• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Komputerowa gra fabularna



    Podstrony: [1] [2] 3
    Przeczytaj także...
    Świat gry jest najczęściej fikcyjnym światem, w którym ma miejsce akcja gry fabularnej lub bitewnej. Kampania to ciąg przygód odbywających się w danym świecie gry. Najczęściej świat gry jest tworzony dla konkretnej gry (tak jak Zapomniane Krainy dla Dungeons & Dragons) lub konkretnej konwencji (np. średniowiecznej fantasy lub przygód science-fiction). Istnieje wiele światów gry dostępnych zarówno w formie podręczników jak i w internecie. Poza oficjalnymi, możliwymi do kupienia, istnieje też wiele światów autorskich, tworzonych przez mistrzów gry na potrzeby swoich autorskich systemów.Akalabeth: World of Doom – jedna z pierwszych komercyjnych komputerowych gier fabularnych, wydana w 1980 r. na komputer osobisty Apple II. Początkowo była projektem hobbystycznym. Jest poprzedniczką serii Ultima, dzięki której Richard Garriott rozpoczął swoją karierę.
    Bibliografia[ | edytuj kod]
  • Andrew Rollings, Ernest Adams: Andrew Rollings and Ernest Adams on game design. New Riders Publishing, 2003. ISBN 1-59273-001-9.
  • Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Gamasutra – historia komputerowych gier fabularnych. (ang.)


  • Podstrony: [1] [2] 3



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Dungeon Siege – komputerowa fabularna gra akcji rozgrywana w czasie rzeczywistym, opracowana przez Gas Powered Games i wydana przez Microsoft Studios 5 kwietnia 2002 roku. W Polsce została wydana przez APN Promise 29 kwietnia 2002 roku. Od 8 kwietnia 2011 roku gra dostępna jest na Steamie w zestawie razem z Dungeon Siege II i Dungeon Siege III.
    Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.
    Ultima – seria dziewięciu komputerowych gier fabularnych, których akcja toczy się w mistycznej krainie pełnej potworów, smoków, gdzie spotkać można inteligentne rasy takie jak ludzie, krasnoludy, gargulce czy elfy. Pierwsza wersja gry (Ultima: The First Age of Darkness) wydana została 15 czerwca 1980 roku i cieszyła się szalonym powodzeniem wśród miłośników tematyki fantasy. Niesłabnące zainteresowanie spowodowało powstanie kolejnych wersji gry, aż do ostatniej - Ultima IX: Ascension. Na podstawie sagi powstała także jedna z najbardziej rozbudowanych i popularnych gier MMORPG - Ultima Online.
    Punkty doświadczenia (PD lub EXP (XP) od experience) są wyznacznikiem aktywności gracza w danej grze (sesji gry). PD są zwykle przyznawane na końcu sesji, przygody lub kampanii. Najczęściej są przyznawane za pokonanie przeciwnika, lecz mistrz gry może przyznać je graczowi za wyjątkowy pomysł, wczucie się w postać itp., w zależności od systemu.
    Zadanie (ang. quest) – w grach komputerowych pojedynczy fragment fabuły, stawiający gracza i kontrolowanego przez niego bohatera/siłę przed próbą.
    NetHack – komputerowa gra role-playing, zaliczająca się do typu roguelike (ang. podobne do Rogue). Nethack jest rozwinięciem gry Hack, która z kolei pochodzi od gry Rogue. Ta ostatnia dała nazwę całemu typowi.
    MUD (Multi-User Dungeon) – akronim oznaczający komputerowe gry fabularne, które są rozgrywane przez Internet przy użyciu interfejsu tekstowego. Tzw. świat, czyli scenariusz gry i definicje postaci użytkowników, jest umieszczony na serwerze, do którego może być podłączonych wiele osób w tym samym czasie. Po połączeniu gracz steruje swoją postacią przy pomocy zestawu komend i opcji umożliwiających m.in. decydowanie, w którą stronę postać ma się udać lub jaką akcję podjąć. Program obsługujący grę na serwerze wysyła graczom słowne opisy wirtualnego świata gry zgodnie z jej scenariuszem: pomieszczeń, przedmiotów oraz postaci sterowanych przez komputer, zwanych mobami (od ang. mobile – ruchomy), NPC-ami lub po prostu potworami (monsters). Gracze mogą porozumiewać się ze sobą za pomocą odpowiednich komend, a także mówić do siebie i krzyczeć.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.018 sek.