• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Klub fantastyki

    Przeczytaj także...
    Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) – gra towarzyska oparta na narracji, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się zazwyczaj w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.Konwent (od ang. convention; pot. kon) – zjazd fanów fantastyki, gier fabularnych, mangi i anime. Zwykle konwenty trwają trzy dni - od piątku do niedzieli, niekiedy są krótsze (w tym jednodniowe) lub dłuższe (m.in. w trakcie długich weekendów). Konwenty nie zawsze są monotematyczne. Zagadnienia, na przykład, z działów literackich, turniejowych, mangowych bywają łączone. Zazwyczaj konwent przebiega według wcześniej przygotowanego programu, który obejmuje prelekcje przedmiotowe, spotkania ze znanymi osobistościami danej zbiorowości, wydarzenia artystyczne i inne atrakcje.
    Polska, Rzeczpospolita Polska – państwo unitarne w Europie Środkowej, położone między Morzem Bałtyckim na północy a Sudetami i Karpatami na południu, w dorzeczu Wisły i Odry. Powierzchnia administracyjna Polski wynosi 312 679 km², co daje jej 70. miejsce na świecie i dziewiąte w Europie. Zamieszkana przez ponad 38,5 miliona ludzi, zajmuje pod względem liczby ludności 34. miejsce na świecie, a szóste w Unii Europejskiej.

    Klub fantastyki to formalna bądź nieformalna grupa, a często nawet stowarzyszenie skupiające osoby o zainteresowaniach związanych z szeroko pojętą fantastyką. W wielu krajach, w tym w Polsce, znaczna część klubów fantastyki deklaruje swoją przynależność do fandomu.

    W Polsce organizacją, która koordynuje niektóre aspekty działalności klubów fantastyki jest Fandom Polski. Większość z nich organizuje konwenty, zapraszając na nie pisarzy i twórców, ale także wydawców i osoby zajmujące się promowaniem fantastyki.

    Federacja (łac. fœderatio – sprzymierzenie) – państwo składające się z mniejszych, obdarzonych autonomią państw związkowych (np. stanów, krajów, prowincji, kantonów, landów), ale posiadających wspólny (federalny) rząd.Śląski Klub Fantastyki (ŚKF) jest jednym z pierwszych klubów fantastyki w Polsce. Jego protoplastą był założony w Bytomiu oddział OKMFiSF Somnambul. Grupa członków tego klubu, na czele z Piotrem Kasprowskim, założyła ŚKF, jako stowarzyszenie społeczno-kulturalne podczas posiedzenia w sali 228 budynku Uniwersytetu Ślaskiego przy ul. Bankowej 14. 18 września 1981 roku Klub został wpisany do rejestru w katowickim Urzędzie Miasta. Istotnego wsparcia w procesie rejestracji i później udzielił ówczesny szef Wydziału Kultury Rajmund Hanke, obecnie Członek Honorowy ŚKF . Siedzibą klubu są Katowice.

    W niektórych klubach, jak np. w ŚKF osoby chcące być członkami muszą regularnie opłacać składki. Inne kluby mają charakter bardziej otwarty, część z nich nie posiada nawet własnego lokalu. Niektóre kluby, jak np. GKF mają charakter federacyjny, zrzeszając kilka bądź kilkanaście autonomicznych klubów fantastyki.

    Związek Stowarzyszeń „Fandom Polski” (ZSFP) – organizacja zrzeszająca kluby i stowarzyszenia miłośników fantastyki w Polsc,e powstała 13 stycznia 2001 (data rejestracji przez sąd) z inicjatywy Witolda Siekierzyńskiego. ZSFP koordynuje organizację ogólnopolskich konwentów miłośników fantastyki Polcon oraz opiekuje się Nagrodą Fandomu Polskiego im. Janusza A. Zajdla. Prezesem zarządu od września 2014 jest prawnik Paweł Ostrowski.Gdański Klub Fantastyki jest stowarzyszeniem (organizacją pożytku publicznego) skupiającym miłośników fantastyki, zarejestrowanym 26 lutego 1987 roku. Posiada strukturę federacyjną: jest zrzeszeniem autonomicznych klubów fantastyki. GKF dysponuje największą w Polsce biblioteką specjalistyczna z zakresu SF/F/H (zawierającą też dział anglojęzyczny), prowadzi działalność wydawniczą (publikując m.in. literacką i plastyczną twórczość członków), skupia pasjonatów gier (komputerowych, karcianych, planszowych, strategicznych, RPG), organizuje konwenty (z Nordconem na czele).

    Pod względem liczby członków także istnieje duże zróżnicowanie, duże kluby posiadają do kilkuset członków, mniejsze zaledwie kilkunastu, większe kluby są także bardziej wszechstronne - ich członkowie dzielą się na mniejsze sekcje związane z określonymi dziedzinami fantastyki, w mniejszych członkowie zazwyczaj koncentrują się wokół określonych tematów np. gier fabularnych, bitewnych czy literatury.

    Fandom – określenie społeczności fanów, zwykle używane w odniesieniu do fanów fantastyki. Używany jest także m.in. przez fanów mangi i anime oraz RPG oraz nierzadko piosenkarzy i aktorów. Jako fandom określa się zwykle ludzi aktywnie uczestniczących w klubach fanowskich, konwentach fantastyki lub w internetowych dyskusjach.Fantastyka – dziedzina literatury (a także filmu i innych dziedzin sztuki i kultury). Polega ona na kreowaniu istot, które są wytworem wyobraźni, części świata lub całej rzeczywistości zupełnie odmiennej od tej, którą znamy z życia.




    Warto wiedzieć że... beta

    Gry bitewne – odmiana standardowych gier planszowych. Gracze dysponują określoną liczbą różnych jednostek. Rozgrywka dzieli się na tury, w trakcie których gracze w ustalonej kolejności wykonują ruchy. Każdy rodzaj jednostki dysponuje odmiennymi atrybutami, takimi jak szybkość poruszania się (zależy od niej zazwyczaj odległość ruchu), szansa obrony, szansa na atak oraz obrażenia. Kwestie losowe rozstrzygane są za pomocą przypisanego do danej gry rodzaju kostek. W niektórych grach poszczególne postacie tego samego rodzaju różnią się umiejętnościami, zdobywanymi w trakcie walki.
    Stowarzyszenie – organizacja społeczna (zrzeszenie) powoływana przez grupę osób mających wspólne cele lub zainteresowania.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.006 sek.