• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Komputerowa gra przygodowa



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Literatura to wszystkie "sensowne twory słowne" (wg definicji Stefanii Skwarczyńskiej), czyli dzieła artystyczne, tj. literatura piękna, oraz teksty użytkowe, tj. literatura stosowana, zachowane w formie pisanej lub w przekazie ustnym.Powieść wizualna (ang. visual novel) – gra komputerowa, będąca rodzajem fikcji interaktywnej, charakteryzująca się multimedialnym przedstawieniem najczęściej obszernej, nieliniowej fabuły z pierwszoosobową narracją wraz ze statyczną grafiką w stylu anime lub żywymi obrazami, podkładem muzycznym i niekiedy głosowym.
    Zrzut ekranu z gry komputerowej typu wskaż i kliknij Syberia (2002)

    Komputerowa gra przygodowagatunek gier komputerowych, w których gracz odgrywa rolę protagonisty w opowieści, której postęp wyznacza eksploracja świata przedstawionego i rozwiązywanie zagadek. Nacisk położony przez gatunek na fabułę powoduje, że należące do niego gry mogą silnie czerpać z mediów takich, jak literatura i film. Gry przygodowe wykorzystują konwencję różnorodnych gatunków literackich, są również przeważnie zaprojektowane na potrzeby jednego gracza ze względu na trudność w przeniesieniu postaci i fabuły na mechanikę gier wieloosobowych.

    Komputerowa gra logiczna – gatunek gry komputerowej, w którym gracz do jej przejścia musi wykorzystać zdolność logicznego myślenia. Łamigłówki zawarte w tego typu grach sprawdzają czasami również umiejętności strategiczne, zdolności rozpoznawania znaków, wykonywania określonych sekwencji czy też dopisywania słów.Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG) – gatunek gier komputerowych, pierwotnie tworzonych na komputery osobiste i inne domowe komputery. Pierwsze gry cRPG były inspirowane przez wczesne tradycyjne RPG, w szczególności przez system Dungeons & Dragons i starały się być dla gracza podobnym doświadczeniem.

    Na Zachodzie gry przygodowe cieszyły się największą popularnością od późnych lat 80. do połowy lat 90. XX wieku, kiedy uznawane były za jeden z najbardziej rozwiniętych technicznie gatunków, lecz w okresie późniejszym stały się gatunkiem niszowym. Z kolei we wschodniej Azji gry przygodowe zachowały swoją popularność w formie powieści wizualnych, stanowiących w 2006 roku około 70% gier wydanych na komputery osobiste na terenie Japonii.

    Poniżej przedstawiona jest lista gatunków gier komputerowych. Gry komputerowe, podobnie jak filmy czy muzyka, podlegają podziałom gatunkowych według najróżniejszych cech rozgrywki. Spośród gier komputerowych można wyróżnić osiem podstawowych rodzajów, które warunkują cel rozgrywki oraz sposoby jego osiągnięcia. Są to gry: edukacyjne, fabularne, logiczne, przygodowe, sportowe, strategiczne, symulacyjne i zręcznościowe. Dzielą się one na około 40 wyspecjalizowanych gatunków, które z kolei dzielone są według perspektywy ukazywania świata przedstawionego, formy czasowej rozgrywki, stopnia naśladowania świata rzeczywistego oraz tematyki. Podział ten nie jest jednak jednoznaczny, gdyż wiele gier łączy w sobie cechy kilku gatunków.Gamasutra – strona internetowa założona w 1997 roku, skupiająca się na wszystkich aspektach produkcji gier. Właścicielem strony jest UBM Tech.

    Spis treści

  • 1 Definicja
  • 1.1 Związki z innymi gatunkami
  • 2 Mechanika
  • 2.1 Rozwiązywanie zagadek
  • 2.2 Zdobywanie i używanie przedmiotów
  • 2.3 Fabuła, sceneria, motywy
  • 2.4 Dialogi i drzewka konwersacji
  • 2.5 Cele, sukces i porażka
  • 3 Odmiany gatunkowe
  • 3.1 Tekstowa gra przygodowa
  • 3.2 Graficzna gra przygodowa
  • 3.3 Powieść wizualna
  • 4 Przypisy
  • Drzewko dialogowe – element gier komputerowych stosowany w wielu grach przygodowych, w tym przede wszystkim przygodowych grach akcji i grach fabularnych, polegający na wyświetleniu na ekranie odpowiedzi, jakich udzielić może sterowana przez gracza postać podczas rozmów z bohaterami niezależnymi. Niektóre gatunki gier komputerowych, takie jak chociażby powieści wizualne czy symulatory randek, polegają prawie całkowicie na interakcjach z postaciami niezależnymi poprzez rozmowy z nimi i nieliniowej rozgrywce.Gra wieloosobowa (ang. multiplayer) – rodzaj (bądź tryb) gry pozwalający na jednoczesną rozgrywkę wielu graczy w tę samą grę komputerową lub wideo.


    Podstrony: 1 [2] [3]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Bohater niezależny (BN; ang. non-player character, non-person character lub non-playable character, skracane do NPC) – w grach fabularnych i niektórych fabularnych grach komputerowych określenie każdej postaci, w którą nie wciela się żaden z graczy. Odgrywana jest ona przez Mistrza Gry lub program.
    Fikcja interaktywna (z ang. Interactive fiction, w skrócie IF) – rodzaj programów komputerowych, w których użytkownik posługuje się tekstem do komunikacji z programem i do wydawania poleceń fikcyjnej postaci, usytuowanej w wirtualnym świecie gry. Komendy są często bardzo uproszczone i przyjmują postać pary słów (np. „weź słoik”) lub prostego zdania (np. „otwórz drzwi kluczem”). Programy tego typu można postrzegać dwojako: jako gry bądź jako rodzaj dzieł literackich.
    Perspektywa trzeciej osoby (w skrócie TPP, z ang. third-person perspective) – określenie perspektywy graficznej w grach komputerowych (zwykle o grafice trójwymiarowej), w których gracz obserwuje świat przedstawiony za plecami kierowanej postaci. Ustawienie takie umożliwia graczowi obserwowanie otoczenia, postaci i jej działań. W wielu grach istnieje możliwość wyboru pomiędzy perspektywą pierwszoosobową a trzecioosobową.
    Mystery House to gra komputerowa, wydana w 1980 r. na komputer Apple II przez Robertę Williams i Kena Williamsa. Mystery House jest pierwszą grą przygodową, która zawierała grafikę (70 prostych dwuwymiarowych rysunków Roberty Williams). Wcześniejsze gry przygodowe bazowały wyłącznie na tekście, choć w komputerowych grach fabularnych używano grafiki już od kilku lat.
    Przygodowe gry akcji lub gry przygodowo-zręcznościowe (z ang. action adventure) to gry komputerowe i wideo, które łączą elementy gatunków gier przygodowych z różnymi elementami gier akcji. Pierwszą znaną grą tego gatunku jest wydana na Atari 2600 gra Adventure (1978), chociaż często za twórcę tego gatunku uznaje się koncern Nintendo wydaniem The Legend of Zelda (1986). Wraz ze spadkiem popularności gier przygodowych, przygodowe gry akcji zyskały większą sławę. Efektem ubocznym jest fakt, że czasem przygodowe gry akcji przez graczy konsolowych nazywane są po prostu grami przygodowymi.
    Wskaż i kliknij (ang. point-and-click) – typ komputerowej gry przygodowej, w którym postacią steruje się za pomocą wskaźnika, zwykle kierowanym przy użyciu myszy. Wskazuje się nim miejsce, do którego ma iść bohater lub przedmiot, na którym ma wykonać daną akcję (lub akcję domyślną). Interfejs ten najczęściej spotykany był w ręcznie rysowanych grach 2D.
    The Whispered World – komputerowa gra przygodowa typu wskaż i kliknij, wydana w 2009 roku na komputerach osobistych. Została zaprojektowana przez Marco Hüllena, a stworzona przez firmę Daedalic Entertainment. Na świecie wydało ją przedsiębiorstwo Deep Silver, natomiast w Polsce – City Interactive. Akcja gry rozgrywa się w świecie fantasy, a jej głównym bohaterem jest 12-letni klaun. Oprawa graficzna gry została narysowana ręcznie, a następnie animowana komputerowo.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.02 sek.