• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • James Stewart



    Podstrony: [1] [2] 3 [4] [5]
    Przeczytaj także...
    Harvard University Press (HUP) – wydawnictwo powstałe 13 stycznia 1913 jako jednostka organizacyjna Uniwersytetu Harvarda, publikujące przede wszystkim prace naukowe. W 2005 opublikowało 220 nowych tytułów. Jest członkiem organizacji American University Presses skupiającej podobne wydawnictwa uniwersyteckie na terenie USA. Do 2017 kierował nim William P. Sisler, po jego odejściu na emeryturę na stanowisku dyrektora zastąpił go George Andreu. Redaktor naczelną jest Susan Wallace Boehmer. Kirk Douglas, właśc. Issur Danielovitch Demsky (ur. 9 grudnia 1916 w Amsterdamie w stanie Nowy Jork) – amerykański aktor i producent filmowy.
    Nagrody i nominacje[ | edytuj kod]
    Alfred Lunt, Ginger Rogers, Lynn Fontanne i Stewart, który otrzymał Oscara za rolę w filmie Filadelfijska opowieść (1940), 27 lutego 1941

    James Stewart był laureatem prestiżowych nagród za pracę artystyczną, wkład w kulturę i rozwój sztuki filmowej oraz otrzymał szereg odznaczeń za przebieg służby wojskowej. W przekroju kariery pięciokrotnie uzyskiwał nominację do nagrody Akademii Filmowej w kategorii dla najlepszego aktora pierwszoplanowego, z czego zdobył jedną statuetkę, za kreację reportera Macaulaya Connora w komedii romantycznej Filadelfijska opowieść (1940). Spośród trzech otrzymanych nominacji do Złotego Globu, w 1973 zdobył nagrodę za występ w serialu Hawkins. W 1959 został laureatem Pucharu Volpiego w kategorii dla najlepszego aktora za rolę w filmie Anatomia morderstwa (1959), a trzy lata później zdobył Srebrnego Niedźwiedzia na MFF w Berlinie za pierwszoplanową kreację w komedii familijnej Mr Hobbs na urlopie (1962).

    Szwa – w językoznawstwie, zwłaszcza w fonetyce i fonologii, określenie samogłoski średnio centralnej (zaokrąglonej lub niezaokrąglonej) znajdującej się w środku diagramu samogłoskowego, oznaczaną w międzynarodowym alfabecie fonetycznym symbolem ə lub inną samogłoską bliską tej pozycji. Dla przykładu w języku angielskim litera a w wyrazie about jest wymawiana przez szwę. W języku angielskim szwa występuje głównie w sylabach nieakcentowanych, ale w innych językach może pojawiać się częściej w sylabach akcentowanych. W polszczyźnie standardowej szwa nie występuje w ogóle. Można ją spotkać tylko w niektórych dialektach lokalnych. Lillie Louise Fontanne (urodzona 6 grudnia 1887 roku w Woodford, zmarła 30 lipca 1983 roku w Genesee Depot) − brytyjska aktorka, nominowana do Oscara za rolę w filmie The Guardsman.

    W swoim dorobku miał również nagrody przyznane mu w uznaniu za całokształt twórczości, w tym: nagrodę im. Cecila B. DeMille’a (1965), AFI Life Achievement Award (1980), Honorowego Złotego Niedźwiedzia na 32. MFF w Berlinie (1982), Kennedy Center Honors (1983) i honorowego Oscara (1985).

    Uwagi[ | edytuj kod]

    1. Największym aktorem, w tym samym rankingu, ogłoszono Humphreya Bogarta, a aktorką Katharine Hepburn (osobno aktorki i aktorzy).
    2. Sklep został założony w 1848 przez Johna i Petera Suttonów oraz W.B. Marshalla. Później dołączył do nich starszy brat Jamesa Maitlanda Stewarta, Archibald. W tym samym roku Sutton i Marshall opuścili firmę. Drugi z nich założył własny punkt sprzedaży detalicznej, a Archibald, z pomocą Jamesa Maitlanda, kontynuował sprzedaż sprzętu, artykułów spożywczych, zboża i tarcicy.
    3. University Plaers był międzyuczelnianym, letnim teatrem repertuarowym w West Falmouth w stanie Massachusetts na półwyspie Cape Cod, utworzonym w 1928 i działającym do 1932 pod kierownictwem Bretaigne’a Windusta, Charlesa Leatherbee i Joshuy Logana.
    4. Korzystając z przerw w pracy w teatrze, Stewart utworzył wraz z Burgessem Meredithem, Charlesem Arntem, Henrym Fondą, Joshuą Loganem i Myronem McCormickiem grupę o nazwie Thursday Night Beer Club. Wśród regularnych gości byli między innymi muzyk Benny Goodman oraz aktorki Helen Hayes, Margaret Sullavan i Ruth Gordon.
    5. W 1937 produkcja filmu, po czterech dniach kręcenia, została wstrzymana na kilka miesięcy z powodu pobytu Stewarta w szpitalu (choroby nie ujawniono). RKO początkowo chciało zastąpić niedysponowanego aktora, lecz zdecydowano się na anulowanie projektu. Sukces Rogersa w musicalu scenicznym spowodował, że produkcję filmu wznowiono.
    6. W okresie realizacji filmów Pan Smith jedzie do Waszyngtonu i Destry znowu w siodle, Stewart rozpoczął współpracę z radiem, stając się jednym z bardziej znanych aktorów głosowych w takich audycjach jak Lux Radio Theatre i The Screen Guild Theater. Rosnąca rozpoznawalność Stewarta spowodowała, że komicy zaczęli odtwarzać jego postać.
    7. Rodzina Stewarta miała głębokie korzenie militarne; obaj jego dziadkowie brali udział w wojnie secesyjnej, a ojciec służył podczas wojny amerykańsko-hiszpańskiej i w trakcie I wojny światowej.
    8. Hayward był posiadaczem dwupłata Waco. W 1937 wystartował w wyścigu pomiędzy Los Angeles i Cleveland w stanie Ohio. Towarzyszył mu Stewart, który pełnił funkcję drugiego pilota. Przez większą część wyścigu prowadzili, lecz problemy z silnikiem spowodowały, że przed metą zmuszeni byli wylądować.
    9. W późniejszych latach Stewart przyznał, że miał „znajomego”, który obsługiwał wagę podczas drugiej, udanej próby zaciągnięcia się do armii.
    10. Winning Your Wings, nominowany do nagrody Akademii Filmowej w kategorii dla najlepszego krótkometrażowego filmu dokumentalnego, wyświetlany był w kinach na terenie Stanów Zjednoczonych od końca maja 1942. Jego przekaz sprawił, że pozyskano 150 tys. nowych rekrutów.
    11. Pilotując 445th Airlift Wing tego dnia, Stewart, pomimo agresywnych ataków bojowych, utrzymał swoją formację razem i pokierował bombardowaniem w taki sposób, że samoloty podążające za nim były w stanie bombardować z dużą dokładnością. Jego decyzja zaowocowała listem polecającym i promocyjnym do majora z 20 stycznia 1944. Beirne Lay i Sy Bartlett wykorzystali ten epizod w powieści 12 O’Clock High (1948).
    12. Na początku czerwca 1945 Stewart przewodniczył sądowi wojskowemu w sprawie pilota i nawigatora, którzy w marcu 1945 przypadkowo zbombardowali Zurych.
    13. Po przejściu ne emeryturę Stewart rzadko opowiadał o służbie wojskowej. W styczniu 1974 wystąpił w odcinku serialu dokumentalnego Historia II wojny światowej stacji ITV, opowiadając o przebiegu misji z 1943 w niemieckim Schweinfurt.
    14. W 1946 Stewart powrócił do pracy w radiu, a rok później na Broadway, gdzie w lipcu wystąpił w sztuce Harvey autorstwa Mary Chase z 1944, zastępując w głównej roli na czas wakacji Franka Faya. Sztuka przedstawiała losy zamożnego ekscentryka Elwooda P. Dowda, którego najlepszym przyjacielem jest niewidzialny królik wielkości człowieka. Bliscy Dowda usiłują nakłonić mężczyznę do rozpoczęcia leczenia psychicznego. Niekonwencjonalna kreacja Stewarta zyskała zwolenników. Gdy w sierpniu Fay powrócił do roli, podjęto decyzję o ponownym zatrudnieniu Stewarta następnego lata.
    15. Agent Stewarta – Lew Wasserman – pośredniczył w umowie między aktorem a studiem Universal, na mocy której Stewart nie otrzymał żadnej zapłaty w zamian za procent z zysków, a także miał możliwość decydowania o doborze obsady i reżysera. Według danych aktor zarobił na filmie 600 tys. dolarów, znacznie więcej niż dotychczas. Inne gwiazdy zaczęły korzystać z nowego sposobu prowadzenia umów, co miało dodatkowy, negatywny wpływ na rozpadający się system studyjny.
    16. W wymienionych filmach Stewart wcielał się w role niespokojnego kowboja, szukającego odkupienia w obliczu skorumpowanych hodowców bydła, ranczerów i banitów. Według autorów książki The A to Z of Old-Time Radio (2008) współpraca aktora z Mannem położyła podwaliny pod wiele westernów lat 50. i do dziś nie straciła na swym znaczeniu, dzięki bardziej surowemu i realistycznemu przedstawieniu klasycznego gatunku filmowego. W sezonie 1953/1954 Stewart występował w cotygodniowym programie radiowym The Six Shooter, nadawanym w stacji NBC.
    17. Pierwotnie reżyserem Nocnego przejścia miał być Anthony Mann, lecz na etapie preprodukcji popadł on w konflikt ze scenarzystą i wycofał się z projektu. Nie współpracował już nigdy więcej także ze Stewartem.
    18. Stewart wyrażał zainteresowanie występem w następnym filmie fabularnym Hitchcocka – szpiegowskim dreszczowcu sensacyjnym Północ, północny zachód (1959), lecz nieprzychylne recenzje Zawrotu głowy zadecydowały, że jego kandydatura została odrzucona. W filmie wystąpił Cary Grant, który był o cztery lata starszy od Stewarta.
    19. W 1961 Stewart wystąpił w roli narratora w filmie o tematyce lotniczej X–15 (reż. Richard Donner). Rozpatrywany był również do głównej roli prawnika Atticusa Fincha w dramacie obyczajowym Zabić drozda (1962, reż. Robert Mulligan), będącego ekranizacją powieści o tym samym tytule pióra Harper Lee z 1960, lecz odrzucił możliwość przyjęcia roli, uważając, że historia jest zbyt kontrowersyjna.
    20. W 1989 zbiór wierszy ukazał się krótkiej kolekcji Jimmy Stewart and His Poems.

    Przypisy[ | edytuj kod]

    1. American Film Institute: Afi’s 50 Greatest American Screen Legends (ang.). American Film Institute. [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-05-26)].
    2. Fishgall 1997 ↓, s. 19, 24.
    3. Eliot 2006 ↓, s. 13.
    4. Fishgall 1997 ↓, s. 22–24; Smith 2005 ↓, s. 19; Eliot 2006 ↓, s. 348.
    5. Fishgall 1997 ↓, s. 349.
    6. Eliot 2006 ↓, s. 15.
    7. Fishgall 1997 ↓, s. 20.
    8. Eliot 2006 ↓, s. 11–12.
    9. Eliot 2006 ↓, s. 11.
    10. Eliot 2006 ↓, s. 12.
    11. Eliot 2006 ↓, s. 12–13.
    12. Fishgall 1997 ↓, s. 21–23.
    13. Smith 2005 ↓, s. 19; Eliot 2006 ↓, s. 14–17.
    14. Dewey 1996 ↓, s. 77; Fishgall 1997 ↓, s. 27; Eliot 2006 ↓, s. 2; Eyman 2017 ↓, s. 258, 271.
    15. Eliot 2006 ↓, s. 14–15.
    16. Dewey 1996 ↓, s. 230, 344, 390.
    17. Eyman 2017 ↓, s. 35–38.
    18. Fishgall 1997 ↓, s. 30.
    19. Fishgall 1997 ↓, s. 33; Eliot 2006 ↓, s. 25–32.
    20. Dewey 1996 ↓, s. 80.
    21. Iain Adams: James Curran: l’athlète écossais aérien et la légende américaine du coaching (fr.). [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2019-11-19)].
    22. Eliot 2006 ↓, s. 27.
    23. Fishgall 1997 ↓, s. 40; Eliot 2006 ↓, s. 31.
    24. Dewey 1996 ↓, s. 82, 90; Eliot 2006 ↓, s. 27.
    25. Dewey 1996 ↓, s. 32; Fishgall 1997 ↓, s. 38.
    26. Quirk 1997 ↓, s. 14.
    27. Dewey 1996 ↓, s. 12; Eliot 2006 ↓, s. 32.
    28. Eliot 2006 ↓, s. 38.
    29. Fishgall 1997 ↓, s. 48; Eyman 2017 ↓, s. 40.
    30. Fishgall 1997 ↓, s. 42–44.
    31. Eyman 2017 ↓, s. 42.
    32. Eyman 2017 ↓, s. 17.
    33. McGowan 1992 ↓, s. 12.
    34. Sanello 1997 ↓, s. 47.
    35. Fishgall 1997 ↓, s. 51–52.
    36. Fonda i Teichmann 1981 ↓, s. 74; Dewey 1996 ↓, s. 23, 97, 105–106; Eyman 2017 ↓, s. 42–43.
    37. Eliot 2006 ↓, s. 50–54; Eyman 2017 ↓, s. 43.
    38. Jones, McClure i Twomey 1970 ↓, s. 9; Thomas 1988 ↓, s. 12; Dewey 1996 ↓, s. 115.
    39. Sanello 1997 ↓, s. 52.
    40. America Lost a National Treasure. „Los Angeles Times”. ISSN 0742-4817 (ang.). [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z adresu 2019-11-17]. 
    41. Eliot 2006 ↓, s. 53.
    42. Dewey 1996 ↓, s. 109; Eliot 2006 ↓, s. 56.
    43. Eliot 2006 ↓, s. 57.
    44. Fishgall 1997 ↓, s. 61; Eliot 2006 ↓, s. 58–59.
    45. Fishgall 1997 ↓, s. 61–62.
    46. Fishgall 1997 ↓, s. 62.
    47. Eliot 2006 ↓, s. 61.
    48. Dewey 1996 ↓, s. 123.
    49. Eliot 2006 ↓, s. 62.
    50. Jones, McClure i Twomey 1970 ↓, s. 19.
    51. Rinella 2019 ↓, s. 35.
    52. Fishgall 1997 ↓, s. 65–68; Eliot 2006 ↓, s. 62–63.
    53. Dewey 1996 ↓, s. 127.
    54. Fishgall 1997 ↓, s. 65–68.
    55. Fishgall 1997 ↓, s. 65–70; Eyman 2017 ↓, s. 56.
    56. McGowan 1992 ↓, s. 16; Fishgall 1997 ↓, s. 68–69; Eliot 2006 ↓, s. 64–65.
    57. Fishgall 1997 ↓, s. 72–77; Eliot 2006 ↓, s. 73.
    58. Dewey 1996 ↓, s. 144; Fishgall 1997 ↓, s. 78; Thomas 1988 ↓, s. 29.
    59. Rinella 2019 ↓, s. 78.
    60. McGowan 1992 ↓, s. 20; Dewey 1996 ↓, s. 145; Fishgall 1997 ↓, s. 80
    61. Fishgall 1997 ↓, s. 82–83; Eliot 2006 ↓, s. 77–81; Eyman 2017 ↓, s. 60; Rinella 2019 ↓, s. 83.
    62. Fishgall 1997 ↓, s. 85; Rinella 2019 ↓, s. 77–78.
    63. Eyman 2017 ↓, s. 60.
    64. Rinella 2019 ↓, s. 83.
    65. Dewey 1996 ↓, s. 147; Fishgall 1997 ↓, s. 85–86.
    66. Fishgall 1997 ↓, s. 86.
    67. Fishgall 1997 ↓, s. 91–92.
    68. Dewey 1996 ↓, s. 149.
    69. Fishgall 1997 ↓, s. 92.
    70. Jones, McClure i Twomey 1970 ↓, s. 36.
    71. Molyneaux 1992 ↓, s. 54.
    72. Molyneaux 1992 ↓, s. 56; Fishgall 1997 ↓, s. 101.
    73. Sanello 1997 ↓, s. 81.
    74. Jones, McClure i Twomey 1970 ↓, s. 41.
    75. Molyneaux 1992 ↓, s. 57.
    76. Fishgall 1997 ↓, s. 100–101; Eliot 2006 ↓, s. 83.
    77. Fishgall 1997 ↓, s. 101.
    78. Fishgall 1997 ↓, s. 102.
    79. Eliot 2006 ↓, s. 86.
    80. Eliot 2006 ↓, s. 89–90.
    81. Jones, McClure i Twomey 1970 ↓, s. 50.
    82. McGowan 1992 ↓, s. 22.
    83. Sarris 1998 ↓, s. 30.
    84. McBride 2011 ↓, s. 310.
    85. Eliot 2006 ↓, s. 86–87.
    86. Fishgall 1997 ↓, s. 103–104; Eliot 2006 ↓, s. 86–87.
    87. Fishgall 1997 ↓, s. 106.
    88. Fishgall 1997 ↓, s. 107–108; Eliot 2006 ↓, s. 90–92.
    89. Molyneaux 1992 ↓, s. 65.
    90. Dewey 1996 ↓, s. 184.
    91. Fishgall 1997 ↓, s. 112.
    92. Fishgall 1997 ↓, s. 109–110.
    93. Fishgall 1997 ↓, s. 117.
    94. Eliot 2006 ↓, s. 93, 105–106.
    95. Fishgall 1997 ↓, s. 113–117.
    96. Fishgall 1997 ↓, s. 116–117.
    97. Eliot 2006 ↓, s. 113–114.
    98. Jones, McClure i Twomey 1970 ↓, s. 67.
    99. Molyneaux 1992 ↓, s. 71–72; Fishgall 1997 ↓, s. 119–122; Eliot 2006 ↓, s. 117–119.
    100. Eliot 2006 ↓, s. 121–122.
    101. Dewey 1996 ↓, s. 208.
    102. Eliot 2006 ↓, s. 127.
    103. Eliot 2006 ↓, s. 129.
    104. Fishgall 1997 ↓, s. 127.
    105. Rinella 2019 ↓, s. 131.
    106. Eliot 2006 ↓, s. 131.
    107. Eliot 2006 ↓, s. 112.
    108. Molyneaux 1992 ↓, s. 76.
    109. Eliot 2006 ↓, s. 435.
    110. Eliot 2006 ↓, s. 142.
    111. Rinella 2019 ↓, s. 135.
    112. Rinella 2019 ↓, s. 134.
    113. Fishgall 1997 ↓, s. 136–137; Eliot 2006 ↓, s. 142–145; Rinella 2019 ↓, s. 134–137.
    114. Rinella 2019 ↓, s. 139–142.
    115. Fishgall 1997 ↓, s. 141.
    116. Eliot 2006 ↓, s. 147–149.
    117. Ben Urwand: The Collaboration: Hollywood’s Pact with Hitler. Harvard University Press, 2013, s. 217. ISBN 978-0-674-72474-7. (ang.)
    118. Eliot 2006 ↓, s. 150.
    119. Thomas 1988 ↓, s. 88.
    120. Fishgall 1997 ↓, s. 141–143; Eliot 2006 ↓, s. 152.
    121. Eliot 2006 ↓, s. 155.
    122. Eliot 2006 ↓, s. 153.
    123. Eliot 2006 ↓, s. 163, 167.
    124. Dewey 1996 ↓, s. 218.
    125. Eliot 2006 ↓, s. 168.
    126. Eliot 2006 ↓, s. 166–167.
    127. Eliot 2006 ↓, s. 159.
    128. Eliot 2006 ↓, s. 160.
    129. Fishgall 1997 ↓, s. 151–152.
    130. Eliot 2006 ↓, s. 162.
    131. Dewey 1996 ↓, s. 208; Fishgall 1997 ↓, s. 152; Eliot 2006 ↓, s. 159–160.
    132. Dewey 1996 ↓, s. 53.
    133. John Phillips Resch: Americans at War: Society, Culture, and the Homefront. Macmillan Reference USA, 2005, s. 180. ISBN 978-0-02-865807-0. (ang.)
    134. Dewey 1996 ↓, s. 204.
    135. Dewey 1996 ↓, s. 4.
    136. Smith 2005 ↓, s. 25–26.
    137. Eyman 2017 ↓, s. 71.
    138. Smith 2005 ↓, s. 26; Eyman 2017 ↓, s. 88–89.
    139. Fishgall 1997 ↓, s. 149.
    140. Fishgall 1997 ↓, s. 150–152.
    141. Smith 2005 ↓, s. 30.
    142. Fishgall 1997 ↓, s. 152.
    143. Dewey 1996 ↓, s. 213.
    144. Smith 2005 ↓, s. 31.
    145. Smith 2005 ↓, s. 273.
    146. Smith 2005 ↓, s. 31–32.
    147. Eliot 2006 ↓, s. 181.
    148. Eyman 2017 ↓, s. 105.
    149. Smith 2005 ↓, s. 271; Eliot 2006 ↓, s. 180.
    150. Smith 2005 ↓, s. 263, 273.
    151. Smith 2005 ↓, s. 49–53.
    152. Smith 2005 ↓, s. 73.
    153. Martin Bowman: B-24 Liberator 1939–1945. Patrick Stephens Ltd, 1979, s. 26. ISBN 978-0-528-81538-6. (ang.)
    154. Smith 2005 ↓, s. 86–87.
    155. Smith 2005 ↓, s. 263.
    156. Smith 2005 ↓, s. 165.
    157. Smith 2005 ↓, s. 173–177.
    158. Smith 2005 ↓, s. 16.
    159. Eliot 2006 ↓, s. 189.
    160. Dewey 1996 ↓, s. 44.
    161. Smith 2005 ↓, s. 13.
    162. Eyman 2017 ↓, s. 306.
    163. Air Force Association: Air Force Fifty. Turner Publishing Company, 1998, s. 27. ISBN 978-1-56311-409-0. (ang.)
    164. Smith 2005 ↓, s. 16, 199, 273.
    165. Eliot 2006 ↓, s. 363.
    166. David Truby. Jimmy Stewart Flew in Vietnam? What Movie was That!. „Soldier of Fortune”. ISSN 0145-6784 (ang.). [dostęp 2020-01-06]. [zarchiwizowane z adresu 2020-01-06]. 
    167. Thomas 1988 ↓, s. 21; Eliot 2006 ↓, s. 364.
    168. Fishgall 1997 ↓, s. 172–173.
    169. Smith 2005 ↓, s. 60.
    170. Smith 2005 ↓, s. 205, 273; Eliot 2006 ↓, s. 481.
    171. McBride 2011 ↓, s. 432.
    172. Eliot 2006 ↓, s. 196–198.
    173. Eliot 2006 ↓, s. 205–208; Eyman 2017 ↓, s. 168.
    174. Eliot 2006 ↓, s. 207.
    175. Eliot 2006 ↓, s. 209.
    176. McBride 2011 ↓, s. 436.
    177. Eliot 2006 ↓, s. 206.
    178. Fishgall 1997 ↓, s. 190.
    179. Eliot 2006 ↓, s. 208–209.
    180. Eliot 2006 ↓, s. 208–211.
    181. Fishgall 1997 ↓, s. 253.
    182. Eliot 2006 ↓, s. 214–215.
    183. Fishgall 1997 ↓, s. 192; Eliot 2006 ↓, s. 211–212.
    184. Fishgall 1997 ↓, s. 195; Eliot 2006 ↓, s. 215.
    185. Eliot 2006 ↓, s. 218; Eyman 2017 ↓, s. 169.
    186. Dewey 1996 ↓, s. 281–283; Eliot 2006 ↓, s. 228–229.
    187. McGilligan 2005 ↓, s. 508.
    188. Eyman 2017 ↓, s. 172.
    189. McGilligan 2005 ↓, s. 526, 537.
    190. Sarris 1998 ↓, s. 261; Eyman 2017 ↓, s. 173.
    191. McGilligan 2005 ↓, s. 517.
    192. Hunter 1985 ↓, s. 46.
    193. Eliot 2006 ↓, s. 239.
    194. Eliot 2006 ↓, s. 236–239.
    195. Eliot 2006 ↓, s. 2–3.
    196. McGowan 1992 ↓, s. 52.
    197. Eliot 2006 ↓, s. 245.
    198. Eliot 2006 ↓, s. 245, 254.
    199. Eliot 2006 ↓, s. 248.
    200. Molyneaux 1992 ↓, s. 102.
    201. Basinger 2007 ↓, s. 79–80.
    202. Jones, McClure i Twomey 1970 ↓, s. 128.
    203. Dewey 1996 ↓, s. 307–310.
    204. Molyneaux 1992 ↓, s. 105; Fishgall 1997 ↓, s. 221–222.
    205. Jones, McClure i Twomey 1970 ↓, s. 22.
    206. Molyneaux 1992 ↓, s. 106–107; Eliot 2006 ↓, s. 253.
    207. Fishgall 1997 ↓, s. 221.
    208. Dewey 1996 ↓, s. 324.
    209. Eliot 2006 ↓, s. 253.
    210. Fishgall 1997 ↓, s. 223–224.
    211. Eliot 2006 ↓, s. 258–259.
    212. Fishgall 1997 ↓, s. 231.
    213. Molyneaux 1992 ↓, s. 110–111.
    214. Fishgall 1997 ↓, s. 232–233.
    215. Dewey 1996 ↓, s. 352–353.
    216. Jon D. Swartz, Robert C. Reinehr: The A to Z of Old-Time Radio. Scarecrow Press, 2008, s. 236–237. ISBN 978-0-8108-7616-3. (ang.)
    217. Eliot 2006 ↓, s. 251; Basinger 2007 ↓, s. 79.
    218. Fishgall 1997 ↓, s. 239–240; Eliot 2006 ↓, s. 269.
    219. Film in 1955 : BAFTA Awards (ang.). [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2014-08-02)].
    220. Dictionary of World Biography: The 20th Century, O–Z. Frank N. Magill (red.). Routledge, 1999, s. 3530. ISBN 978-1-57958-048-3. (ang.)
    221. McGilligan 2005 ↓, s. 602.
    222. McGilligan 2005 ↓, s. 601.
    223. Eliot 2006 ↓, s. 271.
    224. Fishgall 1997 ↓, s. 247.
    225. Fishgall 1997 ↓, s. 361.
    226. Eliot 2006 ↓, s. 278.
    227. McGowan 1992 ↓, s. 59.
    228. Eliot 2006 ↓, s. 280.
    229. Dewey 1996 ↓, s. 356–357; Basinger 2007 ↓, s. 139.
    230. Eliot 2006 ↓, s. 281.
    231. Molyneaux 1992 ↓, s. 123; Dewey 1996 ↓, s. 344; Eliot 2006 ↓, s. 282–283.
    232. McGilligan 2005 ↓, s. 637–638.
    233. McGilligan 2005 ↓, s. 637.
    234. McGilligan 2005 ↓, s. 649.
    235. Fishgall 1997 ↓, s. 255.
    236. Eliot 2006 ↓, s. 299–300.
    237. Gene D. Phillips: Some Like it Wilder: The Life and Controversial Films of Billy Wilder. University Press of Kentucky, 2010. ISBN 978-0-8131-7367-2. (ang.)
    238. Fishgall 1997 ↓, s. 260.
    239. Eliot 2006 ↓, s. 303.
    240. Basinger 2007 ↓, s. 12.
    241. Fishgall 1997 ↓, s. 261.
    242. McGilligan 2005 ↓, s. 677; Eliot 2006 ↓, s. 291–297, 310, 321.
    243. McGilligan 2005 ↓, s. 694–695.
    244. McGilligan 2005 ↓, s. 706; Eliot 2006 ↓, s. 321.
    245. McGilligan 2005 ↓, s. 709.
    246. Eliot 2006 ↓, s. 321–324.
    247. Fishgall 1997 ↓, s. 265.
    248. Jim McDevitt, Eric San Juan: A Year of Hitchcock: 52 Weeks with the Master of Suspense. Scarecrow Press, 2009, s. 286. ISBN 978-0-8108-6389-7. (ang.)
    249. Munn 2005 ↓, s. 238–239.
    250. Fishgall 1997 ↓, s. 268; Eliot 2006 ↓, s. 327.
    251. Dennis Bingham: Acting Male: Masculinities in the Films of James Stewart, Jack Nicholson, and Clint Eastwood. Rutgers University Press, 1994, s. 16, 24. ISBN 0-8135-2073-8. (ang.)
    252. Eliot 2006 ↓, s. 328.
    253. Eliot 2006 ↓, s. 332–333.
    254. Eliot 2006 ↓, s. 332.
    255. Film in 1960 : BAFTA Awards (ang.). [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2014-08-02)].
    256. Fishgall 1997 ↓, s. 275.
    257. Fishgall 1997 ↓, s. 268–271.
    258. Fishgall 1997 ↓, s. 268–288.
    259. Eliot 2006 ↓, s. 443.
    260. Eliot 2006 ↓, s. 393.
    261. Dewey 1996 ↓, s. 408–409.
    262. Eliot 2006 ↓, s. 340–341.
    263. Eliot 2006 ↓, s. 341.
    264. Eliot 2006 ↓, s. 344.
    265. Joshua Foa Dienstag. A Storied Shooting: Liberty Valance and the Paradox of Sovereignty. „Political Theory”. s. 290–318. ISSN 0090-5917. 
    266. Alan P. Barr. The Man Who Shot Liberty Valance Inhabits Film Noir. „Western American Literature”. s. 166, 169. DOI: 10.1353/wal.2011.0051. 
    267. Eliot 2006 ↓, s. 346.
    268. Fishgall 1997 ↓, s. 292–294.
    269. Eliot 2006 ↓, s. 347–356.
    270. Munn 2005 ↓, s. 259–261.
    271. War and American Popular Culture: A Historical Encyclopedia. Paul M. Holsinger (red.). Greenwood, 1999, s. 133. ISBN 978-0-313-29908-7. (ang.)
    272. Fishgall 1997 ↓, s. 309.
    273. Fishgall 1997 ↓, s. 305–306; Eliot 2006 ↓, s. 362–365.
    274. Eliot 2006 ↓, s. 370.
    275. Fishgall 1997 ↓, s. 320–321.
    276. Eliot 2006 ↓, s. 371–379, 382.
    277. Eliot 2006 ↓, s. 378–388.
    278. Fishgall 1997 ↓, s. 310–317.
    279. Fishgall 1997 ↓, s. 323.
    280. Dewey 1996 ↓, s. 50.
    281. Dewey 1996 ↓, s. 58.
    282. Eliot 2006 ↓, s. 380.
    283. Dewey 1996 ↓, s. 73.
    284. Eliot 2006 ↓, s. 391.
    285. Eliot 2006 ↓, s. 383–384.
    286. Dewey 1996 ↓, s. 363–364, 456.
    287. Donald Shepherd, Robert F. Slatzer, Dave Grayson: Duke, the Life and Times of John Wayne. Doubleday, 1985, s. 301. ISBN 0-385-17893-X. (ang.)
    288. Dewey 1996 ↓, s. 68.
    289. Fishgall 1997 ↓, s. 341.
    290. Fishgall 1997 ↓, s. 343–348.
    291. Fishgall 1997 ↓, s. 344.
    292. Sanello 1997 ↓, s. 273.
    293. Fishgall 1997 ↓, s. 349–350.
    294. Fishgall 1997 ↓, s. 358–359.
    295. Dewey 1996 ↓, s. 75.
    296. Eliot 2006 ↓, s. 444.
    297. Eliot 2006 ↓, s. 407.
    298. Dewey 1996 ↓, s. 485.
    299. Sanello 1997 ↓, s. 275.
    300. Eliot 2006 ↓, s. 409.
    301. Dewey 1996 ↓, s. 486.
    302. Dewey 1996 ↓, s. 488.
    303. James Stewart Hospitalized After Falling at His Home. „Los Angeles Times”. ISSN 0742-4817 (ang.). [dostęp 2020-01-04]. [zarchiwizowane z adresu 2020-01-04]. 
    304. Quirk 1997 ↓, s. 321.
    305. Smith 2005 ↓, s. 226.
    306. Eyman 2017 ↓, s. 311.
    307. Eliot 2006 ↓, s. 7.
    308. Todd Purdum. James Stewart Seen as Rich in What Counts. „The New York Times”. ISSN 0362-4331 (ang.). [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z adresu 2020-01-04]. 
    309. Smith 2005 ↓, s. 227.
    310. Eliot 2006 ↓, s. 411.
    311. Eyman 2017 ↓, s. 160.
    312. Dewey 1996 ↓, s. 88.
    313. Eyman 2017 ↓, s. 7.
    314. Fonda i Teichmann 1981 ↓, s. 74; Eyman 2017 ↓, s. 42–43.
    315. Fonda i Teichmann 1981 ↓, s. 106.
    316. Fonda i Teichmann 1981 ↓, s. 107–108.
    317. Fonda i Teichmann 1981 ↓, s. 97.
    318. Eliot 2006 ↓, s. 195.
    319. Eyman 2017 ↓, s. 301.
    320. Eliot 2006 ↓, s. 361, 369 437, 441.
    321. Fishgall 1997 ↓, s. 210, 349.
    322. Eyman 2017 ↓, s. 213.
    323. Eliot 2006 ↓, s. 341–342.
    324. McGilligan 2005 ↓, s. 610.
    325. Dewey 1996 ↓, s. 420–422; Eliot 2006 ↓, s. 199.
    326. Fishgall 1997 ↓, s. 284, 371.
    327. Eliot 2006 ↓, s. 231–233.
    328. Eliot 2006 ↓, s. 232–233.
    329. Eliot 2006 ↓, s. 233–234.
    330. Eliot 2006 ↓, s. 243.
    331. Eliot 2006 ↓, s. 244, 256.
    332. Winecup Gamble Ranch History (ang.). [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2020-01-04)].
    333. Eliot 2006 ↓, s. 234.
    334. Eliot 2006 ↓, s. 257.
    335. Eliot 2006 ↓, s. 232.
    336. Dewey 1996 ↓, s. 23, 97, 105–106.
    337. Fishgall 1997 ↓, s. 82–83.
    338. Quirk 1986 ↓, s. 25, 61.
    339. Quirk 1986 ↓, s. 61–63.
    340. Quirk 1986 ↓, s. 93.
    341. Fishgall 1997 ↓, s. 83.
    342. Eliot 2006 ↓, s. 74.
    343. Fishgall 1997 ↓, s. 110.
    344. Fishgall 1997 ↓, s. 130.
    345. Fishgall 1997 ↓, s. 130–131; Eliot 2006 ↓, s. 130, 136–138.
    346. Eyman 2017 ↓, s. 86.
    347. Eliot 2006 ↓, s. 130, 136–138.
    348. Fishgall 1997 ↓, s. 138.
    349. Fishgall 1997 ↓, s. 148.
    350. Dewey 1996 ↓, s. 23, 242; Eliot 2006 ↓, s. 180–181.
    351. Dewey 1996 ↓, s. 293–295; Eliot 2006 ↓, s. 231.
    352. Dewey 1996 ↓, s. 424.
    353. Eliot 2006 ↓, s. 229–230.
    354. Jhan Robbins: Everybody’s Man: A Biography of Jimmy Stewart. Putnam, 1985, s. 99. ISBN 978-0-399-12973-5. (ang.)
    355. Eliot 2006 ↓, s. 355.
    356. Olivia B. Waxman. How the Gun Control Act of 1968 Changed America’s Approach to Firearms–And What People Get Wrong About that History. „Time”. ISSN 0040-781X (ang.). [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z adresu 2018-10-27]. 
    357. Eliot 2006 ↓, s. 384.
    358. Eliot 2006 ↓, s. 405.
    359. Earl Crittenden. The Bucks Start Here. „New York”. s. 25. ISSN 0028-7369. 
    360. Fishgall 1997 ↓, s. 374–383; Eliot 2006 ↓, s. 433–444.
    361. Molyneaux 1992 ↓, s. 165.
    362. QP Money Making Stars All Years (ang.). [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2017-08-06)].
    363. James Stewart Movies – Ultimate Movie Rankings (ang.). [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2020-01-05)].
    364. Complete National Film Registry Listing (ang.). Biblioteka Kongresu. [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2018-01-15)].
    365. Eliot 2006 ↓, s. wstęp.
    366. Eyman 2017 ↓, s. 4, 53.
    367. Eyman 2017 ↓, s. 272.
    368. Eyman 2017 ↓, s. 246.
    369. Eyman 2017 ↓, s. 212.
    370. Eyman 2017 ↓, s. 202.
    371. Dewey 1996 ↓, s. 493.
    372. Eyman 2017 ↓, s. 211.
    373. Eyman 2017 ↓, s. 72.
    374. Colleen Glenn. Complicating the Theory of the Male Gaze: Hitchcock’s Leading Men. „New Review of Film and Television Studies”. s. 496–510. ISSN 1740-0309. 
    375. Eyman 2017 ↓, s. 53.
    376. Eyman 2017 ↓, s. 65.
    377. Eyman 2017 ↓, s. 68.
    378. Ann Lloyd, Arnold Desser, Graham Fuller: The Illustrated Who’s Who of the Cinema. Orbis Publishing, 1983, s. 418–419. ISBN 978-0-85613-521-7. (ang.)
    379. Amy Lawrence. Jimmy Stewart is Being Beaten: Rope and the Postwar Crisis in American Masculinity. „Quarterly Review of Film and Video”. s. 41–42. ISSN 1050-9208. 
    380. John Belton: American Cinema/American Culture. McGraw-Hill, 1994, s. 106. ISBN 978-0-07-004466-1. (ang.)
    381. Eliot 2006 ↓, s. 4; Eyman 2017 ↓, s. 201–202.
    382. Eliot 2006 ↓, s. 251; Eyman 2017 ↓, s. 210–211.
    383. Fishgall 1997 ↓, s. 373; Eyman 2017 ↓, s. 4, 69, 246.
    384. Eliot 2006 ↓, s. 6.
    385. Fishgall 1997 ↓, s. 16.
    386. Eliot 2006 ↓, s. 410–412.
    387. Jill A. Gregg: St. James Encyclopedia of Popular Culture. St. James Press, 2000, s. 552–554. ISBN 978-1-55862-402-3. (ang.)
    388. Sanello 1997 ↓, s. 199; Eliot 2006 ↓, s. 212.
    389. Eliot 2006 ↓, s. 475.
    390. James Stewart : Hollywood Walk of Fame (ang.). [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2015-02-11)].
    391. Eliot 2006 ↓, s. 379.
    392. Smith 2005 ↓, s. 207.
    393. Smith 2005 ↓, s. 208.
    394. Smith 2005 ↓, s. 19, 208.
    395. Dewey 1996 ↓, s. 33.
    396. Scott Vernon: The 100 Greatest Movie Stars of All Time (ang.). [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2017-06-30)].
    397. Terry Pristin. Jimmy Stewart Honored. „The New York Times”. ISSN 0362-4331 (ang.). [dostęp 2020-01-05]. [zarchiwizowane z adresu 2020-01-04]. 
    398. Eyman 2017 ↓, s. 312.
    399. Associated Press: New Stamp to Honor Jimmy Stewart (ang.). Today. [dostęp 2020-01-12]. [zarchiwizowane z tego adresu (2020-01-05)].
    400. Sanello 1997 ↓, s. 12.
    401. Hunter 1985 ↓, s. 38.
    402. Eliot 2006 ↓, s. 5.
    403. James Stewart : Golden Globes (ang.). [dostęp 2020-01-06]. [zarchiwizowane z tego adresu (2020-01-12)].
    404. Hunter 1985 ↓, s. 83.
    405. Jones, McClure i Twomey 1970 ↓, s. 23.
    406. Hunter 1985 ↓, s. 74.
    407. Fishgall 1997 ↓, s. 356.
    408. Dewey 1996 ↓, s. 74.
    Atak na Pearl Harbor – japoński nalot w dniu 7 grudnia 1941 roku na amerykańskie bazy floty i lotnictwa na Hawajach, w tym najważniejszą bazę United States Navy na Pacyfiku w Pearl Harbor. Atak ten jest uważany za moment rozpoczęcia wojny na Pacyfiku.George Stevens (ur. 18 grudnia 1904 w Oakland w stanie Kalifornia - zm. 8 marca 1975 w Lancaster w stanie Kalifornia) – jeden z czołowych reżyserów amerykańskich lat 40. i 50., a także operator i producent filmowy. Dwukrotnie, w latach 1952 i 1957 nagrodzony statuetką Oscara dla najlepszego reżysera za filmy: Miejsce pod słońcem (1951) i Olbrzym (1956). W tej samej kategorii zdobył także 3 nominacje do Oscara za filmy: Wesoły sublokator (1943), Jeździec znikąd (1953) i Pamiętnik Anny Frank (1959). Wszystkie wymienione filmy były nominowane w kategorii najlepszy film roku.


    Podstrony: [1] [2] 3 [4] [5]



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Warto wiedzieć że... beta

    Amerykańska opowieść. Fievel jedzie na Zachód (ang. An American Tail: Fievel Goes West, 1991) – amerykański film animowany. Sequel filmu Amerykańska opowieść z 1986 roku. Film opisuje kolejne przygody dzielnej małej myszki Fiewel. Film doczekał się dwóch kontynuacji: Amerykańska opowieść. Skarb Wyspy Manhattan i Amerykańska opowieść. Tajemnica potwora z Manhattanu.
    Lux Radio Theatre (czasami też jako Lux Radio Theater) – amerykańska seria antologii radiowych emitowana pierwotnie w NBC Blue Network (1934–1935; własność NBC, późniejszego poprzednika ABC w latach 1943–1945), a następnie w CBS Radio (1935–1954) i NBC Radio (1954–1955). Początkowo, przez pierwsze dwa sezony, program zajmował się adaptacją sztuk wystawianych na nowojorskim Broadwayu, nim zaczął prezentować również wersje filmowe. Występy trwały godzinę i odbywały się w studiu z udziałem publiczności. Audycja Lux Radio Theatre uchodziła za najważniejszą serię antologii radiowych, nadawaną przez 20 lat i kontynuowaną w telewizji jako Lux Video Theatre (1950–1957). Głównym sponsorem programu był koncern Unilever i marka mydła Lux.
    Biały Dom (z ang. White House) – oficjalna rezydencja i miejsce pracy prezydentów USA położona w Waszyngtonie, Dystrykt Kolumbia. Nazwa ta została nadana budynkowi 14 września 1901 r. przez prezydenta Roosevelta. Wcześniej nazywany był Pałacem Prezydenckim, Domem Prezydenckim i Siedzibą Władz Wykonawczych.
    Nagroda Akademii za najlepszy film (The Academy Award for Best Motion Picture) to jedna z Nagród Akademii Filmowej (Oscarów). Kategoria za najlepszy film jest jedyną kategorią Oscarów, w której uprawnienia do głosu posiada każdy członek Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej.
    Otto Preminger (ur. 5 grudnia 1906 Wiedeń Austria, zm. 23 kwietnia 1986 Nowy Jork USA) - austriacki aktor i amerykański reżyser filmowy. Z jego reżyserskiego dorobku do dziś ceniony jest przede wszystkim film Anatomia morderstwa.
    Zimna wojna – trwający w latach 1947-1991 stan napięcia oraz rywalizacji ideologicznej, politycznej i militarnej pomiędzy ZSRR i państwami satelitarnymi ZSRR skupionymi od 1955 w Układzie Warszawskim a także państwami pozaeuropejskimi pod hegemonią ZSRR (określanych jako blok komunistyczny, lub wschodni), a państwami niekomunistycznymi skupionymi od 1949 w NATO i paralelnych blokach obronnych (SEATO, CENTO) - pod politycznym przywództwem Stanów Zjednoczonych (określanych jako blok zachodni). Zimnej wojnie towarzyszył wyścig zbrojeń obu bloków militarnych wywołany polityką ZSRR dążącego do rozszerzania zasięgu jego światowej ekspansji terytorialnej i narzucania siłą ustroju komunistycznego i kontrakcją USA i jego sojuszników w tej sprawie.
    Paulette Goddard (ur. 3 czerwca 1910 w Whitestone Landing, zm. 23 kwietnia 1990 w Ronco) − amerykańska aktorka, nominowana do Oscara za rolę w filmie Bohaterki Pacyfiku.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.387 sek.