• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Killer application

    Przeczytaj także...
    Sega Mega Drive (SMD) – 16-bitowa konsola firmy Sega, której premiera odbyła się w roku 1988 w Japonii i 1989 w Europie. W Ameryce Północnej konsola była sprzedawana jako Sega Genesis, ponieważ firma Sega nie mogła uzyskać pełni praw do nazwy Mega Drive.Grand Theft Auto III (GTA 3) – komputerowa gra akcji wyprodukowana przez Rockstar North i wydana przez Rockstar Games w październiku 2001 na konsolę PlayStation 2, w maju 2002 na Microsoft Windows, w listopadzie 2003 na konsolę Xbox, a dla systemu OS X – 12 listopada 2010 w Europie i 22 listopada 2010 w Ameryce Północnej. Jest czwartą częścią serii Grand Theft Auto. W Polsce została wydana przez firmę Play-It w roku 2002. Do dystrybucji gra trafiła w wersji oryginalnej, dopiero po jej premierze w Internecie pojawiła się oficjalna łata, spolszczająca grę do wersji kinowej (przetłumaczone napisy, dialogi pozostawione zostały w wersji oryginalnej). Aktualizacja zawierała także mapę metropolii, po której poruszał się gracz.
    Nintendo Company, Limited (jap. 任天堂, Nintendō) – firma założona 23 września 1889 przez Fusajirō Yamauchiego, w celu produkowania kart hanafuda do japońskiej gry o tej samej nazwie. W ciągu kilkudziesięciu lat firma zajęła się rynkiem gier konsolowych i stała się jednym z potentatów w tej dziedzinie.

    Killer application (w skrócie killer app) – żargonowe określenie programu komputerowego stanowiącego główną wartość szerszego zakresu technologii. Efektem popularności i popytu na program jest znaczący wzrost popytu na sprzęt, wielokrotnie droższy i niezbędny do uruchomienia tego programu.

    Video Toaster – system do tworzenia i edycji wideo, przeznaczony początkowo dla komputerów Amiga. Jego producentem jest firma NewTek, założona przez Tima Jenisona.Atari 2600 – konsola gier wideo produkowana od roku 1977 r. Była jedną z pierwszych konsoli, które używały wymiennych modułów z grami tzw. kartridży, zamiast wbudowania na stałe jednej lub więcej gier. Rozwiązanie to zostało po raz pierwszy wykorzystane w konsoli Fairchild Video Entertainment System w 1976 r.

    Określenie użyte pierwotnie wobec VisiCalc, pierwszego komputerowego arkusza kalkulacyjnego, kosztującego 150 USD i wymagającego sprzętu za 3000 USD.

    Przykłady killer app[ | edytuj kod]

    Programy niebędące grami:

  • AmigaOSDeluxe Paint, Video Toaster.
  • Mac OSMicrosoft PowerPoint (przed 1990 r.).
  • RISC OS – Sibelius (przed 1998 r.).
  • InternetNetscape Navigator zanim pojawił się Internet Explorer.
  • Gry:

  • Atari 2600 – port Space Invaders z 1980 r.
  • ColecoVision – port Donkey Kong z 1982 r.
  • NintendoSuper Mario Bros.
  • Game BoyTetris, Pokémon Red and Blue.
  • Game Boy ColorPokémon Gold and Silver
  • PlayStation 2Grand Theft Auto III.
  • Nintendo GameCube – Melee.
  • WiiWii Sports, Super Mario Galaxy.
  • Sega GenesisSonic the Hedgehog.
  • Super NintendoStreet Fighter II.
  • Nintendo 64Super Mario 64, GoldenEye 007, The Legend of Zelda: Ocarina of Time.
  • Xbox 360The Witcher 2: Assassins of Kings, Gears of War, Uncharted, Halo.
  • Xbox OneThe Witcher 3: Wild Hunt, Gears of War 4
  • PlayStation 3Final Fantasy VII, Killzone 3, God of War III, Infamous 2, Ratchet & Clank: All 4 One, Gears of War, Uncharted.
  • PlayStation 4The Witcher 3: Wild Hunt, Gears of War 4, Uncharted 4: A Thief's End, Bloodborne
  • Nintendo SwitchThe Legend of Zelda: Breath of the Wild.
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Ed Scannell (20 lutego 1989). "OS/2: Waiting for the Killer Applications". InfoWorld (Menlo Park, CA: InfoWorld Publications) 11 (8): s 41–45. ISSN 0199-6649 (ang.)
    2. D.J. Power, A Brief History of Spreadsheets, DSSResources.COM, v3.6, 8 sierpnia 2004 (ang.)
    Donkey Kong (jap. ドンキーコング, Donkī Kongu) – gra komputerowa i wideo wydana po raz pierwszy w 1981 roku, pierwotnie przeznaczona na automaty do gier. Celem gry jest uratowanie Lady (później nazywana Pauline), ukochanej głównego bohatera, do której dotrzeć można skacząc po platformach. Donkey Kong, duży brązowy goryl, stara się to zadanie utrudnić rzucając beczki, które gracz musi przeskakiwać.VisiCalc – pierwszy elektroniczny arkusz kalkulacyjny, zaprojektowany w 1978 r. dla komputerów Apple II. Autorami VisiCalca byli Dan Bricklin i Bob Frankston.




    Warto wiedzieć że... beta

    GameCube – konsola gier wideo szóstej generacji, wyprodukowana i wydana w 2001 przez japońskie przedsiębiorstwo Nintendo. Konsola, zgodnie z nazwą, ma kształt kostki, do której podłączane są kontrolery.
    Sonic the Hedgehog – pierwsza gra z serii Sonic the Hedgehog, która ukazała się na konsolę Sega Mega Drive. Gra w swoim czasie była swego rodzaju bronią przeciwko niezwykle popularnemu Mario produkcji Nintendo. W założeniach gra miała być znacznie szybsza, a sterowanie postacią – wygodniejsze. Dzięki temu właśnie tytułowi niebieski jeż Sonic szybko stał się maskotką SEGI.
    Halo – seria gier komputerowych z gatunku first-person shooter tworzonych początkowo przez Bungie Software później Ensemble Studios i 343 Industries. Polskim dystrybutorem jest firma CD Projekt.
    Super Mario 64 – gra z serii Mario, wydana na Nintendo 64. Dostępna jest także w Virtual Console na Nintendo Wii. Jest pierwszą grą z Mario osadzoną w grafice 3D.
    Nintendo Switch (początkowo Nintendo NX) – konsola gier wideo firmy Nintendo wydana 3 marca 2017 roku. Jest następcą wydanego w 2012 roku Wii U.
    Nintendo 64, N64 – domowa konsola gier telewizyjnych stworzona przez firmę Nintendo. Premiera konsoli w Japonii miała miejsce 23 czerwca 1996 roku, w Ameryce Północnej – 29 września 1996, a w Europie – 1 marca 1997 roku. Oficjalnie prace nad konsolą rozpoczęły się 23 sierpnia 1993. W tym dniu bowiem poinformowano o podpisaniu umowy między firmami Nintendo i Silicon Graphics, w której była mowa o projekcie "Reality", mającym na celu stworzenie nowej konsoli do gier. Początkowo konsola miała się nazywać Ultra 64 i miała kosztować około 300 dolarów. Trudno było w to uwierzyć ze względu na niedawną premierę 32-bitowej konsoli 3DO Interactive Multiplayer, która kosztowała aż 699 dolarów i z tego powodu pojawiały się złośliwe uwagi aby zmienić nazwę projektu na "Unreality" (nierealny). Dzięki tej współpracy powstała pierwsza 64-bitowa konsola o możliwościach przewyższających dostępne wtedy na rynku konsole w tym jej głównego rywala Sony PlayStation.
    ColecoVision – domowa konsola do gier drugiej generacji, debiutująca w sierpniu 1982 roku. ColecoVision oferował jak na swoje czasy bardzo dobrą grafikę, porównywaną z jakością jaką dawały ówczesne automaty do gier. Na konsole pojawiły się także specjalne adaptery dające możliwości grania w gry innych platform, w tym bardzo popularnej w tych latach konsoli Atari 2600. ColecoVision zostało wydane wraz z 12 grami, kolejne 10 tytułów ukazało się jeszcze przed końcem 1982. Łącznie, pomiędzy 1982 a 1985 rokiem, na konsole wydano 170 gier.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.016 sek.