Commodore 64 (1982) następca modelu
VIC-20, początkowo był sprzedawany w cenie 595 dolarów
Daewoo CPC-300E standardu
MSX2, 1985
Komputer domowy – mikrokomputer przewidziany do zastosowań domowych (gry komputerowe, multimedia, rozrywka), zazwyczaj o uproszczonej konstrukcji w stosunku do typowego komputera osobistego, ale z dobrymi możliwościami multimedialnymi.
Elwro 800 Junior – 8-bitowy mikrokomputer domowy z procesorem Zilog Z-80, zaprezentowany na Międzynarodowych Targach Poznańskich w roku 1986 i od tego też roku produkowany przez zakłady Elwro z przeznaczeniem dla szkół.IBM PCjr (czytane jako "PC junior") – nazwa handlowa modelu komputera 4860 firmy IBM. Była to pierwsza ze strony IBM próba wejścia na rynek stosunkowo niedrogich komputerów edukacyjnych i domowych. PCjr oparty był o procesor Intel 8088 i posiadał interfejs BIOS kompatybilny z innymi współczesnymi modelami IBM PC, jednak inne różnice w architekturze, jak również rozwiązania projektowe i implementacyjne zdecydowały o komercyjnej porażce modelu.
Wczesne komputery osobiste, takie jak IBM PC z 1981 roku, rzadko były używane w zastosowaniach domowych - ich cena była wysoka, a możliwości graficzne i dźwiękowe niewystarczające. Specjalne domowe modele komputerów PC, np. IBM PCjr (1984), też nie zdobyły wtedy dużej popularności.
Acorn Archimedes - pierwszy na świecie mikrokomputer RISC, oferowany wyłącznie na rynkach Brytyjskiej Wspólnoty Narodów i w Europie Zachodniej.Komputer osobisty (ang. personal computer) – mikrokomputer przeznaczony przede wszystkim do użytku osobistego w domu i biurze. Służy głównie do uruchamiania oprogramowania biurowego, dostępu do zasobów Internetu, prezentacji treści multimedialnych (tekst, obrazy, dźwięki, filmy i inne), jak i gier.
Ogromną popularność w tych zastosowaniach zdobyły natomiast w latach 80. i wczesnych 90. XX wieku, tanie uproszczone mikrokomputery zwane komputerami domowymi.
Typowe ich cechy to:
mikroprocesor niższej klasy niż w typowych ówczesnych komputerach osobistych
uboższa pamięć masowa: w komputerach 8-bitowych zwykle brak pamięci dyskowej w standardowej konfiguracji, zamiast niej stosowano magnetofon kasetowy lub cartridge; w komputerach nowszych generacji była już wbudowana stacja dyskietek, ale w standardowej konfiguracji wciąż brakowało dysku twardego
klawiatura zintegrowana w jednej obudowie z jednostką centralną
możliwość podłączenia takiego komputera do zwykłego telewizora zamiast do specjalnego monitora
dobre, jak na swoje czasy, możliwości graficzne, zwykle układ grafiki sprzętowo realizował pewne funkcje wykorzystywane w grach 2D, takie jak sprite'y, co pozwalało na płynne działanie takich gier pomimo słabego CPU
dobre, jak na swoje czasy, możliwości dźwiękowe
ograniczone możliwości rozbudowy
Można wyróżnić trzy generacje komputerów domowych:
TRS-80 Color Computer, również Tandy Color Computer – seria ośmiobitowych komuterów osobistych stworzona i sprzedawana przez Tandy Corporation w latach 80. XX wieku. Pierwszy model został wprowadzony do sprzedaży w 1980 roku, a produkcję zakończono w 1991 modelem Color Computer 3. Wbrew nazwie, nie był kompatybilny z komputerem TRS-80.
KIM-1 (skrót od Keyboard Input Monitor) to bazujący na mikroprocesorze MOS 6502 mikrokomputer, produkowany od 1975 przez firmę MOS Technology, a następnie Commodore International. Pierwszy komputer domowy firmy Commodore.
komputery 8-bitowe - najpopularniejsze w latach 80., oparte na procesorach z serii MOS 6502 albo Zilog Z80. W Polsce najpopularniejszymi komputerami tej generacji były ZX Spectrum, Commodore 64 i rodzina 8-bitowych Atari.
komputery 16/32-bitowe - popularne pod koniec lat 80. i na początku 90., oparte na procesorach MC68000. Typowe komputery tej generacji to Amiga 500 i Atari ST.
komputery 32-bitowe - popularne we wczesnych latach 90., oparte na procesorach MC68020 albo MC68030. Typowe komputery tej generacji to Amiga 1200 i Atari Falcon.
Niektóre komputery domowe były produkowane także w specjalnych wersjach sprzedawanych jako konsole gier wideo, np. Atari XE Game System oraz Amiga CD32. Konsole takie, po wyposażeniu w odpowiednie akcesoria (np. klawiatura), stawały się normalnymi komputerami domowymi.
Commodore 64, C64, CBM64 – komputer domowy z lat 80. XX wieku firmy Commodore Business Machines (CBM). C64 był dotychczas najlepiej sprzedającym się komputerem w historii informatyki.CBM-II to 8-bitowy komputer domowy zaprojektowany jako następca Commodore PET i produkowany przez firmę Commodore International w latach 1982 - 1984.
Otwartość architektury komputerów osobistych IBM PC doprowadziła do ostrej konkurencji na tym rynku, co zaowocowało szybkim rozwojem technologicznym (m.in. rozszerzenia multimedialne) i spadkiem cen. W tej sytuacji komputery klasy PC stopniowo opanowywały także rynek komputerów domowych, wypierając z niego dedykowane maszyny. Końcowym stadium tego procesu było upowszechnienie się w PC procesorów klasy 80486 (wprowadzonym w roku 1989), które były wystarczająco szybkie dla gier 3D takich jak Doom (1993), podczas gdy tanie procesory stosowane w komputerach domowych były do takich gier zbyt wolne, a także wprowadzenie w PC magistrali VESA Local Bus (1992), która pozwoliła m.in. na znaczny wzrost wydajności montowanych w niej kart graficznych.
Commodore 16 - komputer domowy wyprodukowany przez firmę Commodore w roku 1984 na bazie procesora 7501 - zmodyfikowanej wersji 6502.MC68000 – mikroprocesor CISC amerykańskiej firmy Motorola. Rozpoczął on udaną serię M68000 (znaną także jako 68k). Debiutował w roku 1979 i jest produkowany do dziś przez Freescale Semiconductor. Zasilany jest napięciem 5 V. Nazwa procesora 68000 pochodzi od liczby tranzystorów jaką posiadał pierwszy model tego mikroprocesora.
W 1993 roku firma Atari wycofała się z produkcji komputerów, a w 1994 nastąpiło bankructwo firmy Commodore, co oznaczało praktycznie koniec ery dedykowanych komputerów domowych.
Komputery domowe:
1975 KIM-1
1976 Apple I
1977 Apple II, Commodore PET, Tandy TRS-80, MK-14
1978 ABC 80, Atari 400, Atari 800
1979 Atari 400, Atari 800, TI-99/4
1980 TRS-80 Color Computer, ZX-80, Commodore VIC-20, Acorn Atom
1981 ZX-81, TI-99/4A
1982 BBC Micro, Commodore 64, Commodore CBM-II, Dragon 32, Timex Sinclair 1000, ZX Spectrum
1983 Oric-1, MSX, Jupiter Ace, Spectravideo SV-318, TRS-80 Color Computer 2, Atari 600XL, Atari 800XL, Acorn Electron, Meritum I, Sharp MZ-700
1984 Amstrad CPC 464, Apple IIc, Commodore 16, Commodore Plus/4, Laser 128, Sinclair QL, Timex 2048, ZX Spectrum+, Spectravideo SV-728 (MSX), Oric Atmos, Sharp MZ-800
1985 Amiga 1000, Commodore 128, MSX 2, Atari 65 XE, Atari 130 XE, Atari 800 XE, Enterprise / Mephisto PHC 64, Meritum II, Amstrad/Schneider CPC-6128, ZX Spectrum 128
1986 ZX Spectrum 128, ZX Spectrum +2, Elwro 800 Junior, TRS-80 Color Computer 3, Meritum III
1987 Amiga 500, Acorn Archimedes, ZX Spectrum +3
1988 MSX 2+, Cambridge Z88
1989 SAM Coupé (opis w ZX Spectrum)
1991 Amiga 500+
1992 Amiga 600, Amiga 1200
Komputery domowe/osobiste:
Multimedia (łac. multum + medium) – media, stanowiące połączenie kilku różnych form przekazu informacji (np. tekstu, dźwięku, grafiki, animacji, wideo) w celu dostarczania odbiorcom informacji lub rozrywki. Termin „multimedia” ma również zastosowanie w mediach elektronicznych służących do rejestrowania oraz odtwarzania treści multimedialnych. Multimedia posiadają cechy tradycyjnych technik mieszanych i sztuk pięknych, jednak mają szerszy zakres. Termin bogate media jest synonimem terminu multimedia interaktywne.Mikroprocesor – układ cyfrowy wykonany jako pojedynczy układ scalony o wielkim stopniu integracji (LSI) zdolny do wykonywania operacji cyfrowych według dostarczonego ciągu instrukcji.
1980 Apple III
1983 Lisa
1984 Macintosh, Tatung Einstein
1985 Amiga 1000, Atari ST
1986 Spectravideo SVI-838
1987 Amiga 2000
1988 Amiga 2500
1989 Atari STE
1990 Amiga 1500, Amiga 3000, Atari TT
1991 Atari Mega STE
1992 Amiga 4000, Atari Falcon
1994 Amiga 4000T
2002 AmigaOne
komputer osobisty
konsola gier wideo
Elwro 804 Junior
Timex Sinclair 1000 - komputer domowy będący amerykańską wersją komputera Sinclair ZX-81. Trudno dostępny poza USA.Apple III czy bardziej oficjalnie Apple /// to następca komputera Apple II. Prace projektowe nad nowym modelem pod kierownictwem dr Wendella Sandera rozpoczęły się pod koniec 1979, a nowy komputer został wprowadzony na rynek w maju 1980. Cena tego komputera wynosiła od 4340.00$ do 7800.00$ w zależności od konfiguracji.
ZX Spectrum +, ZX Spectrum +2A, ZX Spectrum +3, na górze Amstrad CPC 6128
BBC Micro (1981)
Amiga 1200 – komputer domowy wprowadzony na rynek w grudniu 1992 roku przez firmę Commodore International. Zastępował Amigę 500+ i Amigę 600.Meritum 1, 8-bitowy mikrokomputer domowy z procesorem ZiLOG Z-80 produkowany przez zakłady Mera-Elzab w Zabrzu, wzorowany na Tandy-Radio Shack 2 i zgodny z nim programowo. Był to pierwszy model z serii komputerów Meritum.
Talent TPC-310 MSX 2, (1988)
TRS-80 Color Computer 3, 1986
Telewizor, odbiornik telewizyjny (skrót: TV – ang. television, od gr. tele - daleko oraz łac. visio - obraz widziany) — urządzenie elektroniczne przeznaczone do zdalnego odbioru ruchomego obrazu, który jest nadawany przez telewizję i składa się z wyświetlanych jeden po drugim nieruchomych obrazów, z częstotliwością 25 lub 30 obrazów na sekundę lub inną. Pojedynczy obraz (nazywany też "klatką" – dla częstotliwości 25 wynosi 50, natomiast dla 30 wynosi 60 klatek) podzielony jest z kolei na linie poziome i pionowe. Typowe wartości linii to 1080, 720, 625 lub 525 linii.Amiga CD32 – pierwsza 32-bitowa konsola z CD-ROMem. Została zaprezentowana po raz pierwszy 16 lipca 1993 w Science Museum w Londynie. Trzecim państwem, w którym została zaprezentowana, była Polska. Konsola bazowała na podzespołach komputera Amiga 1200 i właściwie była A1200 pozbawioną klawiatury, stacji dyskietek, czy myszy, zamkniętą w innym opakowaniu (istniały jednakże przystawki, np. SX-1, ProModuleCD32 pozwalające podłączyć urządzenia peryferyjne co czyniło z tej konsoli normalny komputer). Do nierozbudowanej AmigiCD32 można podłączyć standardową mysz do portu nr 2 natomiast klawiaturę do portu AUX.