• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Kolej wąskotorowa



    Podstrony: 1 [2] [3] [4]
    Przeczytaj także...
    Strumień (strumyk) – mały naturalny ciek, zazwyczaj uchodzący do rzeki. Strumienie płyną w terenie o różnicowanej rzeźbie, w wąskim, płytkim korycie o niewielkim spadku i zlewni na ogół nieprzekraczającej 20 km². W Polsce są najczęściej spotykane na pogórzach i w najwyższych partiach pojezierzy. Strumienie okresowe mogą powstawać po silnych opadach deszczu, roztopach.Kolej normalnotorowa – kolej, która używa torów z odległością między wewnętrznymi powierzchniami główek szyn wynoszącą 1435 mm.
    Pociąg wąskotorowy kolei RhB w Szwajcarii
    Pociąg Maltańskiej Kolei Dziecięcej ciągnięty przez lokomotywę spalinową Wls40-100 na stacji Maltanka, w tle tendrzak Tx26-423
    Ełcka Kolej Wąskotorowa – lokomotywa spalinowa Lyd1 z 1967 roku
    Stacja Wigierskiej Kolei Wąskotorowej w Płocicznie-Tartaku; po lewej lokomotywa spalinowa V10C, po prawej Wls50

    Kolej wąskotorowakolej o prześwicie mniejszym niż określany jako normalny, czyli 1435 mm. Kolej wąskotorowa cechuje się mniejszą zdolnością przewozową od kolei normalnotorowej, jednak można na niej stosować większe pochylenia i łuki o mniejszym promieniu, dzięki czemu jest nawet kilkakrotnie tańsza w budowie.

    Kruszwica (niem. Kruschwitz) – miasto w woj. kujawsko-pomorskim, leży na Kujawach, w powiecie inowrocławskim, siedziba gminy miejsko-wiejskiej Kruszwica.Kolej szerokotorowa – kolej o prześwicie większym niż uznawany za normalny, czyli 1435 mm. Istnieje w Rosji i innych krajach poradzieckich – prześwit od lat 60. XX wieku wynosi tam 1520 mm (poprzednio 1524 mm), Finlandii – 1524 mm, co jest pozostałością okupacji carskiej Rosji, Irlandii – 1600 mm, w Hiszpanii i Portugalii – 1667 mm, Indiach, Pakistanie i Bangladeszu – 1676 mm.

    Spis treści

  • 1 Historia i rozwój
  • 2 Funkcje kolei wąskotorowych
  • 3 Prześwity kolei wąskotorowych
  • 4 Zobacz też
  • 5 Przypisy
  • 6 Linki zewnętrzne


  • Podstrony: 1 [2] [3] [4]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    2WLs40 i 2WLs50 – (oznaczenie na PKP Ld1) – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe na tor szerokości 600 mm, przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa.
    Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała, pot. Kolej Rogowska – pierwsza i jedyna muzealna kolej wąskotorowa w województwie łódzkim. Poprzednie nazwy to Rogow Feldbahn, Rogowska Kolej Dojazdowa i Rogowska Kolej Wąskotorowa. Używana obecnie nazwa funkcjonowała także w okresie międzywojennym.
    Paproć (Paprotsch, Farnkolonie) – wąskotorowa stacja kolejowa w Paproci, niewielkim przysiółku Rud zlokalizowana w kilometrze 43,1 linii kolejowej Bytom Karb Wąskotorowy - Markowice Raciborskie Wąskotorowe Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W latach 1899 - 1945 odcinek, na którym znajduje się ta stacja był częścią kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz. Stacja została otwarta w 1901 roku, a zamknięta dla ruchu pasażerskiego w roku 1966. Ze stacji odgałęziała się niegdyś bocznica do tartaku książęcego. Obecnie stacja ponownie jest czynna za sprawą kursującej do niej kolejki turystycznej z Rud.
    Kolej górska – kolej poprowadzona w szczególnie trudnych warunkach terenowych, kosztowna w budowie lecz mająca ogromne znaczenie dla turystyki i gospodarki.
    Pogorzelica – wieś, miejscowość wypoczynkowa z letnim kąpieliskiem morskim w północno-zachodniej Polsce, położona nad Morzem Bałtyckim, na Pobrzeżu Szczecińskim, w województwie zachodniopomorskim, w powiecie gryfickim, w gminie Rewal.
    Stanice Wąskotorowe (Stanitz, Standorf) – wąskotorowa stacja kolejowa w Stanicy zlokalizowana w kilometrze 32,8 linii kolejowej Bytom Karb Wąskotorowy - Markowice Raciborskie Wąskotorowe Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W latach 1899 - 1945 odcinek, na którym znajduje się ta stacja był częścią kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz. Stacja została otwarta w 1899 roku, a zamknięta w roku 1991. Obecnie stacja ponownie jest czynna za sprawą kursującej do niej kolejki turystycznej z Rud.
    Kolej dołowa - kolej podziemna, zwykle wąskotorowa służąca do transportu technologicznego urobku, kamienia, materiałów obudowy górniczej, paliw i in. w chodnikach kopalnianych. Po okresie dominacji lokomotyw elektrycznych (przewodowych lub akumulatorowych) coraz częściej spotykamy lokomotywy spalinowe w wykonaniu specjalnym. Kolej spągowa przestaje pełnić rolę dominującą w transporcie dołowym. Odstawa urobku jest przejmowana przez przenośniki taśmowe, a transport materiałowy zapewniają koleje podwieszane o napędzie spalinowym. Proces odchodzenia od kolei spągowej jest powolny (ze względu na zaszłości historyczne), ale nieodwracalny.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.034 sek.