• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • John French Sloan



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Armory Show (oficjalnie: International Exhibition of Modern Art) – wystawa sztuki nowoczesnej, zorganizowana w dniach 17 lutego–15 marca 1913 roku w Nowym Jorku w budynku 69th Regiment Armory (stąd potoczna nazwa wystawy) należącym do Gwardii Narodowej Stanów Zjednoczonych. Wystawa była następnie prezentowana w Art Institute of Chicago i w Copley Society of Art w Bostonie.Barnett Newman (ur. 29 stycznia 1905 na Manhattanie, zm. 4 lipca 1970), malarz amerykański, przedstawiciel color field painting.

    John French Sloan (ur. 2 sierpnia 1871 w Lock Haven, zm. 7 września 1951 w Hanover) – amerykański malarz i grafik, przedstawiciel modernizmu i realizmu. Należał do ugrupowania The Eight/Ashcan School będąc jednym z najbardziej wpływowych jego członków. Malował sceny miejskie, charakterystyczne dla Nowego Jorku z przełomu XIX i XX wieku. Członek American Academy of Arts and Letters, American Academy of Arts and Sciences, Art Students League, Charcoal Club, National Arts Club, National Institute of Arts and Letters, Society of American Artists i Society of Independent Artists.

    Biblioteka Narodowa (BN) – polska biblioteka narodowa w Warszawie, na Ochocie, na Polu Mokotowskim, narodowa instytucja kultury założona w 1928.Robert Henri (ur. 25 czerwca 1865 w Cincinnati, Ohio, Stany Zjednoczone, zm. 12 lipca 1929 w Nowym Jorku) – amerykański malarz realista.

    Życiorys[ | edytuj kod]

    Wczesne lata[ | edytuj kod]

    John French Sloan urodził się w Lock Haven jako pierworodne dziecko Jamesa Dixona Sloana, malarza-amatora i dorywczego przedsiębiorcy i Henrietty Ireland Sloan, nauczycielki w miejscowej szkole. Rodzice byli szkockiego pochodzenia, ale John Sloan przez większość swego życia był przekonany, że był Irlandczykiem. W 1878 roku John, jego rodzice i obie siostry, Elizabeth i Marianna, przenieśli się do Filadelfii, gdzie przyszły artysta spędził resztę swojego dzieciństwa.

    Arthur Bowen Davies (ur. 26 września 1862 w Utice, Stany Zjednoczone, zm. 24 października 1928 we Florencji, Włochy) – amerykański malarz i grafik, przedstawiciel modernizmu i symbolizmu. Należał do ugrupowania The Eight będąc jednym z najbardziej wpływowych jego członków. Członek m. in.: American Association of Painters and Sculptors (w 1912 wybrany na prezesa), National Academy of Design, National Arts Club, New York Watercolor Club Society of Independent Artists (prezes).Addison Gallery of American Art – muzeum sztuki w Andover, założone w 1931 roku przez finansistę Thomasa Cochrana jako muzeum akademickie przy Phillips Academy. Placówka jest położona na terenie kampusu szkoły, na rogu Route 28 (Main Street) i Chapel Avenue. Jest jednym z najstarszych muzeów w Stanach Zjednoczonych poświęconych sztuce amerykańskiej.

    W wieku 16 lat musiał zrezygnować ze szkoły, aby pomagać rodzicom i siostrom. Podjął pracę w drukarni książek i reprodukcji gdzie kopiował rysunki ucząc się jednocześnie techniki wytrawiania. W 1890 roku podjął pracę w sklepie papierniczym, gdzie projektował karty okolicznościowe i kalendarze oraz kontynuował wyrób akwafort. Dodatkowo uczęszczał na kursy wieczorowe w Spring Garden Institute. W latach 1892–1894 studiował w Pennsylvania Academy of the Fine Arts pod kierunkiem Thomasa Pollocka Anshutza.

    IMDb.com (The Internet Movie Database) – największa na świecie internetowa baza danych na temat filmów i ludzi z nim związanych. Zawiera informacje o aktorach, reżyserach, scenarzystach, producentach, montażystach, operatorach, muzykach itd. Informacje nie ograniczają się do kinematografii amerykańskiej.Corcoran Gallery of Art – galeria sztuki w Waszyngtonie, specjalizująca się głównie w malarstwie amerykańskim (dawnym i współczesnym), założona w 1869 roku przez przedsiębiorcę Williama Wilsona Corcorana jako prywatna kolekcja sztuki. Jest najstarszym muzeum sztuki w Waszyngtonie. Obecnie galeria posiada znaczący zbiór XVIII-, XIX- i XX-wiecznej sztuki amerykańskiej i europejskiej, a ponadto dzieła sztuki współczesnej, fotografii, rzeźby i sztuki użytkowej.
    Przyszli artyści Ashcan School (ok.1896). Od lewej: Everett Shinn, Robert Henri i John French Sloan

    Podobnie jak większość jego kolegów z Ashcan School Sloan rozpoczął karierę artystyczną jako zawodowy ilustrator. W 1892 roku podjął pracę w Philadelphia Inquirer, a później przeniósł się do działu artystycznego w Philadelphia Press. Został członkiem „Filadelfia Five”; często spotkał się z Williamem Glackensem, George'em Luksem, Everettem Shinnem i Robertem Henrim w pracowni tego ostatniego przy 806 Walnut Street. Henri wywarł głęboki wpływ na Sloana zachęcając go do malowania.

    Realizm – styl w malarstwie europejskim drugiej połowy XIX wieku; zapoczątkowany we Francji, szybko został podchwycony na całym kontynencie. Obrazy realistyczne to głównie sceny rodzajowe z życia prostych ludzi, namalowane przy pomocy uproszczonych środków wyrazu, o spokojnej palecie i kompozycji.Impast (wł. impasto – ugniatam) – technika stosowana w malarstwie olejnym lub akrylowym (rzadziej temperowym), polegająca na nakładaniu farby grubą, wypukłą warstwą przy pomocy pędzla lub szpachli.

    Okres dojrzały[ | edytuj kod]

    W 1901 roku Sloan ożenił się z Anną Marią (Dolly) Wall, a w 1904 roku oboje przenieśli się do Nowego Jorku, osiedlając się w Greenwich Village. Nowy Jork był centrum kulturalnym i intelektualnym, miejscem rozkwitu sztuki. Sloan początkowo był pełen obaw w nowym otoczeniu, ale wkrótce uznał, iż miasto to ma ogromne znaczenie dla rozwoju jego kariery artystycznej.

    The National Academy of Design (obecnie The National Academy) – honorowe stowarzyszenie amerykańskich artystów z siedzibą w Nowym Jorku. Przy Akademii działają również muzeum (National Academy Museum) i szkoła sztuk pięknych (National Academy School of Fine Arts). Celem stowarzyszenia jest promocja sztuk pięknych w Ameryce poprzez naukę i działalność wystawienniczą. Akademia zrzesza profesjonalnych artystów: malarzy, rzeźbiarzy i architektów, którzy sami wybierają kolejnych członków.Pennsylvania Academy of the Fine Arts (pol. Akademia Sztuk Pięknych Pensylwanii, Pensylwańska Akademia Sztuk Pięknych) – muzeum sztuk pięknych i uczelnia artystyczna w Filadelfii, założona w 1805 roku jako pierwsza tego typu placówka muzealna i oświatowa w Stanach Zjednoczonych. Znana z kolekcji XIX- i XX-wiecznego malarstwa amerykańskiego, rzeźby i grafiki. W salach wystawowych eksponowane są również prace studentów uczelni.

    W 1908 roku Robert Henri, który również przeniósł się do Nowego Jorku, zorganizował wystawę młodych malarzy, którzy, podobnie jak on, poprzez swoje obrazy rzucili wyzwanie panującemu akademizmowi. Ich ugrupowanie zostało nazwane „Eight” („Ośmiu”), ponieważ w jego skład weszło ośmiu artystów: Henri i jego czterech kolegów z Filadelfii, oraz trzej inni malarze, których prace zostały odrzucone przez National Academy of Design: Arthur Bowen Davies, Maurice Brazil Prendergast i Ernest Lawson. Ta przełomowa wystawa była początkiem Ashcan School, szkoły realizmu społecznego w malarstwie amerykańskim. W 1910 roku Henri zorganizował kolejną Wystawę Artystów Niezależnych (Exhibition of Independent Artists), która była pokazem anty-akademickim, egalitarnym (brak jury) i pozbawionym nagród. Sloan szybko zaangażował się w Wystawę, a w 1918 roku został prezesem Towarzystwa Artystów Niezależnych (The Society of Independent Artists), którą to funkcję pełnił aż do śmierci.

    Akademizm to kierunek w sztuce europejskiej rozwijający się od XVII do XIX wieku, przede wszystkim w malarstwie i rzeźbie. Polegał na odwoływaniu się do zasad i ideałów sztuki antycznej oraz renesansowej, a także naśladowaniu dzieł uznanych za doskonałe, preferujący tematykę historyczną, religijną i mitologiczną. Propagowany głównie przez Akademie Sztuk Pięknych.Art Students League of New York – amerykańska Akademia Sztuk Pięknych, założona w 1875 roku w Nowym Jorku. Mieści się w budynku American Fine Arts Society, zbudowanym w latach 1891–1892, wpisanym 10 grudnia 1968 roku przez New York City Landmarks Preservation Commission na listę zabytków (Historic preservation) miasta Nowy Jork, a 6 maja 1980 roku – na listę zabytków USA National Register of Historic Places jako poz. nr 80002662.

    W 1910 roku artysta wstąpił do Partii Socjalistycznej, a w 1912 zaczął tworzyć ilustracje do popularnego czasopisma socjalistycznego The Masses. Nowy York pomimo wielkiego dobrobytu gospodarczego jawił się również artystom Ashcan School jako miasto rażących nierówności społecznych, podzielone na dzielnice bogaczy i kontrastujące z nimi dzielnice biednych społeczności imigranckich i slumsów.

    Akwaforta, kwasoryt (wł. acquaforte – mocna woda czyli kwas azotowy) – technika graficzna wklęsła, także odbitka otrzymana tą techniką.Amerykanie – pluralistyczna wspólnota narodowo-państwowa pochodzenia imigracyjnego, kształtująca się w Stanach Zjednoczonych, licząca około 300 mln osób. W związku ze specyficzną, migracyjną historią swojego powstania, posiada pochodzenie mieszane, przede wszystkim europejskie i afrykańskie. Mniejszość stanowią osoby pochodzenia azjatyckiego oraz rdzenni Amerykanie – Indianie Ameryki Północnej. Skutkiem tradycyjnej wielonarodowości Stanów Zjednoczonych jest fakt, że wielu Amerykanów identyfikuje się zarówno ze Stanami Zjednoczonymi, jak i – raczej sentymentalnie – z krajem pochodzenia swoich przodków (np. Amerykanie włoskiego czy irlandzkiego pochodzenia – Italian Americans, Irish Americans).

    W 1913 roku Sloan pomagał w zorganizowaniu przełomowej wystawy Armory Show, na której zaprezentowano amerykańskiej publiczności europejski modernizm. Sloan wystawił dwa obrazy i pięć akwafort. Adoptował do własnych potrzeb obecne na wystawie nowinki stylistyczne, jak kolorowa paleta fowistów czy stylizowany rysunek wschodzących malarzy abstrakcyjnych, przedkładających formę i linię ponad obiektywną, trójwymiarową rzeczywistość.

    Ashcan School – ruch artystyczny rozwijający się w pierwszych dekadach XX wieku w Stanach Zjednoczonych, znany z obrazów przedstawiających naturalistyczne, ciemne i nędzne strony życia w mieście, stworzony przez malarzy-realistów pozostających w opozycji do impresjonizmu i akademizmu. Założycielem Ashcan School był Robert Henri a jej siedzibą Nowy Jork. Jądro grupy obok Henriego tworzyli: George Luks, William Glackens, John French Sloan i Everett Shinn, a z czasem zaczęto zaliczać do niej takich malarzy jak George Bellows i Edward Hopper oraz fotografów-dokumentalistów (Jacob Riis i Lewis Hine). Nazwa ugrupowania zaczerpnięta została z rysunku George’a Bellowsa Rozczarowania puszką popiołu (Disappointments of the Ash Can). Fowizm (fr. Les Fauves – dzikie zwierzęta, drapieżniki) – kierunek w malarstwie francuskim początku XX wieku o bardzo żywej i oderwanej od rzeczywistości kolorystyce dzieł.

    Od 1914 do 1918 roku Sloan spędzał sezony letnie w Gloucester, w stanie Massachusetts, gdzie eksperymentował z jaskrawymi kolorami i impastem. W 1920 roku kupił letni dom w Santa Fe, gdzie czynnie włączył się w sztukę Nowego Meksyku i południowego zachodu Stanów Zjednoczonych.

    W 1943 roku zmarła jego żona Dolly. W roku następnym artysta ożenił się z Helen Farr, która była studentką. Sloan zmarł w 1951 roku w wyniku powikłań pooperacyjnych. Po jego śmierci Helen Farr Sloan starannie zabezpieczyła mienie po nim i ostatecznie przekazała ponad 5000 dzieł sztuki oraz dokumenty archiwalne jako dar do Delaware Art Museum, które obecnie obejmuje również bibliotekę jej imienia, Helen Farr Sloan Library.

    International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji. Biblioteka Narodowa Izraela (hebr. הספרייה הלאומית; dawniej: Żydowska Biblioteka Narodowa i Uniwersytecka, hebr. בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי) – izraelska biblioteka narodowa w Jerozolimie.


    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    The Phillips Collection (ang. Kolekcja Phillipsa) – prywatna galeria sztuki w Waszyngtonie, założona w 1921 przez Duncana Phillipsa jako Phillips Memorial Art Gallery położona w obrębie Dupont Circle na przedmieściach Waszyngtonu. Specjalnością galerii są dzieła sztuki nowoczesnej.
    Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców.
    WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.
    Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.
    Alexander Calder (22 lipca 1898 w Filadelfii – 11 listopada 1976 w Nowym Jorku) – rzeźbiarz, malarz, ilustrator i grafik amerykański, członek grupy Abstraction-Création, jeden z głównych przedstawicieli sztuki kinetycznej.
    Malarstwo – obok rzeźby i grafiki jedna z gałęzi sztuk plastycznych. Posługuje się środkami plastycznego wyrazu, np. barwną plamą i linią, umieszczonymi na płótnie lub innym podłożu (papier, deska, mur), a dzieła zwykle są dwuwymiarowe lub dwuwymiarowe z elementami przestrzennymi. Twórczość malarska podlega zasadom właściwym dla danego okresu. Poszukiwanie odmiennych form wyrazu przyczynia się jednak do kształtowania nowych oryginalnych kierunków i niezwykłej różnorodności dzieł malarskich.
    Reginald Marsh (ur. 14 marca 1898 w Paryżu, zm. 3 lipca 1954 w Dorset) – amerykański malarz realistyczny, najbardziej znany ze swoich impresyjnych, satyrycznych obrazów o erotycznych podtekstach, przedstawiających kiczowate życie w Nowym Jorku w latach 30. i 40. XX wieku.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.814 sek.