• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • John Carmack

    Przeczytaj także...
    Apogee Software, Ltd. było producentem i wydawcą gier. Firma została założona w 1987 roku, a od 1994 działa jako 3D Realms. Apogee Software najbardziej znany jest ze spopularyzowania trybu wydawniczego shareware oraz jako wydawca gier Commander Keen, Duke Nukem oraz Wolfenstein 3D.Programista, zwany też potocznie koderem to osoba, która tworzy programy komputerowe w pewnym języku programowania. Termin ten może odnosić się także do specjalisty w jednej dziedzinie programowania. Większość programistów zna co najmniej kilka języków programowania (np. C, C++, Java), lecz specjalizuje się tylko w wybranych z nich. Nazwa głównego języka jest często dodawana do nazwy stanowiska, np. programista C++, aby podkreślić specjalizację.
    Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone Ameryki (ang. United States, US, United States of America, USA) – federacyjne państwo w Ameryce Północnej graniczące z Kanadą od północy, Meksykiem od południa, Oceanem Spokojnym od zachodu, Oceanem Arktycznym od północnego zachodu i Oceanem Atlantyckim od wschodu.
    John Carmack

    John Carmack (ur. 20 sierpnia 1970) – amerykański programista, współzałożyciel firmy id Software. Carmack był głównym programistą przy grach: Commander Keen, Wolfenstein 3D, Doom, Quake oraz sequelach Dooma i Quake'a.

    Zajmuje się również rakietnictwem, jest założycielem i głównym inżynierem w Armadillo Aerospace.

    Życiorys[ | edytuj kod]

    Młodość[ | edytuj kod]

    John Carmack od dzieciństwa interesował się komputerami. W podstawówce stworzył na komputerze przestrzenne logo MTV. Mając 14 lat włamał się do szkoły i ukradł komputer Apple II, za co spędził rok w zakładzie poprawczym. Podczas przeprowadzonych badań psychologicznych stwierdzono u niego „brak empatii dla innych istot ludzkich”.

    Strzelanka pierwszoosobowa, FPS (od ang. first-person shooter) – gatunek gier komputerowych skoncentrowanych na walce z przeważającym zastosowaniem broni palnej, których akcja obserwowana jest z perspektywy pierwszej osoby. Innymi słowy, gracz doświadcza akcji oczami głównego bohatera. Widzi ręce i broń postaci. Pozostałe części ciała tylko na filmach objaśniających fabułę. Strzelanka pierwszoosobowa jako gatunek dzieli cechy wspólne z innymi strzelankami, które stanowią zarazem część gatunku gier akcji. Innego rodzaju broń niż broń palna jest możliwa, ale jej znaczenie jest zwykle drugorzędne.MegaTexture - technika grafiki komputerowej polegająca na użyciu jednej, ogromnej tekstury i nałożenie jej na mapę (zamiast powielania mniejszych). Technika ta została opracowana przez id Software, na czele z Johnem Carmackiem. Po raz pierwszy została użyta w grze Enemy Territory: Quake Wars.

    Programowanie gier[ | edytuj kod]

    Carmack zaczął karierę pracą w studiu komputerowym Softdisk, gdzie poznał Johna Romero. W 1990 wraz z innymi pracownikami studia stworzyli pierwszą z gier Commander Keen, wydawanych przez studio Apogee Software, charakteryzującą się zoptymalizowanym silnikiem, pozwalającym na płynny scrolling. W 1991 John Carmack wraz z Romero opuścił Softdisk i stał się współzałożycielem firmy id Software.

    Bufor szablonowy (ang. stencil buffer) - jeden z buforów, obok bufora Z i bufora ramki, stosowany w systemach wyświetlających grafikę 3D umożliwiający selektywnie wyświetlać wybrane piksele obrazu. Jest on obecnie implementowany sprzętowo w akceleratorach graficznych, zaś jego funkcjonalność udostępniają biblioteki programistyczne Direct3D oraz OpenGL.International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji.

    John Carmack jest także pionierem w zakresie grafiki komputerowej stosowanej w FPS-ach oraz współtwórcą tego gatunku. Stworzył lub umożliwił praktyczne zastosowanie w czasie rzeczywistym, takich technik wyświetlania grafiki jak ray casting (Hovertank-3D, Catacomb-3D), binary space partitioning (Doom), surface caching (Quake) i MegaTexture (Enemy Territory: Quake Wars, Rage). Spopularyzował też, przy użyciu bufora stencil, technikę shadow volume (Doom 3) (nazywaną Carmack's Reverse), pozwalającą ominąć przypadki, w których dawała ona niepoprawne wyniki.

    Rage – gra komputerowa z gatunku first-person shooter wyprodukowana przez id Software i wydana przez Bethesda Softworks w 2011 roku.Doom 3 – gra komputerowa z gatunku first-person shooter, wyprodukowana przez id Software i wydana w 2004 roku przez Activision. Jest to trzecia część z serii gier Doom. Akcja gry dzieje się w 2145 roku w bazie Union Aerospace Corporation (UAC) na Marsie.

    Wspiera działalność organizacji zajmujących się wolnym oprogramowaniem. Silniki do gier Quake, Quake II i Quake III: Arena kilka lat po wyprodukowaniu zostały upublicznione na licencji GNU General Public License. Jego gry są zwykle tworzone w otwartym standardzie OpenGL.

    Ciekawostki[ | edytuj kod]

  • Znajomość Carmacka z Abramsem nawiązała się z tego powodu, że John często korzystał z jego porad zamieszczanych do dziś w magazynie „Dr Dobb's Journal”.
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Daniel Cieślak: Giganci IT na bakier z prawem. technonews.pl, 2009-07-13. [dostęp 2013-07-08]. [zarchiwizowane z tego adresu (2010-03-25)].
    2. Martin Stich, Carsten Wächter: GPU Gems 3 – Chapter 11. Efficient and Robust Shadow Volumes Using Hierarchical Occlusion Culling and Geometry Shaders (ang.). NVIDIA Developer Zone. [dostęp 2011-01-27].
    3. Jacek Mydlikowski. Technologie ID. „CD-Action”. 5, s. 106, 2007. Wrocław: Wydawnictwo Bauer. ISSN 1426-9216. 
    Library of Congress Control Number (LCCN) – numer nadawany elementom skatalogowanym przez Bibliotekę Kongresu wykorzystywany przez amerykańskie biblioteki do wyszukiwania rekordów bibliograficznych w bazach danych i zamawiania kart katalogowych w Bibliotece Kongresu lub u innych komercyjnych dostawców. WorldCat – katalog rozproszony łączący zbiory 71 000 bibliotek ze 112 krajów, które są uczestnikami serwisu Online Computer Library Center. Katalog jest tworzony i prowadzony przez biblioteki, których zbiory są w nim ujęte.




    Warto wiedzieć że... beta

    Alfonso John Romero (ur. 28 października 1967, Colorado Springs, Kolorado, USA) – współzałożyciel id Software i projektant gier komputerowych: Wolfenstein 3D, Doom i Quake.
    Zakład poprawczy (ZP), potocznie poprawczak – specjalna placówka resocjalizacyjna dla nieletnich od 13 do 21 roku życia, skierowanych ze schroniska dla nieletnich. Zapewnia naukę i kształcenie zawodowe, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowo-rekreacyjne.
    OpenGL (ang. Open Graphics Library) – specyfikacja uniwersalnego API do generowania grafiki. Zestaw funkcji składa się z 250 podstawowych wywołań, umożliwiających budowanie złożonych trójwymiarowych scen z podstawowych figur geometrycznych.
    Apple II – 8-bitowy komputer domowy opracowany w latach 70. XX wieku przez firmę Apple Computer (konstruktorem był Steve Wozniak). Maszyna zawierała procesor MOS 6502 firmy MOS Technology oraz 4 KB pamięci. „Apple II” sprzedawany był od 1977 roku. Jako pierwszy komputer na świecie mógł wyświetlić kolorową grafikę. Komputer był popularny w latach 80. XX wieku, równolegle z zyskującymi rynek komputerami osobistymi typu IBM PC pracującymi pod kontrolą MS-DOS oraz 8-bitowymi komputerami firm Commodore i Atari. Z uwagi na otwartą architekturę (możliwość rozszerzenia możliwości poprzez instalację kart wewnątrz komputera, identycznie jak w IBM PC), Apple II stał się popularny również jako komputer do pracy.
    Virtual International Authority File (VIAF) – międzynarodowa kartoteka haseł wzorcowych. Jej celem jest ujednolicenie zapisu nazw osobowych (haseł), dlatego zbiera z bibliotek z całego świata – ich różne wersje i prezentuje je razem, pod jednym, unikatowym identyfikatorem numerycznym. Pozwala to obniżyć koszty i zwiększyć użyteczność danych gromadzonych przez biblioteki. Informacje po dopasowaniu i połączaniu są udostępniane online bibliotekom na całym świecie.
    Czas rzeczywisty – termin często używany w celu wyróżnienia przypadków zgłoszenia, przedstawienia, raportowania oraz reakcji na zdarzenia w tej samej ilości, a czasami również w tym samym czasie, w jakim mają one miejsce. Dzięki temu podmiot nie musi kompresować opisów tych zdarzeń ani opóźniać wysłania raportu lub reakcji. Termin znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach i jest dosyć nienormowanym określeniem. Jeśli istnieje sieć działająca z prędkością 1 kbit/s, a zaprojektowany system daje nam wydajność o prędkości większej niż 1 kbit/s, to w związku z tą siecią będzie to system czasu rzeczywistego.
    Sequel ([ˈsiːkwəl]; ang. kontynuacja, dalszy ciąg, następstwo) – kontynuacja jakiegoś dzieła, najczęściej filmu, książki lub gry komputerowej, przedstawiająca dalsze losy poznanych bohaterów lub kontynuująca wątek ukazany w poprzednim dziele.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.864 sek.