• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Komputerowa gra fabularna



    Podstrony: [1] 2 [3]
    Przeczytaj także...
    Świat gry jest najczęściej fikcyjnym światem, w którym ma miejsce akcja gry fabularnej lub bitewnej. Kampania to ciąg przygód odbywających się w danym świecie gry. Najczęściej świat gry jest tworzony dla konkretnej gry (tak jak Zapomniane Krainy dla Dungeons & Dragons) lub konkretnej konwencji (np. średniowiecznej fantasy lub przygód science-fiction). Istnieje wiele światów gry dostępnych zarówno w formie podręczników jak i w internecie. Poza oficjalnymi, możliwymi do kupienia, istnieje też wiele światów autorskich, tworzonych przez mistrzów gry na potrzeby swoich autorskich systemów.Akalabeth: World of Doom – jedna z pierwszych komercyjnych komputerowych gier fabularnych, wydana w 1980 r. na komputer osobisty Apple II. Początkowo była projektem hobbystycznym. Jest poprzedniczką serii Ultima, dzięki której Richard Garriott rozpoczął swoją karierę.
    Zobacz też[ | edytuj kod]
     Zobacz też kategorię: Komputerowe gry fabularne.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. CRPG – The Free Dictionary.. [dostęp 2016-07-04].
    2. M. McNaughton, D. Szafron: Code Generation for AI Scripting in Computer Role-Playing Games (ang.). American Association for Artificial Intelligence, 2004. [dostęp 2013-12-26].
    3. Andrew Rollings: Andrew Rollings and Ernest Adams on game design. 2003, s. 347.
    4. Andrew Rollings, Ernest Adams: Fundamentals of Game Design. Prentice Hall, 2006. ISBN 0-321-64337-2.
    5. Andrew Rollings: Andrew Rollings and Ernest Adams on game design. 2003, s. 358-361.
    6. Andrew Rollings: Andrew Rollings and Ernest Adams on game design. 2003, s. 351.
    7. Jeremy Parish: The Essential 50 Part 12 -- Rogue (ang.). 1UP. [dostęp 2013-12-28].
    8. Branislav Babovic: Combat Systems in RPG Games. ActionTrip, 2000. [dostęp 2007-12-02].
    9. Andrew Rollings: Andrew Rollings and Ernest Adams on game design. 2003, s. 364-367.
    Dungeon Siege – komputerowa fabularna gra akcji rozgrywana w czasie rzeczywistym, opracowana przez Gas Powered Games i wydana przez Microsoft Studios 5 kwietnia 2002 roku. W Polsce została wydana przez APN Promise 29 kwietnia 2002 roku. Od 8 kwietnia 2011 roku gra dostępna jest na Steamie w zestawie razem z Dungeon Siege II i Dungeon Siege III.Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.


    Podstrony: [1] 2 [3]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Ultima – seria dziewięciu komputerowych gier fabularnych, których akcja toczy się w mistycznej krainie pełnej potworów, smoków, gdzie spotkać można inteligentne rasy takie jak ludzie, krasnoludy, gargulce czy elfy. Pierwsza wersja gry (Ultima: The First Age of Darkness) wydana została 15 czerwca 1980 roku i cieszyła się szalonym powodzeniem wśród miłośników tematyki fantasy. Niesłabnące zainteresowanie spowodowało powstanie kolejnych wersji gry, aż do ostatniej - Ultima IX: Ascension. Na podstawie sagi powstała także jedna z najbardziej rozbudowanych i popularnych gier MMORPG - Ultima Online.
    Punkty doświadczenia (PD lub EXP (XP) od experience) są wyznacznikiem aktywności gracza w danej grze (sesji gry). PD są zwykle przyznawane na końcu sesji, przygody lub kampanii. Najczęściej są przyznawane za pokonanie przeciwnika, lecz mistrz gry może przyznać je graczowi za wyjątkowy pomysł, wczucie się w postać itp., w zależności od systemu.
    Zadanie (ang. quest) – w grach komputerowych pojedynczy fragment fabuły, stawiający gracza i kontrolowanego przez niego bohatera/siłę przed próbą.
    NetHack – komputerowa gra role-playing, zaliczająca się do typu roguelike (ang. podobne do Rogue). Nethack jest rozwinięciem gry Hack, która z kolei pochodzi od gry Rogue. Ta ostatnia dała nazwę całemu typowi.
    MUD (Multi-User Dungeon) – akronim oznaczający komputerowe gry fabularne, które są rozgrywane przez Internet przy użyciu interfejsu tekstowego. Tzw. świat, czyli scenariusz gry i definicje postaci użytkowników, jest umieszczony na serwerze, do którego może być podłączonych wiele osób w tym samym czasie. Po połączeniu gracz steruje swoją postacią przy pomocy zestawu komend i opcji umożliwiających m.in. decydowanie, w którą stronę postać ma się udać lub jaką akcję podjąć. Program obsługujący grę na serwerze wysyła graczom słowne opisy wirtualnego świata gry zgodnie z jej scenariuszem: pomieszczeń, przedmiotów oraz postaci sterowanych przez komputer, zwanych mobami (od ang. mobile – ruchomy), NPC-ami lub po prostu potworami (monsters). Gracze mogą porozumiewać się ze sobą za pomocą odpowiednich komend, a także mówić do siebie i krzyczeć.
    Postać gracza lub bohater gracza – osoba lub istota, w którą wciela się gracz podczas sesji gry fabularnej lub komputerowej. W grze fabularnej bohater od początku jest tworzony przez kierującego nim gracza – dotyczy to wyglądu, stylu ubierania, mówienia, a często także samej przeszłości i znajomości. W trakcie gry gracz steruje poczynaniami bohatera, podejmuje za niego wszystkie decyzje i kreuje jego osobowość. Zazwyczaj postać gracza, o ile nie ginie w trakcie sesji, jest przez długi czas odgrywana przez danego gracza, czasami w różnych kampaniach i u różnych mistrzów gry. Pozostałe postacie, w które wciela się mistrz gry nazywane są bohaterami niezależnymi. Podczas terenówek i LARP-ów gracze stosują charakteryzację, aby zewnętrznie przypominać odgrywaną postać i przez to pełniej ją wyrażać, a także by lepiej wczuwać się w rolę lub też ułatwiać to innym.
    SUD (Single-User Dungeon) – rodzaj fikcji interaktywnej, w założeniach i obsłudze bardzo podobny do MUD-ów. Od MUD-ów odróżnia go to, że jest przeznaczony do rozgrywki jednoosobowej, w trybie offline. Termin ten po raz pierwszy w Polsce został przybliżony w grudniowym numerze CD Action z 1999 roku, przy okazji recenzji gry "Otchłań", której demo znalazło się na załączonej do czasopisma płycie CD.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.016 sek.