• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Jogamaja

    Przeczytaj także...
    Maja (Dewanagari: माया trl. māyā) – samo słowo oznacza coś, czego nie ma; w wedyzmie jest to nadprzyrodzona, iluzoryczna moc bóstwa w formie Dewi; manifestacja boskiej energii; w wedancie i buddyzmie ułuda zasłaniająca rzeczywistość. Maja bywa utożsamiana z Kali, Durgą itp.Kali (dewanagari काली, trl. Kālī, dosł. rodzaj żeński pojęcia "czas" trl. Kālā ,zwana również Maha Kali, trl. Mahā-Kālī) – hinduska bogini czasu i śmierci, pogromczyni demonów i sił zła; w oczach ludzi Zachodu najbardziej przerażająca ze wszystkich bogiń hinduistycznych. Jedna z czterech głównych postaci Śakti, żony Śiwy. Pierwsza z mandali dziesięciu głównych form małżonki boga Śiwy, władczyni cyklu reinkarnacyjnego.
    Joganidra (lub yoga-nidra) – w hinduizmie mistyczny sen wywołany praktyką samorealizacji i odnawieniem duchowego połączenia z Najwyższą Siłą jaką jest Bóg.
    Durga big.jpg

    Jogamaja – wewnętrzna moc Wisznu, pomagająca podporządkować się jego osobie, zwana także Joganidra. Według Bhagawatapurany to personifikacja mocy (śakti) Kryszny. Identyfikowana jest z boginią Kali.

    Wisznuizm[ | edytuj kod]

    Kiedy uwarunkowana w mai dusza osiąga wyzwolenie, uważa się ją za wieczną sługę Kryszny. Kiedy osiąga tę pozycję, ta sama moc, działając jako jogamaja, coraz bardziej pomaga jej się oczyścić i poświęcić swą energię w służbie dla Boga.

    Bóg lub bóstwo – istota nadprzyrodzona, której istnienie postuluje większość religii. Zajmuje się nim teologia i filozofia, gdzie jest ono uważane za zagadnienie metafizyczno-egzystencjalne. Ze względu na duże zróżnicowanie rozumienia tego pojęcia, trudno jest o jego jednoznaczną definicję (co dodatkowo utrudniają założenia teologiczne związane z tym zagadnieniem, pochodzące z poszczególnych religii). Jako najbardziej różniące się od siebie, należy wyodrębnić definicje używane przez religie politeistyczne i monoteistyczne, deizm, panteizm oraz panenteizm.Wyzwolenie – stan będący celem rozwoju duchowego w tych tradycjach hinduistycznych, które dążą do uwolnienia od cykliczności sansary, prawa karmana zmuszającego do ponownej inkarnacji na Ziemi i doświadczanego tutaj cierpienia materialnej egzystencji (uwięzienia jaźni w materii). Stan ten można określać jako przejście ponad uwikłania w nierzeczywistość i iluzje maji lub prakryti. Osiągnięcie wyzwolenia przez hinduistę jest równoznaczne z przekroczeniem kondycji inkarnowanej istoty ludzkiej i uzyskaniem innej (doskonalszej jakościowo) relacji z religijnym ideałem . Wiedzę :

    Przykłady pojawienia się i działania[ | edytuj kod]

  • Kiedy Kryszna pojawia się na Ziemi jako awatar z jego polecenia ta moc – jogamaja – pojawiła się razem z Nim i spełnia różne czynności odpowiednio do czasu i warunków. Wyzwala wielbicieli, ale także karze niegodziwców.
  • Wisznu polecił Jogamaji, aby pojawiła się we Vrindavan, we Wradźabhumi, w domu Króla Nandy i Królowej Jaśody, gdzie przebywała Rohini, jedna z żon Wasudewy.
  • Taniec rasa-lila Kryszny z gopi oraz oszołomienie gopi, ich mężów, teściów i innych krewnych zostały zaaranżowane przez jogamaję
  • Wisznu dokonywał przemieszczenia Balarama z łona Dewaki do łona Rohini.
  • Obie kobiety zasłonięte były w tym czasie mistycznym snem, w tym przypadku sen joganidra był wynikiem działania jogamaji.

    Wisznu (hindi: विष्णु) – jeden z najpopularniejszych dewów w hinduizmie, Bóg jedyny w wisznuizmie (największym wyznaniu hinduistycznym). Jeden z Trimurti (trójcy hinduistycznej) tworzonej wraz z Brahmą i Śiwą. Symbolizuje utrzymujący aspekt Boga, najczęściej identyfikowany z dwoma swoimi Awatarami: Kryszną i Ramą.Balarama ( dewanagari बलराम , inne imiona: Baladewa, Balabhadra i Halajudha) – starszy brat Kryszny. W południowych Indiach i w wielu kierunkach wisznuizmu uznawany jest za ósmy awatar Wisznu. Inne tradycje podają, że jest manifestacją Śeszy - boskiego węża, na którym odpoczywa Wisznu.
  • Pod wpływem jogamaji, wszyscy mieszkańcy pałacu Kamsy zapadli w głęboki sen, wszystkie drzwi pałacu zostały otwarte, mimo iż były zakratowane i spięte łańcuchami. Noc była bardzo ciemna, ale kiedy Wasudewa wziął Krysznę na ręce i wyszedł z pałacu, mógł widzieć wszystko tak wyraźnie jak za dnia.
  • Za zrządzeniem Jogamaji przed Krsną i jego przyjaciółmi pojawił się demon Aghasura, który był młodszym bratem Putany i Bakasury, których to wcześniej zabił sam Kryszna. Aghasura został podjudzony przez Kamsę, więc był zdeterminowany w swoim postanowieniu. Myślał w ten sposób, że jeśli ofiaruje zboże i wodę dla uczczenia pamięci swojego brata i zabije Krysznę oraz wszystkich chłopców – pasterzy, to wtedy natychmiast stracą też życie wszyscy mieszkańcy Vrndavany.
  • Po zabiciu Kamsy i oswobodzeniu rodziców Kryszna poddał wpływowi jogamaji swojego ojca Wasudewę i matkę Dewaki aby mogli traktować Jego i Balaramę jak swoje własne dzieci.
  • Kiedy Brahma kradnie pasterzy, przyjaciół Kryszny oraz krowy, którymi wzajemnie się opiekowali, Kryszna zastępuje dokładnie wszystkie te postacie, grając we Vrindavan rolę synów oraz cieląt. Robi to po to aby ukazać Brahmie potęgę swojej mocy oraz po to aby zaspokoić pragnienia i marzenia wszystkich mieszkańców wioski.
  • | edytuj kod]

    Śrimad-Bhagavatam używa specyficznych słów: yogamayam upaśritah, co oznacza, że taniec rasa Kryszny z gopi jest pod wpływem jogamaji, natomiast taniec młodych chłopców i dziewcząt w tym materialnym świecie odbywa się pod wpływem siły mahamaji, czyli energii zewnętrznej. Różnica pomiędzy platformą yogamayi i mahamayi została porównana w Caitanya-caritamrta do różnicy pomiędzy złotem i żelazem.

    Abhaj Ćaranarawinda Bhaktiwedanta Swami Prabhupada (Sanskryt अभयचरणारविन्द भक्तिवेदान्त स्वामीप्रभुपाद, trl. abhaya-caraṇāravinda bhakti-vedānta svāmī prabhupāda, bengali অভয়চরনাবিন্দ ভক্তিবেদান্ত স্বামীপ্রভুপাদ, ang. Abhay Charanaravinda Bhaktivedanta Swami Prabhupada ) (ur. 1 września 1896, zm. 14 listopada 1977) – założyciel i aćarja Międzynarodowego Towarzystwa Świadomości Kryszny, pierwszej grupy wisznuickiej, której udało się działać (zdobywać wyznawców, zakładać ośrodki itp.) na szeroką skalę na Zachodzie.Vrindavan (hindi: वृन्दावन, trl. Vṛndāvan, trb. Wryndawan; ang. Vrindavan; także: Wrindawana, Brindawan, Brindawana) – miejscowość w stanie Uttar Pradesh powstała w miejscu mitycznego lasu o tej samej nazwie. Położona jest 15 km od miasta Mathura, w pobliżu autostrady Agra-Delhi. W 2001 roku miasto Vrindavan liczyło 56 618 mieszkańców.

    Inne imiona[ | edytuj kod]

  • Durga
  • Bhadrakali
  • Widźaja
  • Vaisnavi
  • Kumuda
  • Ćandika
  • Kryszna
  • Madhawi
  • Kanjaka
  • Maja
  • Narajani
  • Iśani
  • Śarada
  • Ambika
  • Przypisy[ | edytuj kod]

    1. Wisznuizm Ćaitanji a bengalskie ruchy tantryczne. W: Robert Czyżykowski: Droga do doskonałości w tradycji Ćaitanji. Wybrane aspekty praktyki religijnej w wisznuizmie bengalskim. Wyd. 1. Kraków: Zakład Wydawniczy >>Nomos<<, 2004, s. 71, seria: Religiologica Juventa. ISBN 83-88508-63-6.
    2. Śrimad Bhagawatam, Canto 10 Rozdz.1 w.25. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada. Wydawnictwo The Bkaktivedanta Book Trust.
    3. Bhagawadgita, Rozdz.9 w.13.
    4. Śrimad-Bhagavatam, Canto 10 cz.1, Rozdział 01.69, Bhaktiwedanta Swami Prabhupada. Wydawnictwo The Bkaktivedanta Book Trust.
    5. KRSNA – Źródło Wiecznej Przyjemności. Część Pierwsza, rozdział 2, Modlitwy półbogów do Pana Krsny będącego w łonie matki. Śri Śrimad A.C. Bhaktiwedanta Swami. Wydawnictwo BBT.
    6. KRSNA – Źródło Wiecznej Przyjemności. Część pierwsza, rozdział 3, Narodziny Pana Krsny. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada. Wydawnictwo The Bkaktivedanta Book Trust.
    7. Śrimad-Bhagavatam, Canto 10 cz.1, Rozdział 12. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada. Wydawnictwo The Bkaktivedanta Book Trust.
    8. KRSNA – Źródło Wiecznej Przyjemności. Część Pierwsza, rozdział 44, Krsna odnajduje syna Swego nauczyciela. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada. Wydawnictwo The Bkaktivedanta Book Trust.
    9. Śrimad-Bhagavatam, Canto 10 cz.1, Rozdział 13. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada. Wydawnictwo The Bkaktivedanta Book Trust.
    10. KRSNA – Źródło Wiecznej Przyjemności. Część Pierwsza, rozdział 29, Taniec rasa: wprowadzenie. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada. Wydawnictwo The Bkaktivedanta Book Trust.
    11. Śrimad-Bhagavatam, Canto 10 cz.1, 02.11-12. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada. Wydawnictwo The Bkaktivedanta Book Trust.

    Linki zewnętrzne[ | edytuj kod]

  • Biblioteka on-line
  • Wasudewa (dewanagari वसुदेव, trl. Vasudeva, ang. Vasudeva ) – w mitologii indyjskiej, syn króla Śuraseny, mąż Dewaki i ojciec Śri Kryszny. Jest on bratem Kunti i ojcem Subhadry, która została wydana za mąż za swojego kuzyna Arjunę.Ćajtanjaćaritamryta ( trl. Ćaitanyacaritāmṛta , ang. Chaitanya Charitamrita ) – to obszerna hagiografia, opisująca życie i nauki Ćajtanji Mahaprabhu (1486-1533), twórcy gaudija wisznuizmu. Została napisana przez Krysznadasę Kawiradźę (ur. w 1496), głównie w języku bengali, jednak zawiera wiele poematów w sanskrycie. Największą część dzieła zajmują zapisy filozoficznych rozważań Ćajtanji, dotyczące procesu bhaktijogi oraz intonowania Maha Mantry i świętych imion Boga. Przez wyznawców gaudija wisznuizmu (w tym wyznawców ruchu "Hare Kryszna") jest uznawana za jedną ze "świętych ksiąg". Jest to kompendium wiedzy religijnej nt. teologii i form kultu.




    Warto wiedzieć że... beta

    Bhagawatapurana – piąta purana według tradycyjnego spisu, zwana "Śrimad-Bhagavatam", czy też bhagavata. Śrimad-Bhagawatam jest osobistym komentarzem do Wedantasutry, napisanym przez Śri Wjasadewę. Zostało ono napisane w dojrzałym okresie jego duchowego życia.
    Awatara (także Awatar) (dewanagari अवतार, transliteracja avatāra, ang. avatara, zstąpienie, zejście, inkarnacja) – w hinduizmie wcielenie (inkarnacja) bóstwa, które zstępuje z nieba na ziemię w postaci śmiertelnej – ludzkiej, zwierzęcej lub hybrydalnej, w celu przywrócenia ładu na ziemi (dharma).
    Kryszna (dewanagari कृष्ण, trl. kṛṣṇa, ang. Krishna ) – Bóg w hinduizmie. W Bhagawadgicie opisany jest jako Najwyższa Istota i Najwyższy Bóg. Kryszna i związane z nim opowieści pojawiają się w wielu filozoficznych i teologicznych dziełach hinduizmu. Chociaż te opisy różnią się szczegółami, związanymi z daną tradycją, to zasadnicza charakterystyka jest zawsze taka sama. Opisuje ona boskie wcielenie (inkarnację), pasterskie dzieciństwo i młodość, a następnie bohaterskiego wojownika i nauczyciela. Ogromna popularność Kryszny w Indiach spowodowała, że także różne niehinduistyczne religie, pochodzące z Indii, znają to imię.
    Jaśoda – w Mahabharacie wychowawczyni, przybrana matka i opiekunka Kryszny, żona pobożnego pasterza Nandy z Gokuli w północnych Indiach, małej miejscowości położonej w pobliżu świętej rzeki Jamuny i mitycznego lasu Vrindavan.
    Brahma (dewanagari ब्रह्मा , tamil. பிரம்மா) – w hinduizmie wraz z Wisznu i Śiwą tworzy Trimurti. W każdym z niezliczonej ilości wszechświatów, stwarzanych przez Mahawisznu Brahma jest pierwszą, śmiertelną, żywą istotą, zrodzoną z formy virat - kwiatu lotosu, wyrastającego z jeziora umiejscowionego w pępku Garbhodakaśaji Wisznu, stąd bierze się jego inne imię Aja.
    Bhagawadgita (sanskryt भगवद्गीता Bhagavadgītā, Pieśń Pana) – gita (pieśń) w formie dialogu skomponowana prawdopodobnie pomiędzy III a II wiekiem p.n.e., stanowiąca niewielką część epickiego poematu Mahabharaty (ok. 700 strof Bhiszma-Parwa, rozdziały 23-40). Jedna ze świętych ksiąg hinduizmu.
    Dusza – w znaczeniu religijnym jest niematerialnym bytem w materii ożywionej i nieożywionej, który w przypadku organizmów żywych opuszcza je w chwili ich śmierci. Pojęcie duszy jest także etymologicznie pokrewne z pojęciem ducha. W wielu językach etymologia tego słowa nawiązuje do oddechu, tchnienia (w szczególności do ożywiającego tchnienia Boga), powiewu. W polskim bliskie duszy są np. słowa "dech", "dusić, "dyszeć", "zdechnąć".

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.02 sek.