w czerwcu 2018. Miały one zastąpić najstarsze pojazdy – Neoplany i Jelcze.

    Solaris Trollino 12 - trolejbus z serii Solaris Trollino przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany przez polską firmę Solaris Bus & Coach z Bolechowa koło Poznania. Od drugiej połowy 2009 roku firma Škoda Electric a.s. z Pilzna produkuje trolejbusy Škoda 26Tr Solaris z nadwoziem modelu Solaris Trollino 12AC trzeciej generacji.Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie – gminna jednostka budżetowa powołana 1 stycznia 2009 r. Uchwałą Rady Miasta Lublin. Przedmiotem działania Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie jest organizacja i zarządzanie komunikacja miejską. ZTM obejmuje swą działalnością teren Miasta Lublin oraz Gmin i Powiatów, z którymi Miasto zawarło porozumienie dotyczące realizacji transportu zbiorowego.

    Na początku wakacji w 2019 roku w spółce Warbus występowały już niemałe problemy finansowe. Firma zapowiedziała odstąpienie od umowy przewozowej na samym początku sierpnia 2019, jednak już późnym wieczorem 17 lipca Warbus nagle poinformował lubelski ZTM o tym, że od następnego dnia (17.07.2019) na miasto nie wyjedzie 30 autobusów tego przewoźnika, w tym 20 przegubowych. Następstwem tego było utrudnienia kursowania 16 linii: 2, 3, 6, 13, 14, 20, 30, 32, 39, 40, 44, 45 w tym tych najważniejszych: 10, 26, 31, 42. Sprowadzono także 28 używanych autobusów Jelcz M121MI4 z Warszawy.

    Chevrolet – amerykańska marka motoryzacyjna należąca do koncernu General Motors, której samochody dostępne są w ponad 140 krajach na całym świecie. Jest czwartą najczęściej kupowaną marką samochodów na świecie.Jelcz L11 - polski autobus lokalny produkowany przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu-Laskowicach w latach 1987 - 1989. Pojazdy tego typu były przeznaczone do obsługi linii lokalnych, użytkowane były głównie przez PKS oraz większe zakłady MKS.

    Tabor autobusowy[ | edytuj kod]

    Kursujące[ | edytuj kod]

    Mercedes Citaro, jeden z najpopularniejszych modeli autobusów w Lublinie

    Trzon taboru autobusowego stanowią pojazdy MPK Lublin, wśród których najwięcej jest autobusów marki Autosan Sancity 12LF (53 sztuk), Solaris Urbino 18 (30 sztuk) oraz Mercedes Citaro G (27 sztuk).

    GAZ (ros. ГАЗ, skrót od Горьковский автомобильный завод) - marka radzieckich i rosyjskich samochodów produkowanych przez fabrykę Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod (Gorkowska Fabryka Samochodów) w Niżnym Nowogrodzie (w latach 1932-1990 noszącym nazwę Gorki, stąd nazwa fabryki). Pod marką GAZ produkowane były samochody osobowe, ciężarowe i terenowe. Fabryka wytwarzała również pojazdy wojskowe.Warszawa; miasto stołeczne Warszawa, w skrócie m.st. Warszawa – stolica i największe miasto Polski, położone w środkowo-wschodniej części kraju, na Nizinie Środkowomazowieckiej, na Mazowszu, nad Wisłą. Od 2002 r. miasto stołeczne Warszawa jest gminą miejską mającą status miasta na prawach powiatu.

    *Klimatyzację posiadają 2 autobusy

    Oprócz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego sp. z o.o. w Lublinie jeżdżą również:

    Zabytkowy tabor autobusowy[ | edytuj kod]



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]




    Warto wiedzieć że... beta

    DEUTZ AG – niemiecka spółka akcyjna produkująca silniki spalinowe, założona w 1864 w Kolonii. Przedsiębiorstwo działało pod różnymi nazwami, m.in. KHD (niem. Klöckner-Humboldt-Deutz AG). Oprócz budowy silników spalinowych chłodzonych powietrzem, wodą albo olejem firma trudniła się produkcją lokomotyw, ciężarówek, autobusów i maszyn rolniczych. Ciężarówki i autobusy były produkowane pod marką Magirus-Deutz przez KHD. Od 1964 za logo firmy przyjęto logo producenta samochodów Magirusa z Ulm: na logo widnieje duże "M", od Magirus, w kombinacji z zarysem katedry w Ulm (niem. Ulmer Münster). W marcu 2007 DEUTZ AG przeniósł swoją siedzibę z dzielnicy Kolonia-Deutz do miejsca, w którym odbywała się największa produkcja, czyli w dzielnicy Kolonia-Eil. W 2006 roku przedsiębiorstwo osiągnęło obrót 1490 milionów euro z zyskiem netto 61,5 milionów euro. Akcje Deutz AG są notowane w indeksie SDAX na niemieckiej giełdzie papierów wartościowych.
    Ulica Mełgiewska w Lublinie - jedna z głównych ulic Lublina, łącząca Trasę W-Z ze wschodnią granicą miasta, dalej ulica prowadzi do Świdnika i do Mełgwi, od której nazwa ulicy pochodzi. Trasa jest na odcinku od Trasy W-Z do pętli MPK przy skrzyżowaniu z ulicą Hajdowską dwujezdniowa i posiada dwa pasy ruchu w każdą stronę. Na odcinku od Trasy W-Z do ulicy Turystycznej przebiega droga krajowa nr 82, na pozostałym odcinku droga wojewódzka nr 822. Trasa na odcinku dwujezdniowym została wyremontowana. Ulica na odcinku od pętli trolejbusowej do ul. Metalurgicznej jest poszerzona do przekroju 2x2 (dwujezdniowa, po 2 pasy ruchu), ma być ważną drogą prowadzącą do lubelskiego portu lotniczego i dalej, do Obwodnicy Lublina. Na skrzyżowaniu z ul. Metalurgiczną powstanie węzeł drogowy.
    Autosan – marka polskich autobusów, produkowanych niegdyś w „Sanockiej Fabryce Autobusów „Autosan””, a od 1991 roku w przedsiębiorstwie „Autosan S.A.” w Sanoku.
    Jelcz PR110 – polski autobus miejski, produkowany w latach 1975-1992 przez polską firmę Jelcz w Jelczu (obecnie Jelczu-Laskowicach) koło Oławy na licencji francuskiego Berlieta. Model ten stanowi licencyjną modernizację francuskiego autobusu Berliet PR100. Przeznaczony dla komunikacji miejskiej.
    Jelcz 120MM - to dwunastometrowy, średniopodłogowy autobus miejski o 3 dwuskrzydłowych drzwiach o układzie 2-2-2. Produkowany był w latach 1992-1995 przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu-Laskowicach.
    Škoda 9Tr – trolejbus produkowany przez czeską firmę Škoda, następca modelu Škoda 8Tr. Na pierwszy rzut oka nowy trolejbus różniło od poprzednika znacznie bogatsze przeszklenie. W przedniej i tylnej części wprowadzono duże, panoramiczne szyby. Zastosowano koła jezdne systemu Trilex (tzw. "gwiazdowe"). Wiele elementów oraz detali nadwozia zapożyczono, w ramach unifikacji, od autobusu Škoda-Karosa 706RTO. Trolejbusy Škoda 9Tr były eksportowane także do innych krajów RWPG. Stanowiły m.in. podstawę taboru w wielu miastach Związku Radzieckiego. Szczególnie ciekawym rozwiązaniem było łączenie dwóch trolejbusów 9Tr w pojazd członowy. W pierwszym z nich siedział kierowca zespołu, natomiast podniesione pałąki drugiego zasilały silniki obu członów.
    Komunikacja miejska w Kraśniku – system miejskich linii komunikacyjnych w Kraśniku, obsługiwany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kraśniku oraz kilka firm prywatnych.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.071 sek.