• Artykuły
  • Forum
  • Ciekawostki
  • Encyklopedia
  • JK

    Przeczytaj także...
    Brno (niem. Brünn, łac. Bruna, dawna nazwa polska Berno) – miasto statutarne na Morawach w Czechach, położone w południowo-wschodniej części kraju u zbiegu rzek Svratki i Svitavy. Drugie co do wielkości miasto Czech, największe miasto Moraw, stolica kraju południowomorawskiego i okręgu terytorialnego kraj południowomorawski.Alfa Romeo S.p.A. – włoska firma i marka samochodów wyścigowych, sportowych oraz luksusowych osobowych klasy średniej oraz wyższej. Produkowała również pojazdy użytkowe, w tym do lat 80. małe liczby samochodów dostawczych. Od 1986 roku jest własnością koncernu Fiat.
    BMW 328 – sportowy samochód osobowy produkowany przez niemiecką firmę BMW w latach 1936-1940. Następca modelu 319/1. Dostępny jako 2-drzwiowy roadster. Do napędu użyto silnika OHV R6 o pojemności dwóch litrów i mocy 80 KM. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Wyprodukowano 464 egzemplarze modelu. Został zastąpiony po latach przez model M1.

    JK – czechosłowacki producent samochodów sportowych i wyścigowych, założony przez Júliusa Kubinskýego i funkcjonujący w latach 1946–1956.

    Historia[]

    Początki firmy sięgają 1946 roku, kiedy to bratysławska firma Koller wyprodukowała model K&K Special, a jedną z osób konstruujących ten samochód był Július Kubinský. Założył on następnie firmę JK z siedzibą w Brnie. W 1949 roku Kubinský skonstruował napędzany silnikiem Lancia model Mono, który wystąpił w Grand Prix Czechosłowacji. W tym samym roku wyprodukował także JK Sport. Niektóre modele Sport były napędzane silnikami BMW 326 lub 328 i miały nadwozie typu coupé, inne zaś, dysponujące jednostkami Alfa Romeo, dysponowały nadwoziem z otwartym dachem.

    Lancia (wym. lan-cza) – marka samochodów osobowych włoskiej firmy, którą w 1906 roku w Turynie założył Vincenzo Lancia i Claudio Fogolin. Od 1969 roku firma należy do koncernu Fiat.Tatra – marka samochodów produkcji czechosłowackiej. Założona w 1850 roku w mieście Kopřivnice, a od 1897 jako trzecia w Europie (pierwsza w Europie Środkowej) firma produkująca samochody. Pod marką Tatra po wojnie produkowane były przede wszystkim samochody ciężarowe o dużej ładowności. Jednak historycznie pierwszym polem działania firmy, była produkcja luksusowych samochodów osobowych, wyróżniających się silnikiem umieszczonym z tyłu.

    W 1951 roku Kubinský rozpoczął rozwój modelu 2500 – coupé z silnikiem z przodu. Jednostka ta pochodziła od Tatry 603 Sport i przy pojemności 2545 cm³ dysponowała mocą 140 KM przy 6000 obr./min., co pozwalało rozpędzić pojazd do 209 km/h. Napęd był przekazywany za pośrednictwem czterobiegowej przekładni Alfa Romeo. Pojazd został ukończony w 1955 roku i początkowo był jednak napędzany silnikiem Alfa Romeo o pojemności 2443 cm³, mocy 90 KM przy 4600 obr./min. i prędkości 170 km/h, ale nie dysponował odpowiednimi oponami. Kubinský zbudował więc z dostępnych części zamiennych silnik Tatry 603, który dysponował jednak mocą tylko 74 KM. Dwa oryginalne wentylatory zastąpił także jednym od Pragi V3S. Rok później silnik ten został zastąpiony jednostką pochodzącą z Tatry 603 Sport. Po pewnych poprawkach (m.in. chłodnic) Kubinský testował samochód wiosną 1958 roku w Koprivnicy. Mimo planów Tatry, nie zdołano z przyczyn finansowych i technicznych wyprodukować planowanych pięciu egzemplarzy, których szacowana cena wynosiła dwa miliony koron za sztukę. Powstał tylko jeden egzemplarz, używany przez Kubinskýego przez trzynaście lat.

    BMW 326 – samochód osobowy klasy średniej produkowany przez niemiecką firmę BMW w latach 1936-1945 i w krótkiej serii w roku 1945. Następca modelu 319. BMW 326 dostępne było jako 4-drzwiowy sedan oraz 2- lub 4-drzwiowy kabriolet. Do napędu użyto silnika OHV R6 o pojemności dwóch litrów i mocy 51 KM. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez 4-biegową manualną skrzynię biegów. Do zawieszenia produkcji w 1941 powstało 15.949 egzemplarzy modelu. Samochód został zastąpiony po latach przez model 501.Grand Prix Czechosłowacji 1949, oficj. I Velká cena Československa – nieoficjalny wyścig Formuły 1, który się odbył 25 września 1949 roku na torze Autodrom Brno. Były to jedyne zawody Formuły 1 rozgrywane w Czechosłowacji, chociaż pod nazwą Grand Prix Czechosłowacji odbywały się również inne wyścigi samochodowe. Wyścig, który oglądało 380 tysięcy widzów, wygrał Peter Whitehead na Ferrari.

    Przypisy

    1. JK (Czech Republic) (ang.). W: allcarindex.com [on-line]. [dostęp 2014-08-31].
    2. Mattijs Diepraam: The rear-engined revolution: horses pushing the cart. Part 2: Leading towards the post-war revolution (ang.). forix.com. [dostęp 2014-08-31].

    Bibliografia[]

  • Peter Bombara: AUTOMOBILY – Július Kubinský a jeho kupé JK 2500 (słow.). W: korzar.sme.sk [on-line]. 2006-12-22. [dostęp 2014-08-31].
  • Peter Sumec: Július Kubinský a jeho automobil JK 2500 z roku 1955 s rýchlosťou cez 200 km/h (słow.). W: expertcars.sk [on-line]. 2013-03-16. [dostęp 2014-08-31].
  • Koprivnica – wieś i gmina w powiecie Bardejów w Kraju preszowskim (słow. Prešovský kraj) w północno-wschodniej Słowacji.



    w oparciu o Wikipedię (licencja GFDL, CC-BY-SA 3.0, autorzy, historia, edycja)

    Reklama

    Czas generowania strony: 0.021 sek.