• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Katastrofa lotu Turkish Airlines 634

    Przeczytaj także...
    VOR (ang. VHF Omni-directional Range) to rodzaj radiolatarni stosowanej w lotnictwie, wykorzystującej pasmo radiowe 108-118 MHz.Stambuł (tur. İstanbul) – największe i najludniejsze miasto Turcji i jej centrum kulturalne, handlowe oraz finansowe. Rozciąga się od północnego wybrzeża morza Marmara po obu stronach Bosforu, cieśniny morskiej między Morzem Śródziemnym a Morzem Czarnym. Położenie zarówno w europejskiej Tracji, jak i azjatyckiej Anatolii sprawia, że Stambuł jest jedną z dwóch (obok rosyjskiego miasta Magnitogorsk) metropolii świata znajdujących się na dwóch kontynentach.
    Diyarbakır, staroż. Amida (arab. Diarbekir lub Diyarbakir, tur. Amid, Kara-Amid, aram. Amidu, asyr. Amedu) – miasto nad rzeką Tygrys w południowo-wschodniej Turcji, stolica prowincji o tej samej nazwie.

    Katastrofa lotu Turkish Airlines 634 wydarzyła się 8 stycznia 2003. Samolot Avro RJ100 (nr rej. TC-THG), linii Turkish Airlines, lecący ze Stambułu do Diyarbakir (lot nr 634) rozbił się kilka kilometrów od lotniska Diyarbakır Havaalanı. W katastrofie zginęło 75 osób, a cudem ocalało 5 osób.

    ILS (z ang. instrument landing system) – radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widoczności. ILS CAT 3c(ILS kategorii 3c) pozwala na automatyczne lądowania..Türk Hava Yolları (ang. Turkish Airlines) – narodowe tureckie linie lotnicze, z siedzibą w Stambule. Oferuje połączenia z Europą, Bliskim Wschodem, Dalekim Wschodem, Ameryką Północną, Ameryką Południową i Afryką. Głównym portem jest port lotniczy Stambuł-Atatürk (IST w kodzie IATA).

    Samolot[ | edytuj kod]

    Samolot BAe 146 (TC-THG) nazywany przez pilotów Konya, wykonywał lot ze Stambułu, do miasta Diyarbakir, położonego w południowo-wschodniej Turcji. Na pokładzie było 75 osób i 5 członków załogi.

    Distance Measuring Equipment (DME) – radiowa pomoc nawigacyjna. Znalazła ona szerokie zastosowanie w lotnictwie cywilnym. DME służy do pomiaru fizycznej odległości (długości wektora położenia) pomiędzy samolotem a stacją naziemną. Należy pamiętać, że nie jest to odległość wynikająca z mapy, będącej składową x (rzutem poziomym) wektora położenia, gdyż samolot znajduje się przeważnie na pewnej wysokości. Tak więc np. będąc na wysokości 10 km pionowo nad radiolatarnią systemu DME, pilot zobaczy, że znajduje się w odległości 10 km od stacji, a nie 0 km, jak wynikałoby z mapy.BAe 146 – brytyjski czterosilnikowy odrzutowy samolot pasażerski średniego zasięgu zaprojektowany przez British Aerospace. Jego pierwszy lot odbył się 3 września 1981. Od 1983 roku produkowany seryjnie. W 1992 roku zmodernizowany samolot produkowany pod oznaczeniem Avro RJ. W 1997 roku powstała wersja Avro RJX z nowymi silnikami (tylko trzy egzemplarze).

    Lądowanie i katastrofa[ | edytuj kod]

    Maszyna podchodziła do lądowania podejściem nieprecyzyjnym VOR/DME, na lotnisku w Diyarbakir. Lotnisko nie jest wyposażone w system ILS. Lądowanie odbywało się w złych warunkach atmosferycznych - wówczas w okolicach miasta panowała gęsta mgła. Samolot uderzył w ziemię, 900 metrów od lotniska w Diyarbakir i niemal natychmiast stanął w płomieniach. Zginęło 71 pasażerów i 4 członków załogi. Wśród ofiar katastrofy było kilkoro dzieci.

    Turcja (tur. Türkiye, Republika Turcji – Türkiye Cumhuriyeti) – państwo położone w Azji na półwyspie Azja Mniejsza, a częściowo również w Europie, ze stolicą w Ankarze. Część europejska – Tracja – stanowi 3% powierzchni i oddzielona jest od części azjatyckiej morzem Marmara oraz cieśninami Bosfor i Dardanele. Turcję od północy otacza Morze Czarne, od zachodu Morze Egejskie i morze Marmara, a od południa Morze Śródziemne (nazywane w języku tureckim Morzem Białym).

    Przyczyny[ | edytuj kod]

    Pierwszą i główną przyczyną tragedii były złe warunki atmosferyczne. Natomiast drugą przyczyną, jak ustalono, było to, że pilot nalegał na utrzymanie 2800 stóp (850 metrów), pomimo niewystarczającego odniesienia wzrokowego do pasa startowego i jego otoczenia.

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Opis na Lotnictwo.net
  • Opis na Aviation-Safety Network




  • Reklama

    Czas generowania strony: 0.022 sek.