• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Katastrofa lotu Spanair 5022

    Przeczytaj także...
    Port lotniczy Madryt-Barajas – międzynarodowy port lotniczy położony 13 km na północny wschód od centrum Madrytu. Otwarty w 1928 roku. Jest największym portem lotniczym Hiszpanii. W 2010 obsłużył prawie 50 mln pasażerów. Port lotniczy Barajas jest największym pracodawcą w Madrycie i całym regionie. Dzięki niemu Madryt plasuje się na 2. miejscu w Europie pod względem liczby przewozów pasażerskich i na 9. miejscu w Europie pod względem liczby przewozów towarowych. Dzięki ekspansji lotnisko jest przystosowane do odprawy 70 mln pasażerów rocznie, zaś terminal T4 o powierzchni 760 000m² jest jednym z największych terminali lotniczych na świecie.Rozbieg jest to droga, jaką statek powietrzny musi pokonać, by nabrać prędkości większej od prędkości przeciągnięcia, a więc wystarczająco dużej aby wytwarzana siła nośna była większa niż ciężar tego statku.
    Las Palmas de Gran Canaria jest miastem leżącym na Wyspach Kanaryjskich przynależącym do prowincji Las Palmas (Hiszpania). Jest ono położone na północnym wschodzie wyspy Gran Canaria. Jest stolicą wyspy, a zarazem stolicą Autonomii Kanaryjskiej, współdzielnie z miastem Santa Cruz de Tenerife. Poza tym jest największym miastem Wysp Kanaryjskich (siódmym w Hiszpanii), a także stolicą prowincji Las Palmas.
    Uproszczona lokalizacja katastrofy względem pasa startowego portu lotniczego Madryt-Barajas. Punkt uderzenia o ziemię jest bliższy końcowi pasa → współrzędne geograficzne; w Wikimapii

    Katastrofa lotu Spanair 5022 – wypadek odrzutowego samolotu pasażerskiego McDonnell Douglas MD-82 linii Spanair, nr rejestracji EC-HFP, obsługujący lot rejsowy JK 5022/LH 2554, miał miejsce 20 sierpnia 2008 w porcie lotniczym Madryt-Barajas, przy starcie, po osiągnięciu prędkości przeciągnięcia. Rejs ten oznaczony był wspólnie przez Spanair jako JK 5022 i niemiecką Lufthansę jako LH 2554, co oznacza, że wielu pasażerów kupiło bilety przez Lufthansę lub kontynuowało poprzedni lot tej linii.

    23 sierpnia jest 235. (w latach przestępnych 236.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 130 dni. Spanair – hiszpańskie linie lotnicze z siedzibą w L’Hospitalet de Llobregat blisko Barcelony. Do 2009 linie były zależne od skandynawskich Scandinavian Airlines System, które później posiadały 19,9% udziałów. Głównym węzłem był port lotniczy Barcelona, pozostałe istotne dla linii lotniska to Madryt-Barajas, Palma de Mallorca i Tenerife Norte.

    Samolot wystartował o godzinie 14.30 do Las Palmas ze 172 osobami na pokładzie – 166 pasażerami i 6 osobami obsługi. Dwa razy kołował do startu, pierwszy raz wycofany na zlecenie pilota i poddany obsłudze technicznej.

    Według świadków wypadku, samolot runął na ziemię, pękł na dwie części, a następnie stanął w płomieniach. Według doniesienia prasowego BBC News, samolot doświadczył pożaru w lewym silniku (silnik nr 1), po czym gwałtownie skręcił z pasa już przy końcu rozbiegu. Według śledczych badających przyczynę katastrofy załoga samolotu nie sprawdziła dwukrotnie check listy do końca według procedury i nie wysunęła klap. Dodatkowym czynnikiem była awaria przekaźnika sygnalizującego brak wysuniętych klap. Rozbicie o ziemię nastąpiło w ubocznym miejscu na tyle odległym, że opóźniło przybycie ratowników o 15 minut.

    Przeciągnięcie (ang. stall) – w aerodynamice lotniczej – zjawisko znacznego, gwałtownego spadku siły nośnej i gwałtownego przyrostu oporu aerodynamicznego, na skutek zbyt dużego kąta natarcia skrzydła – ściślej przekroczenia krytycznego kąta natarcia skrzydła. Towarzyszy temu na ogół wystąpienie chwilowej, częściowej lub całkowitej utraty sterowności.Informacyjna Agencja Radiowa (IAR) – największa na polskim rynku mediów elektronicznych agencja informacyjna. Funkcjonuje przy Polskim Radiu od lata 1992 roku. W latach 1993-1994 IAR działała jako Radio-Info – pierwsze w Polsce radio informacyjne całkowicie na żywo, bez muzyki.

    Jest to pierwsza katastrofa z ofiarami śmiertelnymi linii Spanair, zaś trzecia pod względem liczby ofiar w historii lotnictwa cywilnego w Hiszpanii (po katastrofie lotu Avianca 011 oraz katastrofie na Teneryfie), jedenasta w historii użytkowania samolotów typu McDonnel Douglas MD-80, i dwudziesta czwarta strata całego samolotu z serii MD-80.

    Żałoba narodowa – żałoba ogłaszana przez władze państwowe po śmierci wybitnej osobistości (najczęściej związanej z krajem jej ogłoszenia) lub z powodu wielkiej katastrofy. Może być ogłaszana na skutek tragicznych wydarzeń w kraju, w którym ją zarządzono, ale także jako rodzaj hołdu złożonego ofiarom podobnych zdarzeń (zamach, katastrofa naturalna lub inna) poza granicami państwa.Odwracacz ciągu (rewers, ciąg wsteczny) – urządzenie służące do zmiany kierunku ciągu silnika samolotu, tak że jest on skierowany przeciwnie do kierunku ruchu. Podstawowym jego zastosowaniem jest wspomaganie hamowania w trakcie dobiegu po lądowaniu.

    W wypadku zginęły 154 osoby. 18 pasażerów zostało ciężko rannych. W związku z katastrofą swój urlop przerwał Premier Hiszpanii Jose Luis Rodriguez Zapatero. W Hiszpanii ogłoszono trzydniową żałobę narodową.

    Przyczyny[ | edytuj kod]

    Początkowo sądzono, że przyczyną wypadku mogło być nieprawidłowe działanie lewego silnika. Trzy dni przed katastrofą pilot zgłaszał awarię odwracacza ciągu. Usterka nie została usunięta, a technicy odizolowali uszkodzoną płytkę z podzespołem. Przypuszczano, że w jednym z silników odwracacz ciągu mógł się samoczynnie włączyć podczas startu powodując tragedię.

    Katastrofa lotnicza na Teneryfie – największa (pod względem liczby ofiar w samolotach) katastrofa w lotnictwie cywilnym. Wydarzyła się 27 marca 1977 o 17:05 czasu lokalnego na lotnisku Aeropuerto de Tenerife Norte Los Rodeos na Teneryfie (Wyspy Kanaryjskie). Do wypadku doszło na ziemi, a nie w powietrzu. Boeing 747 linii lotniczych KLM podczas rozbiegu uderzył w kołującego Boeinga 747 linii lotniczych PanAm podczas gęstej mgły. Do tragedii przyczyniły się m.in. interferencje sygnałów radiowych nadajników obu samolotów oraz wieży na lotnisku.McDonnell Douglas MD-80 - rodzina dwusilnikowych, wąskokadłubowych samolotów pasażerskich o średnim zasięgu, produkowanych przez amerykańską wytwórnię lotniczą McDonnell Douglas. MD-80 to przedłużona i ulepszona wersja DC-9, mogąca pomieścić na swoim pokładzie od 130 do 172 pasażerów, zależnie od wariantu i konfiguracji siedzeń.

    Wstępny raport komisji badającej wypadek wykluczył awarię silnika jako przyczynę katastrofy. Stwierdzono natomiast, że klapy nie były wysunięte w momencie wypadku. Spowodowało to brak dostatecznej siły nośnej, przeciągnięcie i uderzenie w ziemię. Brak jest jednoznacznych ustaleń co do przyczyn niewysunięcia klap, podejrzewa się usterkę techniczną. Możliwe są również przyczyny analogiczne do tych, które były prawdopodobną przyczyną katastrofy lotu Northwest Airlines 255.

    Katastrofa lotu Avianca 011 – wypadek lotniczy, który wydarzył się w pobliżu Mejorada del Campo w dniu 27 listopada 1983 roku. Podczas planowanego międzylądowania na lotnisku Madryt-Barajas Boeing 747 linii Avianca uderzył lewym skrzydłem o wzgórze, następnie o drugie wzgórze, a potem rozbił się. Lufthansa (Deutsche Lufthansa AG) – największy niemiecki przewoźnik lotniczy, którego siedziba główna mieści się w Kolonii. Główna baza Lufthansy znajduje się we Frankfurcie nad Menem przy międzynarodowym porcie lotniczym. Jest to jednocześnie główny węzeł komunikacyjny Lufthansy. Drugim jest międzynarodowy port lotniczy w Monachium.

    Narodowości załogi i pasażerów[ | edytuj kod]

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Zmarła jedna z 19 rannych w katastrofie lotniczej w Madrycie. W: Gazeta.pl [on-line]. 23 sierpnia 2008. [dostęp 2008-08-23].
    2. Miejsce katastrofy zaznaczone poprawnie w Wikimapii (zdjęcie satelitarne) (ang.). W: Wikimapia.org [on-line]. [dostęp 2008-08-24].
    3. Reuters, PAP, TVN24: 153 osoby zginęły w katastrofie lotniczej. tvn24.pl, 2008-08-20. [dostęp 2008-08-20].
    4. Many dead in Madrid air crash (ang.). W: BBC News [on-line]. 20 sierpnia 2008.
    5. Simon Hradecky: Crash: Spanair MD-82 at Madrid on Aug 20th 2008, went off runway during takeoff. W: The Aviation Herald [on-line]. [dostęp 2008-08-20].
    6. Wypadki lotnicze z udziałem maszyn MD-80 w bazie danych ASN (ang.). W: Aviation Safety Network [on-line]. [dostęp 2008=08-20].
    7. Maciej Stasiński: Żałoba w Hiszpanii po tragedii lotniczej. wyborcza.pl, 2008-08-22. [dostęp 2013-07-28].
    8. IAR: Nowe fakty ws. katastrofy lotniczej w Hiszpanii. Wirtualna Polska, 28.08.2008. [dostęp 28.08.2008].
    9. Названы причины авиакатастрофы в Мадриде (ros.). lenta.ru, 2008-09-16. [dostęp 2013-07-28].
    10. Wstępny raport komisji badającej przyczyny katastrofy. [dostęp 2011-05-17].
    BBC (skrót od British Broadcasting Corporation, Brytyjska Korporacja Nadawcza) – główny brytyjski publiczny nadawca radiowo-telewizyjny, największa tego rodzaju instytucja na świecie.20 sierpnia jest 232. (w latach przestępnych 233.) dniem w kalendarzu gregoriańskim. Do końca roku pozostaje 133 dni.




    Warto wiedzieć że... beta

    Siła nośna – siła działająca na ciało poruszające się w płynie (gazie lub cieczy), prostopadła do kierunku ruchu. Najbardziej reprezentatywnym przykładem wykorzystania siły nośnej jest siła nośna skrzydła samolotu.
    Prędkość przeciągnięcia jest to prędkość, poniżej której dochodzi do zaburzeń stateczności i częściowej lub całkowitej utraty sterowności płatowca - najczęściej samolotu lub szybowca w wyniku osiągnięcia krytycznego kąta natarcia. Poniżej tej prędkości dochodzi do przeciągnięcia, a następnie korkociągu.
    Katastrofa lotu Northwest Airlines 255 − katastrofa lotnicza, która miała miejsce 16 sierpnia 1987 roku około godziny 20:46 czasu lokalnego w pobliżu Detroit w Stanach Zjednoczonych. Zginęło w niej 148 pasażerów i 6 członków załogi. Ponadto zginęło dwóch motocyklistów, a 5 innych kierowców na autostradzie zostało rannych. Przeżyła 4-letnia dziewczynka - Cecelia Cichan.
    Przewodniczący Rządu Hiszpanii (hiszp. Presidente del Gobierno de España) – tytuł szefa rządu hiszpańskiego. Wybierany jest przez Kongres Deputowanych – izbę niższą Kortezów; po inwestyturze otrzymuje nominację od króla, przed którym składa przysięgę lub obietnicę.
    Klapy - ruchome powierzchnie sterowe, umiejscowione zazwyczaj w tylnej części skrzydła statku powietrznego, pozwalająca w razie potrzeby znacznie zwiększyć siłę nośną oraz opór skrzydła. Wykorzystywane zwykle aby umożliwić lot z mniejszą prędkością, a także aby skrócić start i podejście do lądowania. Wysunięcie klap pozwala na zmniejszenie minimalnej prędkości statku powietrznego.
    Wirtualna Polska (WP) – pierwszy polski portal internetowy, wchodzi w skład Grupy o2, siedziba w Gdańsku. Interaktywna platforma komunikacji, informacji, e-commerce oraz e-biznes.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.905 sek.