Kapitan - lotnictwo
Nawigacja – dział wiedzy zajmujący się określaniem bieżącego położenia oraz optymalnej drogi do celu dla ludzi, statków, pojazdów lądowych i innych przemieszczających się obiektów.Pierwszy oficer (ang. first officer, w skrócie FO lub F/O) – drugi pod względem rangi pilot statku powietrznego (w stosunku do kapitana, tj. pilota-dowódcy, który ma prawną władzę nad statkiem powietrznym). W razie niezdolności kapitana do wykonywania swoich czynności, pierwszy oficer przejmuje władzę nad maszyną.
Samolot – statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach względem statku, skrzydeł. Ciąg potrzebny do utrzymania prędkości w locie poziomym wytwarzany jest przez jeden lub więcej silników.
Kapitan – pilot będący dowódcą statku powietrznego, ostatecznie odpowiedzialny za działania podejmowane przez załogę na pokładzie samolotu oraz za bezpieczeństwo wszystkich pasażerów i pozostałych członków załogi. Zgodnie z prawem odpowiada za wszystkie przypadki naruszenia prawa podczas lotu. Posiada uprawnienia, zgodne z przepisami kraju, wydającego licencję, na dowodzenie ściśle sprecyzowanym typem statku powietrznego, podczas określonych lotów.
W kokpicie, poza kapitanem może znajdować się pierwszy oficer, drugi oficer, nawigator i mechanik pokładowy. Kapitan zajmuje siedzenie z lewej strony.
Zgodnie z definicją Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), opracowującej międzynarodowe przepisy regulujące bezpieczeństwo ruchu lotniczego i ekonomię transportu lotniczego, kapitan to: "The pilot responsible for the operation and safety of the aircraft during flight time" czyli "Pilot odpowiedzialny za obsługę i bezpieczeństwo samolotu w trakcie lotu".
Kapitan statku powietrznego posiada 4 paski na pagonach (mogą zajmować całą jego powierzchnię lub tylko część). Analogiczne oznaczenie przyszywane jest również do rękawów.
Przypisy[ | edytuj kod]
- ICAO Annex 2 – Rules of the Air (ang.). [dostęp 2011-09-14].