• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • Jack E. Cox



    Podstrony: 1 [2] [3]
    Przeczytaj także...
    Międzynarodowy alfabet fonetyczny, MAF (ang. International Phonetic Alphabet, IPA; fr. Alphabet phonétique international, API) – alfabet fonetyczny, system transkrypcji fonetycznej przyjęty przez Międzynarodowe Towarzystwo Fonetyczne jako ujednolicony sposób przedstawiania głosek wszystkich języków. Składają się na niego zarówno symbole alfabetyczne jak i symbole niealfabetyczne oraz ok. 30 znaków diakrytycznych.Anglicy (ang. English people) – naród germański zamieszkujący głównie Wielką Brytanię, zwłaszcza Anglię (ok. 45 mln), posługujący się językiem angielskim z grupy języków germańskich. Poza Zjednoczonym Królestwem mieszkają głównie w Republice Południowej Afryki, Związku Australijskim, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Anglicy wyznają głównie anglikanizm. Ich kultura zaczęła się kształtować w średniowieczu pod wpływami celtyckimi, romańskimi (gł. francuskimi) oraz skandynawskimi (głównie normańskimi i nordyckimi). Od czasów nowożytnych zaczęła wpływać na kulturę reszty świata. Za pierwszego Anglika uważa się człowieka z Boxgrove, którego szczątki znaleziono w hrabstwie West Sussex.

    Jack E. Cox (wym. [ʤæk i. kɑks], właśc. John Jaffray Cox; ur. 26 lipca 1896 w Londynie, zm. 29 lipca 1960 w Surrey) – angielski operator filmowy, pracujący w erze kina niemego i dźwiękowego. Znany ze współpracy z takimi reżyserami jak Alfred Hitchcock i Maurice Elvey. Był członkiem stowarzyszenia British Society of Cinematographers. W trwającej ponad cztery dekady karierze pełnił funkcję operatora przy 121 filmach.

    Alfred Joseph Hitchcock (ur. 13 sierpnia 1899 w Londynie, zm. 29 kwietnia 1980 w Los Angeles) – brytyjski reżyser i producent filmowy odznaczony Orderem Imperium Brytyjskiego, pionier suspensu i thrillera psychologicznego. Po zrealizowaniu wielu udanych filmów w Wielkiej Brytanii przeniósł się do Hollywood. W 1956 otrzymał obywatelstwo amerykańskie. Często uważany jest za najlepszego brytyjskiego reżysera wszech czasów i jednego z najlepszych i najbardziej wpływowych reżyserów w historii kina. Do jego najważniejszych filmów należą: Okno na podwórze, Zawrót głowy, Psychoza, Północ, północny zachód, Ptaki, Rebeka.Ujęcie − najmniejsza dynamiczna jednostka budulca filmowego zawarta między dwoma najbliższymi cięciami montażowymi; odcinek taśmy filmowej z obrazem filmowanym trwający od startu kamery do momentu jej zatrzymania.

    Życiorys[ | edytuj kod]

    John Jaffray Cox urodził się w londyńskiej dzielnicy Fulham. Karierę w branży filmowej rozpoczął w 1913, a na początku lat 20. XX wieku pełnił funkcję głównego operatora u Maurice’a Elveya. Duncan Petri z dziennika „The British Cinematographer” pisał o nim ówcześnie jako o jednym z „pierwszych znaczących brytyjskich operatorów”. W 1927 Cox rozpoczął współpracę z angielskim reżyserem Alfredem Hitchcockiem. Ich pierwszym wspólnie zrealizowanym filmem był melodramat sportowy Ring. Biograf Patrick McGilligan przyznał, że chwila, w której Cox zastąpił barona Gaetano di Ventimiglię i Claude’a L. McDonnella, „wyznaczyła wyraźną cezurę między filmami Hitchcocka nakręconymi dla Gainsborough Pictures i British International Pictures”. W ocenie Petriego Cox był operatorem od „efektów”, ekspertem od „zamazanych obrazów, nakładek, przenikań i podwójnych ekspozycji”. Od czasów Ringu Cox pełnił funkcję operatora u Hitchcocka we wszystkich dziesięciu filmach, zrealizowanych przez reżysera dla BIP w okresie 1927–1932. Ponownie nawiązali współpracę w 1938, na planie dreszczowca szpiegowskiego Starsza pani znika. Współcześni historycy podkreślają, że Cox odegrał kluczową rolę w uchwyceniu najwcześniejszych, najbardziej ambitnych pomysłów młodego angielskiego reżysera – jako przykład podawali ujęcia przez kieliszek do wina w Szampanie (1928) oraz sekwencję w Muzeum Brytyjskim (1929; Szantaż).

    Film szpiegowski – określenie gatunku dzieł filmowych, których fabuła osnuta jest wokół tematyki szeroko pojętego szpiegostwa. Podgatunek filmowego kryminału.Melodramat (gr.) – gatunek literacki lub filmowy o sensacyjnej fabule, zwykle miłosnej, nasyconej patetyczno-sentymentalnymi efektami i kończącej się z reguły pomyślnie dla bohaterów szlachetnych, a źle dla tzw. "czarnych charakterów". Początki melodramatu sięgają XVIII wieku, kiedy był to utwór dramatyczny opatrzony muzyką. Schemat miłości w melodramacie: miłość + przeszkoda nie do pokonania = cierpienie. Melodramat zatem to film o miłości trudnej lub niemożliwej do zrealizowania.

    Do innych ważnych produkcji Coxa z lat 30. należą między innymi: film romantyczny Mimi (1935, reż. Paul L. Stein), horror science fiction The Man Who Changed His Mind (1936, reż. Robert Stevenson) i dramat historyczno-przygodowy Doctor Syn (1937, reż. Roy William Neill). W latach 50. kontynuował pracę operatora przy komediach Just My Luck (1957) i The Square Peg (1959, oba w reżyserii Johna Paddy’ego Carstairsa).

    Muzeum Brytyjskie (ang. British Museum) – jedno z największych na świecie muzeów historii starożytnej, mieszczące się w Londynie. Robert Stevenson (ur. 31 marca 1905 w Buxton w hrabstwie Derbyshire, zm. 30 kwietnia 1986 w Santa Barbara) - brytyjski reżyser i scenarzysta filmowy tworzący głównie w Stanach Zjednoczonych. W 1965 otrzymał swoją jedyną nominację do Oscara za reżyserię filmu Mary Poppins (1964).

    Zmarł 29 lipca 1960 w wieku 64 lat w Surrey.

    Podstrony: 1 [2] [3]




    Warto wiedzieć że... beta

    IMDb.com (The Internet Movie Database) – największa na świecie internetowa baza danych na temat filmów i ludzi z nim związanych. Zawiera informacje o aktorach, reżyserach, scenarzystach, producentach, montażystach, operatorach, muzykach itd. Informacje nie ograniczają się do kinematografii amerykańskiej.
    Patrick McGilligan (ur. 1951) – amerykański biograf i pisarz irlandzkiego pochodzenia. Jego biografia Alfreda Hitchcocka zatytułowana Alfred Hitchcock: Życie w ciemności i pełnym świetle była nominowana do Nagrody im. Edgara Allana Poego
    Ring (tytuł oryg. The Ring) – brytyjski niemy melodramat sportowy z 1927 w reżyserii i według scenariusza Alfreda Hitchcocka. W rolach głównych wystąpili Carl Brisson, Lillian Hall-Davis i Ian Hunter. Osią filmu jest rywalizacja dwóch bokserów (Brisson i Hunter) o względy tej samej kobiety (Hall-Davis).
    Juno i Paw (ang. Juno and the Paycock) – brytyjski, czarno-biały dramat w reżyserii Alfreda Hitchcocka z 1930 roku oparty na sztuce teatralnej Seana O’Caseya.
    Gaetano di Ventimiglia (ur. w 1888 w Katanii, zm. w 1973) – włoski operator filmowy, współpracujący przy brytyjskich, niemieckich i włoskich produkcjach w okresie kina niemego. Był potomkiem arystokratycznego rodu Ventimigliów. Posługiwał się tytułem barona. Przed przejściem do filmu pracował w Stanach Zjednoczonych dla Associated Press i „The Newark Times”. W latach młodości grał w piłkę nożną. Występował w klubie Pro Patria Catania, który później przemianowano na Calcio Catania.
    International Standard Name Identifier (ISNI) – unikalny identyfikator służący wystandaryzowanej identyfikacji obiektów, podmiotów, autorów dzieł, utworów i publikacji.
    Peter Ackroyd (ur. 5 października 1949 w Londynie) – brytyjski pisarz i krytyk literacki. Dużą rolę w jego twórczości zajmuje rodzinne miasto, Londyn.

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.821 sek.