• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Jolkos

    Przeczytaj także...
    Ajzon (gr. Αἴσων Aisōn, łac. Aeson) – w mitologii greckiej syn Tyro i Kreteusa, założyciela miasta Jolkos. Ajzon miał dwóch przyrodnich braci: Peliasa i Neleusa. Po śmierci ojca bracia stoczyli walkę o tron, którą wygrał Pelias. Neleus musiał udać się na wygnanie, a Ajzon został uwięziony w pałacu i zmuszony do zrzeczenia się tronu. Ajzon poślubił Polimele, która urodziła mu syna Diomedesa, którego dla bezpieczeństwa porzucono go w górach, nazwanego przez przybranych wychowawców Jazonem, późniejszego Argonauty. Gdy, już w czasie wyprawy Argo, Pelias chciał zabić Ajzona, ten poprosił o możliwość śmierci samobójczej. Zmarł wypiwszy byczą krew. Samobójstwo popełniła również Polimele.Pelias w mitologii greckiej syn Posejdona i Tyro − król miasta Jolkos w Tesalii, z którego usunął przyrodniego brata Ajzona. Na krótko przed tym wypadkiem Ajzonowi urodził się syn Jazon. Pelias postanowił zamordować niemowlę, ale dawny niewolnik Ajzona dowiedział się o tym i ostrzegł matkę, która rozgłosiła, że dziecko zmarło, po czym zaniosła owiniętego w purpurę Jazona do pieczary centaura Chejrona, który wychowywał chłopca. Gdy ten osiągnął wiek męski podzękował Chejronowi za gościnę i ruszył w świat.
    Kreteus (gr. Κρηθεύς Krētheús, łac. Cretheus) – w mitologii greckiej królewicz, założyciel i król miasta Jolkos w Tesalii.

    Jolkos (obecnie Wolos) – miasto w starożytnej Tessalii w pobliżu Zatoki Pagasyjskiej. Według mitologii greckiej władcą Jolkos był Ajzon syn Tyro i Kreteusa. Tronu pozbawił go przyrodni brat, Pelias. W tym mieście Jazon wraz z Argonautami rozpoczął i zakończył wyprawę po złote runo.

    Wolos (gr. Βόλος), (starożytne Jolkos) miasto w Grecji położone nad zatoką Morza Egejskiego, w Tesalii, stolica prefektury Magnezja, ok. 145,000 tys. mieszkańców (2001). Leży 326 kilometrów na północ od stolicy Grecji, Aten.Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.
    Tesalia (gr. Θεσσαλία - trl. Thessalía) – kraina historyczna i region administracyjny współczesnej Grecji położona nad Morzem Egejskim na południe od Macedonii.Argonauci (gr. l.mn. Ἀργοναῦται Argonautai, ‘żeglarze na Argo’, l.poj. Ἀργοναύτης Argonaútēs, łac. Argonautae) – w mitologii greckiej 52 uczestników wyprawy do Kolchidy po „złote runo” cudownego barana.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Zatoka Pagasyjska (gr.: Παγασητικός κόλπος, Pagasitikós kólpos) jest okrągłą zatoką o głębokości maksymalnej 102 m. Znajduje się w Magnezji (wschodnia Grecja). Jest połączona z Morzem Egejskim wąskim przesmykiem o szerokości 4 km. Głównym portem zatoki jest Wolos.
    Złote runo – skóra (wraz z sierścią) mitycznego skrzydlatego, złotego barana Chrysomallosa (starogreckie Χρυσόμαλλος / Khrusómallos, χρυσός / khrusós, μαλλός / mallós, złotowłosy) - cel wyprawy Argonautów. Było ono powieszone na dębowym drzewie w gaju Aresa, gdzie pilnował go smok. Zabrał je stamtąd Jazon.
    Jazon (gr Ἰάσων Iásōn, łac. Iason) – w mitologii greckiej Argonauta, heros, syn Ajzona króla Jolkos w Tesalii.
    Mitologia grecka – zbiór mitów przekazywanych przez starożytną grecką tradycję opowieści o bogach i herosach, wyjaśniających miejsce człowieka w świecie, oraz samo funkcjonowanie świata, jego stworzenie i historię. Z mitologii czerpano wiedzę na temat świata i rozwijano na tej podstawie normy etyczne wyznaczające miejsce człowieka w ustalonym porządku świata. Wiedza płynąca z mitów nie stanowiła jednak nigdy "prawdy objawionej" i otwarta była na dyskurs, polemikę i krytykę. Sama zaś starożytna religia grecka, chociaż nie sposób o niej mówić w oderwaniu od mitologii będącej jej elementarną częścią składową, opierała się w znacznym stopniu na ortopraksji (jedności praktyk religijnych), nie zaś ortodoksji (jedności poglądów).

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.009 sek.